بیمه بدنهبیمه خودروبیمه شخص ثالث

ترفندهایی برای خرید بهترین بیمه ماشین در سال 1402 (بدنه و ثالث)

تصور زندگی بدون ماشین واقعا سخت است. ماشین دیگر فقط وسیله رفت‌وآمد نیست. این روزها هم سرمایه است و هم برای خیلی‌ها به یک وسیله کسب‌وکار تبدیل شده است. از آن طرف هزینه نگهداری و تعمیر ماشین هم روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. اصلا خیلی وقت‌ها برای خرید یک قطعه یدکی ساده باید به اندازه قیمت ماشین در زمان خرید هزینه پرداخت کنیم!

در چنین شرایطی تنها راه برای سرپا نگه داشتن ماشین‌ها فقط و فقط خرید بیمه ماشین مناسب با پوشش‌های کافی است. اما بهترین بیمه ماشین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اصلا چقدر باید هزینه پرداخت کنیم که بهترین بیمه ماشین را بخریم؟ آیا راهی وجود دارد که یک بیمه ماشین کامل با قیمت خوب و منصفانه بخریم؟ اگر شما هم می‌خواهید همه‌جوره خیالتان بابت ماشین‌تان راحت باشد حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه ماشین چیست؟

بیمه ماشین‌ درواقع دو نوع بیمه زیر را شامل می‌شود:

  • بیمه شخص ثالث؛
  • بیمه بدنه.

بیمه شخص ثالث برای همه ماشین‌ها در هر نوع و مدلی اجباری است. اما بیمه بدنه یک بیمه اختیاری است.

انواع پوشش بیمه ماشین

هرکدام از بیمه‌های ثالث و بدنه پوشش‌های متفاوتی دارند. مثلا پوشش های بیمه شخص ثالث عبارتند از:

  • پوشش جانی وارد‌شده به فرد زیان‌دیده شامل نقص عضو بستری شدن در بیمارستان یا خدای نکرده غرامت فوت؛
  • پوشش مالی وارد‌شده به فرد زیان‌دیده؛
  • پوشش جانی راننده مقصر (بیمه‌شده).

بیمه بدنه ماشین هم برای جبران خسارت‌های مالی وارد‌شده به ماشین خود بیمه‌شده (چه مقصر تصادف باشد یا نه) استفاده می‌شود.

چگونه بهترین بیمه شخص ثالث را بخریم؟

فراموش نکنید که بیمه‌نامه اساسا یک‌نوع قرارداد است و مهم است که همه‌چیز از سقف تعهدات گرفته تا مدت و زمان اعتبار به روشنی در آن نوشته شود. برای همین اگر یک‌سری نکات را موقع خریدن بیمه ثالث رعایت کنیم در مواقع ضروری که نیاز به گرفتن خسارت داریم کارمان راحت‌‌تر خواهد بود.

انتخاب سطح پوشش مناسب:

سقف تعهدات پوشش جانی بیمه شخص ثالث برای همه شرکت‌های یکی است. درواقع سقف تعهدات جانی بیمه ثالث هر سال با توجه به نرخ دیه آن سال اعلام می‌شود و برابر با دیه کامل انسان در ماه‌های حرام است. پس سقف تعهدات جانی بیمه ثالث در سال 1402مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان است. همچنین پوشش جانی راننده هم براساس مبلغ دیه در ماه‌های غیرحرام پرداخت می‌شود. یعنی پوشش جانی راننده بیمه شحص ثالث در سال 1402 مبلغ 900 میلیون تومان است.

نکته مهم در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث این است که پوشش مالی با سقف تعهدات کافی و مناسب برای بیمه‌نامه بخریم. معمولا پوشش مالی بیمه ثالث یک حداکثر و حدالقل تعهدات دارد که باز هم با توجه به مبلغ دیه تعیین می‌شود:

  • حداقل تعهدات مالی بیمه ثالث درواقع 2/5 درصد مبلغ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام است. برهمین اساس حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث در سال 1402، مبلغ 30 میلیون تومان است. برای گرفتن خسارت تا سقف این مبلغ نیازی به کروکی هم ندارید.
  • حداکثر تعهدات پوشش مالی بیمه ثالث هم 50 درصد مبلغ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام است. بنابراین سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث در سال 1402، مبلغ 600 میلیون است.

صدور سریع بیمه‌نامه:

این روزها همه مشغله و درگیری‌های کاری زیادی دارند. برای همین مهم است نیازی نباشد تا برای انجام کارهایی مثل خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، زمان زیادی بگذاریم. درواقع بیمه ثالث خوب بیمه‌ای است که علاوه بر پوشش‌های خوب و قیمت مناسب خرید و تمدید آن هم راحت باشد. خوشبختانه این روزها دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای خرید بیمه ثالث نیست و می‌توانید خیلی راحت بیمه ثالث خود را آنلاین بخرید.

تنوع در مدت اعتبار بیمه‌نامه (سالانه و ماهانه):

بیمه شخص ثالث یکی از پرفروش‌ترین بیمه‌ها در کشور است. درضمن اجباری هم هست. یعنی اگر بدون بیمه شخص ثالث در خیابان تردد کنیم پلیس ما را جریمه می‌کند و حتی ماشین ما را توقیف می‌کند. قیمت بیمه شخص ثالث هم چون به نرخ دیه و نوع ماشین و … بستگی دارد تقریبا گران است. مثلا در سال 1402حق بیمه، پایه بیمه شخص ثالث حدود 21 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. برای همین مهم است که بتوانیم اگر نیاز داریم بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت مثلا سه‌ماهه و شش‌ماهه یا نه‌ماهه بخریم.

دریافت خسارت آسان:

همه ما برای ماشین‌مان بیمه می‌خریم تا اگر تصادف کردیم نیازی نباشد که نگران پرداخت خسارت به فرد آسیب‌دیده باشیم. اما مهم است مراحل دریافت خسارت هم تا حد ممکن راحت و سریع باشد. واقعا دلمان نمی‌خواهد که بعد از تصادف جدا از استرس و نگرانی این حادثه برای گرفتن خسارت هم مدام از این اتاق به آن اتاق پاس‌کاری شویم.

خبر خوب اینکه در سال 1402 می‌توانید برای دریافت خسارت‌ بدون کروکی یعنی خسارت‌های کم‌تر از 30 میلیون تومان از سامانه دریافت خسارت آنلاین استفاده کنید. اگر بیمه‌نامه خود را به‌صورت آنلاین از وب‌سایت یا اپلیکیشن ازکی خریده‌اید، کارهای آنلاین دریافت خسارت را هم می‌توانید توسط همین سامانه‌ها انجام بدهید.

بهترین بیمه شخص ثالث را از چه شرکتی بخریم؟

همه شرکت‌های بیمه امکان افزایش سقف تعهدات مالی بیمه ثالث را به مشتری‌هایشان می‌دهند اما همه شرکت‌های بیمه سقف تعهدات مالی بیمه ثالث را ارائه نمی‌کنند. مثلا بیمه‌های کوثر، البرز، ایران سقف تعهدات تا مبلغ 400 میلیون تومان را ارائه می‌کنند. نیازی هم نیست که حتما سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را بخرید کنید. می‌توانید میزان تعهدات بیمه شخص ثالث ماشین‌تان را از مبلغ 40 میلیون تا 260 میلیون تومان افزایش بدهید. پس اگر مقدار و میزان پوشش مالی برایتان مهم است حتما در انتخاب شرکت به این موضوع دقت کنید.

درضمن مهم است که شرکت بیمه شما در رتبه بندی شرکت های بیمه حتما نمره خوبی دو فاکتور زیر داشته باشد:

رضایت مالی مشتری:

شرکت بیمه‌ای را برای خرید بیمه ماشین انتخاب کنید که علاوه بر پوشش‌های مالی و کافی بتواند خسارت شما را در اولین فرصت و با بالاترین سقف تعهدات پرداخت کند. مخصوصا اگر یک بیمه ثالث با سقف تعهدات بالاتر و بیشتر می‌خواهید شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنید که هم سقف تعهدات مالی برای بیمه ثالث داشته باشد و هم توانگری مالی خوبی برای پرداخت خسارت مبالغ بالایی که انتخاب کرده‌اید داشته باشد.

رسیدگی سریع به شکایات:

خیلی وقت‌ها بعد از تصادف و موقع محاسبه و دریافت خسارت اختلاف نظری بین بیمه‌شده و شرکت بیمه به‌وجود می‌آید. مهم است که شرکت بیمه در سریع‌ترین زمان ممکن و به‌دقت پاسخ سوالات بیمه‌شده را بدهد و برایش روشن کند که چرا مبلغ دریافتی خسارت او با آنچه تصور می‌کرده تفاوت دارد.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه خسارت‌های بعد از تصادف با ماشین دیگر یا جسم ثابت و همین‌طور حادثه‌هایی مثل واژگونی یا سقوط درخت روی بدنه ماشین‌ و سرقت را پرداخت می‌کند. فرقی هم نمی‌کند که مقصر حادثه ما باشیم یا مثلا ماشین‌‌مان در حالت پارک به‌دلیل برخورد یک ماشین دیگر آسیب ببیند.

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو

به‌طور کلی بیمه بدنه دو دسته پوشش اصلی و اضافی دارد. پوشش های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حادثه یا تصاد کلی یا جزئی؛
  • واژگون شدن خودرو؛
  • آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار؛
  • برخورد یک جسم متحرک یا ثابت؛
  • سقوط؛
  • سرقت کلی.

مهمترین و کاربردی‌ترین پوشش‌های اضافی بیمه بدنه هم عبارتند از:

  • پوشش میخ‌کشی و خط‌وخش (هزینه پوشش میخ‌کشی و خط‌‌وخش در بیمه معمولا 5 درصد نرخ حق‌بیمه اصلی است)
  • پوشش نوسان قیمت و محاسبه ارزش روز خودرو یا قیمت ماشین در زمان پرداخت خسارت (سقف این پوشش برای شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت است و از حداقل 20 درصد شروع می‌شود تا حداکثر 50 درصد مازاد بر سرمایه بیمه‌شده است)
  • پوشش سرقت کلی یا سرقت قطعات و لوازم ماشین که تا 80% و در برخی شرکت‌ها 90% ارزش خودروی بیمه‌شده را پرداخت می‌کند
  • پوشش حذف فرانشیز که به بیمه‌شده اجازه می‌دهد با پرداخت 5 تا 7 درصد حق بیمه بیشتر، درصورت بروز تصادف یا حادثه بتواند کل مبلغ خسارت را بر اساس شرایط بیمه‌نامه‌‌اش دریافت کند.
  • پوشش بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله

نحوه انتخاب بهترین بیمه بدنه

موقع انتخاب بهترین بیمه بدنه حتما حواستان به میزان فرانشیز شرکت بیمه باشد.  بیمه بدنه معمولا همه مبلغ خسارت را پرداخت نمی‌کند و هرکدام از پوشش‌های بیمه‌ بدنه درصد فرانشیز مختلف دارند. مبلغ خسارت پرداختی هم با توجه به این درصد محاسبه می‌شود. مثلا فرانشیز سرقت 20% و فرانشیز آتش‌سوزی 10% محاسبه است. جدول درصد فرانشیز پوشش های بیمه بدنه عبارتند از:

نوع فرانشیز درصد
خسارت سرقت کلی و جزیی 20٪
واژگونی خودرو 10٪
بلایای طبیعی 90٪ مبلغ خسارت
شکسته‌شدن شیشه 90٪ ارزش شیشه
نوسانات قیمت خودرو 50٪ ارزش خودرو
میخ‌کشی و خط‌وخش 90٪ مبلغ خسارت
خسارت کلی به‌دلیل تصادف و تصادم و آتش‌سوزی 10٪

یعنی بیمه بدنه برای سرقت کلی 80% و برای آتش‌سوزی 90% ارزش خودروی بیمه‌شده را پرداخت می‌کند. البته می‌توانید کمی حق بیمه بیشتر پرداخت کنید و پوشش کسر فرانشیز بخرید.

چگونه بیمه بدنه ارزان بخریم ؟

معمولا قیمت بیمه بدنه براساس ارزش روز ماشین و همین‌طور تعداد و نوع پوشش‌های انتخابی در بیمه‌نامه محاسبه می‌شود. هرچقدر پوشش‌های بیمه‌نامه بیشتر باشد قیمت بیمه بدنه هم بیشتر می‌شود. اگر بیمه بدنه ارزان می‌خواهیم باید نکات زیر را رعایت کنیم:

  • پوشش های اضافی که فکر می‌کنیم برای ما و ماشین‌مان کاربردی ندارد را حذف کنیم؛
  • قوانین راهنمایی‌ورانندگی را رعایت و با دقت رانندگی کنیم تا تخفیف عدم خسارت ما بیشتر شود. معمولا اگر در مدت یک‌ساله اعتبار بیمه بدنه تصادف نداشته باشیم موقع تمدید تخفیف برایمان محاسبه می‌شود. (برای یکسال عدم پرداخت: ۲۵% تخفیف، برای دو سال عدم پرداخت: ۳۵% تخفیف، برای سه سال عدم پرداخت: ۴۵% تخفیف و برای چهار سال عدم پرداخت یا بیشتر: ۶۰% تخفیف)؛
  • موقع خرید و فروش ماشین درخواست انتقال تخفیف بیمه بدنه بدهیم؛
  • اگر از ماشین‌مان زیاد استفاده نمی‌کنیم و بیشتر وقت‌ها در پارکینگ است می‌توانیم بیمه بدنه کیلیومتری بخریم. (به‌طور کلی بیمه‌شده می‌تواند در سه مسافت 5، 8 و 12 بیمه کیلومتری بخرد. مدت اعتبار بیمه بدنه کیلومتری بر اساس میزان تردد محاسبه می‌شود و می‌تواند برای مدت ۳۶۵ روز و یا کمتر باشد.).

نکات مهم قبل از خرید بیمه بدنه

علاوه بر همه چیزهایی که گفته شد موقع خرید بیمه بدنه حتما حواستان به نکات زیر باشد:

  • قبل از خرید بیمه بدنه باید بازدید بیمه بدنه برای ماشین شما انجام شود؛
  • بیمه بدنه فقط برای ماشین‌هایی که کمتر از 15 سال از ساخت آن‌های گذشته باشد صادر می‌شود؛
  • قیمت بیمه بدنه ماشین با بیش از 20 سال ساخت معمولا 5 درصد گران‌تر است. پرداخت خسارت این ماشین‌ها هم فرانشیز 25 درصدی دارد (چگونه برای ماشین مدل پایین بیمه بدنه بخریم؟
  • در بیمه بدنه خسارت‌هایی بالای 70 درصد خسارت کلی و خسارت‌های با درصد پایین‌تر هم جزیی هستند. درضمن برای خسارت بار اول 10 درصد، برای خسارت بار دوم 20 درصد و برای خسارت بار سوم 30 درصد فرانشیز از مبلغ نهایی خسارت کسر می‌شود.

خرید بهترین بیمه ماشین از ازکی

برای خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه با قیمت مناسب و پوشش‌های کافی و کامل کافی‌ست به سایت ازکی مراجعه کنید. در سایت ازکی می‌توانید پوشش‌ها و قیمت بیمه ماشین در شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین  کامل‌ترین بیمه‌نامه را برای ماشین‌تان بخرید.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. من‌درسایت‌همه‌راتوضیح‌دادم‌که‌بعداز‌بی تصادفی‌چون‌یک‌تصادف‌بی‌جرح‌را‌باکلاهبرداری‌ طرف‌من‌که‌بامن‌تصادف‌کرده‌دریک‌شب‌موتوری‌بی‌چراغ‌به‌من‌زد‌چون‌هیچ‌خسارتی‌به‌موتورسواروارد‌نشده‌بودوقتی‌مرا‌مقصر‌کردن‌من‌اعتراض‌نکردم‌اما‌گویا‌توانسته‌با‌پارتی‌بازی‌۹میلیون‌خسارت‌بگیرد‌که‌‌اگربازنشسته‌وبیمارازکار‌افتاده‌نبودم‌شکایت‌میکردم‌ودستشان‌را‌رو‌میکردم‌‌حال‌بعد‌از‌۱۰سال‌بدون‌تصادف‌‌شرکت‌بیمه‌البته‌نماینگی‌ان‌‌به‌من‌میگوید‌چون‌تصادف‌داری‌سایت‌ارور‌میده‌شما‌برو‌شرکت‌دیگه‌ماشینتو‌بیمه‌کن‌‌این‌یعنی‌چه.باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا