بیمه مسافرتی

عوارض خروج از کشور 1402 و نحوه پرداخت آن

یکی از هزینه‌های مربوط به سفر خارجی، پرداخت عوارض خروج است؛ یعنی علاوه بر پول بلیت و رزرو هتل و … باید مبلغی را هم برای هزینه عوارض خروج از کشور کنار بگذاریم. فرقی نمی‌کند که سفر ما تفریحی است یا زیارتی، برای تمامی سفرهای هوایی، زمینی و دریایی پرداخت عوارض اجباری است. تا همین چند سال پیش این هزینه بسیار و کم جزئی بود و در بین سایر مخارج یک سفر خارجی اصلا دیده نمی‌شد. منتهی افزایش هزینه عوارض خروج از کشور باعث شده است که مبلغ این هزینه برای بسیاری از مسافران مهم باشد. اگر شما هم چمدان‌های خود را بسته‌اید و می‌خواهید برای استراحت و زیارت به یک کشور خارجی بروید، این مقاله را درباره عوارض خروج از کشور 1402 بخوانید تا ببینید برای مقصد موردنظرتان چقدر و چگونه باید عوارض خروج پرداخت کنید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض یا اعتبار عوارض خروج از کشور در واقع یک نوع مالیات است. تقریبا بیشتر کشورها مالیات جداگانه برای سفر و خارج شدن از کشور ندارند و فقط هزینه‌ای ‌به‌نام عوارض پرواز روی قیمت بلیت برای مسافران محاسبه می‌شود. بااین‌حال در ایران از سال‌های جنگ به بعد برای جلوگیری از خروج ارز از کشور پرداخت عوارض یا مالیات سفر اجباری شده است. این مبلغ را باید برای تمامی سفرهای تفریحی و زیارتی پرداخت کنیم، وگرنه حتی با داشتن بلیت و ویزا هم پاسپورت ما مهر خروج نمی‌خورد. حتی اگر می‌خواهید با ماشین شخصی خودتان از مرز رد شوید، باید علاوه بر کاپوتاژ خودرو، عوارض خروج هم پرداخت کنید.

سازمان امور مالیاتی این مبلغ را از مسافران می‌گیرد و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کند. قرار است که از هزینه‌های دریافتی عوارض خروج به‌عنوان یک درآمد عمومی برای پوشش هزینه‌های گردشگری و جبران خسارت‌های ناشی از خروج ارز استفاده شود. منتها در روند اجرایی، اینکه چقدر این سیاست‌گذاری از روی کاغذ عملی می‌شود، باید کارشناسان بررسی کنند.

مبلغ عوارض خروج از کشور چقدر است؟

گفتیم که عوارض خروج از کشور یکی از منابع درآمد مالیاتی دولت محسوب می‌شود. بنابراین هرسال در جدول شماره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه تعرفه این عوارض هم مشخص می‌شود. در واقع دولت عوارض خروج از کشور را تعیین و مجلس شورای اسلامی این نرخ را تصویب می‌کند. بعد از تصویب میزان مبلغی که هیئت دولت مطرح کرده و در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده، نرخ مصوب به‌صورت رسمی به وزارت اقتصاد و دارایی ابلاغ می‌شود.

هزینه عوارض خروج از کشور برای همه یکسان است؛ اما معمولا در شرایط خاص مثلا به همراهان بیمار، تخفیف تعلق می‌گیرد. به‌طورکلی بسته به اینکه سفر شما تفریحی باشد یا زیارتی، ساکن مناطق مرزی باشید یا خیر و … باید مبلغ متفاوتی برای خروج از کشور پرداخت کنید. درضمن اگر از مرزهای زمینی و با قطار و اتوبوس مسافرت کنید، مبلغ عوارض خروج زمینی کمتری نسبت به نرخ عوارض خروج از کشور با هواپیما پرداخت خواهید کرد.

نرخ عوارض خروج از کشور 1401

جدول عوارض خروج از کشور 1402

به‌طور کلی نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ مبلفی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. در جدول زیر می‌توانید قیمت عوارض خروج از کشور در ۱۴۰۲ را برای مسافران عادی، زائران حج تمتع و عمره، زائران عتبات و عالیات، مسافران مرزنشین و همین طور تیم‌های ورزشکاری ملی ببینید:

نوع مسافر سفر اول (تومان) سفر دوم (تومان) سفر سوم به بعد (تومان) نوع مرز (تومان)
عادی ۴۰۰۰۰۰ ۶۰۰۰۰۰ ۸۰۰۰۰۰ تمام مرزها
زائر حج تمتع ۱۳۲۰۰۰ ۱۹۸۰۰۰ ۲۶۴۰۰۰ تمام مرزها
زائر حج عمر ۱۳۲۰۰۰ ۱۹۸۰۰۰ ۲۶۴۰۰۰ تمام مرزها
زائر عتبات ۳۷۵۰۰ ۴۵۰۰۰ ۴۵۰۰۰ مرز هوایی
زائر عالیات ۱۲۵۰۰ ۱۵۰۰۰ ۱۵۰۰۰ مرز زمینی و دریایی
مرزنشین ۷۵۰۰۰ ۶۰۰۰۰۰ ۸۰۰۰۰۰ مرز هوایی
مرزنشین ۲۵۰۰۰ ۶۰۰۰۰۰ ۸۰۰۰۰۰ مرز زمینی و دریایی
اعضای تیم ملی ۲۶۴۰۰۰ ۲۶۴۰۰۰ ۲۶۴۰۰۰ تمام مرزها

منظور از مرزنشین شهروندی است که شماره شناسنامه و کدپستی او در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده باشد.

عوارض خروج از کشور دانشجویان

دانشجویانی که دارای مجوز تحصیلی هستند، نیازی به پرداخت عوارض برای خروج از مرز ندارند. البته باید حتما بین هر رفت‌وآمد و سفر این دسته از افراد دست‌کم ۳ ماه فاصله وجود داشته باشد. یعنی اگر زودتر از ۳ ماه بخواهند دوباره از کشور خارج شوند، باید عوارض پرداخت کنند، ولی برای مسافرت‌هایی در بازه زمانی طولانی‌تر معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند.

عوارض خروج از کشور برای افراد مقیم خارج

پرداخت این عوارض برای مسافرانی که مقیم کشور دیگری هستند یا شرایط خاصی دارند هم الزامی نیست. در واقع اگر ساکن خارج از کشور هستید و به ایران سفر کرده‌اید، برای بازگشت به محل زندگی فعلی خود نیازی به پراخت عوارض خروج ندارید.

عوارض خروج از کشور برای ترکیه

سفر به ترکیه یک سفر تفریحی و گردشگری است. نرخ عوارض خروج از کشور برای این سفر هم درست مثل هر سفر غیر زیارتی و غیر تحصیلی دیگر محاسبه می‌شود. البته اگر در یکی از شهرهای مرزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی یا کردستان زندگی می‌کنید و به‌عنوان مرزنشین می‌خواهید به ترکیه سفر کنید، مبلغ پرداختی شما متفاوت است. دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور ترکیه یا افرادی که کارت اقامت این کشور را دارند هم مشمول پرداخت عوارض نمی‌شوند.

عوارض خروج از کشور کودکان

تا چند سال پیش از کودکان زیر ۷ سال عوارض خروج از کشور گرفته نمی‌شد. اما چندسالی می‌شود که حتی برای نوزادان هم باید این عوارض را پرداخت کنیم. در واقع هزینه مربوط به عوارض خروج از کشور باید برای تک تک مسافران پرداخت شود. مبلغ پرداختی هم برای همه یکسان است و برای کودکان زیر ۲ سال هم باید مطابق مبلغ تعیین‌شده برای هرسال عوارض خروج بپردازیم.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

رسید پرداخت عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال معتبر است. اگر مسافری در زمان واریز وجه عوارض خروج از کشور موفق به سفر نشد؛ می‌تواند رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت را نگه دارد و در سفرهای بعدی از آن استفاده کند.

نحوه استعلام عوارض خروج از کشور

برای استعلام اعتبار عوارض خروج از کشور باید به سامانه سداد مراجعه کنید و با وارد کردن کدملی به همراه شماره کارت یا شماره مرجع پرداخت، استعلام عوارض خروج از کشور به شما نمایش داده می‌شود.

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

اگر می‌خواهید زمان سفر خیالتان بابت پرداخت عوارض خروج از کشور راحت باشد و در فرودگاه یا ایستگاه قطار معطل نشوید، بهتر است حتما روش‌های مختلف پرداخت عوارض خروج از کشور 1401 را بدانید. در حال حاضر نیازی به مراجعه حضوری به بانک و … برای پرداخت این عوارض ندارید و می‌توانید خیلی راحت با یکی از دو روش زیر فیش پرداخت عوارض‌تان را بگیرید:

  1. پرداخت از طریق سامانه سداد؛
  2. پرداخت از طریق دستگاه خودپرداز غیرنقدی (Cashless ATM) در فرودگاه‌ها.

حواستان هم باشد که مدت زمان اعتبار فیش پرداختی عوارض خروج از کشور در هر سال، به اندازه طول همان سال است؛ مثلا اگر در مرداده‌ماه برای یک سفر خارجی عوارضی را پرداخت کردید و به هر علتی سفرتان کنسل شد، می‌توانید تا پایان سال از همان فیش برای سفر بعدی استفاده کنید. البته امکان استرداد مبلغ هم از طریق evat وجود دارد. مبلغ پرداختی شما به همان بانکی بازگردانده می‌شود که از طریق آن عوارض خروج‌تان را پرداخت کرده‌اید.

پرداخت عوارض خروج با دستگاه خودپرداز غیرنقدی در فرودگاه‌ها

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی است. داخل فرودگاه‌های سراسر کشور تعدادی دستگاه‌های ATM غیرنقدی نصب شده است که گزینه پرداخت عوارض خروج از کشور هم دارد. البته حتما کارت شما باید رمز دوم داشته باشد. وقتی روی این دستگاه‌ها گزینه پرداخت عوارض خروج از کشور را انتخاب می‌کنید، اطلاعاتی را مانند شماره موبایل، کد ملی، نوع سفر و اینکه چندمین سفرتان در سال است هم باید وارد کنید. سپس براساس تعرفه‌های تعیین‌شده برای هرسال مبلغ عوارض خروج‌تان محاسبه شده و با کارت بانکی‌تان آن را پرداخت می‌کنید.

سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

یکی دیگر از روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، مراجعه به سامانه سداد است. این سامانه با همکاری مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی طراحی شده و به کمک آن می‌توانید عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنید. برای پرداخت عوارض خروج در سامانه سداد باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  • مراجعه به آدرس اینترنتی https://sadadpsp.ir/Tollpayment؛
  • وارد کردن شماره تلفن همراه پرداخت‌کننده، کد ملی مسافر، تلفن همراه مسافر در فرم مربوطه؛
  • وارد کردن کد امنیتی و کلیک گزینه افزودن به فهرست پرداخت.

پرداخت عوارض خروج در سامانه سداد

پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور

قبل از رفتن به فرودگاه یا ایستگاه قطار علاوه بر سامانه سداد با روش‌های دیگری هم می‌توانید عوارض خروج خود را پرداخت کنید. البته حتما فایل پی‌دی‌اف یا تصویر فیش پرداختی را در گوشی همراه خود داشته باشید تا آن را برای عبور از گیت به مسئول مربوطه نشان بدهید.

اگر می‌خواهید اینترنتی عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید، می‌توانید از اپلیکیشن موبایل ایوا استفاده کنید. این اپلیکیشن متعلق به بانک ملی است و روی سیستم‌ عامل‌های اندروید و آیفون نصب می‌شود. از طریق بازار و گوگل‌ پلی هم می‌توانید ایوا را دانلود کنید.

یکی دیگر از روش‌ها هم پرداخت عوارض خروج از کشور در سایت بانک ملی است. برای این کار باید به سایت این بانک به نشانی bmi.ir مراجعه کنید و از منوی بالای صفحه اصلی گزینه خدمات بانکی و الکترونیکی را انتخاب کنید. در این صفحه خدمات متنوع آنلاین از جمله پرداخت عوارض خروج از کشور قابل استفاده است.

نکته: فراموش نکنید که عوارض خروج حتما باید به‌نام مسافر اصلی پرداخت شود؛ یعنی برای پرداخت عوارض باید اطلاعات شخصی مسافر را داشته باشیم. درضمن کارت بانکی عضو شتاب هم لازم است.

آیا عوارض خروج از کشور قابل استرداد است؟

اگر به هر دلیلی اشتباهی در پرداخت عملیات عوارض خروج از کشور برایتان رخ دهد، می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.evat.ir هزینه پرداختی خود را پس بگیرید. در منوی بالا سایت روی گزینه «پرداخت و درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» کلیک کنید تا به صفحه مورد نظر منتقل شوید. سپس در صفحه جدید روی دومین گزینه «ثبت درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» کلیک کنید. سپس با وارد کردن اطلاعات هویتی، شماره پیگیری قبض پرداختی، تاریخ پرداخت و وارد کردن شماره حساب، ثبت درخواست کنید تا کد پیگیری برایتان صادر شود.

نکته: فقط استرداد عوارضی که به شیوه‌های آنلاین پرداخت شده باشد، قابل بازگشت است.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

همانطور که خواندیم، پرداخت عوارض خروج برای همه مسافران اجباری نیست. گروه‌هایی مثل دانشجویان دارای مجوز در کشورهای خارجی و افراد مقیم خارج کشور از پرداخت این عوارض معاف هستند. اما غیر از این دو گروه، چه افراد دیگری می‌توانند عوارض خروج از کشور را پرداخت نکنند؟

  • جانبازان و بیماران دارای مجوز شورای پزشکی برای درمان در خارج از کشور (به کسانی که به‌عنوان همراه بیمار سفر می‌کنند هم بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخفیف برای عوارض خروج از کشور تعلق می‌گیرد)؛
  • خدمه پرواز، کشتی و دیگر وسیله نقلیه؛
  • افراد شاغل در کشورهای خارجی؛
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی؛
  • مسافران اربعین در سفر به عراق.

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور

در واقع به مدرک خاصی نیاز نیست. هنگام پرداخت وجه، داشتن کارت بانکی و ورود مشخصات معتبر متقاضی کفایت می‌کند. توجه داشته باشید که استفاده از رسید عوارض خروج فقط برای شخصی که هزینه به نام او پرداخت شده، امکان‌پذیر است.

سفر به خارج از کشور با خیالی آسوده

اگر برای تفریح و گردش یا زیارت به کشورهای دیگر سفر می‌کنید، حواستان باشد که حتما یک بیمه مسافرتی با پوشش‌ها و سقف تعهدات کامل و کافی هم بخرید. در سایت ازکی می‌توانید شرایط و قیمت بیمه مسافرتی برای یک مقصد و مسافر خاص را در شرکت‌های بیمه مختلف یک‌جا ببینید و با هم مقایسه کنید تا بهترین بیمه‌نامه را با مناسب‌ترین قیمت بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا