اطلاعات بیمه ای

با تمامی روش‌های پیگیری کارت سوخت ماشین آشنا شوید

پیگیری و دریافت کارت سوخت یکی از دغدغه‌های مهم مالکان خودرو است، چون در صورت نداشتن کارت سوخت باید بنزین آزاد بزنند. برای پیگیری کارت سوخت ماشین روش‌های متفاوتی وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید. یکی از بهترین اقداماتی که در راستای کارت‌های سوخت انجام شده، راه‌اندازی سامانه پیگیری وضعیت کارت سوخت خودرو است. باتوجه‌به اهمیت دریافت این کارت، در این مقاله از بلاگ ازکی تمامی روش‌های بررسی وضعیت کارت سوخت را شرح داده‌ایم.

معرفی سامانه پیگیری وضعیت کارت سوخت خودرو

سامانه پیگیری وضعیت کارت سوخت خودرو یا به‌عبارتی سامانه رهگیری مرسوله‌های سازمانی که اداره پست آن را راه‌اندازی کرده، روشی برای پیگیری کارت سوخت و دیگر مدارک سازمانی است. با ورود به این سامانه و انتخاب خدمت مورد نظرتان، باید اطلاعات لازم را وارد کنید تا وضعیت فعلی مدارک مورد نظرتان مشخص شود. در این سایت برای هر خدمت یک کد رهگیری ارائه می‌شود که همان کد مرسوله پستی است. با درج این کد در سامانه رهگیری مرسوله‌های پستی اداره پست، وضعیت کارت سوخت مشخص خواهد شد. در ادامه نحوه استفاده از این سایت آمده است:

پیگیری کارت سوخت ماشین

روش‌های پیگیری کارت سوخت ماشین

به‌صورت معمول حدود 2 ماه زمان می‌برد تا کارت سوخت به‌ دست افراد برسد. درصورتی‌که پس از گذشت 2 ماه این کارت به‌دست شما نرسید یا حتی قبل از آن برای اطلاع از وضعیت کارت، می‌توانید از روش‌های پیگیری کارت سوخت خودرو استفاده کنید. روش‌های مختلفی برای پیگیری کارت سوخت وجود دارد که با‌توجه‌به شرایط و دسترسی‌ها می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. برای استفاده از این روش‌ها باید یک‌سری اطلاعات داشته باشید که در بخش‌های بعدی بررسی خواهد شد.

در این بخش فقط روش‌های پیگیری کارت سوخت ماشین بررسی می‌شود. از این روش‌ها می‌توانید برای پیگیری کارت سوخت ماشین صفر، پیگیری کارت سوخت خودرو سنگین، استعلام و پیگیری کارت سوخت معلولین، پیگیری کارت سوخت وانت و ماشین‌های با سوخت گازوئیلی استفاده کنید.

پیگیری کارت سوخت ماشین از طریق شمارهVIN

یکی از متداول‌ترین روش‌ها پیگیری کارت سوخت ماشین از طریق شماره VIN است. برای این کار باید شماره VIN خودروی خود را به شماره 1101202040  ارسال کنید. بعد از ارسال کد برای شماره پیامکی ذکر شده، وضعیت کارت سوخت اعلام خواهد شد.

پیگیری کارت سوخت ماشین از طریق دفتر پلیس +۱۰

در صورتی‌که به اینترنت دسترسی ندارید، بهترین روش پیگیری کارت سوخت خودرو از طریق مراجعه به دفتر پلیس +10 است. فراموش نکنید که برای این‌ کار باید یک سری مدارک ارائه کنید که شامل مدارک شناسایی مانند کارت ملی و مدارک خودرو است. از طرفی باید کد رهگیری کارت سوخت خود را هم ارائه کنید.

کارشناسان دفاتر پلیس +10 با دریافت این مدارک، وضعیت کارت سوخت شما را بررسی می‌کنند و در نهایت کد رهگیری مرسوله پستی را به شما تحویل خواهند داد. با در دست داشتن این کد مرسوله می‌توانید وضعیت کارت سوخت خود را از طریق سایت اداره پست بررسی کنید.

پیگیری کارت سوخت ماشین از طریق پست

پیگیری کارت سوخت ماشین از طریق پست نیاز به کد رهگیری مرسوله پستی دارد. اگر از طریق روش‌های آنلاین و حضوری موفق به دریافت این کد مرسوله شده‌اید، باید وارد سایتی شوید که اداره پست به‌صورت اختصاصی برای پیگیری کارت سوخت وسایل نقلیه موتوری زمینی طراحی کرده است.

وارد سایت najatracking.post.ir شوید و از گزینه ابتدای صفحه، نوع سند مورد نظرتان را انتخاب کنید که همان کارت سوخت خودرو است. سپس باید شماره VIN کارت خودروی خود را وارد کنید تا کد رهگیری و مرحله ارسال یا همان وضعیت کارت به شما نمایش داده شود.

پیگیری کارت سوخت ماشین از طریق پست

لازم است بدانید که اداره پست محل زندگی‌تان حداکثر 3 بار کارت سوخت را به در منزل شما ارسال خواهد کرد. درصورتی‌که در هر 3 بار ارسال کارت، کسی موفق به دریافت آن نشود، اداره پست کارت سوخت را به نواحی شرکت ملی پخش بر می‌گرداند.

در چنین شرایطی در سایت اداره پست وضعیت کارت سوخت به برگشت داده شده به اداره پست تغییر می‌کند. بنابراین برای دریافت کارت باید مدارک شناسایی و سند خودرو را به دفتر پستی ارائه کنید تا کارت را تحویل دهند.

برای پیگیری کارت سوخت نیاز به کارت خودرو دارید. اگر کارت خودرو گُم شده باشد، باید برای استعلام و دریافت کارت المثنی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید مقاله گُم شدن کارت ماشین: نحوه استعلام و دریافت کارت ماشین المثنی را در بلاگ ازکی بخوانید.

پیگیری کارت سوخت ماشین از طریق تماس

یکی‌دیگر از روش‌هایی که نیاز به اینترنت ندارد، پیگیری کارت سوخت ماشین از طریق تماس است. برای این‌کار باید با شماره‌های 02181240514 یا شماره 02188885347 که شماره‌های ناجا است، تماس بگیرید.

یکی‌دیگر از شماره‌هایی که می‌توانید برای پیگیری کارت سوخت با آن تماس بگیرید، شماره پست (02184470000) و شماره تماس شرکت ملی پخش (09627) است.

پیگیری کارت سوخت از طریق سایت epolice.ir

یکی از راحت‌ترین روش‌ها، پیگیری کارت سوخت خودرو از طریق سایت epolice.ir است. وارد سایت شوید و دکمه خدمات اینترنتی را انتخاب کنید. در اولین مرحله باید در وب‌سایت ثبت‌نام کنید.

پس از ثبت‌نام باید وارد بخش پیگیری کارت سوخت شوید و کد رهگیری دریافت‌شده در زمان ثبت‌نام را وارد کنید. بدون کد رهگیری مراحل ارسال کارت سوخت برای شما نمایش داده نخواهد شد.

اگر کارت سوخت خودروی شما به اداره پست تحویل داده شده اس، می‌توانید شماره مرسوله پستی خود را یادداشت کنید. بعد از دریافت این شماره باید وارد سایت پست شوید و در بخش پیگیری مرسوله پستی کد را وارد کنید و سپس گزینه جست‌وجو را بزنید. در این صفحه اطلاعات دقیق کارت سوخت از زمان تحویل به اداره پست نمایش داده می‌شود.

لازم به یادآوری است که پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی دارای روش جداگانه‌ای نیست و در بسیاری از روش‌های پیگیری کارت سوخت باید کد ملی ارائه کنید.

دلایل تاخیر در تحویل کارت سوخت ماشین

کارت سوخت برخی از افراد ممکن است در موعد مقرر تحویل داده نشود. دلایل مختلفی برای تاخیر در دریافت کارت سوخت وجود دارد که باید به‌دقت بررسی شود. یکی از دلایل تاخیر در تحویل کارت سوخت ماشین به مشکل سیستمی مربوط می‌شود. دفاتر پلیس +10 و ناجا وجود مشکل در سیستم شرکت نفت و قطع سراسری را علت اصلی این امر می‌دانند.

جالب اینجاست که شرکت نفت و اداره پست وجود مشکل در سیستم ناجا را علت تاخیر در ارسال کارت سوخت می‌دانند. از طرفی اداره پست می‌گوید اطلاعات ناکافی یا اشتباه از سوی دفاتر پلیس +10  عامل اصلی تاخیر در ارسال کارت‌های سوخت برخی افراد است. در این راستا مسئولان ناجا هنوز پاسخی به این ادعا نداده‌اند.

دلایل تاخیر در تحویل کارت سوخت خودرو

مدیر عامل شرکت نفت در آخرین بیانیه خود اعلام کرده است که دیگر مشکلی برای صدور کارت سوخت وجود نخواهد داشت.

با این تفاسیر نمی‌توان علت تاخیر در ارسال کارت سوخت را به‌طور دقیق مشخص کرد. در یک روال اصولی و عادی، کارت سوخت‌ها پس از صدور، به اداره پست تحویل داده می‌شود. بنابراین شاید مهم‌ترین معضل در نحوه ارسال باشد. عوامل مختلفی باعث تاخیر در ارسال کارت سوخت خودرو می‌شود که برخی از متداول‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • پس از شیوع و همه‌گیری کرونا، اداره پست برای ارسال بسته‌ها و مرسوله‌ها دچار مشکلاتی شد. این جدا از مشکلاتی بود که سازمان پخش فرآورده‌های نفتی با آن مواجه بود. همین مشکلات بود که باعث صدور دیرتر و تاخیر در ارسال کارت‌های سوخت شد.
  • گاهی کاربران آدرس‌های دقیقی ثبت نمی‌کنند که این موضوع یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که کارمندان ارسال اداره پست با آن مواجه هستند.
  • اداره پست 3 بار کارت سوخت را به درب منزل افراد ارسال می‌کند. اگر هر 3 بار کسی این کارت را دریافت نکند، اداره پست آن را برگشت خواهد زد.

پیگیری کارت سوخت ماشین صفر

خودروهای صفر کیلومتر و خودروهایی که به‌تازگی پلاک شده‌ است هم کارت سوخت دارد. بنابراین مالکان این خودروها باید به دفاتر پست مراجعه کنند. علاوه‌براین می‌توانید از روش‌های بررسی‌شده برای پیگیری کارت سوخت خود استفاده کنید.

نحوه استعلام و پیگیری کارت سوخت گم‌شـده

در برخی موارد افراد کارت سوخت خود را گُم کرده یا در جایگاه‌های سوخت جا می‌گذارند. در چنین شرایطی باید برای دریافت مجدد کارت سوخت یا همان کارت سوخت المثنی اقدام شود. نحوه استعلام و پیگیری کارت سوخت گم‌شده به‌این صورت است که باید کارت خودرو یا سند خودرو را به یکی از دفاتر پلیس +10 ارائه کنید. اما اگر کارت سوخت خود را در جایگاه جا گذاشته‌اید، باید به‌صورت حضوری به جایگاه سوخت مراجعه کنید. لازم است بدانید که این کار کمی زمان‌بر است، چون پروسه اداری طولانی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نحوه پیگیری و درخواست کارت سوخت المثنی خودرو را در بلاگ ازکی بخوانید.

نکات مهم برای پیگیری کارت سوخت خودرو

برای استعلام و پیگیری کارت سوخت خودرو باید یک سری نکات ضروری و مهم را در نظر داشته باشید که به شرح زیر است:

  • در صورتی که کارت سوخت خود را گُم کرده‌اید، در اولین فرصت باید به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. در مرحله بعدی باید درخواست سوزاندن کارت سوخت و صدور مجدد را ارائه کنید. این درخواست‌ها فقط از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 انجام خواهد شد.
  • پیگیری کارت سوخت با پلاک و کارت ملی روش جداگانه‌ای نیست، در هر روش برای پیگیری کارت سوخت باید کد ملی و اطلاعات خودرو را ارائه کنید.
  • از سامانه پیگیری کارت سوخت خودرو می‌توانید برای پیگیری وضعیت کارت سوخت المثنی استفاده کنید.
  • تمامی کارت‌های سوخت دارای یک رمز است. رمز این کارت‌ها به‌صورت پیش‌فرض شامل 4 رقم آخر کد ملی مالک خودرو است.
  • لازم است بعد از دریافت کارت سوخت خود یک‌بار از آن برای سوخت‌گیری خودرو استفاده کنید تا فعال شود.
  • صدور و ارسال کارت سوخت جدید و المثنی حدود 2 ماه زمان می‌برد. اگر کارت طی این مدت به‌دست شما نرسید باید برای پیگیری آن اقدام کنید. از روش‌های معرفی‌شده در بالا استفاده کنید تا وضعیت دقیق کارت سوخت خودرو مشخص شود.
  • اگر کارت سوخت شما گُم شده است،‌ قبل از هر چیز به آخرین پمپ بنزینی که در آن بنزین زده‌اید، مراجعه کنید. در‌صورتی‌که کارت سوخت آنجا نبود، باید به‌صورت حضوری به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید.
  • اگر کارت سوخت خودروی شما تایید شده است، باید به درگاه یا سامانه اینترنتی رهگیری مرسولات سازمانی اداره پست مراجعه کنید. از این سامانه می‌توانید برای استعلام وضعیت کارت سوخت خود استفاده کنید.
  • اگر از زمان درخواست کارت سوخت بیشتر از 60 روز کاری گذشته اما هنوز به‌ دست شما نرسیده است، باید از طریق یکی از روش‌های پیگیری کارت سوخت خودرو که بررسی شد، برای بررسی وضعیت آن اقدام کنید.

اگر به‌تازگی گواهینامه گرفته‌اید، باید با روش‌های پیگیری آن آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله روش‌های استعلام و پیگیری صدور گواهینامه رانندگی پستی را در بلاگ ازکی بخوانید.

استعلام کارت سوخت ماشین

بهترین و ساده‌ترین روش‌های پیگیری کارت سوخت ماشین

روش‌های مختلفی برای پیگیری کارت سوخت ماشین وجود دارد که همگی آنها در این مقاله بررسی شد. روش‌ها شامل سامانه رهگیری مرسوله‌های سازمانی، تماس تلفنی، ارسال پیامک، سامانه رهگیری مرسوله پستی و مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 است. شما با‌توجه‌به شرایط می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. فراموش نکنید که با خرید خودروی جدید، علاوه‌بر گرفتن کارت سوخت باید برای خرید بیمه شخص ثالث از ازکی نیز اقدام کنید.

سوالات متداول

  • کارت سوخت ماشین صفر چند روزه می‌آید؟
    کارت سوخت ماشین صفر طی مدت 2 ماه ارسال می‌شود. در طی این مدت می‌توانید برای پیگیری وضعیت کارت سوخت اقدام کنید. در این مقاله تمامی روش‌های پیگیری و استعلام وضعیت کارت سوخت بررسی شده‌ است.
  • بعد از تعویض پلاک، کارت سوخت چند روزه می‌آید؟
    اگر برای تعویض پلاک خودروی خود اقدام کرده‌اید، باید مجددا کارت سوخت دریافت کنید. از زمان ارائه درخواست کارت سوخت جدید تا زمان دریافت آن 2 ماه زمان می‌برد.
  • بهترین روش برای پیگیری کارت سوخت خودرو چیست؟
    بهترین روش برای پیگیری کارت سوخت تمامی خودروها استفاده از سامانه رهگیری مرسوله سازمانی اداره پست است که به‌صورت اختصاصی برای رهگیری مرسوله‌های سازمانی از اداره‌های مختلف راه‌اندازی شده است.
  • اولین اقدام بعد از گم‌شدن کارت سوخت چیست؟
    بعد از گم‌شدن کارت سوخت باید در اولین اقدام برای سوزاندن کارت خود اقدام کنید. برای این کار باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و سپس برای دریافت کارت سوخت المثنی درخواست دهید.
  • در صورت برگشت‌دادن کارت سوخت از طرف اداره پست باید چکار کرد؟
    اداره پست 3 بار کارت سوخت را ارسال می‌کند. در صورتی که هر 3 بار در منزل حضور نداشته باشید، کارت سوخت برگشت داده می‌شود. در این شرایط برای دریافت کارت سوخت خود باید با همراه داشتن کارت شناسایی و کارت خودرو به اداره پست مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا