بیمه مسافرتی

ارز مسافرتی 1402 چقدر است؟ شرایط و نحوه دریافت ارز دولتی

ارز مسافرتی که برخی به آن ارز دولتی برای سفر می‌گویند، به مسافرانی اختصاص داده می‌شود که قصد سفر به خارج از کشور را دارند. نرخ این ارز نسبت به نرخ ارز در بازار آزاد کمتر است. میزان این ارز و سقف خرید آن برای هر فرد به‌دلیل شرایط موجود و نوسانات ارزی هر ساله تغییر می‌کند. مسافران برای اینکه بتوانند این ارز را دریافت کنند، باید با در دست داشتن بلیط سفر به یکی از صرافی‌هایی که ارز دولتی ارائه می‌دهد، مراجعه کنند. بااین‌حال این ارز به همه مسافران با شرایط و میزان یکسان ارائه نمی‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با شرایط دریافت ارز مسافرتی بیشتر بدانیم.

شرایط پرداخت ارز مسافرتی ۱۴۰۲ چگونه است؟

طبق آخرین تغییراتی که در ۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ اعمال شد، مبلغ و قوانین ارز مسافرتی بانک ملی تغییر کرد. طبق این تغییر حداقل سن برای دریافت ارز از ۱۲ سال به ۱۸ سال افزایش یافت و واحد ارز قابل‌ارائه هم از دلار به یورو تغییر کرد.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

ارز مسافرتی به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟

همان طور که گفته شد، ارز مسافرتی به‌عنوان کمک هزینه‌ به افرادی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند به کشورهای خارجی سفر کنند. بااین‌حال به ۳ دسته افراد ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد؛ یک دسته از این افراد مسافران کمتر از ۱۲ سال هستند و دیگری ایرانیانی هستند که در کشورهای خارجی اقامت دارند و به نوعی دو تابعیتی محسوب می‌شوند. همچنین به افرادی هم که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند، ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

مزایای دریافت ارز مسافرتی

نرخ ارز دولتی چند هزار تومان کمتر از ارز آزاد است. بنابراین، بهتر است که در سفرهای خارجی از سهمیه خود استفاده کنید و ارز دولتی بگیرید. کاهش هزینه سفر و امکان مدیریت امور مالی در رفتن به خارج از کشور با وجود دریافت ارز دولتی مقدور می‌شود.

تفاوت ارز دانشجویی و ارز مسافرتی چیست؟

ارز دانشجویی هم مانند ارز مسافرتی سهمیه‌ای برای رفاه حال افرادی است که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. به‌عبارت دقیق‌تر، ارز دانشجویی برای کسانی است که در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاه‌های خارجی درس می‌خوانند و بورسیه تحصیلی هم ندارند.

ارز مسافرتی ۱۴۰۲ چقدر است؟

هر ساله باتوجه‌به نواسانات ارز و شرایط موجود، قوانین جدیدی برای ارز مسافرتی ارائه می‌شود. ارز مسافرتی از تاریخ ۵ اسفند ۱۴۰۱ به بعد، پشت گیت فرودگاه به مسافران تحویل داده می‌شود. در حال حاضر مقدار ارز مسافرتی به شکل زیر است:

  • سفر هوایی به کشورهای نیازمند ویزا ۵۰۰ یورو؛
  • سفر هوایی به کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو؛
  • سفرهای زمینی ۳۰۰ یورو.

دریافت ارز مسافرتی

قیمت ارز دولتی برای مسافران ۱۴۰۲

از آنجایی که قیمت ارز در کشور ما نوسانات زیادی دارد، نمی‌توان قیمت دقیق ارز مسافرتی را به درستی بیان کرد. مبلغ ارز مسافرتی و هزینه‌ای که باید برای آن پرداخته شود، معمولا روزانه از سوی بانک مرکزی، حوالی ساعت ۹ و نیم صبح به بانک ملی اعلام می‌شود. صرافی ملی وظیفه اعلام قیمت و فروش ارز مسافرتی را به طور مستقیم بر عهده دارد. همچنین برای آگاه‌شدن از قیمت ارز مسافرتی در هر روز می‌توانید به آدرس mex.co.ir مراجعه کنید.

نحوه دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی یا باید به صرافی‌ مراجعه کنید یا از طریق سامانه آنلاین بازار متشکل ارز ایران اقدام به ثبت‌نام کنید. در ادامه به معرفی این دو روش پرداخته شده است.

دریافت ارز مسافرتی از صرافی‌ها

اگر طرف‌دار خرید ارز از صرافی‌ها و مراجعه حضوری هستید، صرافی‌های دولتی، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های خصوصی که دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی هستند، همه گزینه‌های مناسبی برای دریافت ارز مسافرتی هستند. به غیر از صرافی بانک ملی که وظیفه اعلام قیمت مستقیم این ارز را بر عهده دارد، شعبه‌های منتخب بانک ملت، بانک سامان، بانک‌های تجارت و پارسیان هم ارز مسافرتی را ارائه می‌دهند. این بانک‌ها هر کدام شرایط و ضوابط خود را دارد و پیش از مراجعه، باید از آنها اطلاع داشته باشید.

البته لازم به ذکر است که باتوجه‌به راه‌اندازی سامانه اینترنتی my.ice.ir بهتر است که قبل از مراجعه به صرافی، در سامانه ثبت‌نام کنید تا احراز صلاحیت شوید. پس از آن از سوی سامانه لیست صرافی‌های نزدیک به شما نمایش داده می‌شود و باید از میان آنها انتخاب کنید. پس از آن، احراز هویت و بررسی مدارک از سوی صرافی انتخاب‌شده انجام می‌شود و پس از تایید، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که حاوی زمان مراجعه است. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌ها است که بدون معطلی می‌توانید ارز مسافرتی دریافت کنید.

سامانه آنلاین بازار متشکل ایران

سامانه آنلاین بازار متشکل ایران که به‌تازگی راه‌اندازی شده است، مختص خرید و ثبت‌نام ارز مسافرتی است. متقاضیانی که در این سامانه ثبت‌نام و درخواست خود را از این راه اعلام کرده‌اند، در اولویت دریافت ارز مسافرتی قرار دارند. اپلیکیشن این سامانه که دسترسی آسان‌تر و راحت‌تر را برای کاربرانش فراهم می‌کند هم در وبسایت این سامانه موجود است و قابلیت دانلود دارد. این سامانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶:۳۰ بعداز‌ظهر از شنبه تا پنج‌شنبه فعال است. متقاضیان دریافت ارز مسافرتی می‌توانند با مراجعه به آن و بارگذاری مدارک مورد نظر، اقدام به ثبت درخواست خود کنند.

دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام

چند سالی است که برای سفر به خارج از کشور، مسافران می‌توانند در فرودگاه امام ارز مسافرتی دریافت کنند. پیش از گرفتن ارز مسافرتی در فرودگاه امام، باید به بانک یا صرافی مراجعه و پس از پرداخت هزینه ارز، حواله ارزی دریافت کنید. سپس با ارائه آن به باجه‌های فروش ارز واقع در سالن ترانزیت در تمام ساعات شبانه‌روز، می‌توانید ارز خود را تحویل بگیرید.

ارز مسافرتی برای عراق

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که سالانه برای زیارت به شهرهای نجف و کربلا در عراق می‌روید، احتمالا با روش دریافت ارز مسافرتی برای سفر به کشور عراق و سامانه سماح آشنا هستید. مسافرانی که قصد سفر به عتبات عالیات را در سال ۱۴۰۲ دارند، ۲۵۰ هزار دینار ارز مسافرتی دریافت می‌کنند. برای دریافت این ارز باید به سامانه سماح یا همان پورتال سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و مشخصات فردی خود را به تایید سازمان حج و زیارت برسانند.

مقدار ارز مسافرتی برای ترکیه

ترکیه هم یکی از مقاصد پرطرف‌دار ایرانان برای سفر خارجی چه به‌صورت زمینی و چه هوایی است. مسافران ترکیه هم می‌توانند از خدمات دریافت ارز مسافرتی استفاده کنند. اگر قصد سفر توریستی به این کشور را دارید، نیاز به ویزا ندارید و می‌توانید ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی برای آن دریافت کنید. حتما می‌دانید که اگر به قصد دیگری و برای سفری بلند مدت یا بیشتر از ۹۰ روز به ترکیه سفر کنید، حتما باید ویزا دریافت کنید. در این شرایط مبلغ ارز اختصاص داده‌شده برای سفر به کشورهایی را دریافت می‌کنید که نیاز به ویزا دارند.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی چیست؟

هنگام دریافت ارز مسافرتی تنها کاری که بر عهده مسافر است و باید آن را به خوبی و بادقت زیاد انجام دهد، به همراه داشتن مدارک لازم است. کپی و اصل بلیط هواپیمایی کشور مقصد که دارای مهر آژانس مسافرتی باشد و اصل و کپی گذرنامه از اصلی‌ترین مدارکی است که حتما باید همراه خود داشته باشید. اگر قصد سفر به کشورهایی را دارید که نیاز به ویزا دارند، حتما باید نامه ویزا خود را هم به همراه داشته باشید.

اصل و کپی رسید پرداخت عوارض خروج از کشور و مدارک هویتی مانند اصل کارت ملی هم از دیگر مدارک مهم و ضروری است که باید همراه خود داشته باشید. داشتن شماره همراه و کارت بانکی که به نام شخص خریدار باشد هم در هنگام خرید برای ثبت و استعلام لازم است.

چه زمانی برای دریافت و پرداخت ارز مسافرتی اقدام کنیم؟

پیش از سفر باید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید. اگر از سفر بازگردید، دیگر با هیچ شرایطی نمی‌توانید از سهمیه سالانه خود استفاده کنید. حداکثر یک هفته پیش از سفر باید به صرافی‌ها و مراکز دریافت ارز مراجعه کنید.

 

بیمه مسافرتی، مهم‌ترین همسفر

یکی دیگر از همراهان همیشگی سفر خطر رخ دادن حوادث است. هرقدر هم که از قبل خود را برای هر اتفاقی آماده کرده و همیشه مراقب خود، وسایل و پول‌های همراهتان باشید، باز هم ممکن است حوادثی برای شما رخ دهد که روند مسافرت شما را مختل کند. تنها راه مطمئن برای جبران خسارات‌های احتمالی خرید بیمه مسافرتی است. این بیمه که از سوی شرکت‌های بیمه‌ای مختلفی با پوشش‌ها و شرایط متنوع ارائه می‌شود، زیر مجموعه‌ای از بیمه اشخاص است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه بیمه مسافرتی وبسایت ازکی، بیمه‌نامه‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های مختلف را مشاهده و مقایسه کنید و از میان آنها بهترین گزینه را مطابق با شرایط و خواسته‌های خود انتخاب کنید.

سوالات متداول

۱. ارز مسافرتی به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟
ارز مسافرتی به افرادی تعلق نمی‌گیرد که مسافران کمتر از ۱۲ سال هستند، ایرانیانی که در کشورهای خارجی اقامت دارند و به نوعی دو تابعیتی محسوب می‌شوند، و افرادی که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند.

۲. چه مزایایی برای دریافت ارز مسافرتی وجود دارد؟
ارز دولتی دارای نرخ کمتری نسبت به ارز آزاد است، بنابراین، دریافت ارز مسافرتی می‌تواند منجر به کاهش هزینه سفر و مدیریت بهتر امور مالی در رفتن به خارج از کشور شود.

۳. تفاوت ارز دانشجویی و ارز مسافرتی چیست؟
ارز دانشجویی برای افرادی است که در دانشگاه‌های خارجی تحصیل می‌کنند و بورسیه تحصیلی ندارند، در حالی که ارز مسافرتی برای سفرهای خارجی افراد استفاده می‌شود.

۴. چه مقداری ارز مسافرتی برای سفرهای ۱۴۰۲ وجود دارد؟
برای سفرهای هوایی به کشورهای نیازمند ویزا ۵۰۰ یورو، سفرهای هوایی به کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو و سفرهای زمینی ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی در نظر گرفته شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا