بیمه بدنه

در صورت سرقت پلاک خودرو چه کار کنیم؟

خیابان‌های شلوغ، محله‌های ناامن و نبود پارکینگ شخصی یا عمومی، همگی احتمال سرقت خودرو، قطعات و پلاک ماشین را افزایش می‌دهد. برخی از افراد تصور می‌کنند که سرقت پلاک خودرو مسئله‌ای مهمی نیست، درصورتی‌که از عواقب آن اطلاعی ندارند. وقتی خودرویی به سرقت می‌رود، اگر مالک برای گزارش به پلیس اقدام نکند، مالک خودرو مسئول هر اقدام مجرمانه‌ای است که سارقان با خودرو انجام می‌دهند. همین موضوع در مورد دزدی پلاک خودرو هم صدق می‌کند. هر حرکت مجرمانه‌ای که با یک ماشین دیگر ولی با پلاک خودروی شما انجام شود، مسئولش شما خواهید بود. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه مطلب را بخوانید.

اولین اقدام بعد از سرقت پلاک خودرو یا مفقود شدن آن چیست؟

شاید از نظر برخی از صاحبان خودرو نیازی نباشد که سرقت پلاک خودرو را پیگیری کنند؛ اما چالش اصلی اینجاست که سارقان با دزدی پلاک خودرو می‌توانند از آن در راستای اهداف سودجویانه خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بیمه بدنه را بهتر بشناسید! بیمه بدنه چیست و چه پوشش‌هایی دارد

سرقت پلاک ماشین

  • در صورت سرقت پلاک ماشین، در اولین قدم با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. این کار باید بدون هیچ معطلی و به‌سرعت انجام شود. نکته مهم اینکه، حداکثر زمان تماس با پلیس بعد از سرقت پلاک ماشین، ۴۸ ساعت است.
  • درصورتی‌که نزدیک یک کلانتری هستید، می‌توانید به‌صورت حضوری سرقت پلاک خودرو را اعلام کنید.
  • مدتی بعد از تماس با پلیس، مأمور نیروی انتظامی به محل دزدی پلاک خودرو خواهد آمد. او محیط اطراف را به‌خوبی بررسی و صورت‌جلسه‌های لازم را تنظیم می‌کند.
  • در این مرحله از پیگیری دزدی پلاک خودرو  و پس از تحویل صورت‌جلسه، باید همراه با مامور به نزدیک‌ترین کلانتری بروید.

مراحل پیگیری سرقت پلاک خودرو

همان‌ طور که اشاره شد، اولین قدم برای پیگیری سرقت پلاک خودرو تماس با پلیس ۱۱۰ است. در ادامه مراحل پیگیری سرقت پلاک خوردو آمده است.

۱. تماس با پلیس ۱۱۰

اولین قدم در مواجهه با سرقت پلاک ماشین، تماس با ۱۱۰ است. بعد از اینکه مأمور کلانتری صورت جلسه را تهیه کرد، باید همراه او به کلانتری مراجعه کنید.

۲. قرار گرفتن پلاک خودرو در فهرست سیاه راهنمایی و رانندگی

در این مرحله، پلاک ماشین شما را استعلام می‌کنند و سپس در فهرست سیاه راهنمایی و رانندگی قرار می‌دهند. زمانی‌ که پلاک خودروی شما در این فهرست سیاه قرار بگیرد، هر جرمی که با این پلاک مرتکب شوند، از مسئولیت شما خارج خواهد بود.

۳. تحویل پلاک دیگر خودرو

اگر سارقان تنها برای سرقت پلاک خودرو جلو یا عقب اقدام کرده باشند، پلاک دوم را باید تحویل کلانتری دهید. در صورت سرقت جفت پلاک خودرو نیازی به این کار نخواهد بود.

۴. دریافت نامه تردد کوتاه‌مدت

کلانتری یک نامه تردد کوتاه‌مدت در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین تنها ۴۸ ساعت فرصت دارید که به مرکز تعویض پلاک خودرو بروید.

۵. مراجعه به مرکز تعویض پلاک خودرو

با در دست داشتن نامه تردد کوتاه‌مدت، به مرکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کنید. قبل از هر اقدامی باید عوارض و خلافی را تسویه کنید، در غیر این ‌صورت کارشناسان مرکز تعویض پلاک اقدامی انجام نمی‌دهند. برای تعویض پلاک باید مدارک شناسایی، برگ‌سبز یا سند خودرو و مدارک احراز هویت را ارائه کنید. در این مرکز علاوه‌بر تعویض پلاک، کلیه مدارک خودرو شامل سند و کارت هم تغییر می‌کند، بنابراین مدارک قبلی عملاً غیرقابل استفاده خواهد بود.

کارشناسان مرکز تعویض پلاک، رنگ بدنه، هم‌خوانی شماره‌ موتور و شماره شاسی را بررسی کرده و در صورت تأیید اصالت برای نصب پلاک جدید اقدام می‌کنند. با دریافت پلاک جدید، فرایند پیگیری سرقت پلاک خودرو به پایان می‌رسد. اجازه دهید مأموران راهنمایی و رانندگی سارقان را پیدا کنند تا جرم سرقت پلاک خودرو ثابت شود.

اعلام سرقت پلاک خودرو

اعلام دزدی پلاک خودرو، مهم‌ترین بخش است. اگر در اسرع وقت با پلیس ۱۱۰ تماس نگیرید و موضوع وقوع جرم سرقت پلاک خودرو را اعلام نکنید، هر جرمی که با پلاک سرقتی خودروی شما صورت بگیرد، به نام شما ثبت می‌شود و بعدها باید پاسخگو باشید؛ پس موضوع تماس با پلیس و مراجعه به کلانتری را دست‌کم نگیرید!

بیشتر بخوانید: بیمه بدنه چقدر خسارت می‌دهد؟

دزدیدن پلاک ماشین

اگر نزدیک کلانتری هستید، می‌توانید به طور مستقیم به کلانتری بروید و دزدی پلاک خودرو را اعلام کنید. درصورتی‌که در یک شهری کوچک زندگی می‌کنید، می‌توانید به پاسگاه مراجعه کنید.

در صورت مفقود شدن پلاک چه کنیم؟

بین عمل سرقت پلاک ماشین و مفقود شدن آن، هیچ تفاوتی وجود ندارد. بنابراین هر ساعت از شبانه‌روز که متوجه مفقود شدن پلاک خودروی خود شدید، بلافاصله باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و مراحل پیگیری سرقت پلاک خودرو را دنبال کنید. فراموش نکنید که هرگز سوار بر خودرویی نشوید که پلاک آن دزدیده یا مفقود شده است. اگر در اثر تصادف نیز پلاک خودرو کنده شد، حتما آن را جدا کنید و به اولین تعمیرگاه بروید تا پلاک را پرچ کنند.

اگر پلاک خودروی شما کج شده یا یکی از پرچ‌های آن جدا شده باشد، به احتمال زیاد ممکن است به طور کامل جدا شود. پس اگر نمی‌خواهید درگیر فرایند مفقودی خودرو و دردسرهای آن شوید، بلافاصله بعد از اینکه متوجه شدید پلاک مشکل پیدا کرده به اولین تعمیرگاه بروید تا آن را پرچ کنند. اینگونه در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

نحوه شکایت سرقت پلاک خودرو

در برخی موارد، افراد سودجو ممکن است تنها یک پلاک را بدزدند. در چنین شرایطی مراحل شکایت سرقت یک پلاک خودرو با شکایت سرقت جفت پلاک خودرو، تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین به همان صورتی که در بخش مراحل پیگیری سرقت پلاک خودرو ارائه شد باید اقدام کنید. مراحل شکایت شامل تماس با ۱۱۰، بررسی محیط توسط مامور کلانتری و نوشتن صورت‌جلسه، مراجعه به کلانتری، تحویل پلاک دیگر در صورت موجود بودن، دریافت نامه تردد کوتاه‌مدت، پرداخت و تسویه عوارض و خلافی‌ها و مراجعه به مرکز تعویض پلاک برای دریافت پلاک جدید است.

سرقت پلاک خودرو

علاوه‌بر تسویه عوارض و خلافی‌ها باید هزینه مربوط به تعویض پلاک خودرو را هم بپردازید که میزان آن در مرکز تعویض پلاک مشخص شده است. دریافت پلاک جدید معمولاً زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و یک روزه انجام خواهد شد.

مراحل گرفتن پلاک جدید خودرو

مراحل گرفتن پلاک جدید خودرو بسیار ساده است. با در دست داشتن نامه تردد کوتاه‌مدت کلانتری، به اولین مرکز تعویض پلاک خودرو مراجعه و پلاک جدید دریافت کنید. فراموش نکنید که حتی در صورت پیدا شدن پلاک سرقتی، نباید از آن استفاده کنید. چون پلاک سرقتی در فهرست سیاه راهنما‌یی و رانندگی قرار گرفته و برای همیشه غیر قابل استفاده است. در صورت استفاده از پلاک دزدی یا مفقودی، مشکلات قانونی برای شما به وجود خواهد آمد.

برای جلوگیری از سرقت پلاک خودرو چه کنیم؟

متأسفانه هیچ راهکاری برای جلوگیری از دزدی پلاک خودرو وجود ندارد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، پارک خودرو در پارکینگ شخصی یا پارکینگ عمومی است. در صورتی که به هیچ کدام از این موارد دسترسی ندارید، لازم است برای خودروی خود، دزدگیر تهیه کنید.

خرید بیمه بدنه، راهی برای کاهش جبران خسارات ناشی از سرقت

سارقانی که برای سرقت پلاک خودرو اقدام می‌کنند، معمولاً از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و ممکن است قطعات خودرو را به سرقت ببرند. در این شرایط بیشتر متضرر می‌شوید. خرید بیمه بدنه بهترین راه برای کاهش جبران خسارات ناشی از سرقت است. لازم است بدانید که سرقت جفت پلاک خودرو مشمول بیمه بدنه نمی‌شود، اما با خرید پوشش اضافی می‌توانید خسارات وارده ناشی از دزدیده شدن قطعات یا کل خودرو را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا