بیمه بدنه

الحاقیه بیمه چیست و چه زمانی به آن احتیاج داریم؟

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در بیمه‌نامه کد ملی یا دیگر مشخصات‌تان به‌صورت نادرست درج شده، قیمت خودرویتان به‌طور ناگهانی افزایش یافته باشد و یا نیاز به پوشش‌های بیمه‌ای بیشتری داشته باشید. ممکن است فکر کنید که نمی‌توانید تغییراتی در قرارداد بیمه ایجاد کنید، اما باید به یاد داشته باشید که در قرارداد بیمه همانند هر قرارداد حقوقی دیگری، امکان اعمال تغییرات وجود دارد؛ البته با رعایت قوانین و مقررات. در این شرایط، مفهوم الحاقیه بیمه به کار بیمه‌گذار می‌آید.

الحاقیه بیمه به بیمه‌گذار اجازه می‌دهد تغییرات و اصلاحاتی را در بیمه‌نامه خود اعمال کند. برای آشنایی با شرایط درخواست الحاقیه و مراحل صدور آن در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

الحاقیه بیمه چیست؟

در حوزه بیمه الحاقیه به عنوان یک سند مکمل استفاده می‌شود و شامل تغییرات و اصلاحاتی است که در بیمه‌نامه ایجاد می‌شود. الحاقیه بیمه توافقی بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه است که به کمک آن تغییرات مورد نیاز هر یک از طرفین مانند تغییرات در اطلاعات بیمه‌گذار یا پوشش‌های بیمه‌نامه اعمال می‌شود؛ به‌عنوان مثال، الحاقیه بیمه ممکن است برای افزایش حق بیمه، اصلاح اطلاعات فردی، تغییر مشخصات خودرو مانند تغییر پلاک، فسخ یا لغو قرارداد بیمه بدنه یا برطرف کردن اشتباهات انسانی در درج اطلاعات بیمه‌گذار استفاده شود. در برخی موارد بیمه‌گذار باید برای انجام این تغییرات مبلغی را پرداخت کند.

چرا باید برای بیمه‌نامه‌های خود الحاقیه ثبت کنیم؟

همانطور که گفته شد، دریافت الحاقیه بیمه به شما این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز، تغییرات و اصلاحاتی مدنظر خود را در بیمه‌نامه اعمال کنید؛ به عنوان مثال می‌توانید مالکیت بیمه، پوشش‌ها و سقف تعهدات بیمه‌ای خریداری شده را تغییر دهید. 

انواع الحاقیه بیمه

به طور کلی الحاقیه‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: الحاقیه اصلاحی، الحاقیه اضافی و الحاقیه به‌روزرسانی سرمایه. این دسته‌بندی‌ها بسته به شرایط برای هر دو نوع بیمه قابل استفاده است. که در زیر این ۳ دسته را توضیح می‌دهیم.

الحاقیه‌های اصلاحی 

از این الحاقیه برای اصلاح تغییرات در اطلاعات بیمه‌گذار یا موضوع بیمه استفاده می‌شود. این تغییرات می‌توانند شامل اصلاح اطلاعات شخصی بیمه‌گذار یا موارد مربوط به بیمه باشد. با صدور الحاقیه اصلاحی می‌توانید تغییرات مورد نیاز را با توافق شرکت بیمه اعمال و از ابطال قرارداد بیمه جلوگیری کنید.

الحاقیه بیمه اضافی

الحاقیه بیمه اضافی برای گسترش پوشش‌ها، سطح تعهدات و خدمات شرکت بیمه استفاده می‌شود. با داشتن این الحاقیه، امکان افزودن پوشش‌ها و تعهدات جدید به بیمه‌نامه اصلی وجود دارد. به عبارت دیگر، با درج الحاقیه بیمه اضافی می‌توانید پوشش‌ها و تعهدات بیمه را گسترش و میزان حفاظت خود را افزایش دهید.

الحاقیه به‌روزرسانی سرمایه 

این الحاقیه در شرایطی استفاده می‌شود که بر اثر وقوع خسارتی، بیمه‌گذار از شمول بیمه خارج می‌شود و پس از پرداخت خسارت، دیگر امکان استفاده از بیمه با سرمایه و سقف تعهدات اولیه وجود ندارد. الحاقیه به‌روزرسانی سرمایه به منظور بازگشت سرمایه تحت پوشش و تعهدات مجدد، صادر می‌شود. این الحاقیه به شما امکان می‌دهد پس از پرداخت خسارت، دوباره سرمایه خود را تحت پوشش بیمه قرار دهید و از تامین مالی مجدد و تعهدات مربوطه بهره‌مند شوید.

با درنظرگرفتن نیازهای شخصی و وضعیت خودروی خود، می‌توانید الحاقیه‌های مناسب را انتخاب و بیمه‌نامه‌ خود را با اصلاحات و افزودنی‌های لازم به‌روزرسانی کنید. این عمل باعث می‌شود تا بیمه‌نامه شما بهترین پوشش را ارائه دهد و در مواجهه با خطرات مختلف، شما را به طور کامل حفاظت کند.

خریدن الحاقیه برای چه بیمه‌هایی ضروری‌تر است؟

برای بیمه‌های خودرویی مانند بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی، بیمه مسئولیت پزشکان و بیمه مسافرتی می‌توانید الحاقیه صادر کنید. الحاقیه‌ها در این موارد به منظور افزودن پوشش‌ها، تغییرات و تعهدات اضافی استفاده می‌شود؛ برای مثال، الحاقیه مسئولیت پزشکان می‌تواند پوششی را فراهم کند که در صورت بروز حوادث و خطاهای پزشکی، مسئولیت حرفه‌ای پزشک را پوشش دهد. همچنین، الحاقیه مسافرتی می‌تواند پوششی را در مسافرت‌های داخلی و خارجی فراهم کند و در صورت وقوع حوادث و مشکلات در سفر، جبران خسارت‌ها و خدمات لازم را فراهم آورد. با استفاده از الحاقیه‌ها، می‌توانید بیمه‌نامه خود را به صورت سفارشی و باتوجه‌به نیازهای خاص خود بهبود دهید. 

چه مواردی در بیمه شخص ثالث نیاز به الحاقیه دارد؟

بیمه شخص ثالث نوعی بیمه اجباری است که خرید آن برای همه صاحبان خودروها ضروری است. الحاقیه بیمه شخص ثالث می‌تواند به منظور اصلاح و تغییرات مختلف در این بیمه‌نامه صادر شود. در ادامه برخی الحاقیه‌های رایج در این بیمه‌نامه آورده شده است:

  • الحاقیه افزایش تعهد مالی

باتوجه‌به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت خودروها، اگر بیمه‌گذار خودروی خود را با حداقل پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث (۲۰ میلیون تومان) خریده باشد، در صورت تصادف و ایجاد خسارت، شرکت بیمه فقط ۲۰ میلیون تومان را پرداخت خواهد کرد؛ به طور مثال، اگر آسیب واردشده به خودرو ۱۰۰ میلیون تومان باشد، شرکت بیمه‌گر تنها ۲۰ میلیون را پرداخت می‌کند و بیمه‌گذار باید خودش بقیه مبلغ را پرداخت کند. الحاقیه افزایش تعهد مالی می‌تواند مبلغ پوشش بیمه‌نامه را افزایش دهد و مانع از ضرر مالی راننده شود.

باتوجه‌به اینکه شرکت‌های بیمه‌گر تعهدات مالی متفاوتی را ارائه می‌کنند، با دریافت مابه‌التفاوت از بیمه‌گذار و بازدید در صورت جاری شدن بیمه‌نامه، این الحاقیه صادر می‌شود. برای صدور الحاقیه افزایش پوشش مالی، کلیدی‌ترین نکته قابل‌بررسی پوشش مالی مورد نظر مشتری و مطابقت آن با جدول قیمت است. درصورتی‌که پوشش مورد نظر در جدول قیمت آن شرکت نباشد، پیشنهاد پوشش مالی دیگری با اطلاعات آن شرکت به مشتری داده می‌شود.

  • الحاقیه تغییر مالکیت

در صورت تغییر مالکیت خودرو می‌توانید الحاقیه تغییر مالکیت را صادر کنید. این الحاقیه نشان می‌دهد که مالکیت خودرو از یک فرد به فرد دیگر منتقل شده است و بیمه‌نامه بر اساس این تغییرات به‌روزرسانی می‌شود. 

برای ثبت این الحاقیه در مرحله اول ابتدا باید تصویر برگه سبز خودرو خود را ارسال کنید تا تاریخ تعویض پلاک مشخص باشد.

۱. اگر تاریخ برگه سبز بعد از صدور بیمه‌نامه باشد، الحاقیه بدون بار مالی صادر می‌شود، چون تعویض پلاک بعد از صدور بیمه‌نامه بوده است. 

۲. اگر تاریخ برگه سبز قبل از صدور بیمه نامه باشد، یعنی قبل از صدور تعویض پلاک انجام شده است، باید تخفیفات صفر شود و الحاقیه تغییر در سابقه به دلیل تغییر مالکیت صادر می‌شود و بار مالی دارد. اما اگر شما با صاحب جدید خودرو نسبتی داشته باشید، می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی بدون بار مالی الحاقیه خود را دریافت کنید.

  • الحاقیه حذف و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث:

درصورتی‌که تمایل به حذف یا انتقال تخفیفات بیمه دارید، می‌توانید درخواست الحاقیه حذف و انتقال تخفیف را ثبت کنید. برای صدور الحاقیه این الحاقیه، شما معمولاً به مدارک زیر نیاز دارید:

  • برگه سبز قبل تعویض پلاک خودروی فروخته‌شده به همراه برگه سبز مالک جدید؛
  • تاریخچه پلاک با مهر تعویض پلاک؛
  • برگه نقل‌وانتقال خودروی فروخته شده.

البته برخی از شرکت‌ها مانند دانا، سینا، سامان و آسیا به مدارک کمتری مانند کارت خودرو قبلی و برگ سبز به اسم مالک احتیاج دارند. 

  • الحاقیه تغییر اطلاعات وسیله نقلیه:

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که اطلاعات شخصی یا خودرویی شما در بیمه‌نامه اشتباه وارد شده باشد. هرگونه تغییری در اطلاعات وارد شده، بعد از صدور بیمه‌نامه نیاز به ثبت الحاقیه دارد. این الحاقیه بار مالی ندارد و برای ثبت آن نیازی به پرداخت وجه ندارید.

آیا برای حوادث راننده و تعهدات مالی به الحاقیه نیاز داریم؟

همان طور که در بالا گفته شد، تهیه الحاقیه برای تعهدات مالی بیمه شخص ثالث امری رایج است و ما هم آن را توصیه می‌کنیم. اما خرید الحاقیه برای تعهدات جانی بیمه شخص ثالث همیشه برای رانندگان مورد بحث بوده است؛ به این معنی که اگر تاریخ صدور بیمه‌نامه شخص ثالث در اواسط سال بود، با شروع سال جدید و اعلام نرخ جدید دیه، صاحبان خودرو باید درخواست الحاقیه می‌دادند و مبلغی را برای آن پرداخت می‌کردند تا تفاوت حق بیمه را تامین کنید. در غیر این صورت، در زمان وقوع حادثه، رانندگان قادر به دریافت کامل خسارت‌های جانی و مالی از بیمه نبودند و باید بخشی از مبلغ را خودشان تامین می‌کردند.

اما خبر خوب اینکه از سال ۹۶ به بعد، الحاقیه بیمه شخص ثالث برای تعهدات جانی راننده لغو شد و دیگر نیازی به خرید آن نیست. با قانون جدید به جای بیمه‌گذار مبلغ تفاوت دیه را صندوق خسارات بدنی پرداخت می‌کند. همچنین، شرکت‌های بیمه باید به‌صورت خودکار سقف تعهد جانی را در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث افزایش دهد.

چه مواردی در بیمه بدنه نیاز به الحاقیه دارند؟

باتوجه‌به نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت خودروها، برخی از شرکت‌های بیمه تلاش می‌کنند تا با صدور الحاقیه بیمه بدنه، دامنه ریسک خود را کاهش دهند. این عمل به نفع بیمه‌گذار هم است، چون طبق ماده ۱۰ قانون بیمه، شرکت بیمه موظف است خسارت‌ها را بر اساس مبلغ بیمه‌شده و قیمت واقعی خودرو جبران کند.

بنابراین، درصورتی‌که خودرویی با قیمت گذشته بیمه شده باشد و در زمان وقوع حادثه و خسارت، قیمت خودرو افزایش یافته باشد، شرکت بیمه بر اساس قیمت واقعی خودرو در زمان بیمه‌نامه صادر شده خسارت را جبران خواهد کرد؛ به این ترتیب، بیمه‌گذار خسارت خود را به نسبت قیمت واقعی خودرو در زمان بیمه‌نامه دریافت کند، نه به قیمت روز خودرو که ممکن است بیشتر باشد.

در نتیجه، با صدور الحاقیه بیمه بدنه و در نظر گرفتن نوسانات قیمت، بیمه‌گذار می‌تواند از تضمین جبران خسارت بر اساس قیمت واقعی خودرو در زمان بیمه‌نامه خود استفاده کند و از این طریق دامنه ریسک خود را کاهش دهد.

  • الحاقیه اصلاح سنوات:

درصورتی‌که سال‌های تخفیف عدم خسارت بیمه‌گذار به اشتباه ثبت شده باشد، برای اصلاح این خطا و تصحیح مشخصات، الحاقیه اصلاح سنوات بیمه نیاز است. الحاقیه اصلاح سنوات بیمه سندی تکمیلی است که به وسیله بیمه‌گذار درخواست می‌شود تا سال‌های تخفیف عدم خسارت او به درستی ثبت و اصلاح شود.

  • الحاقیه اصلاح مفاد بیمه‌نامه:

درصورتی‌که در بیمه‌نامه مواردی مانند نام بیمه‌گذار، آدرس، شماره تماس، کد پستی، اطلاعات وسیله نقلیه و سایر اطلاعاتی که بار مالی به همراه ندارند، به‌طور اشتباه ثبت شده باشد، می‌توان الحاقیه اصلاحی را درخواست داد. با صدور الحاقیه اصلاحی مشکلات اطلاعاتی در بیمه‌نامه برطرف می‌شود و اطلاعات صحیح و دقیق در آن ثبت می‌شود.

  • الحاقیه افزایش سرمایه:

باتوجه‌به تورم و افزایش قیمت خودروها، صدور الحاقیه افزایش سرمایه بیمه بدنه دامنه ریسک را هم برای بیمه‌گر و هم بیمه‌شونده کاهش می‌دهد. برای این کار شما ابتدا باید درخواست الحاقیه خود را ثبت کنید. سپس کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و ارزش جدید خودرو را از شما می‌پرسند. پس از طی شدن همه مراحل اداری لینک پرداخت برای شما ارسال می‌شود. این لینک می‌تواند شامل جزئیات سفارش، مبلغ الحاقیه و روش‌های پرداخت مختلف باشد. پس از آن به شما اطلاع داده می‌شود که الحاقیه برای افزایش ارزش خودرو صادر شده است و شما باید بر اساس اطلاعات دریافتی، وجه الحاقیه را پرداخت کنید.

  • الحاقیه افزایش پوشش:

اگر بیمه‌گذار بعد از صدور بیمه‌نامه لازم بداند که پوشش اضافی خریداری کند، می‌تواند به شرکت بیمه‌گر اعلام کند. بعد از بررسی مورد درخواستی شرکت بیمه‌گر نرخ آن را به بیمه‌گذار اعلام می‌کند. سپس برای مشتری لینک الحاقیه ایجاد می‌شود و تمام توضیحات در قسمت نماینده نوشته می‌شود. همچنین در توضیحات باید نوشته شود که بازدید نیاز دارد یا خیر. درنهایت لینک پرداخت برای مشتری ارسال و  الحاقیه صادر می‌شود.

  • الحاقیه ترمیم (ثبات سرمایه یا الحاقیه سلامت):

برای جلوگیری از کاهش سرمایه بیمه‌ بدنه پس از دریافت خسارت و برای حفظ پوشش بیمه در حوادث بعدی، الحاقیه‌ای به نام «الحاقیه ثبات سرمایه» یا «الحاقیه ترمیم سرمایه» صادر می‌شود.

این الحاقیه به شما این امکان را می‌دهد که پس از دریافت خسارت و انجام بازدید سلامت خودرو با پرداخت حق بیمه، سرمایه بیمه‌ بدنه را به اندازه خسارت دریافتی افزایش دهید و خودرو را ترمیم کنید. این الحاقیه به شما اطمینان می‌دهد که حتی پس از دریافت خسارت و تعمیرات، پوشش بیمه بدنه خودرو به حالت اولیه بر می‌گردد و خودرو شما در مواجهه با حوادث بعدی هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

همچنین، اگر در هنگام صدور بیمه‌‌نامه بدنه آسیب‌هایی را اعلام کرده‌اید و پس از صدور، تعمیرات انجام داده و آسیب‌ها را رفع کرده باشید، می‌توانید درخواست الحاقیه ترمیم کنید. این الحاقیه به شما اجازه می‌دهد تا پس از ترمیم خودرو، پوشش بیمه را در حالت بهینه ادامه دهید.

  • الحاقیه فسخ و انتقال:

در این حالت، شما برای خودرو جدید یک سفارش در همان شرکت بیمه ثبت می‌کنید. اگر نرخ حق بیمه برای خودرو جدید بیشتر از نرخ روزشمار باشد، مبلغی را که نماینده اعلام می‌کند، از حق بیمه خودرو جدید کسر و اختلاف قیمتی را که به شما اعلام می‌شود، پرداخت کنید.

در فرآیند فسخ و انتقال سفارش جدید، باید موارد زیر را بررسی کرد:

تخفیفات: شما باید تخفیفات را مطابق بیمه قبلی اعمال کنید؛ به‌طور مثال، اگر در بیمه قبلی ثبت شده بود «یک‌ سال»، باید «یک سال» را وارد کند و اگر نوشته شده بود «جدید»، «فاقد» یا «با خسارت»، به‌ منظور صحت بیمه باید موارد را همان گونه وارد کنید.

مالک و بیمه‌گذار: مالک و بیمه‌گذار بیمه نباید تغییر کرده باشند.

تأیید ثالث: اگر شرکت بیمه ثالث را در نظر می‌گیرد، باید تأیید ثالث هم بررسی شود (بازدید الزامی است).

بارگذاری درخواست کتبی: شما باید درخواست کتبی را بارگذاری کنید.

پس از انجام بازدید و ارسال اطلاعات و مدارک به نماینده، الحاقیه صادر می‌شود و مابقی مبلغ از طریق شبا به شما بازگردانده می‌شود.

پوشش نوسانات قیمت خودرو را بخریم یا الحاقیه بیمه بدنه؟

اگر شما در ‌‌بیمه‌نامه خود پوشش اضافی نوسانات قیمت خودرو را خریداری کرده باشید، باید بدانید که این پوشش شامل افزایش قیمت خودرو تا سقف مشخصی است که این سقف در شرکت‌‌های مختلف بیمه‌‌ می‌تواند متفاوت باشد.

درصورتی‌که افزایش قیمت خودروی شما از سقف مشخص‌شده در این پوشش بیشتر باشد، باید برای تهیه الحاقیه بیمه بدنه خود اقدام نمایید. سقف افزایش قیمت خودرو در پوشش نوسانات بیمه از ۲۰ تا ۵۰ درصد در شرکت‌‌های مختلف بیمه متفاوت است.

الحاقیه بیمه مسافرتی

به موجب الحاقیه بیمه مسافرتی پوشش‌ها و شرایط بیمه مسافرتی اصلی تغییر می‌کند یا به آن‌ها اضافه می‌شود. در زیر توضیحاتی درباره الحاقیه‌هایی که می‌توانید برای بیمه مسافرتی ثبت کنید، آورده شده است:

الحاقیه افزایش پوشش مالی: این الحاقیه به مشتری اجازه می‌دهد تا مقدار پوشش مالی مسافرتی خود را افزایش دهد، به‌طوری‌که در صورت وقوع خسارت، شرکت بیمه مبلغ بیشتری به شما پرداخت کند.

الحاقیه افزودن پوشش کرونا: باتوجه‌به شرایط بحرانی جهانی ناشی از ویروس کرونا، این الحاقیه به مشتریان این امکان را می‌دهد تا پوشش خاصی را برای هزینه‌های درمان و مراقبت از کرونا در سفرهای خود به بیمه‌نامه اضافه کنند.

افزایش مدت سفر: اگر مشتری قصد دارد مدت سفر خود را بیشتر از طرح اصلی تمدید کند، می‌تواند با استفاده از این الحاقیه مدت زمان تحت پوشش بیمه را افزایش دهد.

الحاقیه تغییر اطلاعات بیمه‌گذار: اگر اطلاعات مشتری مرتبط با بیمه‌گذار تغییر کرده باشد (مانند نام، آدرس، شماره تماس و غیره)، این الحاقیه به مشتری اجازه می‌دهد تا این تغییرات را در سند بیمه خود به‌روزرسانی کند.

الحاقیه فسخ: این الحاقیه به مشتری اجازه می‌دهد تا بیمه مسافرتی خود را قبل از پایان مدت اعتبار قرارداد فسخ کند و برخی از هزینه‌های پرداخت شده را بازگرداند. البته قوانین و شرایط مربوط به فسخ بسته به شرکت بیمه و قرارداد بیمه ممکن است متفاوت باشد.

الحاقیه تغییر طرح: اگر مشتری قصد دارد طرح بیمه مسافرتی خود را تغییر دهد (مانند افزودن پوشش‌های اضافی، تغییر در محدوده جغرافیایی پوشش و غیره)، می‌تواند از این الحاقیه استفاده کند تا طرح بیمه را مجدد تنظیم کند.

البته هر شرکت بیمه ممکن است قوانین و شرایط خاصی برای هر یک از الحاقیه‌ها داشته باشد. 

الحاقیه بیمه مسئولیت پزشکان 

این الحاقیه به پزشکان اجازه می‌دهد تا پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای خود را افزایش داده و خطرات مربوط به ارائه خدمات پزشکی را تحت پوشش بیمه قرار دهند. الحاقیه به‌روزرسانی نرخ دیه در سال جدید، الحاقیه دو دیه، الحاقیه افزایش پوشش‌ها، الحاقیه فسخ و الحاقیه تغییر اطلاعات بیمه‌گذار از سری الحاقیه‌هایی است که می‌شود برای این بیمه‌نامه تهیه کرد.

خرید الحاقیه بیمه در ازکی چگونه است؟

برای ثبت الحاقیه در ازکی، دو راه وجود دارد:

راه اول: ثبت الحاقیه از طریق وب‌سایت ازکی و پنل کاربری فروشنده.

  • ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
  • در قسمت «بیمه‌های من» بیمه‌نامه‌ای را انتخاب کنید که قصد ثبت الحاقیه برای آن دارید.
  • در بخش «الحاقیه» گزینه «درخواست الحاقیه» را انتخاب کنید.الحاقیه بیمه
  • اطلاعات مربوط به الحاقیه را وارد کنید، مانند نوع الحاقیه، عنوان تغییرات و توضیحات مربوطه.
  • مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید و بر روی گزینه “ادامه” کلیک کنید.درخواست الحاقیه بیمه
  • اطلاعات وارد شده را بررسی و تایید کنید تا وارد مرحله ثبت درخواست شوید.
  • پس از تایید درخواست در صورت تایید مدارک و درخواست شما، لینک پرداخت (برای الحاقیه‌هایی که نیاز به پرداخت هزینه دارند) برای شما ارسال می‌شود. پس از پرداخت، الحاقیه ثبت خواهد شد.

الحاقیه بیمه

راه دوم: تماس با پشتیبانی و مرکز تماس ازکی.

مشخصات بیمه‌نامه و بیمه‌شونده را در اختیار داشته باشید. با تماس با کارشناسان ازکی، اطلاعات را به او ارائه دهید. در این روش، باید به دلیل ترافیک تماس و شلوغی، زمان بیشتری برای انتظار در نظر بگیرید.

چه مدارکی برای خرید الحاقیه بیمه لازم است؟

نوع مدارک مورد نیاز شما به نوع بیمه‌ و نوع الحاقیه مورد نظر شما بستگی دارد. همچنین، شرکت بیمه صادرکننده بیمه‌نامه و مراحل صدور الحاقیه هم ممکن است متفاوت باشد؛ به عنوان مثال، اگر بیمه‌شده می‌خواهد بر روی بیمه بدنه خودرو الحاقیه تغییر پلاک دریافت کند و بیمه او ملت باشد، علاوه بر درخواست کتبی و کارت سبز خودرو، برای صدور الحاقیه نیاز به بازدید بدنه خودرو است. در‌صورتی‌که شرکت بیمه تعاون یا سامان باشد، باید علاوه بر بازدید، برگ سبز قدیم و جدید، درخواست کتبی مالک قبلی و کارت ملی او نیز ارائه شود.

بنابراین، بهتر است در زمان ثبت درخواست، مدارک لازم برای صدور الحاقیه را مشاهده و آنها را آماده کنید. کارشناسان ازکی پس از بررسی درخواست شما، در صورت عدم کامل بودن مدارک یا مشکلاتی، با شما تماس خواهند گرفت و در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد. 

صدور الحاقیه بیمه چقدر طول می‌کشد؟

صدور الحاقیه فقط در روزها و ساعات اداری امکان‌پذیر است و نمی‌توانیم برای صدور الحاقیه زمان دقیقی را مشخص کنیم. زمان صدور الحاقیه بستگی به زمانی که درخواست الحاقیه را ثبت می‌کنید و نوع درخواست دارد. ممکن است صدور الحاقیه یک روز یا حتی یک ماه طول بکشد؛ به عنوان مثال، الحاقیه‌هایی که فقط برای تغییر مشخصات و اصلاح اشتباهات صادر می‌شود، معمولاً در همان روز دستور صدور آن‌ها صادر می‌شود. اما الحاقیه‌هایی که بار مالی دارند یا نیاز به بازدید و مراحل اضافی دارند، ممکن است زمان طولانی‌تری برای صدور آن‌ها نیاز باشد.

نمایش بیشتر

10 دیدگاه

  1. افزایش قیمت خودرو ناشی از کاهش ارزش ریال می باشد مثال در در زمانیکه دلار 3500 تومان بوده یکه خودرو به ارزش 35 میلیون تومان با مبلغ 350 هزار تومان بیمه بدنه شده یعنی 10 هزار دلار بیمه شده حالا ارزش دلار 12000 هزار تومان شده و ارزش خودرو 70 میلیون تومن شده : سوال اینجاست چرا بیمه افزایش خودرو را به نرخ روز محاسبه می کند ولی ارزش مبلغ پرداختی 350 هزار تومان بیمه گذار را به نرخ قبل حساب می کند این کار نوعی یکطرفه قضاوت کردن است

    1. درود بر شما
      کاملا موافقم. در مواردی که افزایش قیمت خودرو یا مورد بیمه به دلیل نوسانات قیمت ارز باشه، طبیعتاً باید ارزش مبلغ پرداختی اولیه بیمه گذار هم به روز رسانی بشه

      1. دوست عزیز بهترین گزینه برای مواردی که شما میفرمایید، پوشش نوسانات قیمته. اگه فرد این پوشش رو موقع خرید بیمه بدنه انتخاب کنه، نیازی نیست که با بالا رفتن ارزش خودرو، الحاقیه بگیره

        1. سلام. ببخشید شما در این مورد مطمئنید؟ یعنی وقتی پوشش نوسان قیمت رو داریم، ماده 10 بیمه اعمال نمیشه؟
          ممنون.

          1. سلام دوست عزیز
            نوسانات قیمت افزایش قیمت خودرو رو تا درصد مشخصی پوشش میده که معمولا 25 درصد هست. برای مثال اگر خودروی 100 میلیونی شما پوشش نوسانات داشته باشه و قیمتش 125 میلیون بشه ماده 10 اعمال نمیشه و ارزش روز مورد محاسبه قرار میگیره. اما اگر قیمت خودرو بیش از 125 میلیون بشه نوسانات قیمت این افزایش رو پوشش نمیده و صرفا ملاک رو 125 میلیون (سقف پوشش) قرار میده و با استفاده از تناسب مبلغ خسارت رو محاسبه میکنه. برای جلوگیری از همچین حالتی باید در صورت افزایش زیاد قیمت از الحاقیه افزایش سرمایه استفاده کنین

        2. سلام روز شما بخیر
          توجه داشته باشید پوشش نوسانات خودرو به هنگام خسارت و حادثه ارزش خودرو را پوشش میدهد و به هنگام سرقت مورد استفاده نیست ! پس میبایستی تمامی خودروها که افزایش ارزش خودرو دارند حتماً به غیر از پوشش نوسانات خودرو، در شرکت بیمه ای خود درخواست الحاقیه افزایش ارزش خودرو بدهند

  2. سلام خسته نباشید من چند روز پیش رفتم برای الحاقیه بیمه بدنه ماشینم قیمت ماشینم بوده ۱۰۰الان شده ۱۷۰بعد من به بیمه گزار گفتم ۲۰۰ شده اونم الحاقیه رو روی ۲۰۰ زد بعد گفت میتونی یه مبلغ اضافه تر بدی که اگه درسال ماشینت ۲۵درصد افزایش قیمت خورد دیگه الحاقیه نزنی ولی تاریخ اونو از برج ۸ زد من ۴ماه دیگه اعتبار بیمم میشه یکسال یعنی نیازی بود او ن پول اضافیه رو بدم درصورتی که روز اول من تمام اضافات بیمه بدنه رو انتخاب کردم وپولشو دادم ممنون از پاسختون

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه دقیق متوجه نشدم که تغییرات ایجاد شده به چه شکل بوده براتون. اگه در ابتدا تمام پوشش‌ها رو خریده باشین دیگه نیازی به پرداخت حق بیمه اضافه برای پوشش 25 درصدی نداشتین ولی ممکنه در ابتدا این پوشش رو نداشته باشین که حالا اضافه شده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا