بیمه بدنه

آیا بیمه بدنه شامل تعمیر موتور ماشین می‌شود؟


بدون شک یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو موتور است. وقتی مشکلی برای این بخش پیش آید، باید هزینه زیادی برای تعمیر آن بپردازید. از طرفی خرابی موتور بسیار نگران‌کننده خواهد بود، چون یافتن علت و تعمیر آن می‌تواند چند روز به‌طول انجامد و شاید قطعات مورد نیاز به سختی پیدا شود. آسیب و خرابی موتور در تصادف محتمل است، بنابراین وقتی افراد برای خرید بیمه بدنه اقدام می‌کنند، همیشه این سوال ذهنشان را مشغول می‌کند که آیا بیمه بدنه شامل تعمیر موتور ماشین می‌شود؟ با‌توجه‌به اهمیت این موضوع، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی بیمه تعمیر موتور خودرو، پوشش‌ها، حق‌بیمه و شرایط پرداخت خسارت می‌پردازیم.

آیا بیمه بدنه شامل بیمه تعمیر موتور خودرو می‌شود؟

پوشش بیمه تعمیر موتور خودرو بخشی از بیمه بدنه خودرو نیست، اما برخی از شرکت‌های بیمه‌گر این پوشش را ارائه می‌دهند. بنابراین مالکان خودرو می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه بیشتر این پوشش را دریافت کنند.

بیمه تعمیر موتور ماشین

این پوشش علاوه‌بر موتور و بدنه، شاسی، گیربکس، باتری و لاستیک را هم شامل می‌شود. باتوجه‌به زیادبودن هزینه تعمیرات بخش‌های مختلف خودرو و همچنین هزینه زیاد خرید قطعات، خرید بیمه بدنه یکی از بهترین راهکارها برای جبران خسارت‌های واردشده خواهد بود.

گاهی حوادث رانندگی ممکن است چندبار در سال رخ دهد. در چنین شرایطی مالکان خودرو می‌خواهند بدانند آیا می‌شود چندبار از بیمه بدنه استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله از بیمه بدنه چندبار می‌شود استفاده کرد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش تعمیر خودرو بیمه بدنه چیست؟

همان‌ طور که اشاره شد، بیمه‌بدنه خودرو شامل پوشش تعمیر موتور نمی‌شود. بیمه‌گذار اگر مایل به جبران خسارت‌های واردشده به موتور خودرو باشد، باید شرکت بیمه‌گری را انتخاب کند که پوشش تعمیر موتور خودرو را ارائه کند.

شرایط خرید بیمه خودرو با پوشش تعمیر چیست؟

شرایط خاصی برای خرید بیمه خودرو با پوشش تعمیر وجود ندارد. تنها شرایط خرید بیمه خودرو با پوشش تعمیر این است که کارشناسان شرکت بیمه‌گر باید به‌دقت بدنه را بررسی کنند. پس از بررسی کارشناسان امکان خرید بیمه تعمیر موتور خودرو وجود دارد.

برای خرید بیمه بدنه خودرو باید کارشناسی بدنه انجام شود. بازدید اولیه کارشناس متخصص شرکت بیمه‌گر انجام خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله کارشناسی خودرو چیست و چرا برای خرید بیمه بدنه باید خودرو کارشناسی شود؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه تعمیر موتور ماشین

شرایط استفاده از پوشش تعمیر خودرو چیست؟

پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه بدنه برای تعمیر خودرو تنها در شرایط زیر قابل استفاده خواهند بود.

  • حادثه در داخل مرزهای کشور رخ داده باشد.
  • خودروی مورد نظر در زمان وقوع حادثه بیمه‌نامه معتبر داشته باشد.
  • حادثه در اثر حمل مواد آتش‌زا، انفجاری یا اسیدی رخ نداده باشد.
  • حادثه به‌دلیل پاشیدن مواد شیمیایی، اسید و رنگ رخ نداده باشد.
  • حادثه به‌دلیل ازکارافتادن بخشی از قطعات خودرو رخ نداده باشد.
  • حادثه به‌دلیل شرکت در مسابقات رانندگی (اتومبیل‌رانی) یا آزمایش سرعت رخ نداده باشد.
  • حادثه به‌دلیل کشیدن میخ یا دیگر اشیای تیز مانند آن رخ نداده باشد.

حق بیمه پوشش تعمیر خودرو بیمه بدنه چگونه محاسبه می‌شود؟

حق بیمه تعمیر موتور خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که به شرح زیر است:

  • ارزش خودرو؛
  • پوشش‌ها؛
  • درصد تخفیف‌ها؛
  • فرانشیز.

برای محاسبه حق بیمه پوشش تعمیر خودرو یک فرمول کلی وجود دارد.

حق بیمه پوشش تعمیر خودرو = (ارزش خودرو * نرخ پایه) + (ارزش خودرو * نرخ پوشش‌های تکمیلی) + (ارزش خودرو * نرخ تخفیف‌ها)

پوشش‌های بیمه تعمیر موتور ماشین

در این فرمول نرخ پایه برای پوشش‌های اصلی خسارت خودرو در سال 1402 بین 1.5 تا 2 در هزار ارزش خودرو خواهد بود. نرخ پوشش‌های تکمیلی در این بیمه که شامل سرقت، شکستن شیشه، پاشیدن رنگ و اسید و بلایای طبیعی است، بین 0.5 تا 1 در هزار ارزش خودرو خواهد بود. طبق فرمول فوق ارزش خودرو بیشترین تاثیر را در محاسبه حق‌بیمه پوشش تعمیر بیمه بدنه خواهد داشت.

برای خرید بیمه بدنه باید با پوشش‌های اصلی و فرعی آن آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای جامع خرید بیمه بدنه خودرو به همراه پوشش‌ها، شرایط و قیمت را در بلاگ ازکی بخوانید.

پرداخت خسارت تعمیر موتور خودرو از بیمه چگونه است؟

برای پرداخت خسارت تعمیر موتور خودرو باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در صورت بروز حادثه سریع با شرکت بیمه‌گر خود تماس بگیرید و وقوع حادثه را گزارش کنید.
  • در برخی موارد شرکت بیمه‌گر نیاز به گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی دارد. بنابراین یک کپی از آن تهیه کنید تا به شرکت بیمه‌گر ارائه کنید.
  • پس از بررسی شرکت بیمه‌گر، باید خودرو را به تعمیرگاه مورد تائید ببرید.
  • فرم درخواست خسارت را پُر کرده و همراه با دیگر مدارک مورد نیاز به شرکت بیمه‌گر ارائه کنید.

دریافت خسارت بیمه تعمیر موتور ماشین

بیمه تعمیر موتور خودرو و اهمیت خرید بیمه بدنه از ازکی

موتور یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که خرابی آن هزینه بسیاری خواهد داشت. بنابراین تمامی بیمه‌گذارها به‌دنبال پوشش بیمه تعمیر موتور خودرو هستند. اما نکته اصلی اینجاست که تمامی شرکت‌های بیمه‌گر در پوشش‌های بیمه بدنه خود چیزی به‌عنوان پوشش تعمیر موتور خودرو ندارند. در این شرایط بیمه‌گذار باید شرکت‌هایی را انتخاب کند که این نوع پوشش را ارائه می‌دهند. برای خرید بیمه بدنه شامل تعمیر موتور ماشین می‌توانید شرکت‌های بیمه‌گر را در بخش بیمه بدنه ازکی بررسی کنید.

سوالات متداول

  1. بیمه تعمیر موتور خودرو چیست؟
    این نوع بیمه خسارت‌های واردشده به موتور خودرو در اثر حادثه را جبران خواهد کرد.
  2. آیا بیمه بدنه شامل تعمیر موتور ماشین می‌شود؟
    خیر. پوشش تعمیر موتور خودرو شامل پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه بدنه خودرو نیست و فقط بعضی از شرکت‌های بیمه‌گر آن را ارائه می‌کنند.
  3. آیا همه‌ شرکت‌های بیمه‌گر پوشش تعمیر موتور خودرو را دارند؟
    خیر. تمامی شرکت‌های بیمه‌گر پوشش تعمیر موتور ماشین را ندارند، بنابراین بیمه‌گذار باید قبل از عقد قرارداد بیمه به دنبال شرکت‌ بیمه‌گری باشد که این پوشش را ارائه می‌دهد.
  4. حق‌بیمه پوشش تعمیر خودرو چقدر است؟ حق پوشش تعمیر خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل ارزش خودرو، تخفیف‌ها و … است.
  5. پرداخت خسارت تعمیر موتور خودرو چطور انجام می‌شود؟
    برای دریافت خسارت از شرکت بیمه‌گر باید بلافاصله بعد از حادثه به شرکت بیمه‌گر اطلاع دهید و مدارک و مستندات را به شرکت بیمه‌گر ارائه کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا