ازکی سلر

روند صدور الحاقیه بیمه خودرو در ازکی سلر

حتما برایتان پیش آمده است که پس از صدور بیمه‌نامه متوجه مغایرت‌هایی در مشخصات شدید یا مشتری به شما اطلاع می‌دهد که بیمه‌نامه‌ای که برایش خریده‌اید، در زمینه اطلاعات واردشده مانند مشخصات فردی و آدرس یا حتی تعهدات و پوشش‌ها مشکلی دارد. شاید هم باتوجه‌به تورم موجود قیمت خودروها و لوازم جانبی آنها بیشتر شده باشد و مشتری‌‌ها مدتی پس از صدور بیمه‌نامه، تقاضای افزایش سقف تعهدات بیمه‌نامه‌‌شان را داشته باشد. اینجاست که وظیفه شما به عنوان فروشنده بیمه ثبت درخواست الحاقیه بر روی بیمه‌نامه آنها و پیگیری روند صدور آن است. در ادامه این مقاله تلاش می‌کنیم که توضیحاتی در زمینه روند صدور الحاقیه بیمه خودرو و جزئیات آن را توضیح دهیم.

در چه مواردی می‌توانید برای درخواست الحاقیه اقدام کنید؟

الحاقیه سندی مکمل است که درخواست آن از سوی بیمه‌گذار برای انجام اصلاحات یا تغییراتی بر روی بیمه‌نامه ثبت می‌شود. قبل از پرداختن به روند و شرایط ثبت و صدور الحاقیه، ابتدا بهتر است بدانید که در چه شرایطی باید برای بیمه‌نامه مشتری خود الحاقیه ثبت کنید.

الحاقیه‌ها به صورت کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: الحاقیه اصلاحی؛ الحاقیه اضافی؛ الحاقیه به‌روز‌رسانی سرمایه. هر کدام از اینها بسته به شرایط، می‌توانند برای هر ۲ نوع بیمه خودرو ( ثالث و بدنه) مورد استفاده قرار گیرند.

  • الحاقیه‌های اصلاحی برای تغییرات اطلاعات درج‌شده بیمه‌گذار یا موضوع بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • الحاقیه بیمه اضافی برای برای افزایش سطح تعهدات، پوشش‌ها و خدمات شرکت بیمه کاربرد دارد که در بیمه‌نامه درج شده است.
  • الحاقیه به‌روزرسانی سرمایه برای شرایطی است که به مورد بیمه خسارتی وارد شود و بعد از پرداخت خسارت از شمول بیمه خارج شود (دیگر امکان استفاده از آن بیمه با سرمایه و سقف تعهدات اولیه را نداشته باشید)، برای اینکه دوباره سرمایه تحت پوشش قرار بگیرد، مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد.

مواردی که در بیمه بدنه نیاز به الحاقیه دارند

به صورت کلی صدور بیمه‌نامه برای بیمه بدنه باتوجه‌به شرایط اقتصادی و تورم موجود طرف‌داران بسیاری دارد. علاوه بر الحاقیه‌های اصلاحی، الحاقیه‌های ضروری وجود دارد که شما به عنوان فروشنده باید مشتری‌های خود را به خرید آنها تشویق کنید:

الحاقیه افزایش سرمایه:

باتوجه‌به تورم و افزایش قیمت خودروها، صدور الحاقیه افزایش سرمایه بیمه بدنه دامنه ریسک را هم برای بیمه‌گر و هم بیمه‌شونده کاهش می‌دهد. برای افزایش ارزش خودرو باید ابتدا ارزش خودرو را از مشتری خود دریافت کنید و با درج در درخواست الحاقیه به نماینده شرکت اعلام کنید. 

الحاقیه افزایش پوشش:

اگر مشتری شما بعد از صدور بیمه‌نامه تمایل داشته باشد که پوشش اضافی برای بیمه‌نامه خود خریداری کند، می‌توانید برای او از طریق سایت ازکی الحاقیه افزایشی ثبت کنید.  

الحاقیه ترمیم (ثبات سرمایه یا الحاقیه سلامت)

بعد از دریافت خسارت از بیمه بدنه، سرمایه تعهد شده توسط شرکت بیمه به اندازه مبلغ خسارت پرداخت‌شده کاهش می‌یابد و اگر بیمه‌گذار در ادامه مدت قرارداد بیمه دچار خسارت کلی شود، خسارت دریافتی از سقف سرمایه بیمه‌شده کم می‌شود. پس برای جلوگیری از عواقب کاهش سرمایه و متضرر شدن در حوادث بعدی، باید پس از هر بار دریافت خسارت بعد از انجام بازدید سلامت خودرو، مشتری خود را تشویق کنید که با پرداخت حق بیمه، سرمایه بیمه بدنه را به اندازه خسارت دریافت شده افزایش دهد و آن را ترمیم کند. به این نوع الحاقیه، الحاقی ثبات سرمایه یا الحاقی ترمیم سرمایه گفته می‌شود.

در شرایطی که خودرو مشتری آسیب‌هایی دیده باشد که در هنگام صدور روی بیمه بدنه درج شود و بعد از صدور اعلام کند که تعمیرات انجام شده و آسیب‌ها رفع شده است، در این حالت هم باید الحاقیه ترمیم برای مشتری صادر شود . 

چه مواردی در بیمه شخص ثالث نیاز به الحاقیه دارند؟

در ابتدای هر سال باتوجه‌به نرخ دیه‌ای که اعلام می‌شود، بیمه‌گذاران به فکر ثبت الحاقیه برای بیمه‌ شخص ثالث خودرو خود می‌افتند. البته شما به عنوان یک فروشنده دانا و آگاه باید بدانید که از سال ۹۶، افزایش سقف تعهدات جانی برای بیمه‌نامه‌هایی که در سال گذشته صادر شده‌اند، نیاز نیست و در صورت وقوع، مابه‌تفاوت مبلغ دیه را به جای بیمه‌گذار صندوق خسارت بدنی پرداخت می‌کند. علاوه بر الحاقیه‌های مربوط به اصلاحات ضروری، برای بیمه شخص ثالث الحاقیه‌هایی وجود دارد که ممکن است بسته به شرایط مشتریان کاربردی باشد که عبارت است از:

افزایش پوشش و تعهد مالی

باتوجه‌به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت خودرو، در صورتی که فرد بیمه‌شده خودرو خود را با حداقل پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری کرده باشد، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌‌ خیلی بیشتری برای جبران خسارت‌های وارد شده به خودرو زیان‌دیده شود؛ به همین دلیل برای ممانعت از ضرر مالی مشتری در صورت افزایش قیمت خودرو و قطعات آن به صورت ناگهانی، او را تشویق به ثبت الحاقیه افزایش تعهد مالی کنید.

چگونه الحاقیه بیمه خودرو بخریم؟

حالا که متوجه شدید در چه مواردی می‌توانید برای ثبت درخواست الحاقیه به عنوان فروشنده اقدام کنید، نوبت به این رسیده است که بدانید چگونه باید این کار را انجام دهید و ازکی چطور می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:

برای ثبت الحاقیه در ازکی دو راه وجود دارد: راه اول، ثبت الحاقیه از طریق وب‌سایت ازکی و پنل کاربری فروشنده است. برای این کار باید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و در قسمت بیمه‌های من، بیمه‌نامه‌ای را انتخاب کنید که قصد ثبت الحاقیه برای آن را دارید. پس از آن مانند تصویر زیر ،در بخش الحاقیه درخواست الحاقیه را انتخاب کنید.

چگونه الحاقیه بیمه خودرو بخریم؟

صفحه‌ جدیدی برای شما باز می‌شود که نشان‌دهنده مراحل صدور الحاقیه و مشخصات بیمه‌نامه خودرو است. بعد از اطمینان حاصل‌کردن از اطلاعات نمایش داده شده، باید نوع الحاقیه، عنوان تغییرات و توضیحات مربوط به الحاقیه درخواستی را وارد و بر روی ادامه کلیک کنید.

درخواست الحاقیه

در مرحله بعد باتوجه‌به نوع الحاقیه‌ای که انتخاب کرده‌اید، از شما خواسته می‌شود که تصویر مدارکی را بارگذاری کنید و پس از انجام دوباره بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. 

ارسال مدارک برای درخواست الحاقیه

در مرحله بعدی باید همه اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، بررسی و تایید کنید تا وارد مرحله آخر یا ثبت درخواست شوید. پس از ثبت درخواست، در صورتی که همه مدارک کامل و درخواست شما از سوی شرکت صادر کننده بیمه مورد تایید باشد، لینک پرداخت (برای الحاقیه‌هایی که باید برای خرید آنها هزینه‌ای پرداخت شود) برای شما ارسال می‌شود. پس از پرداخت، الحاقیه ثبت می‌شود.

راه دوم برای ثبت درخواست صدور الحاقیه بیمه خودرو تماس با پشتیبانی و مرکز تماس ازکی است. برای این کار باید مشخصات بیمه‌نامه و بیمه‌شونده را در اختیار داشته باشید و در هنگام صحبت با کارشناس آنها را در اختیار او بگذارید. این روش کمی وقت‌گیر‌تر از روش قبلی است و به دلیل ترافیک تماس و شلوغی ممکن است مجبور به گذراندن مدت زمان زیادی برای انتظار شوید.

مدارک لازم برای صدور الحاقیه

همان طور که گفته شد، در مرحله دوم از ثبت درخواست الحاقیه باید مدارک را بارگذاری کنید. بسته به اینکه می‌خواهید برای بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه خودرو مشتری الحاقیه بخرید و همچنین نوع الحاقیه‌ مورد نظر، مدارک موردنیاز متفاوت است. البته شرکت بیمه صادرکننده بیمه‌‌نامه و همچنین مدارک و مراحلی که برای صدور الحاقیه مد نظر دارد هم یکی از موارد متغیر است؛ به عنوان مثال اگر بیمه‌شده‌ای بخواهد بر روی بیمه بدنه خودرو خود الحاقیه تغییر پلاک دریافت کند و مالکیت برند و بیمه او ملت باشد، علاوه بر دریافت درخواست کتبی و کارت سبز خودرو، برای صدور الحاقیه به بازدید بدنه‌ هم نیاز است. اگر هم شرکت بیمه تعاون یا سامان باشد، علاوه بر بازدید باید برگ سبز قدیم و جدید، درخواست کتبی مالک قبلی به همراه کارت ملی او ارائه شود. 

پس بهتر است مدارک لازم برای صدور الحاقیه را در زمان ثبت درخواست مشاهده و آنها را تهیه کنید. کارشناسان ازکی پس از بررسی درخواست شما در صورتی که مدارک کامل نباشد یا با ایراداتی مواجه شود، در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند و در این زمینه شما را راهنمایی می‌کنند. 

در حین صدور الحاقیه ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شوید؟

اگر در حین صدور الحاقیه با مشکلات متفاوت و زیادی روبه‌رو شدید، باید بدانید که تنها نیستید. در طول زمان ثبت الحاقیه از وقتی که درخواست آن را ثبت می‌کنید تا وقتی صادر می‌شود، ممکن است با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوید؛ به عنوان مثال ممکن است درخواست الحاقیه‌ای را داشته باشید که شرکت بیمه شما آن را پوشش نمی‌دهد یا برخی از الحاقیه‌ها نیاز به بازدید دارند و با صدور بیمه محدودیت‌هایی را برای مشتری ایجاد می‌کند.

بهتر است چه کسی الحاقیه را ثبت کند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که به عنوان فروشنده بیمه بهتر است که ثبت درخواست الحاقیه‌های مدنظر مشتریانتان را خودتان انجام دهید یا به عهده خودشان بگذارید. پاسخ این سوال به سیاست‌های فروش و تعداد مشتریانتان بستگی دارد؛ به عنوان مثال، ممکن است که مشتریان زیادی داشته باشید که همگی باتوجه‌به افزایش ناگهان قیمت‌ها یا نرخ دیه در سال جدید درخواست صدور الحاقیه بیمه خودرو خود را داشته باشند و شما فرصت ثبت همه این درخواست‌ها و پیگیری آنها را نداشته باشید؛ به همین دلیل برخی از آنها را به عهده خود مشتری بگذارید. اما از سوی دیگر ممکن است نخواهید مشتریانتان از خرید شما از ازکی مطلع شوند و یا به خاطر آگاهی بیشتر شما درمورد روند خرید نسبت به آنها، ترجیح دهید درخواست‌ها را خودتان بر عهده بگیرید.

صدور الحاقیه چقدر زمان می‌برد؟

صدور الحاقیه فقط در روزها و ساعات اداری امکان‌پذیر است و به صورت کلی نمی‌توانیم برای صدور الحاقیه زمان دقیقی در نظر بگیریم؛ چون بسته به زمانی که درخواست الحاقیه را ثبت می‌کنید و نوع درخواست، می‌تواند از یک روز یا حتی یک ماه باشد؛ به عنوان مثال الحاقیه‌هایی که فقط برای تغییر مشخصات و اصلاح اشتباهات ثبت می‌شود، معمولا در همان روز دستور صدور‌شان صادر می‌شود. اما الحاقیه‌هایی که بار مالی دارند یا نیاز به بازدید و غیره دارند، ممکن است روند صدور طولانی‌تر داشته باشند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا