بیمه بدنه

نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس و نرخ آن در سال 1402

خیلی از افرادی که توانایی مالی کافی دارند، ترجیح می‌دهند از خودروهای خارجی برای رفت‌وآمد استفاده کنند. طبیعی است که این خودروها قیمتی چندین برابر خودروهای تولید داخل داشته باشد. در سال‌های گذشته فقط تعداد کمی خودروی لوکس در خیابان‌ها دیده می‌شد، اما چند سالی است که تعداد آنها افزایش چشمگیری داشته است. باتوجه‌به این موضوع، دولت اقداماتی برای دریافت مالیات خودرو لوکس انجام داده که از سال 1401 اجرایی شد. به دلیل اهمیت محاسبه و پرداخت سالانه مالیات، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی استعلام، نرخ مالیات و نحوه پرداخت مالیات ماشین‌های لوکس می‌پردازیم.

مالیات خودرو لوکس در سال 1402 چقدر است؟

قانون مالیات خودرو لوکس در انتهای سال ۱۳۹۹ تصویب شد و در سال ۱۴۰۰ هم به اجرا درآمد. مطابق این قانون، خودروهایی لوکس محسوب می‌شوند که ارزش کلی آنها در هر سال از یک مبلغ مشخص بیشتر باشد. بر طبق این قانون، اگر فردی بیشتر از یک خودرو داشته باشد و مجموع ارزش تمامی خودروهای او بیشتر از سقف مشخص شده برای خودروهای لوکس باشد، باید برای پرداخت مالیات اقدام کند.

مالیات خودرو لوکس در سال 1402

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ برای خودروهایی تعیین شد که ارزش آن‌ها بیشتر از ۳ میلیارد تومان است. در این قانون، ارزش خودروهایی که متعلق به یک فرد و فرزندان زیر ۱۸ سال و حتی فرزند محجور هم باشد، محاسبه خواهد شد. محاسبه آنلاین مالیات خودرو توسط سایت‌های مختلفی انجام می‌شود. در محاسبه آنلاین مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ آمده که فقط ارزش نهایی خودرو در محاسبه درصد مالیات مؤثر نخواهد بود. بنابراین غیر از ارزش نهایی خودرو، عوامل دیگری مانند سال تولید هم در نظر گرفته می‌شود.

شرایط و قوانین مالیات خودروهای لوکس

شرایط و قوانین پرداخت مالیات خودروهای لوکس به شرح زیر است.

  • مالیات خودروهای لوکس بر اساس تاریخ ساخت آنها یا تاریخ واردات و همین‌ طور بر اساس قیمت روز خودرو محاسبه خواهد شد؛
  • مبلغ مالیات ماشین‌های لوکس هر سال تا پایان فروردین ماه و توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود؛
  • مالیات ماشین‌های لوکس تنها طبق نام مالک اصلی تعیین می‌شود. نام مالک باید در شناسنامه خودرو درج شده باشد؛
  • خودروهای سواری و وانت‌های ۲ کابینه دارای مالک حقیقی و حقوقی و شماره انتظامی که قیمت آنها بیشتر از ارزش تعیین‌شده باشد، مشمول مالیات ۱ درصدی می‌شوند؛
  • تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی موظف هستند تا پایان بهمن ماه هر سال، مالیات خودروهای تحت تملک خود و فرزندان زیر ۱۸ سال را پرداخت کنند؛
  • دولت باتوجه‌به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند هر ۳ سال یک بار، قیمت پایه مشخص شده را افزایش یا کاهش دهد؛
  • کسانی که قصد نقل و انتقال خودروهای مشمول مالیات را دارند، باید ابتدا بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند؛
  • مجموع ارزش خودروهای لوکس تحت تملک یک فرد، مبنای اخذ مالیات خودرو نخواهد بود؛
  • افرادی که چندین خودرو با ارزش کمتر از سقف تعیین‌شده دارند مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد؛
  • افرادی که چندین خودرو با ارزش بیشتر از سقف تعیین‌شده در سال ۱۴۰۲ را داشته باشند، مشمول مالیات خواهند بود.

قانون جدید مالیات خودرو در سال جدید

در سال ۱۴۰۱، مالیات خودروهای لوکس شامل خودروهایی می‌شد که ارزش آن‌ها بیشتر از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. طبق قانون بودجه در سال ۱۴۰۲، مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۲ تعیین شده است. بر اساس قانون بودجه، خودروهای لوکسی که ارزش آنها بیشتر از ۳ میلیارد تومان است، مشمول ۱٪ مالیات خواهد شد. بنابراین اگر ارزش خودرویی زیر ۳ میلیارد تومان باشد، خودروی لوکس نیست و مشمول مالیات نمی‌شود.

خودروهای مشمول مالیات در سال 1402

مطابق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، کلیه خودروهای سواری و وانت‌های ۲ کابینه که دارای شماره انتظامی و مالک حقوقی یا حقیقی هستند و بیشتر از ارزش تعیین‌شده اصلی قیمت‌گذاری شده‌اند، مشمول مالیات خواهند شد. نرخ سالانه مالیات این خودروها ۱ درصد است.

لیست مالیات خودروهای لوکس

لیست مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ هنوز تعیین نشده است. اما باتوجه‌به لایحه بودجه در این سال، می‌توان گفت که خودروهایی با ارزش ۳ میلیارد تومان و کمتر از آن، مشمول مالیات نخواهند شد. اگر ارزش خودرویی بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد، مانند سال ۱۴۰۱ باتوجه‌به بازه قیمتی خودرو و سال ساخت، مالیات آن می‌تواند از ۱ تا ۴ درصد باشد.

محاسبه آنلاین مالیات خودرو لوکس 1401

نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس

طبق جدول مالیات خودرو ۱۴۰۱، نرخ مالیات باتوجه‌به ارزش خودرو متفاوت خواهد بود. به این مفهوم که اگر ارزش خودرویی تا یک عدد مشخص باشد، میزان مالیات برای آن هم درصد مشخصی است. در جدول مالیات خودرو ۱۴۰۱ می‌توانید رابطه میان ارزش خودرو و نرخ مالیات را ببینید.

ارزش خودرو نرخ مالیات
خودروی لوکس با ارزش تا ۱٫۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱ میلیارد تومان، ۱ درصد مالیات
خودروی لوکس با ارزش تا ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱٫۵ میلیارد تومان، ۲ درصد مالیات
خودروی لوکس با ارزش تا ۴٫۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان، ۳ درصد مالیات
خودروی لوکس با ارزش بیشتر از ۴٫۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۴٫۵ میلیارد تومان، ۴ درصد مالیات

جدول مالیات خودرو ۱۴۰۲ هنوز تعیین نشده است. به محض مشخص شدن چگونگی تعیین نرخ مالیات برای خودروهایی با ارزش‌های مختلف، این مقاله به‌روز خواهد شد.

شرایط مالیات خودروهای لوکس تصادفی

از زمان تصویب قانون مالیات ماشین‌های لوکس، ابهاماتی در مورد مالیات ماشین‌های لوکس تصادفی وجود داشت. با وجود اینکه پس از تصادف ارزش یک خودرو ممکن است به‌شدت کاهش پیدا کند، اما قانون مالیات برای ماشین‌های لوکس همچنان برقرار است. همان‌ طور که اشاره شد، ارزش نهایی یک خودروی لوکس بر اساس قیمت روز و سال ساخت تعیین می‌شود. بنابراین ارزش یک خودروی لوکس تصادفی کمتر از یک خودرو صفر خواهد بود. در نتیجه نرخ مالیات این نوع خودروها هم بر اساس ارزش نهایی آنها تعیین می‌شود. اگر قیمت یک خودروی لوکس یا مجموع ارزش خودروهای تحت تملک یک خانوار بیشتر از حداقل ارزش تعیین‌شده برای خودروهای لوکس باشد، مشمول مالیات خواهد شد.

افرادی که خودروی لوکس آن‌ها تصادفی است یا دچار آتش‌سوزی و سایر حوادثی شده که ارزش ریالی خودرو را کم کرده است، باید دلایل و مدارک لازم را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

استعلام مالیات خودرو لوکس چطور انجام می شود؟

قبل از اقدام برای پرداخت مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۲ لازم است برای آگاهی از میزان مالیات از طریق روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود، استعلام بگیرید. پس از استعلام مالیات ماشین لوکس می‌توانید از طریق روش‌هایی که در بخش بعدی معرفی می‌شوند، برای پرداخت اقدام کنید.

سایت خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir می‌توانید اطلاعات کاملی از بدهی‌های مالیاتی دریافت کنید. این سامانه علاوه‌بر استعلام مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲، امکان پرداخت آنلاین مالیات را هم فراهم کرده‌ است.

سایت شهرداری استان محل سکونت

در سایت شهرداری استان محل سکونت خود وارد بخش مربوط به مالیات خودرو شوید. این روش استعلام به‌صورت اینترنتی است و نیازی به مراجعه حضوری ندارد. بنابراین می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای محاسبه آنلاین مالیات خودرو اقدام کنید. در سایت شهرداری استان محل سکونت خود، وارد بخش عوارض خودرو شوید.

سایت تهران من

سایت تهران من هم بخشی را برای استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو در نظر گرفته است. بنابراین با ورود به این سایت از قسمت خودرو و طرح ترافیک می‌توانید برای استعلام اقدام کنید.

اعتراض به محاسبه مالیات خودرو لوکس

اگر مالک خودروی لوکس معتقد است که مالیات تعیین‌شده برای او درست محاسبه نشده است، حق اعتراض به مالیات خودرو لوکس را دارد. این افراد می‌توانند به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی مراجعه و برای اعتراض به مالیات خودرو لوکس خود اقدام کنند.

اعتراض به مالیات خودرو لوکس

برای اعتراض کافی است در مرحله ۴ ثبت‌نام و تکمیل پروفایل در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، اعتراض خود را ثبت کنید.

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه مالیاتی خودروهای لوکس

خریداران این خودروها باید قیل از خرید و حواله پول، اظهارنامه مالیاتی را از فروشنده دریافت کنند. مدارک لازم برای صدور اظهارنامه مالیاتی خودروهای لوکس به شرح زیر است.

  • شناسنامه و کارت ملی؛
  • برگ سبز خودرو؛
  • مدارک شناسایی مالکیت خودرو.

مدارک شناسایی مالکیت خودرو شامل سند قطعی یا بنچاق، برگ ترخیص از گمرک، وکالت‌نامه، قرارداد اجاره به شرط تملیک، سند شرکت خودرو و نامه مزایده است.

نحوه پرداخت مالیات خودرو لوکس

اکنون که با این موضوع آشنا شدید که مالیات خودرو لوکس چقدر است، زمان آن رسیده تا از نحوه پرداخت مالیات خودرو لوکس مطلع شوید.

پرداخت از طریق سامانه مالیات ماشین‌های لوکس

سامانه مالیات خودرو لوکس توسط سازمان مالیات کشور راه‌اندازی شده و هدف اصلی آن پرداخت آسان و سریع مالیات است. برای پرداخت مالیات باید اول وارد سایت مالیات خودرو لوکس به آدرس expcar.tax.gov.ir شوید. با انتخاب این لینک به طور مستقیم وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور می‌شوید.

در صورتی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اید، باید گزینه ورود را انتخاب و سپس کد ملی، شناسه ملی یا کد فراگیر را وارد و کلمه عبور انتخابی در زمان ثبت نام را تایپ کنید. پس از تایپ تصویر امنیتی باید دکمه ورود به پنل کاربری را انتخاب کنید. در داشبورد مالیاتی، وضعیت مالیاتی شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که بدهی مالیاتی داشته باشید، در ابتدای صفحه نمایش و در کادری نارنجی رنگ، هشداری نمایش داده می‌شود.

برای پرداخت آنلاین مالیات ماشین‌های لوکس تحت تملک در صفحه ورود به سامانه مالیات کشوری، در پایین صفحه ورود، گزینه پرداخت الکترونیک را انتخاب کنید. باتوجه‌به نوع شناسه‌ای که برای پرداخت در اختیار دارید، می‌توانید یکی از گزینه‌های شناسه قبض/ پرداخت یا شناسه ۳۰ رقمی نسیم را انتخاب و سپس شناسه را در کادر مربوطه وارد و پس از نوشتن کلمه امنیتی، گزینه بررسی شناسه را انتخاب کنید. در این مرحله، اطلاعات مالیاتی نمایش داده می‌شود؛ در صورتی که این اطلاعات مورد تایید شماست، برای پرداخت اقدام کنید.

پرداخت حضوری مالیات ماشین‌های لوکس

در شرایطی که دسترسی خوبی به اینترنت و سایت پرداخت مالیات ندارید، می‌توانید با مراجعه حضوری به دفتر پیشخوان دولت در نزدیکی محل زندگی خود، برای پرداخت مالیات اقدام کنید. برای پرداخت مالیات در دفاتر پیشخوان دولت باید مدارکی مانند کارت ملی، برگ سبز یا کارت خودرو را ارائه کنید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودروهای لوکس صفر

همان‌طور که اشاره شد خودروهایی که قیمت آنها بیشتر از ارزش مشخص شده در هر سال باشد، خودروی لوکس شناخته می‌شود و مشمول مالیات خواهند شد. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مسئولیت پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر که تولید داخل یا مونتاژ داخل هستند بر عهده خودروسازان داخلی خواهد بود. در صورتی که خودرو وارداتی باشد، مسئولیت اولین پرداخت مالیات نقل و انتقال بر عهده نمایندگان رسمی شرکت‌های خودروسازی خارجی یا واردکنندگان خواهد بود.

مالیات ماشین های لوکس

نکاتی برای خرید بیمه بدنه خودروهای لوکس

  • با توجه به نرخ ۱ درصدی تا ۴ درصدی مالیات بر خودرو لوکس در سال ۱۴۰۲، شاید بهترین گزینه برای جبران خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی، خرید بیمه بدنه باشد. باتوجه‌به سرعت بالای این خودروها در مقایسه با خودروهای داخلی، تخلفات حادثه‌ ساز در آن‌ها متداول‌تر است. در صورت تمایل و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تخلفات حادثه ساز و میزان پرداخت خسارت توسط بیمه را مطالعه کنید.
  • قیمت زیاد خودروهای لوکس و رانندگی ناشیانه برخی افراد در خیابان‌ها، این ترس را در مالکان ایجاد می‌کند که همواره در معرض حادثه هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب کامل‌ترین و مناسب‌ترین پوشش‌ها مقاله راهنمای خرید بیمه بدنه خودرو را مطالعه کنید.
  • با توجه به آزادسازی واردات خودروهای خارجی پس از چند سال، افراد زیادی برای خرید خودرو لوکس اقدام کرده‌اند. در صورت تمایل می‌توانید مقاله جزئیات شرایط واردات خودرو خارجی و قوانین مربوط به آن را در ازکی بخوانید.

خودروهای لوکس و ضرورت دریافت بیمه بدنه

در این مقاله به بررسی مالیات خودرو لوکس پرداختیم، اما موضوعی مهم‌تر وجود دارد. همه ما می‌دانیم که قطعات خودروهای لوکس بسیار گران‌قیمت است و هزینه تعمیر و رفع صدمات ناشی از تصادف این خودروها سر به آسمان می‌کشد. در چنین شرایطی بهترین راهکار برای جبران خسارت این نوع خودروها، دریافت بیمه بدنه با پوششی مناسب است. فقط در این صورت است که مالکان خودروهای لوکس می‌توانند برای دریافت خسارت بدنه خودروی خود اقدام و مقداری از هزینه‌های تعمیر را تامین کنند.

سوالات متداول

  • آیا مالیات خودروهای لوکس باید سالانه پرداخت شود؟

بله. مالیات ماشین‌های لوکس باید در هر سال به اداره مالیات پرداخت شود.

  • در سال ۱۴۰۲ کدام خودروهای لوکس مشمول مالیات می‌شود؟

طبق قانون بودجه در سال ۱۴۰۲ از خودروهایی با ارزش بیشتر از ۳ میلیارد تومان، مالیات سالانه دریافت می‌شود.

  • کدام خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ معاف از مالیات هستند؟

اگر ارزش خودرویی در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۳ میلیارد تومان باشد، معاف از مالیات خواهد بود.

  • مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ چقدر است؟

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ برای خودروهای با ارزش بیشتر از ۳ میلیارد تومان، ۱ درصد تا ۴ درصد خواهد بود.

  • آدرس سامانه مالیات خودروهای لوکس چیست؟

سایت مالیات خودرو لوکس my.tax.gov.ir است. این سایت در واقع سامانه پرداخت مالیات در سراسر کشور است که برای پرداخت مالیات ماشین‌های لوکس نیز استفاده می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا