بیمه مسافرتی

دریافت ارز مسافرتی، قوانین و شرایط ارز مسافرتی در سال 97

همانطور که می­دانید، سفر کردن به کشورهای دیگر، نیازمند داشتن مقدار مشخصی از پول آن کشور نیز هست. و جزو نیازهای سفر است که وضعیت دریافت ارز مسافرتی، قوانین و شرایط آن را بدانیم. حالا این سوال مهم پیش می­اید که چطور ارز مسافرتی دریافت کنیم تا سفر راحت تری داشته باشیم؟

در ادامه قصد داریم تا نحوه تهیه ارز مسافرتی را برای شما توضیح دهیم.

ارز مسافرتی 500 و 1000 یورو در سال 97

ارز مسافرتی یک بار در سال برای مسافران هوایی به مقصد کشور‌های هم مرز و کشورهای مشترک المنافع یعنی ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، عمان، امارات متحده عربی، قطر، کویت، پاکستان حداکثر به مبلغ 500 یورو (یا معادل آن به سایر ارزها) و برای سایر کشور‌ها مبلغ 1000 یورو (یا معادل آن به سایر ارزها) پرداخت می‌گردد.
در خصوص کشورهای عراق، عربستان سعودی امکان فروش ارز سیاحتی وجود ندارد.

دلیل اهمیت ارز مسافرتی

طبق قانون هر فردی که به خارج از مرز های کشور مسافرت می­کند، در هر سال یک بار ارز مسافرتی تعلق می­گیرد. یعنی شما به هر شکلی که سفر کنید، چه به صورت زمینی، چه هوایی و چه دریایی، یک بار در سال این فرصت را خواهید داشت تا بر اساس حواله ارزی، ارز مسافرتی را با نرخ دولتی تهیه نمایید.

ارز مسافرتی، قیمت کمتری نسبت به نرخ ارز در بازار آزاد دارد، و با توجه به هزینه های بسیار بالای پرداختی برای مسافرت های خارجی، این تفاوت قیمت ارز آزاد و مسافرتی می تواند بخشی از هزینه های جاری را پوشش دهد.

برای تهیه و دریافت ارز مسافرتی، باید با در دست داشتن مدارک مربوط به یکی از شعب بانک های عامل در سراسر کشور مراجعه کرد. تمام افراد بالای ۱۲ سال می توانند یک بار در سال، به نرخ مبادله ای طبق ضوابط و مقررات جاری ارزی ابلاغی توسط بانک مرکزی تا سقف 500 و 1000 دلار  (یا معادل آن به سایر ارزها) بسته به مقصد سفر، ارز مسافرتی دریافت کنند.

بانک‌های عامل

در حال حاضر تنها بانک­های ملی، ملت و سامان حواله ارز مسافرتی صادر می­کنند. برای این امر باید به صورت حضوری به شعب منتخب بانک های عامل مراجعه کرد؛ البته بانک ملت به منظور سهولت در امر ثبت‌ نام، سامانه ای تحت عنوان «سامانه خرید اینترنتی ارز مسافرتی»راه ‌اندازی کرده، و می­توان مراحل ثبت نام را به صورت غیر حضوری انجام داد. برای اطلاع از لیست شعب منتخب ارزی، می­توان به پایگاه اطلاع رسانی بانک‌های عامل مراجعه کرد.

دریافت ارز مسافرتی

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی

بسیاری از مسافران هنگامی که برای دریافت ارز مسافرتی به شعب بانک های عامل در سراسر کشور مراجعه می­کنند، مدارک مورد نیاز را جهت تشکیل پرونده با خود به همراه نمی برند و همین امر، باعث تاخیر در صدور حواله ارزی می­شود. بنابراین حتما مدارک زیر را در مراجعه به شعبه با خود همراه داشته باشید:

  • اصل گذرنامه‌ معتبر جمهوری اسلامی ایران و کپی از صفحه‌ اول آن (اگر با خانواده سفر می کنید، اصل گذرنامه کلیه همراهان نیز الزامی است)
  • اصل و کپی فیش پرداخت عوارض خروج از کشور در یکی از شعبه‌های بانک ملی ایران، به استثنای مسافرانی که از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • اصل و کپی روادید (ویزا) برای سفر به کشورهایی که به ویزا نیاز دارند.
  • اصل و کپی بلیط مسافرت (یک‌سره یا دوسره‌) با مهر آژانس هواپیمایی.
  • اصل کارت ملی متقاضی دریافت حواله ارزی دولتی.
  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی ، که این فرم باید از شعبه بانک عامل دریافت و بر اساس اطلاعات مورد نیاز از مسافر، تکمیل گردد.

اگر همراهان شما کم تر از ۱۲ سال سن داشته باشند، به آن ها حواله ارز مسافرتی تعلق نمی­گیرد.

نکات دریافت ارز مسافرتی، قوانین و شرایط آن را بدانیم

 

  • معمولا ارز مسافرتی در بانک‌ها بین ساعت ۱۰ صبح الی ۱ بعد از ظهر ارائه می‌شود حضور در ساعت مقرر به صرفه جویی در وقت کمک بسیاری می­نماید.
  • حضور صاحب بلیط و پاسپورت برای اهراز هویت و تکمیل فرم درخواست و امضا آن، در بانک ضروری است و فرد حتما باید شخصاً فرم را امضا و حواله ارزی را تحویل بگیرد.
  • به‌خاطر محدودیت زمانی شعبه‌ها برای ارائه خدمات ارزی، بهتر است دریافت ارز مسافرتی را به روزهای آخر موکول نکنید.
  • اگر گذرنامه المثنی دارید، باید گذرنامه قبلی را هم به متصدی ارزی شعب بانک های عامل ارائه دهید تا بررسی گردد.
  • برای جلوگیری از اتلاف وقت در زمان تکمیل مدارک، و پرداخت آسان معادل ریالی کل ارز درخواستی، هزینه آن را در کارت عضو شتاب یا به صورت نقد به همراه داشته باشید.
  • اگر شما در هر سال برای اولین سفر خارجی خود،‌ موفق به دریافت ارز مسافرتی نشدید، این فرصت برای شما تا پایان سال محفوظ است، و می‌­توانید برای سفرهای بعدی درخواست ارز مسافرتی بکنید.
  • دریافت ارز مسافرتی حداکثر چهار روز کاری قبل از تاریخ پرواز درج شده در بلیت مسافران امکان پذیر است.
  • فروش ارز به افراد با سن کمتر از 12 سال، ایرانیان مقیم خارج از کشور و دارندگان گذرنامه‌های خدمت و سیاسی مجاز نمی‌باشد.
نمایش بیشتر

3 دیدگاه

  1. سلام افراد زير ١٢ سال خرج ندارن چطور زمان خروج عوارض خروج دريافت ميشه اما ارز مسافرتي تعلق نمي گيره

    1. سلام وقت شما بخیر
      کاملا حق با شماست و هنگام وضع قوانین باید این موارد در نظر گرفته بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا