بیمه شخص ثالثدریافت خسارت

شگردهای رایج در تصادف‌ ساختگی (صحنه‌زنی) + مجازات تصادف ساختگی

احتمالا در فیلم‌ها و سریال‌ها زیاد دیده‌اید که در یک سکانس تصادف بدلکار خودش را به ماشین‌ هنرپیشه فیلم می‌کوبد. تصادفی نمایشی که احتمالا برایتان چندان هم ترسناک و نگران‌کننده نیست. اما اگر درواقعیت موقع رانندگی در یک خیابان و اتوبان کسی خودش را جلوی ماشین شما پرت کند یا از عمد با ماشین‌ش به ماشین شما بزند چه؟ هم ترسناک است و هم نگران‌کننده. متاسفانه مشکلات اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی باعث شده تا خیلی‌ها بخواهند از راه تصادف ساختگی کسب درآمد کنند! یعنی یک تصادف ساختگی بسازند و شما یا شرکت بیمه را مجبور کنند که دیه و خسارت به آن‌ها پرداخت کنید. خیلی وقت‌ها موضوع فقط گرفتن خسارت و دیه هم نیست. یعنی فرد صحنه‌زن بعد از تصادف ساختگی راننده را خفت می‌کند و موبایل و کارت بانکی او را هم می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید بدانید که دقیقا یک تصادف ساختگی چگونه صحنه‌سازی می‌شود و روش ‌های جلوگیری از تصادف ساختگی چیست تا انتهای این مقاله را بخوانید.

منظور از تصادف ساختگی چیست؟

تصادف ساختگی یا صحنه‌زنی درواقع برنامه‌ریزی و صحنه‌سازی برای تصادف با ماشین‌هاست. هدف از این تصادف‌ها معمولا گیرانداختن راننده به‌عنوان مقصر و گرفتن دیه و خسارت از بیمه شخص ثالث اوست. اجرای یک نمایش تصادف ساختگی به‌تنهایی انجام نمی‌شود و معمولا چندین و چند نفر هم پشت صحنه به‌عنوان هم‌تیمی با فرد صحنه‌زن همکاری می‌کنند.

صحنه‌زن‌ها بیشتر ماشین‌های گران‌قیمت یا ماشین‌هایی با راننده‌های زن یا سالخورده را برای تصادف ساختگی انتخاب می‌کنند. بعد خیلی عمدی خودش را به‌طرف ماشین این افراد پرت می‌کند تا دچار آسیب جسمی شود و از راننده مقصر خسارت و دیه بگیرند. اگر می‌خواهید بدانید که قانون درباره تصادف با عابر پیاده چه می‌گوید مقاله قوانین تصادف با عابرپیاده +جزییات بیمه در تصادف با عابر را بخوانید.

دلایل تصادف ساختگی کدامند؟

اصلی‌ترین دلیل تصادف ساختگی گرفتن دیه (دیه سال 1401 چقدر است؟ + جزئیات کامل) و خسارت از شرکت‌های بیمه است. خیلی وقت‌ها هم فرد خودش را جلوی ماشین‌های گران‌قیمت می‌اندازد تا از خود راننده اخاذی کند. مثلا با این بهانه که درگیر مراحل اداری گرفتن خسارت از بیمه شدن سخت است از خود راننده می‌خواهد همان‌جا مبلغی خسارت به او پرداخت کند.

انواع تصادف ساختگی کدامند؟

همیشه تصادف ساختگی پرت کردن عمدی فرد جلوی ماشین دیگری نیست. خیلی وقت‌ها حتی تصادف بین دو ماشین هم ممکن است ساختگی باشد. مثلا فرد سوار بر موتورسیکلت‌ خودش را به ماشین دیگری می‌زند تا مثلا یک تصادف صحنه‌سازی کند. به‌طور کلی انواع تصادف ساختگی انجام می‌شود، شامل یکی از موارد زیر می‌شوند:

  • تصادف ساختگی زنجیره‌ای: برای صحنه‌سازی یک تصادف زنجیره‌ای بیشتر از یک ماشین یا موتور نیاز است. در این تصادف‌ها معمولا یک تیم شامل یا چند ماشین و موتور همکاری می‌‌کنند. مثلا یکی از ماشین‌هایشان جلوی ماشین شما حرکت می‌کند و به‌یک‌باره ترمز می‌کند. در این حالت دو ماشین همکار دیگرش هم اطراف شما را گرفته‌اند که نتوانید مسیر حرکت‌تان را تغییر بدهید. حالا اگر شما فاصله ایمنی را با ماشین جلویی خود رعایت نکرده باشید به‌ناچار از پشت به او می‌زنید و یک تصادف زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد که مقصرش شما خواهید بود! چون از پشت به ماشین جلویی زده‌اید. اگر می‌خواهید دقیقات بدانید که مقصر تصادف زنجیره‌ای چگونه مشخص می‌شود مقاله در تصادف‌ زنجیره‌‌ای مقصر کیست؟ را بخوانید.
  • شروع و توقف سریع در ترافیک: وقتی در یک ترافیک سنگین گیر می‌کنیم مدام چشم‌مان به ماشین جلویی‌ست تا با کوچکترین حرکتش ما هم آماده فشار دادن گاز و حرکت دوباره شویم. خیلی از صحنه‌زن‌ها در ترافیک‌های سنگین جلوی ماشین شما قرار می‌گیرند و در یک زمان خاص سریع حرکت می‌کنند تا تصور کنید ترافیک بالاخره باز شده است. طبیعتا شما هم می‌خواهید دوباره سریع حرکت ‌کنید و گاز را فشار می‌دهید. منتها ماشین جلویی این‌باز سرعت‌ش را کم می‌کند و یکهو پایش را روی ترمز می‌گذارد. نتیجه مشخص است شما از پشت به او برخورد می‌کنید.
  • پیچیدن یا تصادف ساختنگی از بغل: گاهی هم ماشین یا موتور صحنه‌زن در گوشه تقاطع‌ها و خیابان‌ها فرعی و اصلی منتظر می‌ماند تا ماشین شما به او نزدیک شود، سپس به سرعت جلوی شما ظاهر شده و باعث می‌شود که از بغل به ماشین یا موتور او آسیب بزنید. مثلا وقتی ماشین شما می‌خواهد از یک خیابان فرعی به خیابان اصلی وارد شود، یک نفر به راننده خودرو صحنه‌زن خبر می‌دهد و او با سرعت در خیابان اصلی حرکت می‌کند تا شما با او تصادف کنید. برای این دسته از تصادف‌های ساختگی از قبل یک یا دو نفر هم به عنوان شاهد همکاری می‌کنند تا به مأمور راهنمایی‌و‌رانندگی بگویند که شما مقصر هستید.
  • تغییر لاین و خروج سریع از لاین: پیش می‌آید که موقع رانندگی بخواهیم مسر حرکتمان را از بین خطوطی که در حال رانندگی هستیم، به خطوط کناری تغییر بدهیم. خیلی وقت‌ها ماشین‌هایی که برای تصادف ساختگی آموزش دیده‌اند ماشین‌ شما را دنبال می‌کنند تا زمانی که می‌خواهید لاین عوض کنید، به‌سرعت جلوی شما بپیچند و باعث تصادف با قسمتی از پشت یا کنار ماشین خودشان با جلوی ماشین شما شوند. باز هم شما مقصر خواهید بود!

جبران خسارت در تصادف ساختگی با چه کسی است؟

معمولا صحنه‌زن‌ها خسارت تصادف ساختگی را از بیمه شخص ثالث راننده ماشین مقابل می‌گیرند. اگر می‌خواهید بدانید که بیمه شخص ثالث دقیقا چقدر خسارت پرداخت می‌کند مقاله سقف خسارت بیمه شخص ثالث در 1401 را بخوانید.

این‌طور که سازمان بیمه مرکزی می‌گوید تقریبا یک‌سوم تصادف‌هایی که برای آن‌ها دیه پرداخت می‌شود ساختگی هستند و سالانه ۲هزار میلیارد تومان خسارت از صندوق بیمه‎ها برای این تصادف‌ها پرداخت می‌شود! تقریبا ۹۰ درصد خسارت‌های تصادفات ساختگی خسارات مالی هستند و ۱۰ درصد هم به خسارات جانی مربوط می‌شوند. منتها حدود ۸۰ درصد مبلغ این ۲ هزار میلیارد تومان برای خسارت‌های جانی پرداخت می‌شود می‎شود و فقط ۲۰ درصد آن برای جبران خسارت‌های مالی است.

البته همان‌طور که گفته شد خیلی‌وقت‌ها هم به بهانه اینکه گرفتن خسارت از دیه هم برای راننده مقصر! و هم خودشان دردسر دارد و باید یک روز مرخصی بگیرند و …، همانجا از راننده پول نقد می‌گیرند.

آیا تصادف ساختگی جرم است؟

بله تصادف ساختگی درواقع یک نوع کلاهبرداری از شرکت‌های بیمه و فرد زیان‌دیده است. پس اگر کسی در ایجاد تصادف ساختگی نقش داشته باشد، مجرم خواهد بود. قانون برای افرادی که با تقلب و نمایش آسیب جسمی و مالی در تصادف می‌خواهند از شرکت بیمه خسارت بگیرند جریمه و مجازات‌های مختلفی تعیین کرده است.

مجازات تصادف ساختگی برای دریافت خسارت از بیمه چیست؟

ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری خسارت می‌گوید اگر فردی برای دریافت خسارت از بیمه تصادف صحنه‌سازی بکند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی معادل دو برابر مبلغ دریافتی محکوم می‌شود. همچنین اگر راننده با صخنه‌زن تبانی کرده و وانمود کند که مقصر تصادف بوده هم به 3 تا 6 ماه حبس محکوم می‌شود.

شکایت از تصادف ساختگی چگونه است؟

اگر بعد از تصادف احساس کردید که یک‌جای کار مشکل دارد و احتمالا قربانی کلاهبرداری و تصادفات ساختگی شده‌اید، صحنه را ترک نکنید. با پلیس راهنمایی‌ورانندگی تماس بگیرید تا گزارش و کروکی از حادثه تهیه کند. از ماشین خودتان و طرف مقابل از زوایای مختلف عکس بگیرید. حتما هم اطلاعات شخصی طرف مقابل و مدارک زیر را از او بگیرید:

  • نام و نام‌خانوادگی
  • شماره گواهینامه راننده مقابل
  • آدرس و شماره تلفن
  • اطلاعات بیمه‌ای ماشین آسیب‌دیده

خبر خوب اینکه دوربین‌های راهنمایی‌ورانندگی که در کوچه‌ها و خیابان‌های مختلف نصب شده‌اند می‌توانند ثابت کنند که تصادف تقصیر شما نبوده است.

درباره خسارت‌های جانی در تصادف ساختگی هم خیالتان راحت باشد که کارشناسان پزشکی قانونی کارشان را به‌خوبی بلدند و با استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای تخصصی متوجه ساختگی بودن آسیب‌های بدنی فرد صحنه‌زن می‌شوند.

کجا بیشتر مراقب تصادف ساختگی باشیم؟

بهتر است همیشه و همه‌جا با دقت و رعایت قوانین رانندگی کنید. اما معمولا بیشتر تصادف‌های ساختگی در یکی از مکان‌های زیر اتفاق می‌افتد:

  • خیابان‌های مناطق بالای شهر یا به‌اصطلاح اعیان‌نشین
  • جاده‌های برون‌شهری و روستایی
  • لاین سرعت اتوبان‌ها

نکات ایمنی برای جلوگیری از تصادفات ساختگی

ترفندهای برپایی یک صحنه نمایش ساختگی آنقدر مدام به‌روز می‌شود که شاید جلوگیری 100 درصدی از چنین حوادثی غیرممکن باشد. اما همیشه یک‌سری نکات ایمنی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانیم از افتادن در دام تصادف ساختگی جلوگیری کنیم:

  • همیشه فاصله خود را با ماشین جلویی حفظ کنید. رعایت فاصله ایمنی با ماشین جلویی برای سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت، به اندازه یک ماشین است. مثلا اگر با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنید باید به اندازه چهار ماشین با ماشین جلویی فاصله‌تان را حفظ کنید.
  • حواستان به افرادی که در حین رانندگی چراغ می‌زنند باشد. همیشه اگر ماشینی برای رد شدن به شما چراغ زد، به آرامی‌ کنار بروید.
  • با دقت و تمرکز کامل رانندگی کنید. اگر مانعی در کنار جاده وجود دارد یا از جاده فرعی خارج می‌شوید، بسیار مراقب باشید.
  • اگر در خیابان‌های باریک رانندگی می‌کنید و دو طرف خیابان ماشین‌های زیادی پارک است، حتما سرعت‌تان را کم کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا