بیمه خودرو

آشنایی با مراحل و مدارک لازم برای ترخیص خودروی سرقتی از پارکینگ

تصور کنید که ماشین‌تان را در جایی امن گوشه خیابان پارک می‌کنید و فقط برای چند دقیقه به یک مغازه یا فروشگاه می‌روید. در برگشت درحالیکه دست‌تان هم پر از کیسه‌های خرید است، هرچه دنبال ماشین می‌گردید، پیدایش نمی‌کنید. اول شک می‌کنید که ممکن است زیر تابلوی پارک ممنوع ایستاده بودید و جرثقیل ماشین‌تان را به پارکینگ منتقل کرده است. اما نه. تنها در همین چند دقیقه ماشین شما به‌سرقت رفته است. بعد از تشکیل پرونده در کلانتری بالاخره پلیس با شما تماس می‌گیرد که خودرو سرقتی پیدا شده و برای تحویل گرفتن آن مراجعه کنید. اما آزاد سازی خودرو سرقتی هم روال اداری خودش را دارد. اگر می‌خواهید بدانید شرایط و مدارک لازم برای تحویل گرفتن ماشین سرقتی کشف‌شده از پارکینگ پلیس چیست، تا انتهای این مقاله با ازکی همراه باشید.

مراحل ترخیص خودرو سرقتی از پارکینگ

معمولا وقتی ماشینی دزدیده می‌شود، مالک برای پیدا شدن آن در اداره آگاهی پرونده تشکیل می‌دهد. وقتی که ماشین پیدا شد، پلیس با مالباخته تماس می‌گیرد تا با ارائه مدارک ماشین و انجام مراحل ترخیص خودرو سرقتی از پارکینگ، آن را تحویل بگیرد. بعد از کشف خودروی به سرقت رفته، مالک باید برای آزاد سازی خودرو سرقتی و خارج کردن آن از پارکینگ پلیس کارهای زیر را انجام بدهد:

1.مراجعه به مرکز پلیس برای معرفی‌ به پارکینگ.

2.ارسال نامه کتبی کتبی پلیس آگاهی به کانون کارشناسان رسمی دادگستری برای بررسی شماره موتور و شماره شاسی ماشین سرقتی با مدارک خودروی مالک.

3.اگر در حین سرقت شماره شاسی و شماره موتور ماشین مخدوش شده باشد، پلیس آگاهی، در یک نامه اداری رسمی، حک مجدد شماره شاسی و شماره موتور ماشین را از پلیس راهور ناجا درخواست می‌کند.

4.خارج کردن اتومبیل مسروقه کشف شده از لیست سیاه سیستم پلیس آگاهی و اعلام آن توسط نامه رسمی به پلیس راهور ناجا. (شماره پلاک خودرو باید حتما از لیست سیاه سیستم پلیس راهور خارج شود)

5.دریافت گواهی عدم خلافی و پرداخت هزینه پارکینگ

6.مراجعه به پارکینگ واحد ترخیص پلیس راهور و دریافت ماشین.

البته همان‌طور که قدیمی‌ها گفته‌اند همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. یعنی بهتر است با روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو آشنا باشیم و ایمنی ماشین‌مان را بالا ببریم که دست سارقان از آن کوتاه شود.

پیدا شدن ماشین سرقتی چقدر طول می‌کشد؟

به‌طور کلی نهایتا تا 60 روز پلیس ماشین سرقتی را پیدا کرده و به مالک اطلاع می‌دهد. منتها مدت پیدا شدن ماشین سرقتی بستگی به نوع خودرو هم دارد. خیلی‌ وقت‌ها سارقان قطعات و لوازم خودروها را جدا می‌کنند. در بیشتر مواقع هم ماشین سرقتی برای ارتکاب جرائم دیگری مثل انتقال موادمخدر استفاده می‌شود. در این صورت مراحل پیدا شدن ماشین سرقتی نهایتا سه روز طول می‌کشد.خودروهای سرقتی که اوراق می‌شوند هم بعد از پروسه یک ماهه بعد از سرقت کشف می‌شوند.

بیشترین دردسر برای کشف خودروی سرقتی برای زمانی است که سارقان خودشان یک خودرو در اختیار دارند و مشابه همان را از خیابان می‌زدند و پلاکش را با ماشین خودشان عوض می‌کنند. این ماشین‌ها هم در نهایت بعد از 6 ماه پیدا می‌شوند.

مدارک لازم جهت ترخیص خودرو سرقتی از پارکینگ

مالک برای ترخیص ماشین سرقتی از پارکینگ پلیس باید مدارک زیر را همراه داشته باشد:

·اصل سند ماشین

·بیمه ‌نامه شخص ثالث

·گواهینامه رانندگی دارای اعتبار

·گواهی عدم خلافی اتومبیل

·فیش پرداخت‌شده هزینه پارکینگ

ترخیص ماشین سرقتی

هزینه پارکینگ خودروهای سرقتی

ماشین‌های دزدیده شده که توسط پلیس کشف می‌شوند تا زمان تحویل دوباره به مالک، در پارکینگ‌های خصوصی طرف قرارداد با پلیس نگهداری می‌شوند. درواقع پلیس از خودش پارکینگ برای نگهداری خودروها ندارد. البته تمامی ماشین‌های توقیفی در پارکینگ بیمه هستند و اگر قبل از ترخیص دچار حادثه یا آتش‌سوزی شوند خسارت‌ مربوطه پرداخت می‌شود.

هزینه‌ پارکینگ هم از روزی که خودرو کشف شده و به پارکینگ منتقل می‌شود تا روزی که مالک کارهای آزاد سازی خودرو سرقتی را انجام بدهد، محاسبه می‌شود. البته هزینه پارکینک به‌صورت شبانه‌روزی و بر اساس نرخی که در تابلوی جلوی درب ورودی پارکینگ‌ها نصب است؛ فاکتور می‌شود. بهای پارکینگ به مدت زمان توقف خودرو بستگی دارد و اینکه پارکینگ مسقف باشد یا روباز؛ تاثیری در قیمت آن ندارد.

پرداخت خسارت خودرو سرقتی توسط بیمه بدنه

اگر خودرو بعد از گذشت ۶۰ روز از زمان سرقت پیدا نشود، مالک می‌تواند خسارت سرقت را از بیمه بدنه خود بگیرد. پرداخت خسارت سرقت کلی در بیمه بدنه هم بعد از انتقال سند و تکمیل مدارک درخواستی انجام می‌شود. معمولا شرکت‌های بیمه وقتی دو ماه از سرقت خودرو می‌گذرد، نهایتا تا ۱۵ روز خسارت را به زیان‌دیده پرداخت می‌کنند.

مدارک لازم برای دریافت خسارت سرقت از بیمه بدنه

برای گرفتن خسارت سرقت کلی از بیمه بدنه مدارک زیر ضروری است:

·اصل و کپی سند و کارت خودروی مسروقه

·مدارک شناسایی بیمه‌شده شامل کارت ملی، شناسنامه و گواهینامه

·اصل و کپی بیمه نامه بدنه و شخص ثالث

·صورت جلسه سرقت خودرو که توسط پلیس تهیه شده است

·معرفی‌نامه شرکت‌ لیزینگ خودرو برای ماشین‌هایی که به‌صورت اقساطی خریده شده‌اند

·اصل گزارش تهیه شده توسط افسر پلیس

·گواهی عدم خلافی خودرو

·برگه استعلام عدم کشف خودرو توسط پلیس

·سوئیچ‌ اصلی و یدکی ماشین

·برگه تعیین ارزش ماشین مسروقه توسط کارشناس مربوطه در شرکت بیمه

·فاکتور لوازم جانبی نصب‌شده روی خودروی مسروقه

·انتقال مالکیت خودروی دزدیده‌شده از مالک فعلی به شرکت بیمه

در سایت ازکی می‌توانید قیمت بیمه بدنه با پوشش سرقت کلی و جزیی را در شرکت‌های بیمه مختلف استعلام بگیرید و با هم مقایسه کنید. بعد از انتخاب بهترین بیمه بدنه با مناسب‌ترین قیمت هم می‌توانید به‌صورت آنلاین آن را بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا