بیمه مسافرتی

چگونه بیمه مسافرتی ارزان بخریم؟

از قدیم گفته‌اند بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. منتها سفر همان‌قدر که تجربه‌های دلنشین دارد و می‌تواند دید ما به زندگی را عوض کند، گاهی هم با حادثه و اتفاقی ناخوشایند همراه می‌شود. مثلا یک دل‌درد یا دندان‌درد بی‌موقع در کشور مقصد یا حتی گم‌شدن وسایل و مدارک هویتی مثل پاسپورت. برای همین هم خیلی وقت‌ها حتی برای خرید بلیت و گرفتن ویزا حتما باید بیمه مسافرتی داشته باشیم. داشتن یک بیمه مسافرتی خوب می‌تواند خیال ما را تا حد زیادی درباره خطرات و ضررهای مالی خاصی که ممکن است در سفر اتفاق بیفتد راحت کند. منتها پوشش‌های بیمه مسافرتی بسیار متنوع هستند و هر شرکت هم تقریبا قیمت خاص خودش را برای بیمه مسافرتی دارد.

اگر شما هم به‌فکر بستن چمدان‌های خود برای یک سفر خاطره‌انگیر هستید و می‌خواهید یک بیمه مسافرتی ارزان با پوشش‌های کافی بخرید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به پرسش‌های شما درباره نرخ بیمه مسافرتی، عوامل مؤثر بر آن و همچنین خرید ارزان ترین بیمه مسافرتی پاسخ بدهیم.

چه عواملی بر قیمت بیمه مسافرتی تأثیر می‌گذارد؟

عوامل مختلفی هستند که قیمت بیمه مسافرتی را تعیین می‌کنند. عواملی مثل سن مسافر، مدت سفر، سقف تعهدات و ….

1) سن مسافر یا بیمه شده:

وقتی سن مسافر یا بیمه شده زیاد باشد، ریسک بالاتری دارد. یعنی احتمال بروز بیماری یا آسیب دیدگی در او افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل هرچه سن بیمه شده بیشتر باشد، قیمت بیمه مسافرتی برای او بیشتر می‌شود.

این موضوع در تمام شرکت‌های بیمه جزو عوامل مؤثر بر قیمت بیمه مسافرتی محسوب می‌گردد. یعنی همه شرکت‌ها سن بیمه شده را در محاسبه قیمت بیمه‌نامه در نظر می‌گیرند.

همچنین در همه شرکت‌های بیمه دسته بندی‌های مشخصی برای سن بیمه شده در نظر گرفته می‌شود. البته این دسته بندی ممکن است در بعضی از شرکت‌ها متفاوت باشد اما در حالت کلی دسته بندی سن مسافر یا بیمه شده در بیمه مسافرتی به شکل زیر است:

  • 0 تا 12 سال
  • 13 تا 65 سال
  • 66 تا 70 سال
  • 71 تا 75 سال
  • 76 تا 80 سال
  • 81 تا 85 سال
  • 86 سال به بالا

البته بعضی از شرکت‌های بیمه مثل بیمه ایران افراد بالای 86 سال را بیمه نمی‌کنند.

2) مدت سفر (طول اعتبار بیمه‌نامه):

وقتی مدت زمان سفر زیاد می‌شود، احتمال بروز حوادث مختلف مثل بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل هرچه مدت سفر یا همان طول اعتبار بیمه‌نامه بیشتر باشد، قیمت بیمه مسافرتی بیشتر می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که یک بیمه مسافرتی بلند مدت به صرفه تر از چند بیمه مسافرتی کوتاه مدت است. پس اگر از آن دسته از افرادی هستید که زیاد سفر می‌کنید، از نظر اقتصادی بهتر است به جای چند بیمه چند روزه، یک بیمه چند ماهه یا یک ساله را انتخاب کنید.

البته در نظر داشته باشید که حداکثر مدتی که می‌توانید تحت پوشش بیمه مسافرتی باشید 92 روز است. یعنی حتی اگر بیمه مسافرتی 6 ماهه خریداری کنید، طول مدت هر سفرتان باید حداکثر 92 روز باشد.

مدت سفر هم مثل سن مسافر جزو عوامل مهمی است که در تمام شرکت‌های بیمه در نظر گرفته می‌شود. دسته بندی مدت سفر در بیشتر شرکت‌های بیمه به صورت زیر است:

  • 1 تا 7 روز
  • 8 تا 15 روز
  • 16 تا 23 روز
  • 24 تا 31 روز
  • 32 تا 45 روز
  • 46 تا 62 روز
  • 63 تا 92 روز
  • 6 ماهه
  • یک ساله

3) منطقه‌ای که می‌خواهید به آن سفر کنید:

در بیمه مسافرتی منطقه بندی مشخصی برای مقاصد سفر تعیین می‌کنند و این منطقه بندی بر قیمت بیمه مسافرتی تأثیر گذار است. در واقع منطقه‌ای که شما به آن سفر می‌کنید، قیمت بیمه مسافرتی تان را تغییر می‌دهد.

در زمان خرید بیمه مسافرتی باید بر اساس کشوری که می‌خواهید به آن سفر کنید، منطقه بندی مناسب خود را انتخاب نمایید. همچنین اگر قرار است به چندین کشور سفر کنید باید مبلغ پرداختی متفاوتی نسبت به یک‌سفر تک‌مقصدی برای بیمه مسافرتی پرداخت کنید.

منطقه بندی بیمه مسافرتی در اکثر شرکت‌های بیمه به صورت زیر است:

  • کل کشورهای دنیا
  • کل کشورهای دنیا به ‌جز آمریکا و کانادا
  • کل کشورهای جهان به‌ جز آمریکا، کانادا، ژاپن و استرالیا
  • کشورهای منطقه شینگن
  • کشورهای حوزه خلیج‌فارس
  • کشورهای عربی
  • کشورهای آسیایی
  • کشورهای آفریقایی
  • و…

عوامل مؤثر بر قیمت بیمه مسافرتی

 

4) میزان تعهدات بیمه‌نامه:

میزان تعهدات یکی از موضوعاتی است که معمولا افراد در زمان خرید بیمه‌نامه مسافرتی به آن توجهی نمی‌کنند اما زمان استفاده از بیمه و دریافت خسارت اهمیت آن را به خوبی متوجه می‌شوند. به این دلیل که پرداخت خسارت در این بیمه بر اساس سقف تعهدات انجام می‌گردد.

میزان تعهدات بیمه مسافرتی معمولا به صورت 10 هزار یورو، 30 هزار یورو و 50 هزار یورو در شرکت‌های مختلف بیمه ارائه می‌شود.

هرچه سقف تعهدات انتخابی شما در زمان خرید بیمه‌نامه بیشتر باشد، قیمت بیمه مسافرتی شما هم بیشتر خواهد شد.

اگر می‌خواهید برای دریافت ویزا اقدام کنید، به این نکته توجه داشته باشید که سفارت خانه بعضی از کشورها بیمه مسافرتی با سقف تعهدات پایین را نمی‌پذیرند. مثلا بیمه مسافرتی مورد پذیرش سفارت کشور آلمان، باید حداقل تعهد 30 هزار یورو داشته باشد.

چرا قیمت بیمه مسافرتی در شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت است؟

به غیر از عوامل تأثیرگذار فوق، عوامل دیگری نیز وجود دارند که به صورت غیر مستقیم قیمت بیمه مسافرتی را تعیین می‌کنند. در واقع انتخاب این عوامل به صورت مستقیم در اختیار و انتخاب بیمه‌گذار نیست و علاوه بر قیمت روی کیفیت بیمه‌نامه نیز تأثیر بسیار زیادی دارد. عواملی مثل: پوشش‌های بیمه مسافرتی، نحوه پاسخگویی، نحوه پرداخت خسارت، شرکت کمک رسان، تخفیف‌های شرکت بیمه و …

در مجموع می‌توان گفت که قیمت یک بیمه‌نامه مسافرتی با شرایط و پوشش‌های یکسان در شرکت‌های مختلف بیمه یکسان نیست و حتی گاهی تفاوت‌های چشمگیری هم دارد. دلیل اصلی این تفاوت را می‌توان تمایز در ویژگی‌های ذکر شده عنوان کرد.

قیمت و پوشش بیمه مسافرتی شرکت‌ های بیمه مختلف

تقریبا همه شرکت‌های بیمه فعال در کشور بیمه مسافرتی صادر می‌کنند. منتها گفتیم که میزان و تعداد پوشش‌های بیمه‌نامه مسافرتی و همچنین سقف تعهدات پرداختی شرکت‌های بیمه با هم فرق می‌کند. البته تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه شرکت‌های تعهدات پزشکی را در تعهدات ۱۰هزار، ۱۵هزار، ۳۰هزار و ۵۰هزار یورویی تحت پوشش قرار می‌دهند. در ادامه بیمه مسافرتی چند شرکت را با هم مقایسه می‌کنیم:

شرکت بیمه سامان یکی از کامل‌ترین بیمه‌های مسافرتی را ارائه می‌کند. این شرکت طرح‌های مختلف دانشجویی و تفریحی و زیارتی برای بیمه مسافرتی دارد و سالانه حدود 6 میلیون بیمه مسافرتی صادر می‌کند. بالاترین سقف پوشش بیمه مسافرتی سامان ۷۰,۰۰۰ یورو است. البته بیمه مسافرتی سامان طرح‌های ویژه با پوشش کرونا هم دارد که می‌تواند به انتخاب بیمه‌شده تا سقف 30 هزار یورو، 50 هزار یورو، 70 هزار یورو و 100 هزار یورو تعهد درمانی داشته باشد. مهم‌تر از همه اینکه بیمه سامان با بیش از 55000 مرکز پزشکی در دنیا طرف قرارداد است. اگر هم در سفر بار بیمه‌شده گم شود، شرکت بیمه سامان تا سقف 800 یورو خسارت به او پرداخت می‌کند.

سقف تعهدات بیمه مسافرتی پارسیان هم عبارتند از:

  • پوشش هزینه‌های پزشکی برای همه کشورهای جهان تا سقف 50000 یورو
  • پوشش هزینه‌های پزشکی تا سقف 30000 تا 50000 یورو برای کشورهای اروپایی
  • پوشش هزینه‌های پزشکی تا سقف 10000 یورو برای کشورهای خلیج فارس، ترکیه، خاورمیانه و آفریقا

بیمه پارسیان برای بیمه‌نامه‌های 5000 یورویی تا 400 یورو پوشش خدمات دندان‌پزشکی دارد. سقف پوشش خدمات دندان‌پزشکی بیمه پارسیان برای بیمه‌نامه‌های 30000 یوریی هم 200 یورو و برای بیمه‌نامه‌های 10000 یورویی هم 150 یورو است. سقف پرداخت خسارت فقدان بار بیمه مسافرتی پارسیان هم 200 یورو است.

بیمه پاسارگاد هم طرح‌های مختلفی برای مسافرتی دارد. بیشترین میزان تعهدات پوشش درمانی بیمه مسافرتی پاسارگاد هم 50000 یورو است. این طرح هزینه‌های پزشکی برای مناطق شینگن و کل دنیا را پوشش می‌دهد. البته اگر مقصد مسافر کشورهای عضور شینگن است می‌تواند بیمه‌نامه پاسارگاد با سقف تعهدات درمانی 30000 یورویی هم بخرد.

پوشش خدمات درمانی بیمه مسافرتی پاسارگاد برای منطقه خاورمیانه و آفریقا هم 10000 یورو است.

بیمه مسافرتی پاسارگاد گم شدن بار مسافر را هم تا سقف 200 یورو پوشش می‌دهد.

چگونه بیمه مسافرتی ارزان بخریم؟

قبل از هر چیز بدانید که بیمه مسافرتی ارزان همیشه به‌معنی بهترین بیمه مسافرتی با کامل‌ترین پوشش‌ها نیست. معمولا اگر بیمه مسافرتی ارزان می‌خواهیم، باید به دنبال بیمه‌ای باشیم که پوشش‌های کمتر و سقف تعهدات پایین‌تری داشته باشد. منتها برای استفاده از چنین بیمه‌ای با محدودیت‌های زیادی رو به رو می‌شویم. یعنی هرچه سقف تعهدات بیمه و پوشش‌های کمتری داشته باشیم خسارت کمتری هم از شرکت بیمه می‌گیریم. البته راه‌ها و ترفندهایی هم وجود دارد که اگر موقع خرید بیمه مسافرتی به ان توجه کنیم می‌توانیم پوشش‌های کافی و مناسب را قیمتی پایین‌تر بخریم.

نکات مهم برای کاهش قیمت بیمه مسافرتی

با رعایت نکات ساده زیر در زمان خرید بیمه مسافرتی می‌توانیم یک بیمه مسافرتی ارزان با پوشش‌های کافی بخریم:

  • حواستان باشد که بیمه مسافرتی بیشتر شرکت‌های بیمه از جمله بیمه مسافرتی سامان طرح‌های ویژه‌ای برای سفرهای زیارتی به کشورهای عراق، عربستان و سوریه دارند. پس اگر می‌خواهید به سفر زیارتی بروید حتما از این طرح‌ها استفاده کنید تا هم پوشش‌های مناسب داشته باشید و هم قیمت کمتری پرداخت کنید.
  • سقف تعهدات بیمه مسافرتی‌‌تان برای پوشش‌های مختلف را با‌ توجه به مقصد و شرایط جغرافیایی و … تعیین کنید. مثلا اگر به کشوری پرخطر می‌روید که احتمال دزدیدن بار یا گم‌شدن بار در آن زیاد است حتما سقف پوشش مناسب فقدان بار را بخرید.
  • برای انتخاب سقف پوشش خدمات درمانی بیمه مسافرتی هم حتما به هزینه‌های درمانی در کشور مقصد و همین‌طور درصد فرانشیز بیمه‌نامه توجه کنید. در برخی از کشورها هزینه‌های حتی خدمات درمانی سرپایی و ساده هم سرسام‌آور است. پس اگر مقصد شما چنین کشوری است برای احتیاط پوشش کامل سقف تعهدات درمانی را بخرید.
  • پرداخت خسارت درمانی بیمه مسافرتی با کسر فرانشیز انجام می‌شود. یعنی مثال اگر هزینه خسارت شما 100 یورو و فرانشیز بیمه‌نامه‌تان 25 یورو باشد، شرکت بیمه 75 یورو خسارت به شما پرداخت می‌کند و 25 یورو باقی‌مانده را باید خودتان بپردازید. پس حتما براساس نیاز خود بیمه مسافرتی با فرانشیز مناسب را بخرید. البته هرچه سهم فرانشیز بیمه‌شده کمتر باشد طبیعتا قیمت بیمه‌ مسافرتی هم بیشتر می‌شود.

البته اگر هدف شما از خرید بیمه مسافرتی دریافت ویزا است باید به محدودیت هایی که سفارت خانه هر کشوری برای این بیمه در نظر گرفته توجه کنید. به این دلیل که برخی از سفارت خانه‌ها فقط بیمه مسافرتی بعضی از شرکت‌های بیمه را آن هم با سقف تعهد مشخصی قبول می‌کنند.

عوامل مؤثر بر قیمت بیمه مسافرتی

مشاوره و مقایسه قیمت بیمه مسافرتی در ازکی

ازکی مرکز مشاوره و انتخاب انواع بیمه از جمله بیمه مسافرتی است. اگر قصد خرید بیمه مسافرتی را دارید و در انتخاب یکی از شرکت‌های بیمه مردد هستید، یا درباره قیمت این بیمه و نحوه محاسبه آن سوالی دارید و به دنبال بهترین بیمه مسافرتی با قیمت مناسب هستید، کارشناسان متخصص ازکی در خدمت شما هستند تا در تمام مراحل خرید شما را با دقت کامل راهنمایی نمایند.

امکان خرید اینترنتی بیمه مسافرتی به مقصد تمام کشورهای دنیا از طریق سایت ازکی به راحتی انجام می‌شود. با خرید بیمه مسافرتی از ازکی بیمه‌نامه شما به صورت رایگان برایتان ارسال می‌شود. پس اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، همین الان سایت ازکی را برای خرید بیمه مسافرتی امتحان کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا