خدمات خودرویی

توقیف سیستمی خودرو چیست + معرفی روش‌های رفع توقیف

احتمالا شما هم اصطلاح توقیف سیستمی خودرو را شنیده‌اید. چراکه چند وقتی است که این عبارت زیاد به‌گوش می‌رسد. در این مطلب، قصد داریم مفهوم توقیف سیستمی ماشین را به‌همراه موارد و آثار آن برایتان بگوییم و روش‌های استعلام، اعتراض به حکم و رفع توقیف را به شما معرفی کنیم.

منظور از توقیف سیستمی خودرو چیست؟

توقیف سیستمی خودرو یکی از احکام قضایی است که به موجب آن شما به‌عنوان مالک اتومبیل از دریافت هرگونه خدمات اداری مربوط به ماشین‌تان محروم می‌شوید. برای مثال، تا زمانی برقراری این حکم دیگر نمی‌توانید اتومبیل خود را بفروشید یا پلاک آن را تعویض کنید. اما همچنان می‌توانید از ماشین‌تان استفاده کرده و با آن در سطح شهر رفت‌وآمد کنید. یعنی، توقیف سیستمی به‌طور معمول با توقیف فیزیکی ماشین ارتباطی ندارد و منجر به آن نمی‌شود.

موارد توقیف سیستمی خودرو

رایج‌ترین موارد توقیف سیستمی خودرو عبارتند از:

همراه داشتن حیوانات خانگی مانند سگ در ماشین شخصی

داشتن شاکی خصوصی به‌دلیل بدهی یا چک برگشتی

شکایت زوجه مبنی بر پرداخت نکردن مهریه

روزه‌خواری در ماه رمضان

 

آثار توقیف سیستمی خودرو

آثار توقیف سیستمی خودرو تا اندازه زیادی به دلیل صدور حکم بستگی دارد. یعنی، اگر حکم توقیف سیستمی ماشین شما به‌خاطر شکایت قضایی مرتبط با بدهی، چک برگشتی، پرداخت نکردن مهریه یا دلایل قانونی دیگر صادر شود، معمولا اتومبیل‌تان به‌صورت فیزیکی توقیف نخواهد شد.

با این حال، توقیف سیستمی تا زمان رفع مشکل و حل و فصل قضایی همچنان به قوت خودش باقی می‌ماند. بنابراین، در این شرایط شما از دریافت کلیه خدمات اداری مربوط به ماشین‌تان محروم می‌شوید.

برای مثال، تا زمان برطرف شدن مشکل و رفع توقیف سیستمی نمی‌توانید اتومبیل‌تان را بفروشید یا پلاک‌اش را تعویض کنید. البته، در مواردی هم توقیف سیستمی خودرو به توقیف فیزیکی و انتقال ماشین به پارکینگ منجر می‌شود.

این امر به‌طور معمول در شرایطی اتفاق می‌افتد که پلیس راهنمایی و رانندگی به‌دلیل دیگری ماشین شما را متوقف کند و در هنگام استعلام مشخص شود که مشمول حکم توقیف سیستمی هستید.

در نتیجه، قبل از هرگونه اقدامی برای فروش یا تعویض پلاک ماشین باید استعلام بگیرید و به‌محض آگاهی از توقیف سیستمی اتومبیل‌تان برای رفع آن اقدام کنید.

در غیر این صورت پس از نوشتن مبایعه نامه، مالک جدید  با در دست داشتن  وکالت فروش به مرکز تعویض پلاک مراجعه می‌کند و احتمالا با حکم توقیف سیستمی خودرو مواجه می‌شود. این موضوع، روند فروش ماشین شما را مختل می‌کند و مشکلات زیادی را بین شما و خریدار به‌وجود می‌آورد.

اقدامات لازم بعد از توقیف سیستمی خودرو

بعد از آگاهی از توقیف سیستمی خودروی شخصی‌تان می‌توانید به حکم اعتراض کرده یا برای رفع توقیف آن اقدام کنید. در ادامه، هر یک از این موارد را بررسی می‌کنیم:

رفع توقیف سیستمی خودرو

روش‌های رفع توقیف سیستمی خودرو هم درست مانند آثار آن به دلایل توقیف سیستمی ماشین‌تان بستگی دارد. ممکن است خودروی شما به‌دلیل شکایت قضایی، بدهی، چک برگشتی، پرداخت نکردن مهریه و غیره به‌صورت سیستمی توقیف شده باشد؛ در این صورت، ابتدا باید رضایت شاکی را جلب کرده و از این طریق، توقیف سیستمی ماشین‌تان را رفع کنید. برای مثال، اگر اتومبیل‌تان به‌دلیل بدهی به اشخاص حقیقی یا حقوقی توقیف شده باشد، ابتدا باید بدهی خود را پرداخت کنید. در غیر این صورت، تا زمانی‌که رضایت فرد طلبکار را جلب نکنید، توقیف سیستمی ماشین‌تان ادامه خواهد داشت.

استعلام توقیف سیستمی خودرو

استعلام توقیف سیستمی خودرو به چند روش امکان‌پذیر است. در ادامه، این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

شما با استفاده از تلفن همراه یا لپ‌تاپ و با مراجعه به آدرس rahvar120.ir می‌توانید درباره توقیف سیستمی خودوری شخصی‌تان استعلام کنید.

همچنین، می‌توانید با شماره 110 تماس بگیرید.

پیامک کردن شماره پلاک اتومبیل‌ بدون حروف و فاصله به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ هم یکی دیگر از روش‌های استعلام توقیف سیستمی ماشین است.

تفاوت توقیف سیستمی و فیزیکی

با خواندن این مقاله، احتمالا تا حالا متوجه شده‌اید که توقیف سیستمی خودرو با توقیف فیزیکی آن تفاوت دارد. توقیف سیستمی ماشین معمولا به‌دلیل رعایت نکردن  قوانین اجتماعی یا به‌خاطر وجود شاکی حقوقی اتفاق می‌افتد. وقتی اتومبیل شما به‌صورت سیستمی توقیف می‌شود، لزوما آن را به پارکینگ منتقل نمی‌کنند؛ بلکه تا زمان رفع توقیف، انجام هرگونه امور اداری مربوط به آن ممنوع می‌شود.

اما توقیف فیزیکی معمولا به‌دلیل تخلفات خطرناک و حادثه‌سازی اتفاق می‌افتد که امنیت شما و دیگران را با تهدید مواجه می‌کنند. در چنین شرایطی، پلیس راهنمایی و رانندگی، اتومبیل شما را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند. در این صورت، شما با ارائه مدارک مورد نیاز و پس از پرداخت جریمه، هزینه جرثقیل و پارکینگ می‌توانید ماشین‌تان را رفع توقیف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا