دریافت خسارت

روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو و بالابردن ایمنی آن

احتمالا شما هم فیلم‌های مختلفی از توصیه سارقان خودرو دیده‌اید. سارقانی که از راحت بودن باز کردن هر قفل و سیستم امنیتی ماشین می‌گویند. در یکی از این فیلم‌ها سارق با خنده به مالکان می‌گوید شاید تنها مزیت نصب دزدگیر برایتان این باشد که بتوانید زمانی که من کارم تمام شده سربرسید و رفتن من و ماشین‌تان را تماشا کنید. آیا واقعا امکان جلوگیری از سرقت ماشین وجود ندارد؟  چه کاری می‌توانیم برای سخت‌تر کردن کار سارقان انجام بدهیم؟ اصلا چگونه می‌توانیم بهترین روش قفل خودرو و سیستم‌های امنیتی را روی ماشین‌مان سوار کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو را به شما بگوییم.

جلوگیری از سرقت خودرو ، چگونه می‌توانیم جلوی سارق‌ها را بگیریم؟

درست است که فناوری ماشین‌ها و انواع سیستم‌های ضد سرقت خودرو مدام در حال پیشرفت هستند. اما همان‌طور که ماشین‌ها و دزدگیرها پیشرفته‌تر می‌شوند، دزدها هم راه‌های خودشان را پیدا می‌کنند. پس مهم است که بتوانیم با رعایت نکاتی جلوی تکنیک‌های پیچیده سارقان برای دور زدن دستگاه‌های ضد سرقت ماشین‌ها را بگیریم.

۱- هرگز در قفل‌کردن درست خودرو، تنبلی نکنید

بعد از پیاده شدن درب خودرو را قفل کنید. هر زمان که اتومبیل خود را پارک می‌کنید، حتماً فرمان و پدال را قفل کنید و به هیچ عنوان در این مورد تنبلی نکنید. حتما هم حواستان باشد که کلیدهای یدک داخل ماشین نباشد!

۲- ماشین را در جای امن پارک کنید

در پارک‌کردن ماشین دقت کنید. بهتر است ماشین را در مکان‌های چراغ دار و روشن پارک کنید. پارکینگ‌های عمومی و امن را انتخاب کنید. برای امنیت بیشتر بهتر است که خودرو را در قسمت خروجی پارکینگ پارک نکنید چون دزدی برای سارقان راحت‌تر می‌شود! جلوی بانک‌ها یا ساختمان‌هایی که دوربین مداربسته دارند، بهترین جا برای پارک کردن ماشین است.

۳- ماشین خود را رها نکنید

ممکن است برای باز کردن درب پارکینگ یا گرفتن پول از عابر بانک و یا برداشتن چیزی از صندوق‌عقب و … با این تصور که ماشین جلوی چشم‌تان است و زود برمی‌گردید، ماشین را در حالی‌که روشن است، رها کنید، اما دزدها سریع‌تر از شما هستند و تا شما بخواهید به خودتان بجنبید، سوار ماشینتان شده و رفته‌اند. یادتان باشد که هیچوقت خودرو را روشن، رها نکنید.  وسایل گران‌بها و قیمتی را در ماشین نگذارید. هر کیف یا بسته‌ای می‌تواند باعث جلب توجه سارقان به ماشین شما شود.

 

تجهیزات-ایمنی-ماشین

۴- تجهیزات ایمنی مناسب برای خودرو تهیه کنید

اگر دزدها از قبل بدانند که ماشین‌ دزدگیر و تجهیزات ضد دزد دارد، ممکن است قبل از تلاش برای سرقت از این کار منصرف شوند. ابزارهای امنیتی این روزها بسیار پیشرفته شده‌اند و بهترین راه برای جلوگیری از سرقت خودرو هستند. دزدگیرها و حتی قفل‌هایی با کیفیت و امنیت بیشتر، می‌تواند خیالتان را بابت امنیت ماشینتان راحت کند. البته مهم است که در انتخاب دزدگیر حتما با مشورت کارشناس، دزدگیر مناسب برای ماشین‌تان بخرید. مثلا دزدگیرهایی که هنگام اعلام خطر، روی ریموت کنترل هم اعلام خطر می‌کنند، نسبت به دزدگیرهای معمولی کارآیی بیشتری دارند. همچنین دزدگیرهای ماهواره‌ای انتخابی واقعا امن هستند. می‌توانید حتی ردیاب یا GPS روی ماشینتان نصب کنید. با نصب ردیاب اگر ماشین دزدیده شود احتمال پیدا شدنش بیشتر می‌شود. تجهیزات زیر اصلی‌ترین ابزارهای ایمنی ماشین‌ هستند:

  • قفل پدال
  • قفل فرمان
  • قفل در کاپوت
  • قفل چرخ
  • قفل لاستیک زاپاس
  • ردیاب جی‌پی‌اس

۵- برای بکسل کردن خودرو با مراکز امن و معتبر تماس بگیرید

اگر به خاطر خرابی یا تصادف، بخواهید ماشین خود را بکسل کنید، حتما با مراکز معتبر و شناخته‌شده تماس بگیرید. بهتر است همیشه شماره یکی دو نمایندگی معتبر حمل ماشین را در گوشی خود ذخیره داشته باشید تا این‌گونه جلوگیری از سرقت خودرو را انجام دهید.

۶- گوش به زنگ تصادفات ساختگی باشید!

گاهی دزدها تصادف نمایشی ایجاد می‌کنند و درست زمانی که شما سرگرم تبادل مدارک و بیمه‌نامه یا درگیر کشیدن کروکی شده‌اید، ماشینتان را سرقت می‌کنند. اگر بعد از تصادف لازم شد تا از ماشین خود پیاده شوید حتما درها و پنجره‌های ماشین را قفل کنید. هیچوقت ماشین روشن را همراه سوییچ وسط خیابان خالی رها نکنید. حتی اگر کنار آن ایستاده‌اید.

 

قفل فرمان و پیشگری از دزدی ماشین

بعد از دزیده‌شدن خودرو چه باید کرد؟

سارقان معمولا به‌دنبال ماشین‌هایی هستند که به‌راحتی بتوانند  قطعات آن‌ها را در بازارهای خرده‌فروشی آب کنند. پس با توجه به افزایش قیمت ماشین‌های داخل بازار و قطعات یدکی آن‌ها، تقریبا هرماشینی ممکن است مورد هدف آن‌ها باشد. اگر ماشینی دزدیده شد، دستپاچه نشوید. خیلی سریع با پلیس 110 تماس بگیرید و دزدی را گزارش کنید. مهم است که خیلی سریع این کار را انجام بدهید. چون اگر سارق با ماشین شما تصادف کند یا از آن برای کارهای غیرقانونی استفاده کنید، به دردسر خواهید افتاد.  افسر پلیس با حضور در محل سرقت یک گزارش تهیه می‌کند و یک رونوشت از آن را هم به شما یا فرد خسارت‌دیده می‌دهد. مال‌باخته باید با همراه داشتن گزارش باید به اولین کلانتری نزدیک محل سرقت ماشین برود و گزارش سرقت را آنجا ثبت کند و پرونده تشکیل بدهد. برای تشکیل پرونده در کلانتری به مدارک زیر نیاز می‌شود:

  • مدارک ماشین شامل کارت ماشین و سند
  • مدارک شناسایی مالک
  • اطلاعات مربوطه به سرقت

حواستان باشد همراه تشکیل پرونده حتما تقاضای ثبت شماره پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی برای جلوگیری از ثبت تخلفات هم بدهید. اگر بیمه بدنه با پوشش سرقت کلی و جزئی دارید باید بعد از گزارش به پلیس و تشکیل پرونده، سرقت ماشین را به شرکت بیمه هم اطلاع بدهید  برای دریافت خسارت برایتان پرونده بیمه‌ای هم تشکیل شود.

برای اعلام سرقت به شرکت بیمه و استفاده از پوشش سرقت بیمه بدنه به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای اعلام خسارت به شرکت بیمه باید صورت جلسه پلیس، مبنی بر سرقت کلی خودرو یا سرقت لوازم، کارت و سند ماشین، گواهینامه و بیمه‌نامه بدنه و بیمه شخص ثالث ماشین را همراه داشته باشید. اگر مدارک ماشین همراه آن به سرقت رفته هم نگران نباشید. در این‌صورت فقط کمی روند دریاقت خسارت طولانی‌تر می‌شود، اما ناممکن نیست. می‌توانید با مراجعه به پلیس +10 درخواست صدور کارت المثنی برای ماشین بدهید. برای دریافت بیمه‌نامه هم فرد زیان‌دیده باید با به همراه مدارک شناسایی خود به مرکز اصلی شرکت بیمه‌گذار برود و الحاقیه بیمه‌نامه بدنه خود را دریافت کند.

با تشکیل پرونده خسارت سرقت در شرکت بیمه، در صورت سرقت کلی ارزش خودرو توسط کارشناس بیمه، با حضور خود بیمه‌گذار تعیین و سوئیچ‌های ماشین به شرکت بیمه تحویل داده می‌شود. اگر هم سرقت جزئی بوده باید فاکتور لوازم به سرقت رفته را به شرکت بیمه بدهید. اگر هم ضبط ماشین سرقت شده باید پنل ضبط را برای دریافت خسارت تحویل بدهید.

درنهایت شرکت بیمه، بعد از کسر فرانشیز و سایر کسورات قانونی تا 80 % ارزش ماشین بیمه‌شده را به مال‌باخته پرداخت می‌کند. معمولا پرداخت خسارت بیمه بدنه در شرایط سرقت کلی حدود 3 ماه طول می‌کشد که آن هم به این دلیل است که ممکن است خودرو سرقت شده پیدا شود. درنهایت هم سند مالکیت ماشین دزیده‌شده به نام شرکت بیمه می‌شود و درصورت پیدا شدن دیگر متعلق به شرکت خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا