بیمه موتورسیکلت

راهنمای کامل اخذ معاینه فنی موتورسیکلت 1402

حتما متوجه شده‌اید که هر ساله تعداد موتورسیکلت‌های سطح خیابان‌ها به شکل صعودی در حال افزایش است. یکی از دلایل این روند صعودی می‌تواند امکان عبور این وسیله از میان ترافیک و زودتر رسیدن به مقصد باشد. با وجود این تعداد زیاد از موتورسیکلت، راکبان آن باید برای معاینه فنی موتورسیکلت اقدام کنند تا میزان آلودگی این وسیله و همین‌طور احتمال بروز تصادفات با تعمیر یا تعویض قطعات کاهش پیدا کند. باتوجه‌به اهمیت معاینه فنی برای موتورسیکلت در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی شرایط، مراحل و هزینه‌ها می‌پردازیم.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

شرایط معاینه فنی موتورسیکلت به چه صورت است؟

راکبان موتورسیکلت‌ها باید برای دریافت کارت یا برگه معاینه فنی موتور اقدام کنند. بنابراین اگر موتورسیکلت شما یکی از شرایط زیر را داشت، باید برای دریافت برگه معاینه فنی اقدام کنید.

معاینه فنی موتورسیکلت

  • نیازی به معاینه فنی موتورهایی که از سال تولید آنها تنها ۵ سال گذشته است، نخواهد بود. این موتورسیکلت‌ها نیازی به دریافت کارت معاینه فنی نخواهند داشت.
  • به موتورسیکلت‌هایی که پلاک قدیمی دارند، برگه معاینه فنی تعلق نمی‌گیرد و مالکان این موتورها باید ابتدا برای دریافت پلاک جدید اقدام کنند.
  • مدت اعتبار کارت معاینه فنی موتور فقط ۱ سال است. بنابراین اگر مالکان این وسیله پس از پایان اعتبار برای تمدید اقدام نکنند، جریمه خواهند شد.
  • طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، به موتورسیکلت‌های که حجم موتور آنها بیشتر از ۳۰۰ سی‌سی است، پلاک و برگ معاینه فنی تعلق نمی‌گیرد.
  • در صورت جریمه شدن مالک موتور به دلیل عدم اقدام به موقع برای معاینه فنی، مالک می‌تواند با مدارکی مانند اصل و کپی کارت موتور، اصل و کپی خلافی و اصل و کپی معاینه فنی به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کند.

معاینه فنی موتورسیکلت اجباری است؟

جالب است بدانید که در سال ۱۳۹۹، فقط ۱۴ گواهینامه برای راکبان موتورسیکلت صادر شده بود. حال تصور اینکه این افراد به مراکز معاینه فنی موتورسیکلت مراجعه کرده‌ باشند، جزء محالات است. پلیس راهنما‌یی و رانندگی ۲ دلیل اصلی را برای جدی نگرفتن معاینه فنی برای موتورسیکلت ارائه کرده است:

  • دید دوربین‌ها در خیابان‌ها و اتوبان‌ها محدود است، بنابراین راکبان موتور ترسی از جریمه شدن ندارند.
  • تست آلایندگی برای موتورهای کاربراتوری بی‌نتیجه است، به همین دلیل مالکان این نوع موتورسیکلت‌ها برای معاینه فنی مراجعه نمی‌کنند.

بااین‌حال لازم است بدانید که معاینه فنی موتور اجباری است و همه راکبان و مالکان این وسیله باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند. در شرایطی که مالک موتورسیکلت برای دریافت برگه معاینه فنی موتور خود به موقع مراجعه نکند، مشمول جریمه خواهد شد.

آیا معاینه فنی موتور برای تعویض پلاک لازم است؟

کلیه مالکان موتورسیکلت که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، لازم است برگه معاینه فنی موتور را به‌عنوان یکی از مدارک اصلی ارائه دهند تا فرایند تعویض پلاک موتور برای آنها انجام شود. بنابراین بدون ارائه برگ معاینه فنی موتور، تعویض پلاک انجام نخواهد شد. اما موتورسیکلت‌هایی که پلاک قدیمی دارند، برای دریافت کارت معاینه فنی ابتدا باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه و پلاک جدید دریافت کنند. در این شرایط ارائه پلاک جدید بدون ارائه برگ معاینه انجام می‌شود.

هزینه معاینه فنی موتورسیکلت

مراحل بررسی و اخذ معاینه فنی موتور سیکلت

برای معاینه فنی، مالکان موتور باید به آدرس معاینه فنی موتورسیکلت مراجعه کنند. در این مراکز، ابتدا مشخصات ظاهری موتور بررسی می‌شود و سپس برای مراحل بعدی اقدام خواهد شد. مراحل بررسی و اخذ معاینه فنی موتور سیکلت به شرح زیر است.

بررسی مشخصات ظاهری موتور

در این مرحله، کارشناسان ظاهر موتور را به دقت بررسی خواهند کرد. موارد ظاهری به شرح زیر هستند.

۱. آینه موتورسیکلت

آینه‌های موتورسیکلت باید دارای وضوح خوب، بدون شکستگی و ترک، بدون لک و آسیب و قابل تنظیم باشند.

۲. چراغ‌های موتورسیکلت

چراغ‌های موتور باید نور درخشانی داشته باشند. در معاینه فنی موتور، سوختگی چراغ‌ها، کم‌نور بودن آنها و شکستگی قاب چراغ مشکل فنی محسوب می‌شود. در این شرایط باید برای تعویض چراغ و قاب اقدام کرد.

۳. عدم نصب چراغ‌های زنونی

استفاده از چراغ زنونی، خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی است. در صورت استفاده از اینگونه چراغ‌ها، باید آن را جدا کنند.

۴. دودزایی اگزوز و بی‌صدا بودن آن

اگر موتور روغن‌سوزی داشته یا سوخت‌رسانی به آن به خوبی انجام نشود، باعث دودزایی موتور خواهد شد. بی‌صدا بودن اگزوز هم مهم است، چون نباید این وسیله باعث ایجاد آلودگی صوتی شود.

۵. استاندارد بودن اندازه طلق جلویی

طلق جلویی موتور باید شفاف، بدون خش و در ابعاد استاندارد باشد.

۶. سلامت‌ چرخ‌ها

سلامت چرخ‌های موتورسیکلت بسیار مهم است. در همین راستا کارشناس مراکز معاینه فنی موتورسیکلت، سلامت چرخ‌‌ها، هم‌راستا بودن آنها و سلامت کمک‌فنرها را بررسی می‌کند.

۷. ترک‌بند و گارد استاندارد

موتور نباید ترک‌بند و گارد غیراستاندارد داشته باشد.

مراحل معاینه فنی موتورسیکلت

آزمون ترمز موتورسیکلت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های معاینه فنی موتورسیکلت، تست ترمزها خواهد بود. کارشناسان مراکز معاینه فنی، سرعت و قدرت ترمزها را بررسی می‌کنند. این بررسی علاوه‌بر دستگاه، به صورت دستی هم انجام می‌شود. باتوجه‌به اینکه میزان باد لاستیک‌ها تاثیر زیادی روی قدرت و سرعت ترمزگیری دارد، کارشناسان باید لاستیک‌ها را هم بررسی کنند.

ارزیابی میزان آلایندگی خروجی از اگزوز

میزان آلایندگی موتورسیکلت باتوجه‌به افزایش روزافزون استفاده از آنها، مقوله بسیار مهمی است. کارشناسان مراکز معاینه فنی موتورسیکلت باید میزان گاز خروجی از اگزوز را بررسی و نوع آن را بسنجند. در این تست، میزان خروجی گازهایی مانند O2، CO، HC و لامبدا اندازه‌گیری می‌شود. میزان خروجی این گازها از اگزوز نباید بیشتر از محدوده استاندارد باشد.

در این مرحله، کارشناسان سوراخ بودن اگزوز، مشکل سوخت‌رسانی، بی‌کیفیت‌ بودن سوخت و نشتی سوخت را بررسی می‌کنند. این موارد عامل مهمی در افزایش آلایندگی موتورسیکلت‌ها است.

اگر تمامی مراحل فوق به خوبی انجام و موتورسیکلت مشکلی نداشته باشد، کارت معاینه فنی صادر خواهد شد. باتوجه‌به اینکه هزینه معاینه فنی موتورسیکلت کم است و این کار فقط ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان می‌برد، پس دریافت کارت معاینه فنی زمان و هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت، بنابراین هرچه سریع‌تر برای دریافت آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که مالکان موتورسیکلت علاوه‌بر دریافت کارت معاینه فنی، باید برای خرید بیمه موتور هم اقدام کنند.

نحوه استعلام معاینه فنی موتورسیکلت

برای استعلام معاینه فنی می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید. در این شرایط دیگر نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود. روش‌های استعلام معاینه فنی به شرح زیر خواهد بود.

  • استعلام از طریق سایت سیمفا
  • استعلام از طریق کد دستوری *2008#
  • استعلام با ارسال عدد 1 به سامانه پیامکی 2008

در هر کدام از روش‌های فوق، باید کد VIN مربوط به موتورسیکلت خود را ارائه کنید.

مراکز معاینه فنی موتورسیکلت

نوبت‌دهی معاینه فنی موتورسیکلت

مالکان موتورسیکلت برای نوبت‌دهی معاینه فنی می‌توانند با مراکز معاینه فنی که در ادامه معرفی می‌شود، تماس بگیرند. در حال حاضر سامانه‌ آنلاینی برای نوبت‌دهی معاینه فنی موتور راه‌اندازی نشده است. با نوبت‌دهی تلفنی زمان کمتری را در صف انتظار خواهید بود. باتوجه‌به محل زندگی خود می‌توانید با یکی از مراکز معاینه فنی سراج، الغدیر، شقایق، نیایش یا شهید آبشناسان تماس بگیرید و نوبت معاینه فنی دریافت کنید.

مدارک لازم برای معاینه فنی موتورسیکلت

کلیه مالکان موتورسیکلت که برای معاینه فنی به مراکز مختلف مراجعه می‌کنند، باید مدارک لازم را به همراه داشته باشند. مدارک لازم برای معاینه فنی موتورسیکلت به شرح زیر است.

  • کارت یا سند موتورسیکلت
  • فرم تشخیص عیب‌های ظاهری

توجه داشته باشید که بارکد کارت معاینه فنی طبق مشخصات مالک اصلی موتورسیکلت صادر خواهد شد.

هزینه معاینه فنی موتورسیکلت

هزینه معاینه فنی این وسیله باتوجه‌به انجام تست‌های آلایندگی و ایمنی برای موتورهای بنزین‌سوز و برای صدور کارت معاینه، ۱۲ هزار تومان است. در صورت مراجعه مجدد، مبلغ ۲ هزار تومان دریافت خواهد شد.

آدرس مراکز معاینه فنی موتورسیکلت

در حال حاضر ۵ مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در شهر تهران فعالیت دارند که اطلاعات کامل آنها به شرح زیر است:

نام مرکز آدرس شماره تماس ساعت کاری
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور سراج تهران، میدان رسالت، خیابان فرجام، خیابان سراج، جنب پمپ گاز 02177061199 شنبه تا پنجشنبه: 07:30 الی 17:00 و جمعه تعطیل
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور شقایق تهران، بزرگراه آزادگان، بالاتر از میدان میوه‌وتره‌بار مرکزی، بلوار شقایق 02155849829 شنبه تا پنجشنبه: 07:30 الی 17:00 و جمعه تعطیل
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور الغدیر تهران، یافت‌آباد، بلوار الغدیر، روبروی بیمارستان شهدای یافت‌آباد 02166209745 شنبه تا پنجشنبه: 07:30 الی 17:00 و جمعه تعطیل
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور نیایش تهران، بزرگراه همت، بلوار اشرفی اصفهانی (مسیر جنوب به شمال)، بعد از بزرگراه نیایش، بلوار شقایق 02144827281 شنبه تا پنجشنبه: 07:30 الی 17:00 و جمعه تعطیل
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور شهید آبشناسان تهران، تقاطع بزرگراه ایرانپارس و بلوار شاهین شمالی 02144451269 شنبه تا پنجشنبه: 07:30 الی 17:00 و جمعه: 07:30 الی 14:00

اهمیت و ضرورت معاینه فنی موتور

همان‌طور که اشاره شد، دریافت معاینه فنی موتور سیکلت امری کاملا ضروری و اجباری است. این موضوع می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و همین‌طور به کاهش تصادفات کمک کند. بنابراین لازم است تمامی مالکان موتورسیکلت برای دریافت کارت معاینه فنی اقدام کنند. فراموش نکنید که علاوه‌بر معاینه فنی، برای دریافت بیمه موتورسیکلت هم اقدام کنید تا هر روز سفری امن را تجربه کنید.

سوال متداول

آیا معاینه فنی موتور اجباری است؟

بله. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، معاینه فنی موتور اجباری است.

برگ معاینه فنی موتور چقدر اعتبار دارد؟

معاینه فنی موتور به مدت ۱ سال اعتبار خواهد داشت.

آیا موتورهای با پلاک قدیم می‌توانند برگ معاینه فنی دریافت کنند؟

برای موتورهای با پلاک قدیم، برگ معاینه فنی صادر نمی‌شود. بنابراین مالکان این موتورها ابتدا باید برای تعویض پلاک اقدام کنند.

آیا برای موتورهای با حجم بیشتر از ۳۰۰ سی‌سی برگ معاینه فنی صادر می‌شود؟

خیر. برای موتورهای با حجم بالای موتور (بیشتر از ۳۰۰ سی‌سی) برگ معاینه فنی صادر نخواهد شد.

آیا موتورهای صفر نیاز به برگ معاینه فنی دارند؟

موتورهای صفر و موتورهایی که از سال ساخت آنها تنها ۵ سال گذشته است، نیازی به معاینه فنی نخواهند داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا