بیمه شخص ثالث

مقایسه بیمه جامع و کاربردی شخص ثالث آسیا و ایران

تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی باید بیمه شخص ثالث داشته باشند؛ چون خرید و تمدید به‌موقع این‌ بیمه‌نامه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اجباری شده و نداشتن آن مساوی با جریمه‌های سنگین یا حتی توقف خودرو خواهد بود. اکنون شرکت‌های بیمه‌ای مختلفی بیمه شخص ثالث ارائه می‌‌دهند و هر کدام سقف تعهدات مالی و جانی متنوعی دارند. با‌توجه‌به استقبال بالای بیمه‌گذارها از بیمه شخص ثالث بیمه‌های آسیا و ایران در این مقاله از بلاگ ازکی بیمه شخص ثالث آسیا و ایران را مقایسه خواهیم کرد.  

معرفی بیمه ایران

شرکت بیمه ایران در سال 1314 تاسیس شد و شروع به‌کار کرد. این شرکت بیمه‌ای بزرگ و محبوب بیمه‌های بسیار متنوعی را ارائه می‌دهد که به شرح زیر هستند:

    بیمه خودرو: شخص ثالث و بدنه؛

    بیمه مسئولیت:  مسئولیت پزشکان، پرستاران، کارفرما، ساختمانی، مدیران، مدنی، آتش‌سوزی، حمل‌ونقل و مسئولیت بیمارستان؛

    بیمه مسافرتی: بیمه مسافرتی داخلی و خارجی؛

    بیمه باربری: بیمه باربری وارداتی، صادراتی و بیمه باربری داخلی؛

    بیمه مهندسی: بیمه تمام خطر پیمانکاران، بیمه تمام خطر نصب، بیمه شکست ماشین‌آلات و بیمه تمام خطر ماشین‌آلات و تجهیزات پیمانکاران؛

    بیمه آتش‌سوزی: بیمه آتش‌سوزی مسکونی، غیرصنعتی، صنعتی،  مسکونی عمومی و بیمه آتش‌سوزی جامع طرح اصناف.

همان‌طور که می‌بینید تنوع بالای بیمه‌های شرکت بیمه ایران باعث شده تا نیازهای تمامی افراد در هر حوزه‌ای پوشش داده شود. از این میان بیمه شخص ثالث ایران یکی از مناسب‌ترین بیمه‌هایی است که می‌تواند با سقف تعهدات جانی و مالی متنوع تمامی نیازهای بیمه‌گذارها را پوشش دهد.

معرفی بیمه آسیا

شرکت بیمه آسیا یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای در ایران است که پوشش‌های گسترده و بسیار منعطفی را به بیمه‌گذارها ارائه می‌کند. بنابراین بیمه‌گذار محدودیتی برای انتخاب نوع بیمه‌نامه و همین‌طور سقف تعهدات بیمه شخص ثالث نداشته و می‌تواند با توجه‌به بودجه خود سقف تعهدات بسیار متنوعی را انتخاب کند.

بیمه آسیا بسیاری از خدمات خود را بر بستر آنلاین ارائه می‌دهد که همین موضوع باعث محبوبیت بیشتر این شرکت بیمه‌‌ای شده است. اگر اطلاعات کاملی از سوابق بیمه و نیازهای خود داشته باشید می‌توانید برای استعلام دقیق مبلغ بیمه شخص ثالث خودروی خود اقدام کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم بیمه شخص ثالث آسیا، سقف تعهدات جانی 1 میلیارد و 200 میلیون تومانی برای راننده است که تقریبا کمتر شرکت بیمه‌ای آن را ارائه می‌دهد. از دیگر مزایای مهم بیمه شخص ثالث آسیا می‌توان به تنوع بالای سقف تعهدات مالی شخص ثالث این بیمه اشاره کرد تا بیمه‌گذار بتواند مطابق بودجه خود بهترین بیمه‌نامه را خریداری کند.

شرکت بیمه آسیا شبکه گسترده‌ای از مراکز و دفاتر بیمه‌ای در سراسر ایران دارد که خرید حضوری بیمه‌نامه را برای تمامی افراد آسان‌تر از همیشه کرده است.

مقایسه پوشش‌ بیمه شخص ثالث آسیا و ایران

خسارت‌های تحت پوشش در بیمه شخص ثالث به 2 دسته‌ی اصلی خسارت‌های جانی و خسارت‌های مالی تقسیم می‌شوند. با خرید بیمه شخص ثالث از هر کدام از شرکت‌های بیمه‌گر آسیا و ایران می‌توانید از پوشش‌های زیر استفاده کنید:

–    خسارت‌های جانی وارده به شخص ثالث: پوشش خسارت جانی، تا سقف دیه انسان کامل در ماه حرام خواهد بود. خسارت‌های جانی شامل هزینه درمان، نقص عضو و فوت هستند.

–    خسارت مالی وارده به شخص ثالث: حداقل و حداکثر خسارت مالی پرداختی به نوع پوشش‌ها و سقف آن‌ها بستگی دارد.

–    خسارت جانی وارده به راننده مقصر:  پوشش‌ خسارت جانی وارده به راننده تا سقف دیه انسان کامل در ماه غیرحرام است.

پوشش های بیمه شخص ثالث آسیا و ایران (خسارت مالی و جانی)

طبق قانون، در شرایطی که میزان خسارت مالی وارده کمتر از مبلغ تعیین شده باشد، دیگر نیازی به ارائه گزارش توسط مقامات انتظامی نخواهد بود. در این شرایط، مقصر حادثه و فرد زیان‌دیده می‌توانند مدارک شناسایی و بیمه‌نامه‌ها را به شرکت بیمه آسیا و ایران ارائه کنند.

در مواردی که میزان خسارت بیشتر از مبلغ تعیین شده باشد، باید میزان خسارت وارده به خودروها توسط مقامات انتظامی ارائه شده و سپس کارشناس شرکت بیمه نوع و میزان خسارت‌های مالی وارده را ارزیابی کند.

در مورد خسارت‌های جانی وارده به شخص ثالث و راننده نیز باید ارزیابی‌های لازم صورت گیرد. در برخی موارد لازم است فرد آسیب‌دیده برای تعیین میزان دقیق خسارت‌های جانی و دیه به پزشکی قانونی مراجعه کند تا معاینات لازم انجام شود. پس از آن، دادگاه با بررسی مستندات و گزارش پزشکی قانونی برای تعیین مبلغ دیه اقدام و رأی نهایی را صادر خواهد کرد.

تعهدات بیمه شخص ثالث آسیا و ایران

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه‌ای با یکدیگر متفاوت هستند و همین موضوع می‌تواند روی قیمت نهایی بیمه‌نامه تاثیر داشته باشد. شرکت‌های بیمه‌ای آسیا و ایران نیز سقف تعهدات مالی و جانی بیمه‌ شخص ثالث را به شیوه‌های متفاوتی تعیین کرده‌اند که به شرح زیر است:

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث ایران

وقتی کاربری برای خرید بیمه شخص ثالث ایران اقدام می‌کند، باید سقف تعهدات مالی و جانی شخص ثالث و راننده را انتخاب کند. این سقف تعهدات در 8 گروه دسته‌‌بندی می‌شوند که تفاوت آن‌ها تنها در سقف تعهدات مالی شخص ثالث است.

در بیمه شخص ثالث ایران، حداقل سقف تعهدات مالی برای شخص ثالث 30 میلیون تومان و حداکثر سقف تعهدات جانی برای شخص ثالث 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است. در حالی‌که سقف تعهدات جانی برای راننده تنها 900 میلیون تومان است.

سقف تعهدات مالی شخص ثالث ایران قابل افزایش است و می‌‌تواند حداکثر 600 میلیون تومان باشد. اما سقف تعهدات جانی شخص ثالث و راننده ثابت مانده و هیچ تغییری نمی‌کنند. در جدول زیر می‌توانید سقف تعهدات مالی و جانی شخص ثالث و تعهدات جانی راننده در بیمه ایران را ببینید.

سقف تعهدات مالی شخص ثالث بیمه ایران سقف تعهدات جانی شخص ثالث بیمه ایران سقف تعهدات جانی راننده بیمه ایران
30 میلیون تومان 1 میلیارد و 200 میلیون تومان 900 میلیون تومان
60 میلیون تومان
120 میلیون تومان
150 میلیون تومان
240 میلیون تومان
360 میلیون تومان
480 میلیون تومان
600 میلیون تومان

یکی دیگر از موادی که در زمان محاسبه و استعلام قیمت آنلاین بیمه شخص ثالث ایران در نظر گرفته می‌‌شود، تخفیفات بیمه‌ای است. بنابراین در زمان استعلام به‌راحتی می‌توانید تاثیر تخفیفات بیمه‌ای روی قیمت نهایی بیمه را ببینید.

 

همان‌طور که می‌بینید، سقف تعهدات جانی شخص ثالث و راننده در هر گروه ثابت بوده و تنها سقف تعهدات مالی شخص ثالث تغییر می‌کند. بنابراین در بیمه شخص ثالث ایران، حداقل تعهدات مالی شخص ثالث 30 میلیون تومان و حداکثر سقف تعهدات مالی شخص ثالث نیز 600 میلیون تومان خواهد بود. این درحالی است که سقف تعهدات جانی شخص ثالث و راننده در هر گروه بیمه‌ای ثابت و به ترتیب 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و 900 میلیون تومان است.

اگر مایل به خرید بیمه بدنه هستید برای کسب اطلاعات بیشتر و مقایسه‌ای دقیق‌تر می‌توانید مقاله بیمه بدنه ایران بهتر است یا بیمه بدنه آسیا؟ مقایسه بیمه بدنه ایران و آسیا را در بلاگ ازکی بخوانید.

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث آسیا

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث آسیا کمی متفاوت با بیمه ایران است. سقف تعهدات جانی شخص ثالث در این بیمه 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و سقف تعهدات جانی راننده می‌تواند 900 میلیون تومان یا 1 میلیارد و 200 میلیون تومان باشد. بنابراین راننده بنابه‌صلاحدید خود می‌تواند سقف تعهدات خسارت جانی را افزایش دهد. این در حالی‌است که در بیمه ایران، راننده تنها از سقف تعهدات 900 میلیون تومانی بهره‌مند می‌شود.

سقف تعهدات خسارت مالی به شخص ثالث در بیمه آسیا نیز با بیمه ایران متفاوت است. حداقل پوشش مالی در این بیمه 30 میلیون تومان است و می‌تواند تا حداکثر 600 میلیون تومان افزایش یابد. اما تفاوت اصلی سقف تعهدات مالی شخص ثالث آسیا با ایران در تنوع بالای مبالغی است که بیمه‌گذار می‌تواند انتخاب کند.

در بیمه ایران، بیمه‌گذار تنها 8 حق انتخاب از بین سقف تعهدات بیمه‌ای بیمه شخص ثالث دارد. اما در بیمه آسیا تنوع سقف تعهدات به بیشتر از 42 می‌رسد، به‌‌این مفهوم که بیمه‌گذار حق انتخاب بسیار بیشتری خواهد داشت.

بیمه شخص ثالث آسیا ارزان‌تر است یا ایران؟

قیمت یا هزینه بیمه شخص ثالث متناسب با مشخصات خودرو، سقف تعهدات و نیازهای بیمه‌گذار تعیین می‌شود. بنابراین نمی‌توان عدد مشخصی برای آن در مقایسه با بیمه شخص ثالث بیمه ایران و آسیا تعیین کرد. عوامل زیادی روی تعیین قیمت این نوع بیمه تاثیر دارند که در ادامه به تفکیک بررسی خواهند شد.

محاسبه بیمه شخص ثالث آسیا

محاسبه بیمه شخص ثالث آسیا هر سال بر اساس موارد مختلفی به شرح زیر تعیین می‌شود.

–    تعداد سیلندرهای خودرو؛

–    ظرفیت خودرو؛

–    سابقه بیمه؛

–    کاربری خودرو (شخصی، تاکسی یا باری)؛

–    سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث؛

–    مدت اعتبار بیمه‌نامه (1 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و 1 ساله)؛

–    تخفیف‌های عدم دریافت خسارت؛

–    جریمه دیرکرد به‌موقع بیمه‌ شخص ثالث؛

–    تعداد خسارت‌های مالی و جانی شخص ثالث و خسارت جانی راننده.

محاسبه بیمه شخص ثالث ایران

برای محاسبه بیمه شخص ثالث بیمه ایران عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شوند که به شرح زیر هستند.

–    گروه خودرو بر اساس تعداد سیلندرها و ظرفیت آن؛

–    موارد استفاده یا کاربری خودرو بر اساس شخصی یا باری بودن؛

–    سال ساخت؛

–    کیلومتر کارکرد خودرو؛

–    سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ایران (بین 20 تا 400 میلیون تومان)؛

–    مدت اعتبار بیمه‌نامه؛

–    نوع بیمه‌نامه (عادی، روزشمار، ماهانه و کوتاه‌مدت یا بلندمدت)؛

–    تخفیف‌های عدم خسارت خودرو و راننده؛

–    مشخصات بیمه‌نامه قبلی؛

–    تعداد خسارت‌‌های مالی و جانی و راننده.

مقایسه تخفیف بیمه شخص ثالث آسیا و ایران

تخفیف‌های بیمه شخص ثالث آسیا شامل تخفیف عدم خسارت می‌شود. شرکت‌های بیمه‌ای به‌ازای هر سالی که بیمه‌‌‌گذار از مزیت‌های بیمه‌ای خود استفاده نکند و خسارتی نگیرد، 5% تخفیف از قیمت نهایی بیمه شخص ثالث کسر می‌کنند. این تخفیف‌ها تا سقف 70% ادامه پیدا می‌کند.

تخفیف عدم خسارت درصد تخفیف
سال اول 5%
سال دوم 10%
سال سوم 15%
سال چهارم 20%
سال پنجم 25%
سال ششم 30%
سال هفتم 35%
سال هشتم 40%
سال نهم 45%
سال دهم 50%
سال یازدهم 55%
سال دوازدهم 60%
سال سیزدهم 65%
سال چهاردهم 70%

 

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بیمه شخص ثالث ایران و آسیا این است که در صورت استفاده از بیمه‌نامه در مدت‌زمان اعتبار آن، تمامی تخفیف‌های بیمه شخص ثالث بیمه ایران به‌صورت کامل از بین نخواهد رفت. در بیمه ایران تخفیف‌ها بسته به خسارت وارده، کاهش پیدا می‌کنند. کاهش تخفیف‌های بیمه شخص ثالث ایران به‌صورت زیر محاسبه خواهد شد.

–    1 تصادف منجر به خسارت مالی 20%؛

–    2 تصادف منجر به خسارت مالی 30%؛

–    3 تصادف یا تعداد بیشتر تصادف منجر به خسارت مالی 40%؛

–    1 تصادف منجر به جرح یا فوت 30%؛

–    2 تصادف منجر به جرح یا فوت 70%؛

–    3 تصادف یا تعداد بیشتر تصادف منجر به جرح یا فوت 100%.

در مورد بیمه شخص ثالث ایران، بیمه‌گذار علاوه‌بر تخفیف عدم خسارت می‌تواند از تخفیف‌ خودروهای صفر نیز استفاده کند که حدود 5% است.

کارت سبز بیمه شخص ثالث ایران

شرکت بیمه ایران تنها شرکت بیمه‌ای است که کارت سبز بیمه شخص ثالث را برای بیمه‌گذارها صادر می‌کند. این کارت سبز یک گواهینامه‌ بین‌المللی برای بیمه شخص ثالث است که 45 کشور اروپایی عضو آن هستند. هر کشوری که عضو سیستم کارت سبز باشد، یک دفتر ملی کارت سبز دارد.

این دفاتر کارت سبز دقیقا مطابق با قوانین و مقررات هر کشور، موظف به رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات بیمه‌گذارها در زمینه خسارت‌های ناشی از تصادف‌های وسایل نقلیه موتوری زمینی هستند. در صورتی‌که در یکی از کشورهای عضو کارت سبز با خودروی خود تصادف کنید، برای جبران خسارت‌های وارده می‌توانید از کارت سبز خود استفاده کنید. کارت سبز تنها توسط بیمه ایران ارائه شده و بیمه آسیا چنین مزیتی ندارد.

خرید بیمه شخص ثالث از ازکی

مقایسه بین خدمات و سقف تعهدات بیمه‌ای شرکت‌های بیمه‌گر مختلف به افراد اجازه می‌دهد تا انتخاب درست‌تری داشته باشند. هما‌ن‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، سقف تعهدات مالی شخص ثالث در بیمه آسیا بسیار متنوع‌تر از بیمه ایران بوده و از طرفی امکان افزایش سقف تعهدات جانی راننده تا 1 میلیارد و 200 میلیون تومان نیز وجود دارد. این درحالی‌ است که سقف تعهدات مالی شخص ثالث در بیمه ایران تنها 8 گروه بوده و از طرفی سقف تعهدات جانی راننده نیز ثابت و 900 میلیون تومان است. اما بیمه ایران تنها شرکتی است که کارت سبز بیمه بین‌المللی ارائه می‌دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا