بیمه بدنه

راهنمای کامل بیمه بدنه خودرو صفر کیلومتر

با توجه به تولید روزافزون خودروهای صفر در شرکت‌های خودروساز داخلی و همچنین واردات خودروهای صفر خارجی، هر روز تعداد خودروهای صفر بازار افزایش می‌یابد. خریداری خودروهای صفر توسط شهروندان و تردد آن‌ها در سطح کلان‌شهرها، منجر به تراکم زیاد اتومبیل و در نتیجه آمار بالای تصادفات خواهد شد. بنابراین صاحبان این خودروها برای رفع نگرانی از بابت جبران خسارات وارده به خودروهایشان در حین تصادفات از ابتدا به دنبال خرید بیمه بدنه خودرو صفر هستند. اما سوال اصلی اینجاست که بیمه خودرو صفر چیست و چه نکاتی را باید در هنگام خرید آن مد نظر قرار دهیم. برای دانستن پاسخ این سوال‌ها با ما در ادامه همراه باشید.

منظور از خودروی صفر چیست؟

تعاریف مختلفی برای خودروی صفر وجود دارد؛ به صورت عمومی به خودرویی که مستقیما از کمپانی سازنده خریداری شود، خودروی صفر گفته می‌شود. البته به خودروهایی که کارکرد آنها کمتر از 500 کیلومتر باشد و از یک شخص حقیقی به عنوان صاحب خودرو و یا از نمایشگاه‌های خودرو نیز خریداری شود اتومبیل صفر گفته می‌شود. اما این تعاریف صرفا معنای عمومی و بازاری خودروی صفر است؛ ملاک خودروی صفر بودن در بیمه و در بین شرکت‌ها بیمه کمی متفاوت است.

بسته به شرکت بیمه‌ای که برای خرید بیمه بدنه خودرو صفر انتخاب می‌کنید؛ باید به ملاک‌های زیر توجه شود؛ هر یک از شرکت‌ها ممکن است یکی از ملاک‌های زیر را برای ارائه بیمه بدنه خودروی صفر انتخاب کنند :

  • مقدار کیلومتر کارکرد خودرو
  • میزان زمانی که از پلاک کردن خودرو گذشته
  • مقدار زمانی که از شماره‌گذاری خودرو گذشته
  • میزان زمانی که از تولید خودرو گذشته
  • سایر مواردی که ممکن است شرکت‌های بیمه به‌عنوان ملاک خودروی صفر تعیین کنند.

بیمه بدنه خودرو صفر

مثلا خودرویی که بیشتر از 3 ماه از مدت‌زمان پلاک کردن آن گذشته باشد و یا بیشتر از یک سال از زمان تولید آن گذشته باشد دیگر خودروی صفر محسوب نمی‌شود حتی اگر میزان کارکرد آن کمتر از 500 کیلومتر باشد. خریداران خودروهای صفر عموما برای پیشگیری از برخی خسارت‌های احتمالی از همان ابتدای کار به دنبال تهیه بیمه بدنه خودرو صفر هستند.

آیا ماشین صفر بیمه بدنه دارد

بسیاری ازکسایی که به داشتن خودرو شخصی علاقه دارند، ماشین‌های صفر را به دلایل مختلف مانند ارزش بالا، عدم داشتن خلافی و یا مشکل اساسی فنی ترجیح می‌دهند. حالا فرض کنید که ماشین صفر کیلومتر خود را تحویل گرفته‌اید و تنها بعد از گذشت چند روز یک تصادف ساده همه محاسبات شما رو بهم زده است، به طوری که نه تنها از ارزش آن کم شده بلکه خسارات زیادی هم به بدنه ماشین وارد شده. در چنین شرایطی اگر از قبل برای ماشین سفر خود یک بیمه نامه معتبر و خوب خریده باشید تا حد زیادی خسارات‌های وارد شده به شما و ماشینتان جبران خواهد شد.

کاربرد بیمه بدنه خودرو صفر چیست؟

بیمه بدنه در شرایط زیر متعهد به جبران خسارت‌های به‌وجود آمده برای اتومبیل است:

  • راننده خودروی بیمه‌شده مقصر حادثه باشد.
  • راننده خودروی بیمه شده مقصر حادثه نباشد اما میزان خسارتی که بیمه‌ی شخص ثالثِ مقصر حادثه پرداخت می‌کند، کمتر از خسارت وارد شده باشد.
  • راننده مقصر حادثه متواری شده باشد.
  • خودروی آسیب‌دیده جزو خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت باشد.

بیمه بدنه خودرو صفر ایران خودرو

اگر از شرکت ایران خودررو ماشین تازه‌ای خریداری کرده‌اید احتمالا با کارت طلایی که این شرکت برای خودروهای تولیدی خود اختصاص می‌دهد هم آشنایی دارید. شما با خرید کارت طلایی ایران خودرو ماشین خود را در برابر حوادثی مانند تصادف، آتش سوزی، سرقت و غیره بیمه می‌کنید. در صورت بروز هرگونه خسارت حاصل از این اتفاقات شما باید نمایندگان امداد خودرو تماس بگیرید تا مراحل بازرسی و جبران خسارات شما شروع شود.

اما این کارت، در کنار همه مزایایی که دارد نمی‌تواند جایگزین خوبی برای بیمه بدنه خودرو صفر شما باشد. چون با وجود پوشش‌های بیشتر، کارت طلایی ایران خودرو قیمت بیشتری هم دارد و با توجه به محدودیت‌هایی که در خدمت رسانی دارد در مقابل خرید یک بیمه نامه معتبر و مناسب با نیازهای شما انتخاب به صرفه‌ای نیست.

بیمه بدنه ماشین صفر سایپا

چندی پیش مدیر بیمه‌های اتومبیل کارگذاری رسمی بیمه آنلاین سایپا اعلام کرد که شرکت سایپا خودروهای صفر تولیدی شرکت خودش را به صورت رایگان، برای مدت 15 روز تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌دهد. این امر فرصت خوبی را برای صاحبان خودروهای صفر این شرکت فراهم می‌کند تا با خیال راحت به بررسی شرایط بیمه‌های بدنه ماشین صفر ارائه شده از سوی شرکت‌های مختلف بپردازند و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنند. البته لازم بهذکر است این بیمه‌ی 15 روزه ارائه شده توسط شرکت سایپا امکان تمدید یک ساله به همراه مزایایی را هم دارا است.

پوشش های بیمه بدنه خودرو صفر چیست

بیمه بدنه خودرو صفر نیز مانند بیمه بدنه سایر خودروها شامل پوشش خطرات اصلی یعنی حادثه، آتش سوزی و انفجار و سرقت کلی است. در ضمن می‌توان با پرداخت هزینه اضافه و خرید پوشش‌های تکمیلی خطرات سرقت درجا قطعات، بلایای طبیعی، هزینه ایاب و ذهاب، شکست شیشه، مواد شیمیایی، خط و خش، نوسانات قیمت، ترانزیت، حذف فرانشیز، حذف استهلاک و … را نیز تحت پوشش قرار داد.

لازم است بدانیم تمام شرکت‌های بیمه همه‌ پوشش‌های اضافی را ارائه نمی‌کنند. مثلا پوشش خط و خش صرفا توسط بیمه ایران ارائه می‌شود. همچنین پوشش حذف فرانشیز فقط توسط بیمه‌های پاسارگاد و سامان ارائه می‌شود و در صورتی که بیمه این پوشش را نداشته باشد بخشی از هر خسارت به عنوان فرانشیز به عهده خود بیمه‌گذار است.

بیمه بدنه خودرو صفر کدام خسارت ها را پوشش نمی دهد؟

به‌طور کلی بیمه بدنه در موارد خسارت‌های زیر جزو پوشش بیمه بدنه محسوب نمی‌شوند:

  • حمل بار بیش از حد مجاز
  • بکسل کردن خودرو با ماشین‌های غیر مجاز
  • خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب
  • خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از انفجارهای هسته‌ای
  • رانندگی بدون گواهینامه، با گواهینامه نامرتبط یا گواهینامه ابطال شده
  • خسارت‌‌های عمدی وارده توسط شخص بیمه‌گذار، مالک یا راننده ماشین
  • تصادف به‌دلیل استفاده از مواد مخدر، نوشیدنی‌های الکلی و روان‌گردان‌ها توسط راننده

قیمت بیمه بدنه خودرو صفر چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای همه صاحبان خودرو هنگام خرید بیمه اهمیت دارد، هزینه‌ای است که باید برای آن پرداخت کنند. قیمت پایه بیمه بدنه ماشین به عوامل متفاوتی مانند نوع ماشین، سال ساخت و ارزش روز آن بستگی دارد. یعنی هر چقدر ماشین صفر شما گران‌قیمت‌تر باشد، قیمت بیمه بدنه آن هم بیشتر می‌شود. همچنین هرچقدر پوشش‌های بیشتری برای بیمه‌نامه ماشین خود انتخاب کنید، قیمت بیمه بدنه هم بیشتر خواهد شد.

آیا بیمه بدنه ماشین صفر شامل تخفیف می شود؟

تقریبا همه شرکت‌های بیمه برای بیمه بدنه ماشین‌های صفر یک درصد تخفیف درنظر می‌گیرند. فرقی نمی‌کند که ماشین وارداتی باشد یا ساخت داخل. درصد تخفیف بیمه بدنه ماشین صفر برای شرکت‌های بیمه متفاوت است. مثلا بیمه ایران 20 درصد تخفیف خودرو صفر کیلومتر دارد. البته برای اینکه از تخفیف خودروی صفر کیلومتر استفاده کنیم باید تصویر برگه سبز یا کارت مالکیت ماشین را داشته باشیم. شرکت بیمه از روی این کارت تاریخ شماره‌گذاری ماشین را بررسی می‌کند تا ببیند خودرو صفر محسوب می‌شود یا نه. درضمن موقع خرید پوشش های فرعی بیمه بدنه خودرو صفر هم با توجه به صفر بودن خودرو، ۳۰ درصد از جمع مبلغ پوشش‌های انتخابی کم می‌شود.

نحوه کاهش قیمت بیمه بدنه خودرو صفر کیلومتر

با بالا رفتن قیمت ماشین و قیمت بیمه بدنه در سال‌های اخیر و مخصوصا سال 1401، یکی از مهمترین چیزهایی که موقع خرید بیمه بدنه صفر به آن فکر می‌کنیم کمتر کردن قیمت بیمه بدنه است. خوشبختانه می‌توانیم با استفاده از دو روش زیر تا حدودی قیمت بدنه ماشین‌ صفرمان را کمتر کنیم:

  • تخفیفات بیمه بدنه ماشین قبلی را انتقال بدهیم: معمولا اگر در مدت اعتبار بیمه ‌نامه بدنه قبلی خود، خسارتی از شرکت بیمه دریافت نکرده باشیم، با توجه به تعداد سال‌هایی که بدون گرفتن خسارت بیمه بدنه بوده‌ایم درصدی تخفیفات عدم خسارت به ما تعلق می‌گیرد. می‌توانیم این تخفیفات را به ماشین جدید منتقل کنیم تا حق بیمه کمتری پرداخت کنیم. (شرایط انتقال بیمه بدنه | چگونه تخفیف بیمه بدنه را انتقال دهیم؟)
  • از تخفیف بیمه بدنه خودروی صفر کیلومتر استفاده کنیم.

بیمه بدنه خودرو صفر

مدارک لازم برای بیمه بدنه ماشین صفر

برای خرید بیمه بدنه خودرو صفر چند حالت مختلف وجود دارد که هر یک از آن‌ها به مدارک و شرایط متفاوتی نیاز دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

بیمه بدنه برای اولین بار

خودرویی که برای اولین بار بیمه بدنه می‌شود چه خودروی صفر باشد یا خودروی کارکرده برای صدور بیمه بدنه‌ آن تنها مدرک لازم آن کارت ماشین است.

بیمه بدنه خودروی فاقد پلاک

اگر خودروی مورد نظر مراحل شماره‌گذاری و پلاک را طی نکرده باشد، واضح است که کارت ماشین ندارد؛ برای خرید بیمه بدنه خودرو صفر که کارت ماشین ندارد می‌توان، با استفاده از کارت سبز خودرو بیمه‌نامه را تهیه کرد.

اما حتما باید در نظر داشت که در این حالت بیمه بدنه خودرو صفر ، پوشش سرقت کلی را ارائه نمی‌کند و باید بلافاصله بعد از دریافت کارت ماشین آن را به شرکت بیمه ارائه نمود و برای پوشش سرقت کلی الحاقیه دریافت کرد.

مراحل صدور بیمه بدنه برای خودرو صفر کیلومتر

با ارائه کارت ماشین و یا کارت سبز خودرو مراحل ابتدایی خرید بیمه بدنه طی می‌شود و در مراحل بعدی لازم است تا با توجه به شرایط شرکت بیمه‌ی انتخاب شده و سیاست‌ها و مقیاس‌های شرکت بیمه، خودرو توسط کارشناسان بیمه بدنه مورد بازدید قرار گیرد.

کارشناسی بیمه بدنه خودرو صفر حتما باید به صورت حضوری انجام شود، نظر و گزارش کارشناس مبنی بر سلامت خودرو ضمیمه مدارک بیمه بدنه شده و پس از آن مراحل صدور انجام می‌شود. مدت زمان اعتبار بیمه بدنه خودروی صفر در بیمه‌نامه درج می‌شود و مانند بیمه شخص ثالث می‌تواند به صورت بلند مدت یک ساله و یا کوتاه مدت صادر شود.

بازدید و کارشناسی بیمه بدنه خودرو حتما باید به صورت حضوری باشد و این الزام برای تمام خودروهایی است که نیاز به بازدید دارند وجود دارد و ارسال عکس به جای بازدید حضوری از نظر بیمه مرکزی امری غیر قانونی است.

تمدید بیمه بدنه

برای تمدید بیمه بدنه دو حالت وجود دارد:

  • حالت اول اینکه تاریخ اعتبار بیمه بدنه تمام شده باشد که در این صورت نیاز به کارشناسی مجدد وجود دارد.
  • حالت دوم اینکه بیمه‌نامه هنوز معتبر باشد و خسارتی رخ نداده باشد، همچنین تمدید بیمه‌نامه با همان شرکت قبلی انجام شود، در این شرایط چون بین دو بیمه‌نامه فاصله‌ای وجود ندارد و بیمه‌نامه پیوسته محسوب می‌شود نیازی به کارشناسی مجدد نیست.

چطور بهترین بیمه بدنه خودرو صفر را بخریم؟

همان‌گونه که گفته شد؛ از یک سو خریداران خودروهای صفر به دنبال کاهش خطرات و پوشش بیمه بدنه هستند و از سوی دیگر شرکت‌های سازنده‌ی خودرو نیز به دنبال راهی برای فروش محصولات خود هستند. از این رو ارائه بیمه بدنه خودرو صفر با قیمت‌های بسیار ناچیز و یا حتی به صورت رایگان می‌تواند یکی از راه‌های ترغیب مشتریان به خرید خودروهای صفر باشد. در این حالت معمولا شرکت‌های خودروساز با یک شرکت بیمه مشخص همکاری می‌کنند و این امر ممکن است موجب شود تا بهترین بیمه بدنه با پوشش و خدمات مناسب ارائه نشود.

از دیگر روش‌های ارائه خدمات به مشتریان، صدور کارت طلایی توسط خودروسازانی مانند ایران‌خودرو است؛ با استفاده از این راه‌کار نیز خدمات بیمه‌ای ارائه نمی‌شود و صرفا تعمیرات خودرو تحت پوشش قرار می‌گیرد و برای دارنده خودرو سابقه‌ی بیمه بدنه محسوب نخواهد شد. در این شرایط دارنده خودرو صفر تا یک سال به خرید بیمه بدنه نیازی نخواهد داشت.

خرید و استعلام بیمه بدنه خودرو صفر کیلومتر از ازکی

گاهی نیز ممکن است خودروی صفر خریداری شده دارای بیمه بدنه نباشد و فرد باید شخصا اقدام به خرید بیمه بدنه برای ماشین صفر خود نماید. در این حالت با کمک گرفتن از یک مشاور مطمئن و از طریق مقایسه شرکت‌های مختلف بیمه از نظر خدمات ارائه شده مانند پرداخت خسارت و سرعت و سهولت در خسارت‌دهی، سرعت در صدور، مبلغ خسارت پرداختی و … می‌توان انتخابی درست و دوراندیشانه داشت و بیمه بدنه خودرو صفر را با بهترین شرایط تهیه نمود.

وب‌سایت ازکی، مرکز مشاوره و انتخاب بیمه با ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه صدور و پرداخت خسارت و همچنین امکان مقایسه‌ی شرکت‌های مختلف بیمه، راهی آسان برای خرید انواع بیمه‌ها از جمله بیمه بدنه خودرو صفر و بیمه شخص ثالث  را برای مخاطبان خود فراهم آورده است.

نمایش بیشتر

13 دیدگاه

  1. سلام
    ماشین هیوندای اکسنت صفر از نمایندگی خریدم، ماشین پلاک شده بنام فردی از طرف نمایندگی وبیمه شخص ثالث بنام آن فرد دارد، قرار است ظرف ۱۵ روز تماس بگیرند تا بروم ووکالت بگیرم جهت تعویض پلاک ومحضر رفتن. چگونه می توانم الآن که مدرکی ندارم بجز قرارداد فروش خودرو
    وکارت بیمه شخص ثالث بنام فرد دیگر، ماشین را بیمه بدنه کنم؟

    1. سلام وقت بخیر.
      با توجه به این که بیمه بدنه به نام مالک صادر میشه پیشنهاد میشه صبر کنید تا مراحل اداری و قانونیش طی بشه.

  2. آیا میشه بیمه بدنه صادر شده برای خودرو صفر را کنسل کرد ؟
    یا در صورت کنسل نشدن به خودرو شخص دیگری انتقال داد؟

  3. درود بر شما.
    اطلاعات مفید و تقریبا کاملی بود. بنده مطلبی در خصوص میزان تخفیف تشویقی که توسط شرکتهای مختلف بیمه گر برای بیمه بدنه خودروهای صفر کیلومتر ارائه می شود ندیدم که پیشنهاد میشه برای کامل تر شدن مطلب خوبتون به این موضوع هم اشاره ای بشه. ممنون
    ظهیری

  4. سلام ماشین تیباصفرخریدم ازنمایندگی تهران هیچ گونه مدارکی به ماندادنداعلام کردندبعداز15روزمدارک تحویل شمامیشود درزمان برگشت به شیراز ماشین واژگون شد ماهم هیچ اطلاعی ازمدارک نداشتیم که ایاماشین بیمه بدنه داره یاخیر نمایندگی هم به ما اشاره ای درمورداینکه بیمه بدنه داره یاخیرنکرد حالاماشین واژگون شده باکلی خسارت بعدازگذشت دوروزکه ازبیمارستان مرخض شدیم استعلام گرفتیم ماشین بیمه بدنه نداره تکلیف ماچیه

    1. سلام دوست عزیز
      معمولا شرکت فقط زمانی بیمه بدنه ارائه میکنه که در قرارداد خرید ذکر شده باشه. در این مورد که شما فرمودین شرکت خودرو رو بیمه نکرده بوده و متاسفانه شما نمیتونین کاری انجام بدین چون در واقع از وظایف شرکت نیست و شخص خریدار باید برای بیمه بدنه با شرکت توافق کرده باشه یا شخصا اقدام به خرید بیمه بدنه کنه.

  5. سلام خدمت شما دوستان . بنده برای تیبا صندوقدار ثبت نام کردم و خودور هم پلاک شد و فرداش هم ( 30 دی 99 ) مدارک ارسال شده ! آیا میتونم قبل از تحویل ، خودرو را بیمه بدنه نمایم ( بد از دریافت مدارک ماشین ) ؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر چون از شرایط بیمه بدنه بازدید خودرو هست و این قانون در مورد خودروی صفر هم برقراره.

  6. سلام خسته نباشین
    من هفته پیش پراید صفر مدل ۹۹ خریدم هنوز هیچ مدرکی ندارم نمایشگاه گفته هنوز نیومده ایا درست میگه !؟ تاریخ روی پلاک ۹۹/۱۱ خورده با گذشت این مدت ممکنه هنوز مدارکش به دست نمایشگاه نرسیده باشه !؟ بعدم اینکه بیمه خودرو صفر از چ زمانی حساب و شروع میشه از زمان تولید خودرو یا از زمان پلاک شدن خودرو !؟

    1. سلام دوست عزیز
      در رابطه با مدارک که میفرمایید بنده اطلاعی ندارم و باید از نمایندگی‌های شرکت بپرسید. در رابطه با بیمه اگر منظورتون بیمه بدنه هست باید مدارک رو داشته باشین تا بتونین بیمه رو خریداری کنین مگر اینکه بیمه از طرف نمایشگاه به صورت پیش‌فرض برای خودرو خریداری شده باشه که این باز هم بستگی به نمایشگاه داره.

  7. سلام.بنده خودرو صفر ساینا تحویل گرفتم موقع واریز دعوتنامه مبلغی بابت بیمه بدنه کامل پرداخت کردم ولی موقع تحویل خودرو مدرکی که ثابت کنه ماشین بیمه بدنه داره به بنده ارایه نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا