خدمات خودرویی

بررسی علل و نشانه‌‌های هوا گرفتن باک بنزین خودرو

عوامل مختلفی مانند بنزین بی‌کیفیت، قطعات نامرغوب و آسیب‌دیده و همین‌طور عدم سرویس دوره‌ای خودرو باعث آسیب به سیستم سوخت‌رسانی خواهد شد که یکی از آن‌ها هوا گرفتن باک بنزین خودرو است. شاید در نگاه اول این هوا گرفتگی باک مشکلی ایجاد نکند، اما به‌مرور زمان شاهد نشانه‌هایی از آسیب به سیستم سوخت‌رسانی خودرو خواهید بود. آسیب به این سیستم خطرات جبران‌ناپذیری مانند انفجار مخزن بنزین را به همراه دارد. بنابراین لازم است به‌سرعت برای عیب‌یابی و تعمیر قطعات یا تعویض آن‌ها اقدام کنید تا مشکل هواگرفتن باک برطرف شود. باتوجه‌به اهمیت این موضوع در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی علت هوا گرفتن باک، نشانه‌های هوا گرفتگی مخزن بنزین و روش‌های خروج هوا از سیستم سوخت‌رسانی خودرو پرداخته و درباره محلول هواگیری باک بنزین می‌گوییم.

علت هوا گرفتن باک بنزین

یکی از دغدغه‌های مالکان خودرو یافتن علت هوا گرفتن باک بنزین است. در این شرایط افراد به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا با وجود هوا گرفتگی باک بنزین می‌توان بیمه بدنه خودرو خرید یا خیر؟

لازم است بدانید که ورود هوا به داخل محفظه باک می‌تواند به‌دلایل مختلفی رخ دهد که بیشتر شامل موارد زیر هستند.

نشتی یا سوراخ شدن مخزن بنزین

مخزن بنزین قطعه‌ای مهم است که باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. در شرایطی که سوراخ یا ترکی در این مخزن ایجاد می‌شود، ممکن است نشتی بنزین اولین نشانه نباشد. در این شرایطی هوا گرفتن باک بنزین خودرو حتمی است چون هوا از طریق سوراخ یا محل نشتی وارد باک شده و عملکرد موتور خودرو را مختل خواهد کرد.

استفاده از بنزین بی‌کیفیت

بنزین بی‌کیفیت حاوی آلودگی و ناخالصی‌هایی است که می‌تواند باعث مسدود شدن لوله‌های سوخت‌رسانی شده و جریان انتقال بنزین را مختل کند. اختلال در جریان انتقال بنزین نیز باعث ایجاد خلا و هوا گرفتن باک می‌شود.

با تصویب قانون جدید سهمیه بنزین و کارت‌های سوخت لازم است هر خودرو یک کارت سوخت اختصاصی داشته باشد. برای ثبت‌نام کارت سوخت می‌توانید مقاله صفر تا صد ثبت‌نام کارت سوخت با سریع‌ترین روش را در بلاگ ازکی بخوانید.

گرفتن حباب‌گیر مخزن بنزین

گازهای اضافی مانند بخار بنزین و هوا از طریق حباب‌گیر مخزن سوخت از باک خارج می‌شوند. بنابراین زمانی‌که این حباب‌گیر مسدود شده باشد، بخار بنزین و هوا از باک بنزین خارج نمی‌شوند. گرفتگی حباب‌گیر مخزن بنزین مشکلی جدی و دردسرساز است بنابراین باید به‌سرعت برطرف شود. در غیر این صورت، نه‌تنها سوخت از باک سرریز می‌کند بلکه امکان آتش گرفتن باک نیز افزایش پیدا خواهد کرد. لازم است بدانید که عوامل زیر باعث گرفتگی حباب‌گیر باک بنزین می‌شوند.

  • قطعاتی معیوب مانند شیلنگ شکسته هواکش؛
  • سوپاپ آسیب‌دیده و برگشته؛
  • گرفتگی فیلتر سوخت خودرو؛
  • ورود برگ‌ها و شاخه‌ها به داخل مخزن باک.

نکته مهم اینکه اگر گرفتگی حباب‌گیر مخزن بنزین شدید باشد، علاوه‌بر مشکلات ذکر شده ممکن است به دیگر قطعات خودرو نیز آسیب زده و یا بنزین همراه دود از خودرو خارج شود.

کثیف شدن فیلتر سوخت

فیلتر سوخت خودرو وظیفه جذب ذرات معلق و آلودگی‌های سوخت را بر عهده دارد. زمانی‌که این فیلتر کثیف می‌شود، جریان انتقال سوخت محدود خواهد شد. در چنین شرایطی، مخزن بنزین هوا گرفته و عملکرد موتور کاهش پیدا می‌کند که در نتیجه آن میزان سوخت بیشتری مصرف شده و حتی ممکن است خودرو روشن نشود.

نشتی از لوله سوخت‌رسانی

یکی از دلایل هوا گرفتن باک بنزین خودرو، نشتی از لوله‌های سوخت‌رسانی است. سیستم سوخت‌رسانی که بین باک و پمپ انتقال قرار گرفته، سوخت موردنیاز برای پمپ انتقال را تامین خواهد کرد. با نشتی لوله‌های سوخت‌رسانی، خلا ایجاد شده و هوا وارد باک بنزین و سیستم سوخت خواهد شد.

خراب شدن پمپ بنزین

پمپ بنزین قطعه‌ای است که سوخت موردنیاز انژکتور را تامین خواهد کرد. با خرابی این قطعه، فشار سوخت کافی نبوده و بنابراین بنزین کافی به انژکتور نمی‌رسد. همین موضوع می‌تواند عملکرد موتور خودرو را مختل کند.

خراب شدن انژکتور خودرو

وظیفه انژکتور پاشیدن سوخت در داخل محفظه احتراق خودرو است. زمانی‌که این قطعه خراب می‌شود، گازهای ناشی از احتراق سوخت از آن انژکتور نشت خواهند کرد. نشتی در این سیستم باعث ایجاد خلا شده که منجر به ورود هوا به باک سوخت و سیستم خواهد شد.

در برخی از انژکتورها قطعه‌ای وجود دارد که با پیچ به بدنه انژکتور متصل شده و جریان سوخت را کنترل خواهد کرد. نام این قطعه استاتور است. از دیگر مشکلات خرابی انژکتور می‌توان به جدا شدن محفظه استاتور از بدنه آن اشاره کرد. چون گاهی افزایش فشار در این سیستم می‌تواند منجر به شُل شدن پیچ‌ها شود. در چنین شرایطی استاتور از بدنه انژکتور جدا شده و گازهای ناشی از احتراق بنزین و هوا وارد سیستم سوخت و باک خودرو می‌شوند.

نشانه‌های وجود هوا در باک بنزین

هوا گرفتن باک بنزین خودرو علائم و نشانه‌های مشخصی دارد که با مشاهده آن‌ها باید هرچه سریع‌تر برای هواگیری باک ماشین های مختلف اقدام کرد. همان‌طور که اشاره شد، هوا گرفتن باک به این معناست که هوا وارد مخزن سوخت ماشین شده است. در چنین شرایطی علائم و نشانه‌های زیر را مشاهده خواهید کرد.

  • استارت نخوردن ماشین؛
  • روشن نشدن ماشین؛
  • استشمام بوی بنزین در کابین خودرو؛
  • ریپ زدن ماشین؛
  • شنیدن صدای تق‌تق و سوت‌ ممتد از سمت باک؛
  • روشن شدن چراغ چک موتور در برخی از خودروها؛
  • سرریز شدن بنزین از باک در زمان سوخت‌گیری؛
  • متوقف شدن ماشین حین رانندگی؛
  • کاهش عملکرد موتور خودرو.

در شرایطی که نشانه‌های بالا را مشاهده کردید، باید برای هواگیری باک بنزین خودروی خود به یک متخصص مراجعه کنید تا این کار را اصولی و به‌صورت استاندارد انجام دهد.

عدم رفع مشکل هواگیری باک بنزین ممکن است به موتور خودرو آسیب بزند، در این شرایط باید بدانید آیا بیمه بدنه تعمیر موتور را پوشش می‌دهد یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آیا بیمه بدنه شامل تعمیر موتور ماشین می‌شود؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

رفع مشکل هوا گرفتن باک بنزین

چندین روش برای خارج کردن هوای محبوس شده داخل باک بنزین یا به‌عبارتی رفع مشکل هوا گرفتن باک بنزین خودرو وجود دارد که به شرح زیر هستند.

اولین قدم، بنزین زدن و روشن کردن ماشین

  • ابتدا باک خودرو را کامل پُر کنید.
  • در باک را محکم ببندید.
  • موتور را روشن کنید.
  • اجازه دهید موتور برای مدت کوتاهی کار کند.
  • در باک را باز کنید.
  • خودرو را خاموش کنید.
  • مراحل فوق را تا جایی ادامه دهید که هوای داخل باک بنزین کاملا خارج شود.

باز کردن اتصالات سیستم سوخت

اگر روش بالا کارساز نبود می‌توانید با باز کردن اتصالات سیستم سوخت‌رسانی، هوای موجود در باک را خارج کنید. برای این‌کار به‌صورت زیر عمل کنید.

  • ابتدا اتصال لوله‌های سوخت‌رسانی را باز کنید.
  • اجازه دهید هوا با فشار کم از لوله‌ها خارج شود.
  • تا زمانی‌که تمامی هوای محبوس شده خارج نشده، اتصالات را نبندید.
  • پس از خروج کامل هوای حبس‌شده در لوله‌ها می‌توانید اتصالات را ببندید.

نکته بسیار مهم اینکه اگر روش‌های فوق را به‌درستی انجام ندهید ممکن است به سیستم سوخت‌رسانی آسیب بزنید، پس بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

جلوگیری از هوا گرفتن باک بنزین خودرو

برای پیشگیری از هوا گرفتن باک بنزین خودرو می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • بعد از سوخت‌گیری، در باک را محکم ببندید.
  • خودرو را برای سرویس دوره‌ای به نمایندگی ببرید تا سیستم سوخت‌رسانی، عیب‌یابی و در صورت نیاز تعمیر شود.
  • لوله‌‌های فرسوده سیستم سوخت‌رسانی را به‌موقع تعویض کنید تا احتمال ایجاد ترک و سوراخ و در نتیجه ورود هوا به این سیستم کاهش پیدا کند.
  • به‌صورت دوره‌ای برای سرویس و شستشوی انژکتورهای سوخت اقدام کنید.
  • در هر بار سرویس خودرو در‌ صورت‌نیاز برای تعویض فیلتر سوخت اقدام کنید.
  • بهتر است از سوختی با کیفیت بالا استفاده کنید تا آلاینده‌های کمتری داشته باشد.

هواگیری باک بنزین ماشین‌های مختلف

پراید یکی از خودروهای پُرفروش در ایران است که در طول سال‌های طولانی با کیفیتی متفاوت به بازار عرضه شده است. بنابراین پراید از جمله خودروهایی است که بیشترین آمار گزارش هوا گرفتن باک بنزین خودرو را دارد.

بهترین راه‌حل برای رفع مشکل هوا گرفتن باک بنزین پراید این استکه پیاپی بنزین زده و قبل از سرریز شدن سوخت از باک، جریان نازل را قطع کنید. با این کار تمامی هوای داخل باک خودرو خارج خواهد شد.

قیمت محلول هواگیری باک بنزین

برای هواگیری باک بنزین خودرو محلولی تولید نشده است. اما در برخی از جایگاه‌های سوخت، محلول‌هایی را تحت عنوان تمیزکننده سیستم سوخت‌رسانی خودرو و افزایش اُکتان عرضه می‌کنند که قیمت آن باتوجه‌به برند و کیفیت محلول معمولا بین 200 هزار تومان تا 500 هزار تومان است.

آیا هوا گرفتن باک بنزین به خودرو آسیب می‌رساند؟

پاسخ کوتاه «بله» است. هوای حبس شده در باک بنزین باعث مشکلات زیادی خواهد شد که تنها یکی از آن‌ها استارت نخوردن موتور است. این هوای حبس شده فشار روی سیستم سوخت‌رسانی را افزایش می‌دهد. به‌همین‌دلیل نیز موتور اکثر خودروها سیستم بازیابی بخار دارند.

سیستم بازیابی بخار زمانی‌که خودرو خاموش باشد، دریچه مخزن بنزین را به‌طور کامل بسته و اجازه نمی‌دهد بخارهای بنزین از باک خارج شوند. بنابراین این سیستم نقش موثری در جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و همین‌طور کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

زمانی‌که موتور روشن باشد، دریچه مخزن سوخت کمی باز خواهد شد تا گازهای اضافی از باک خارج شوند. این گازها باید وارد فیلتر هوا شوند تا ذرات معلق و آلودگی‌ها از آن‌ها جدا شود. گازها و بخار‌های فیلتر شده وارد مجموعه بخار شده و قطعه‌ای به‌نام شیر بازیابی آن‌ها را به ورودی سیستم سوخت‌رسانی منتقل خواهد کرد.

باتوجه‌به موارد بالا، هوا گرفتن باک بنزین خودرو می‌تواند به بخش‌های مختلف آسیب وارد کند. بنابراین با تصور اینکه مشکل بزرگی نیست نباید تعمیر آن را پشت‌گوش اندازید.

برای خرید پوشش‌های مناسب و بالاترین سقف تعهدات در بیمه بدنه خودرو نیاز به اطلاعات اولیه دارید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله بهترین بیمه بدنه خودرو 1403 را از کجا بخریم؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

آیا هوا گرفتن باک بنزین مانع خرید بیمه بدنه است؟

هوا گرفتن باک بنزین خودرو مانع از خرید بیمه بدنه نخواهد شد. چون این مشکل در دسته‌بندی پوشش‌های اصلی و فرعی قرار ندارد.

نحوه خرید بیمه بدنه از ازکی باوجود هواگرفتن باک بنزین خودرو

همان‌طور که اشاره شد، هوا گرفتن باک بنزین خودرو ممکن است در ظاهر موضوعی ساده به‌نظر برسد اما می‌تواند مشکلاتی جدی برای سیستم سوخت‌رسانی ایجاد کرده و حتی باعث انفجار باک شود. چالش بسیاری از مالکان خودروها این است که آیا با وجود هوا گرفتگی باک خودرو، شرکت‌های بیمه‌گر پوشش بیمه بدنه را عرضه خواهند کرد یا خیر. لازم است بدانید که هوا گرفتگی باک بنزین ماشین تاثیری روی نحوه خرید و انتخاب نوع پوشش‌های بیمه بدنه ندارد. پس بهتر است در تکمیل بیمه شخص ثالث و برای جبران خسارت‌های مالی وارد شده به بدنه خودرو در تصادفات برای خرید نقد یا اقساطی بیمه بدنه از ازکی اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. دلایل هوا گرفتن باک بنزین خودرو چیست؟ گرفتگی حباب‌گیر مخزن سوخت، خرابی مخزن بنزین، خرابی پمپ بنزین، کثیفی فیلتر سوخت، نشتی لوله‌های سوخت‌رسانی و خرابی انژکتور از جمله دلایل هوا گرفتن باک هستند.
  2. نشانه های وجود هوا در باک بنزین چیست؟ ریپ زدن ماشین، استارت نخوردن خودرو، کاهش عملکرد موتور، استشمام بوی بنزین در کابین خودرو و متوقف شدن ماشین حین رانندگی از نشانه های وجود هوا در باک بنزین هستند.
  3. قیمت محلول هواگیری باک بنزین چقدر است؟ محصولی به‌عنوان محلول هواگیری باک بنزین وجود ندارد. در واقع جایگاه‌های سوخت محلول‌هایی را به‌عنوان تمیزکننده سیستم سوخت‌رسانی و برای افزایش اکتان عرضه می‌کنند که قیمت آن بین 200 تا 500 هزار تومان است.
  4. آیا هوا گرفتن باک بنزین مانع خرید بیمه بدنه می شود؟ خیر. هواگرفتن باک بنزین مانعی برای خرید بیمه بدنه نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا