بیمه بدنهبیمه شخص ثالث

تخلفات رانندگی حادثه ساز و میزان پرداخت خسارت توسط بیمه

رانندگی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هر روز سخت‌تر از دیروز می‌شود. چون علاوه‌بر افزایش هر روزه تعداد خودروها، شاهد رانندگانی هستیم که هیچ علاقه‌ای به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ندارند. تخلفات رانندگی حادثه‌‌ساز که منجر به بروز حوادثی با خسارات جانی و مالی می‌شود، در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد. طبق قوانین بیمه، شرایط پرداخت خسارت برای حوادثی که در اثر این تخلفات رخ داده‌اند، متفاوت خواهد بود. باتوجه‌به اهمیت موضوع و نمره منفی و بازیافت خسارت توسط شرکت‌های بیمه‌گر، در این مقاله از بلاگ ازکی به تخلفات حادثه ساز در رانندگی و نحوه محاسبه بیمه می‌پردازیم.

تخلف رانندگی حادثه ساز چیست؟

تخلفات رانندگی حادثه ساز شامل هرگونه عملی است بر خلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی که می‌تواند به حادثه منجر شود. در چنین تخلفاتی برای راننده مقصر نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. این نوع حوادث در محاسبه نرخ خسارت و بیمه‌های خودرو (بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث) مؤثر است.

تخلف رانندگی حادثه ساز چیست؟

طبق قانون، اگر حادثه رانندگی در اثر تخلفات حادثه ساز و یا دارای نمره منفی باشد و منجر به جرح یا فوت شود، شرکت بیمه‌گر خسارت را بدون هیچ قید و شرطی پرداخت می‌کند. بااین‌حال پس از پرداخت خسارت به زیان‌دیده، شرکت بیمه‌گر درصدی از خسارت پرداخت شده را از راننده مقصر دریافت خواهد کرد. بنابراین لازم است با این تخلفات و محوه محاسبه بیمه بیشتر آشنا شوید.

تخلفات رانندگی حادثه ساز کدامند؟

تخلفات حادثه ساز 1402 مانند تخلفات سال‌های گذشته شامل موارد زیر است:

  • حرکات نمایشی مانند حرکت روی یک چرخ (برای موتورسیکلت)، دور زدن درجا و حرکات آکروباتی در خیابان‌ها و راه‌ها؛
  • عبور از پیاده‌رو؛
  • دور زدن در محل ممنوع؛
  • مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان؛
  • سبقت غیرمجاز؛
  • نقص سیستم روشنایی وسیله هنگام رانندگی در شب؛
  • تجاوز از سرعت مجاز؛
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی؛
  • تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر؛
  • گردش به راست یا چپ در محل ممنوع؛
  • عبور از محل ورود ممنوع؛
  • رعایت نکردن حق تقدم عبور در خیابان‌ها و راه‌ها؛
  • روشن نکردن چراغ‌ها در شب و مواقع ضروری؛
  • عدم رعایت فاصله مناسب با خودرو یا وسیله جلویی یا توجه نکردن به جلو؛
  • حرکت مارپیچ در خیابان‌ها و راه‌ها؛
  • عدم رعایت موارد درج شده در گواهینامه رانندگی شامل (عینک، سمعک یا تجهیزات خاص)؛
  • رانندگی با وسیله‌ دارای نقص فنی مؤثر در حادثه مانند چراغ، ترمز، زنجیر چرخ، لاستیک و برف پاک‌کن.

مصادیق تخلفات رانندگی حادثه ساز

طبق ماده ۱۴ قانون بیمه شخص ثالث، مصادیق و عناوین تصادفات رانندگی حادثه ساز که به جرح یا فوت منجر می‌شود، باید توسط کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی بررسی شود. کارشناس تصادفات یا پلیس‌راه، علت اصلی وقوع حادثه رانندگی را بررسی می‌کند. اگر یکی از تخلفات حادثه ساز در رانندگی رخ داده باشد، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت خواهد بود. این پرداخت خسارت بدون هیچ قید و شرطی و درست مطابق با پوشش‌های بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث انجام می‌شود.

نکته مهم اینجاست که پس از پرداخت خسارت به زیان‌دیده، شرکت بیمه‌گر می‌تواند برای بازیافت مبلغ پرداختی به مقصر در حادثه رانندگی مراجعه کند. به عبارت ساده‌تر، اگر علت وقوع حادثه رانندگی یکی از تخلفات رانندگی حادثه سازی باشد که در بخش قبلی به آنها اشاره شد، بیمه خسارت را پرداخت می‌کند، اما طبق شرایطی درصدی از مبلغ پرداختی را از راننده مقصر دریافت خواهد کرد. در ادامه با نحوه محاسبه میزان خسارت پرداختی با بیمه آشنا خواهید شد.

"مصادیق

نحوه محاسبه بیمه برای راننده مرتکب تخلفات حادثه ساز در رانندگی

سابقه ارتکاب تخلفات رانندگی حادثه ساز تأثیر زیادی روی پرداخت خسارت بیمه خودرو خواهد داشت. به این مفهوم که با هر بار بروز حادثه رانندگی به دلیل تخلفات حادثه ساز و دارای نمره منفی، درصد متفاوتی از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت خواهد شد.

اولین تخلف رانندگی حادثه ساز

اگر اولین حادثه رانندگی به دلیل تخلفات حادثه ساز در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه رخ داده باشد، شرکت بیمه‌گر معادل  ۲٫۵ درصد از خسارت‌های مالی و بدنی پرداخت شده را از راننده مقصر دریافت خواهد کرد.

دومین تخلف رانندگی حادثه ساز

اگر دومین حادثه رانندگی به دلیل تخلفات حادثه ساز در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه رخ داده باشد، شرکت بیمه‌گر معادل ۵ درصد از خسارت‌های مالی و بدنی پرداخت شده را از راننده مقصر دریافت خواهد کرد.

سومین تخلف رانندگی حادثه ساز

اگر سومین حادثه رانندگی به دلیل تخلفات حادثه ساز در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه رخ داده باشد، شرکت بیمه‌گر معادل ۱۰ درصد از خسارت‌های مالی و بدنی پرداخت شده را از راننده مقصر دریافت خواهد کرد. در برخی موارد که کارشناس راهنمایی و رانندگی حادثه را تصادف 50 50 تشخیص دهد، شرایط پرداخت خسارت و دیه متفاوت خواهد بود.

جدول تخلفات رانندگی حادثه ساز 1402

جدول تخلفات حادثه ساز رانندگی شامل عناوینی از تخلفات رانندگی است که منجر به حادثه می‌شود و از طرفی شامل نمره منفی هم خواهد بود. همان‌ طور که اشاره شد، اگر این تخلفات منجر به بروز حادثه با خسارت مالی و جانی شود، بیمه‌گر خسارت وارده را پرداخت خواهد کرد، اما درصدی از آن باید توسط راننده مقصر بازپراخت شود.

اکنون که می‌دانید منظور از جرایم حادثه ساز چیست، بهتر است با میزان نمره منفی تخلفات حادثه ساز هم آشنا شوید. تخلفات رانندگی حادثه سازی که در جدول زیر آمده‌ است، علاوه‌بر جریمه، شامل نمره منفی هم خواهند شد.

عنوان تخلفات حادثه ساز رانندگی نمره منفی خودروهای شخصی نمره منفی خودروهای عمومی سنگین
رعایت نکردن موارد درج‌شده در گواهینامه رانندگی شامل (عینک، سمعک یا تجهیزات خاص) ۳ ۷
استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت ۳ ۵
رعایت نکردن حق تقدم عبور ۴ ۶
گردش به راست یا چپ در محل ممنوع ۵ ۹
رانندگی در حالت مصرف مشروبات الکلی و داروهای روان‌گردان ۱۰ ۲۰
نقص فنی موثر یا نقص در روشنایی وسیله در شب ۳ ۶
عبور از پیاده‌رو ۵ ۷
حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۵ ۷
حرکات مارپیچ در خیابان‌ها و راه‌ها ۳ ۵
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۵ ۱۰
دور زدن در محل ممنوع ۳ ۵
سبقت غیرمجاز در مسیرهای دوطرفه ۵ ۱۰
تجاوز از سرعت مجاز (بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۱۰ ۱۵
تجاوز از سرعت مجاز (بیش‌تر از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۵ ۱۰
هرگونه حرکات نمایشی مانند حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ و دور زدن درجا ۸ ۱۰

ارسال پیامک تخلف حادثه ساز برای مالک خودرو

ارسال پیامک تخلف حادثه ساز برای مالک خودرو انجام می‌شود و هدف از این کار احقاق حقوق شهروندی، افزایش سرعت اطلاع‌رسانی به مالکان خودرو در صورت بروز تخلف، افزایش اثربخشی دوربین‌های ثبت تخلف، اجرای صحیح قانون و ایجاد حس کنترل برای کسانی است که به قانون احترام نمی‌گذارند.

تخلفات حادثه ساز و دارای نمره منفی

استعلام تخلفات رانندگی حادثه ساز

استعلام خلافی خودرو برای تخلفات رانندگی حادثه ساز و سایر تخلفات، از طریق روش‌های متعددی انجام می‌شود که در زیر به آنها اشاره کرده‌ایم:

استعلام خلافی خودرو با USSD

USSD ساده‌ترین روش برای کسانی است که به تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند. با این روش بدون مراجعه حضوری می‌توانید برای استعلام جرایم خودروی خود اقدام کنید. کد *110#* را با تلفن همراه خود شماره‌گیری نمایید و گزینه استعلام خودرو را انتخاب کنید. در این مرحله باید کد ۱۷ رقمی VIN خودرو را وارد کنید. برای مشاهده خلافی و پرداخت باید ۳۵۰ تومان بپردازید. این مبلغ معمولا از حساب شارژ کاربر کسر خواهد شد.

استعلام خلافی خودرو به صورت آنلاین

برای استعلام خلافی خودرو به صورت آنلاین، روش‌های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • بهترین روش برای استعلام خلافی خودرو، استفاده از سایت راهور خلافی خودرو است. با وارد کردن اطلاعات خودرو در سامانه سخا می‌توانید برای استعلام خلافی اقدام کنید.
  • با ورود به سامانه استعلام و پرداخت خلافی خودرو پیشخوان 24 نیز می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک خودرو، برای استعلام خلافی اقدام کنید.

استعلام خلافی خودرو با پیامک

اگر با روش‌های بالا موفق به دریافت خلافی خودرو نشدید، می‌توانید کد VIN خودروی خود را به سامانه پیامکی 1101202020 ارسال و مبلغ کل جریمه‌های رانندگی خود را دریافت کنید.

استعلام خلافی با مراجعه به پلیس +10

اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا نمی‌توانید از سامانه پیامکی استفاده کنید، بهترین روش برای استعلام خلافی مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 است. در این دفاتر با پرداخت مبلغ مشخصی، کارشناس ریز تخلفات صورت گرفته را ارائه می‌کند.

در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد خلافی و میزان جریمه‌ هستید می‌توانید مقاله جزئیات ثبت خلافی با دوربین و میزان جریمه های آن را مطالعه کنید.

تخلفات رانندگی حادثه ساز

تخلفات رانندگی حادثه ساز و نقش بیمه در پرداخت خسارت

تخلفات رانندگی حادثه ساز جزء مواردی است که منجر به بروز حادثه می‌شود و ممکن است با خسارات جانی و مالی همراه باشند. همان‌ طور که اشاره شد، حوادث رانندگی‌ای که به دلیل انجام تخلفات حادثه ساز و دارای نمره منفی رخ می‌دهد، در پرداخت خسارت بیمه‌های خودرو مانند بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو مؤثر است. اگر حادثه‌ به علت این تخلفات رخ داده باشد، شرکت بیمه‌گر خسارات را پرداخت می‌کند اما در آینده درصدی از مبلغ پرداخت شده را از مقصر دریافت خواهد کرد. باتوجه‌به کم بودن این درصد و لزوم داشتن بیمه، پیشنهاد می‌شود برای جبران خسارات مالی و جانی وارد شده حتما بیمه‌ای با پوشش مناسب خریداری کنید.

سوالات متداول

  • آیا شرکت‌های بیمه‌گر خسارت ناشی از حادثه با تخلفات حادثه ساز را پرداخت می‌کنند؟

     

بله. طبق قانون شرکت‌های بیمه‌گر موظف هستند بدون هیچ‌گونه قید و شرطی خسارت وارد شده را طبق پوشش‌های بیمه‌ خریداری شده پرداخت کنند.

  • آیا تخلفات رانندگی حادثه ساز مشمول نمره منفی می‌شود؟

بله. تمامی تخلفات حادثه ساز در رانندگی مشمول نمره منفی خواهند شد.

  • آیا تخلف حادثه ساز پیامک می‌شود؟

بله. تخلف حادثه ساز رانندگی برای مالک خودرو پیامک خواهد شد. البته افراد می‌توانند به روش‌های مختلفی برای استعلام خلافی خودرو اقدام کنند که در این مقاله هم به آنها پرداخته شده است.

  • چند مورد تخلفات حادثه ساز رانندگی وجود دارد؟

در حال حاضر 17 مورد تخلفات حادثه ساز در رانندگی تعریف شده است که همگی آن‌ها مشمول نمره منفی می‌شوند.

  • جریمه تخلفات حادثه ساز رانندگی چقدر است؟

جریمه تخلفات حادثه ساز رانندگی بسته به نوع تخلف و محل وقوع آن (شهر و روستا و مناطق صنعتی) متفاوت خواهد بود.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا