خبر روز

جدیدترین قوانین گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۳ + جزئیات تکمیلی

اگر متقاضی دریافت گواهینامه پایه یک هستید، باید چند سال بیشتر صبر کنید؛ بر اساس قوانین جدید، سن دریافت گواهینامه پایه یک، افزایش یافت.

پلیس راهور فراجا برای سال ۱۴۰۳، قوانین و تصمیمات جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی اعلام کرده است که محدودیت‌های بیشتری برای رانندگان جدید ایجاد می‌کند اما همچنان برای دریافت گواهینامه آقایان، به کارت پایان‌خدمت نیازی نیست.

از دیگر قوانین مهمی که در تصمیمات جدید پلیس راهور فراجا برای دریافت گواهینامه اعلام شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه سه 18 سال تمام باقی می‌ماند و حداقل قد برای دریافت این گواهینامه 140 سانتی‌متر است.

همچنین گفته شده حداقل سن برای دریافت این گواهینامه 23 سال تمام است و متقاضیان باید حداقل 7 ماه از تاریخ دریافت گواهینامه پایه سه خود را گذرانده باشند.

برای ارتقای گواهینامه به پایه یک هم، باید حداقل 2 سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دو گذشته باشد.

حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه یک 25 سال تمام است. متقاضیان باید حداقل 2 سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دو خود را گذرانده باشند. داشتن گواهینامه پایه دو هم با حداقل 7 ماه اعتبار الزامی است.

بر اساس این قانون جدید، 16ساله‌ها می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت‌های خاص (تا 125 سی‌سی) را دریافت کنند. افراد 18 ساله هم می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت‌های سنگین‌تر را دریافت کنند.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی در هر پایه، تغییری نکرده است.

مدارم لازم برای دریافت گواهینامه 1403 هم به شرح زیر اعلام شده است:

  • اصل و یک نسخه کپی از کارت ملی متقاضی
  • اصل و یک نسخه کپی از شناسنامه (صفحه اصلی و صفحه توضیحات)
  • گواهی اشتغال به تحصیل دارای مهر تائیدیه منطقه آموزش و پرورش (برای آقایان بالای ۱۸ سال در شرایط تحصیل)
  • کارت پایان خدمات یا معافی

لازم به ذکر است که مدارک گواهینامه پایه دوم و اول، به ترتیب شامل گواهینامه پایه سوم و دوم نیز خواهد بود.

اگر متقاضی دریافت هر نوع گواهینامه‌ رانندگی هستید، باید مدارک و شرایط لازم را فراهم کنید تا روند کار شما، راحت‌تر پیش برود. به این منظور، ازکی مقاله‌ای درمورد چک‌لیست ضروری برای دریافت گواهینامه جدید منتشر کرده و در آن به تمام جزئیات ضروری برای شروع رانندگی پرداخته است. همچنین ازآنجا که تعداد افراد متقاضی گواهینامه پایه دو بیشتر است، در مقاله‌ای جداگانه می‌توانید از شرایط، مدارک و نحوه دریافت گواهینامه رانندگی پایه دو بخوانید.

منبع: تابناک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا