بیمه خودرو

عوارض شهرداری خودرو 1402: نحوه مشاهده و پرداخت عوارض سالیانه خودرو

خودروهایی که هر روز در خیابان‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌های بین‌شهری تردد می‌کنند، در واقع در حال استفاده از خدمات مختلفی هستند. این خدمات توسط شهرداری ارائه می‌شود و طبق قانون، مالکان خودرو به ازای استفاده از این خدمات باید مبلغی را به‌عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنند. عوارض شهرداری خودرو مبلغی است که سالانه بر اساس معیارها و فاکتورهای مهمی محاسبه می‌شود. اگر می‌خواهید با نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو بیشتر آشنا شوید و شیوه محاسبه آنلاین و پرداخت عوارض سالیانه خودرو را یاد بگیرید، در ادامه همراه ازکی باشید.

عوارض شهرداری خودرو چیست؟

مالکان خودروهای داخلی و خارجی علاوه‌بر بیمه خودرو (شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه) باید برای پرداخت عوارض هم اقدام کنند. شهروندان تمامی شهرهای کشور به منظور دریافت خدمات شهری و با هدف سهولت در تردد، باید سالانه مبلغی را به شهرداری پرداخت کنند که همان عوارض شهرداری برای خودروها خواهد بود. به عبارت ساده‌تر، می‌توان گفت که هر خودرو بابت تردد در مسیرهای مختلف شهری و بین‌شهری باید هزینه‌ای را پرداخت کند.

از سال ۱۳۶۹ مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که به موجب آن، خودروها باید برای تردد در مسیرهای مختلف عوارض پرداخت می‌کردند. این عوارض باید به شهرداری و بابت دریافت خدمات حمل‌ونقل مانند انجام طرح‌های عمرانی، خدماتی و رفاهی پرداخت می‌شد.

عوارض شهرداری خودرو

تا قبل از سال ۱۳۷۹ مالکان خودرو تصور می‌کردند که نیازی به پرداخت منظم و سالانه این عوارض نیست و تنها باید در زمان فروش خودرو آن را تسویه کنند. با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی‌هایی که از سال ۱۳۸۳ انجام شد، مالکان خودرو موظف به پرداخت سالانه عوارض خودروی خود شدند. البته اعمال جریمه عدم پرداخت عوارض هم خود عامل مهمی در این فرهنگ‌سازی بود. تمامی خودروها ملزم به پرداخت عوارض سالیانه خودروی خود هستند. این قانون برای تمامی وسایل نقلیه موتوری است و خودروهای سنگین، خودروهای شخصی، خودروهای دولتی و موتورسیکلت‌ها باید آن را پرداخت کنند.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو بر عهده کیست؟

پرداخت عوارض خودرو بر عهده مالک خودرو است. مالک خودرو باید سالانه برای پرداخت این عوارض اقدام کند. توجه داشته باشید که عدم پرداخت عوارض سالیانه خودرو در زمان تعیین شده، جریمه دیرکرد خواهد داشت.

مبلغ عوارض شهرداری خودرو سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

عوارض سالیانه شهرداری خودروها طبق فرمول‌هایی پیچیده محاسبه می‌شود. فاکتورهای مهم در این فرمول‌ها، قیمت خودرو، سال ساخت و محل سکونت است. بنابراین مبلغ عوارض شهرداری خودرو سال ۱۴۰۲ برای خودروهای داخلی، قیمت کارخانه و برای خودروهای خارجی، قیمت ورودی به اضافه هزینه گمرکی خواهد بود. در این فرمول ضریبی لحاظ می‌شود که مقدار آن هر سال متفاوت خواهد بود.

مرجع تعیین عوارض سالیانه خودرو چه کسی است؟

طبق آیین‌نامه خرداد سال ۱۴۰۰، محاسبه عوارض سالیانه خودرو و عوارض آلایندگی خودرو بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور است. این مرجع در دی ماه هر سال برای تعیین عوارض سالانه اقدام و آن را به وزارت کشور ابلاغ می‌کند.

وزارت کشور هم سامانه‌ الکترونیک سمیع را راه‌اندازی کرده است که مالکان خودرو می‌توانند برای محاسبه آنلاین عوارض خودرو، استعلام عوارض خودرو و پرداخت و همین‌طور برای دریافت مفاصاحساب عوارض شهرداری خودرو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اقدام کنند.

برای استعلام عوارض خودرو باید علاوه‌بر پلاک خودرو، کد VIN را هم وارد کنید. برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو هم باید اطلاعات زیر را در دسترس داشته باشید.

  • شماره پلاک خودرو؛
  • نام؛
  • نام خانوادگی؛
  • تاریخ تولد؛
  • شماره تماس؛
  • کد ملی؛
  • کد پستی.

عوارض سالیانه شهرداری خودرو چطور محاسبه می‌شود؟

عوارض سالیانه شهرداری خودرو با یک سری فرمول پیچیده محاسبه خواهد شد. ملاک اصلی محاسبه عوارض، قیمت خودرو است. البته فاکتورهای دیگری مانند سال تولید ماشین و شهر محل سکونت هم در عوارض شهرداری خودرو ۱۴۰۲ تاثیرگذار هستند. روش محاسبه آنلاین عوارض خودرو به این صورت است که ارزش ریالی هر خودرو توسط وزارت صمت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) مشخص و به وزارت اقتصاد ابلاغ خواهد شد. شهرداری هر شهر هم ارزش خودروها را در قالب یک دفترچه از وزارت اقتصاد دریافت می‌کند.

محاسبه آنلاین عوارض خودرو

وزارت صمت برای محاسبه ارزش واقعی خودرو معیارهایی مانند آخرین مدل خودرو، سال ساخت و قیمت فروش کارخانه را در نظر می‌گیرد. اگر خودرو وارداتی باشد، علاوه‌بر قیمت اصلی، حقوق ورودی مانند حقوق گمرکی هم در نظر گرفته می‌شود. با به‌دست‌آمدن ارزش خودرو، این مبلغ در عدد ۱٫۵ ضرب و بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم خواهد شد. بنابراین اگر ارزش یک خودرو ۱۰۰ میلیون تومان باشد، با ضرب در ۱٫۵ و تقسیم بر عدد ۱۰۰۰، عدد ۱۵۰.۰۰۰ تومان به‌ دست خواهد آمد که همان عوارض خودرو خواهد بود. (توجه کنید که این ضریب ۱٫۵ در هر سال متغیر است و این مورد تنها مثالی برای اطلاع از روش محاسبه آنلاین عوارض خودرو بود.)

نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو

برای دانستن نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو و محاسبه آنلاین آن می‌توانید از سایت my.tehran.ir استفاده کنید. در این سایت غیر از عوارض سالیانه شهرداری خودرو، عوارض آزادراهی و عوارض طرح ترافیک هم تعریف شده‌ است. اگر فرصت کافی برای مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک یا دفاتر پیشخوان دولت را ندارید، سایت my.tehran بهترین روش برای مشاهده و محاسبه آنلاین عوارض خودرو خواهد بود.

استعلام عوارض شهرداری خودرو تهران

برای مشاهده عوارض خودرو تهران علاوه‌بر سایت my.tehran می‌توانید از سایت‌ها و روش‌های دیگر هم استفاده کنید. از دیگر روش‌های محاسبه آنلاین عوارض خودرو و پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سایت mypishkhan.com

با ثبت‌نام در سایت مای پیشخوان، ورود به سامانه و تکمیل فرم درخواست پرداخت عوارض خودرو پیامکی شامل میزان بدهی ارسال خواهد شد.

۲. سامانه cartax.ir

سامانه کارتکس یک سایت جامع برای عوارض خودرو است. با وارد کردن پلاک خودرو می‌توانید برای مشاهده عوارض سالیانه شهرداری خودرو اقدام کنید. این سامانه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، عوارض ورود به محدود کنترل آلودگی‌ هوا و عوارض پارک حاشیه‌ای خودرو را هم محاسبه خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پارک حاشیه‌ای می‌توانید مقاله نحوه استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای خودرو را مطالعه کنید.

استعلام عوارض شهرداری خودرو کرج

برای استعلام عوارض خودرو کرج می‌توانید از سایت cars.karaj.ir استفاده کنید.

استعلام عوارض شهرداری خودرو مشهد

برای استعلام عوارض خودرو مشهد می‌توانید از سایت eservice.mashhad.ir استفاده کنید.

استعلام عوارض شهرداری خودرو اصفهان

برای استعلام عوارض خودرو اصفهان می‌توانید از سایت Isfahan.ir استفاده کنید.

استعلام عوارض شهرداری خودرو تبریز

برای استعلام عوارض خودرو تبریز می‌توانید از سایت daramad.tabriz.ir استفاده کنید.

استعلام عوارض شهرداری خودرو شیراز

برای استعلام عوارض خودرو شیراز می‌توانید از سایت shiraz.ir استفاده کنید.

عوارض سالیانه شهرداری خودرو

روش حضوری برای پرداخت عوارض خودرو

اگر شرایط مشاهده و پرداخت آنلاین عوارض خودرو را ندارید، می‌توانید به دفاتر پیشخوان یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید. برای دریافت لیست عوارض باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • کارت ملی مالک خودرو؛
  • سند مالکیت یا برگ سبز خودرو؛
  • مدارک پرداخت عوارض قبلی.

دریافت کد استعلام عوارض شهرداری خودرو

اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا فرصت مراجعه حضوری برای استعلام عوارض شهرداری خودرو را ندارید، از کد دستوری استفاده کنید. کد دستوری برای استعلام عوارض خودرو، *137*3*3# است. وقتی این کد دستوری را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید، مراحل به ترتیب مشخص خواهد شد. در هر مرحله، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید تا عوارض سالیانه خودرو برای شما پیامک شود.

عوارض شهرداری خودرو صفر

به ماشین صفر که وارد خیابان نشده باشد، عوارض شهرداری تعلق نخواهد گرفت. این عوارض از زمانی به خودرو تعلق خواهد گرفت که مالک آن با خودرو در خیابان‌های شهر تردد کند.

جریمه عوارض سالیانه خودرو چقدر است؟

در صورتی که برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو اقدام نکنید، در هر ماه تاخیر، ۲٪ به‌عنوان جریمه به مبلغ کل عوارض اضافه خواهد شد. این جریمه بر اساس ماده ۴۶ مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است. اگر برای یک سال تمام، عوارض خودرو پرداخت نشود، ۲۴٪ به‌عنوان جریمه دیرکرد به مبلغ اصلی عوارض اضافه خواهد شد. نکته مهم اینکه، جریمه عوارض خودرو بخشیده نخواهد شد و باید پرداخت شود.

عوارض شهرداری خودرو سال 1402

اعتراض به عوارض سالیانه خودرو

برخی از مالکان ممکن است به مبلغ عوارض شهرداری تعیین‌شده، اعتراض داشته باشند. در این شرایط مالک خودرو باید مدارک زیر را به شهرداری محل سکونت خود ارائه کند:

  • سند مالکیت خودرو یا برگ سبز؛
  • اسناد پرداخت عوارض گذشته؛
  • کارت ملی مالک خودرو.

عوارض شهرداری خودرو و کمک به آبادانی

اکنون که با نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو آشنا شدید، لازم است در موعد مقرر برای تسویه حساب اقدام کنید. همان‌ طور که در این مطلب مطالعه کردید، عوارض شهرداری خودرو برای بهسازی‌ راه‌ها و جاده‌ها استفاده می‌شود. بنابراین پرداخت این عوارض توسط مالکان خودرو نقش مهمی در آبادانی و احیای خیابان‌ها خواهد داشت؛ چون همین خودروها هستند که برای تردد در مسیرهای مختلف نیازمند خیابان‌هایی با آسفالت اصولی، بدون چاله و علائم مهم خواهند بود.

سوالات متداول

  • جریمه دیرکرد عوارض شهرداری خودرو چقدر است؟
    در صورت عدم پرداخت به موقع عوارض خودرو، در هر ماه ۲٪ به‌عنوان جریمه دیرکرد به مبلغ اصلی اضافه می‌شود.
  • چرا باید عوارض سالیانه خودرو را پرداخت کرد؟
    عوارض سالیانه خودرو نوعی عوارض شهرداری است که با هدف ارائه خدمات رفاهی مالکان خودرو و رانندگان دریافت می‌شود.
  • آیا خودروی صفر عوارض شهرداری دارد؟
    خیر. به خودروی صفر که در خیابان تردد نکرده باشد، عوارض شهرداری تعلق نمی‌گیرد.
  • سامانه استعلام عوارض سالیانه خودرو چیست؟
    برای استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو می‌توانید از سامانه الکترونیک سمیع استفاده کنید.
  • روش‌های پرداخت عوارض شهرداری خودرو کدامند؟
    برای پرداخت عوارض سالیانه ماشین به شهرداری می‌توانید از سامانه‌های آنلاین و روش مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر خدمات الکترونیک استفاده کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا