شرکت های بیمه

کدام شرکت بیمه بهتر است؟ (رتبه بندی شرکت‌های بیمه)

نزدیک 30 شرکت بیمه در کشور فعال هستند. البته هرکدام از این شرکت‌ها سقف تعهدات و پرداخت خسارت متفاوتی در هر رشته بیمه‌ای دارند. خیلی وقت‌ها هم یک شرکت بیمه بیشتر روی عرضه اختصاصی و ویژه یک یا چند محصول بیمه‌ای خاص مثلا بیمه عمر یا بیمه تکمیلی درمان تمرکز می‌کند. مثلا ممکن است بیمه تکمیلی آسماری پوشش‌های بهتری داشته باشد اما بیمه عمر پاسارگاد سود بیشتری به بیمه‌نامه‌ها پرداخت کند.  همین تعدد شرکت‌های بیمه و تنوع خدمات بیمه‌ای، ممکن است باعث ‌شود تا خیلی از افراد برای انتخاب شرکت بیمه گیج شوند. برای همین هم معمولا بیمه مرکزی هرسال یک رتبه‌بندی از وضعیت بازار بیمه و در کشور و عملکرد شرکت‌های بیمه منتشر می‌کند تا مردم بتوانند آگاهانه برای انتخاب شرکت بیمه طرف قرارداد خود تصمیم بگیرند. اگر می‌خواهید برای انتخاب شرکت بیمه برای بیمه‌نامه سال 1401 خود رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه در سال 1400 را بررسی کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه از نظر بیمه مرکزی

معمولا سازمان بیمه مرکزی فاکتورهای مختلفی برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه در هر سال دارد. به‌طورکلی اصلی‌ترین مواردی که بیمه مرکزی در رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه درنظر می‌گیرد عبارتند از:

  • میزان توانگری شرکت بیمه
  • میزان حق بیمه تولیدی شرکت بیمه
  • تعداد بیمه‌نامه صادره شرکت بیمه
  • میزان خسارت پرداختی شرکت بیمه
  • رضایت مشتریان

نحوه رتبه بندی شرکت‌ های بیمه بر اساس شاخص رضایت مشتریان

برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه براساس رضایت مشتریان معمولا مواردی که با سرعت و کیفیت خدمات‌رسانی به مشتریان هستند، بررسی می‌شوند. مثلا تعداد شعب و نمایندگی‌های در دسترس یا سادگی و سرعت صدور بیمه‌نامه.

 

شاخص‌ های رضایت مشتری از شرکت‌ های بیمه کدامند؟

به‌طور کلی معمولا 13 فاکتور اصلی وجود دارد که میزان رضایت مشتری‌ها از یک شرکت بیمه را مشخص می‌کند:

  • سادگی و سرعت صادر کردن بیمه‌نامه
  • پاسخگویی
  • دانش کارکنان
  • محیط فیزیکی
  • کیفیت ارتباط با مشتری
  • سادگی و سرعت پرداخت خسارت
  • تناسب شرایط بیمه‌نامه با نیاز مشتری
  • دادن اطلاعات کافی و مناسب به مشتری برای انتخاب و خرید پوشش‌های تکمیلی بیمه‌نامه
  • حق بیمه و تخفیف مناسب
  • تبلیغات درست و آگاهی‌بخش درباره بیمه‌نامه‌ها
  • دادن اطلاعات مناسب و کافی درباره نحوه گرفتن خسارت
  • رسیدگی به شکایات و پاسخگویی
  • پرداخت مبلغ خسارت کافی و متناسب با تورم

اگر می‌خواهید بیشتر درباره معنای رضایت‌ بیمه‌شده‌ها از شرکت‌های بیمه بدانید می‌توانید مقاله 13 فاکتور رضایت‌مندی بیمه‌شدگان از شرکت‌های بیمه را بخوانید.

اهمیت شاخص رضایت مشتریان در رتبه بندی شرکت‌های بیمه

شاخص رضایت از مشتریان نشان می‌دهد که یک شرکت بیمه در زمان صدور بیمه‌نامه یا پرداخت خسارت چقدر خدمات و سرویس‌دهی مناسبی ارائه می‌کند. مثلا شاخص‌هایی مثل تعداد شعب یا سادگی و سرعت صدور بیمه‌نامه یا پرداخت خسارت به ما نشان می‌دهد که برای خرید یا تمدید بیمه‌نامه و همین‌طور گرفتن خسارت از فلان شرکت چقدر درگیر کاغدبازی اداری و … می‌شویم.

مثلا در رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه بر اساس شاخص رضایت مشتریان در سال 1400، شرکت بیمه ایران در رسیدگی به شکایت مشتریان، نسبت به دیگر شرکت‌های بیمه عملکرد بهتری داشته است. همچنین شرکت بیمه البرز نیز هم بهترین نمره را در پشتیبانی و ارائه مشاوره به بیمه‌شده‌ها گرفته است.

همچنین بیمه ایران با 12 شعبه و 13,242 نمایندگی در سراسر کشور یکی از بهترین سطح پوشش و خدمات‌رسانی را در بین شرکت‌های بیمه دارد. بیمه آسیا هم با 111 شعبه و 5000 نماینده در شهرها و استان‌های مختلف یکی دیگر از شرکت‌های بیمه با جغرافیای خدمات‌رسانی بالاست. بیمه دانا و بیمه ملت هم به‌ترتیب با 86 شعبه و 2,766 نمایندگی و  14 شعبه و بیش از 2300 نمایندگی در جایگاه بعدی هستند. البته بیمه سینا هم با  63 شعبه و بیش از 1200 نمایندگی نمره قابل قبولی از نظر تعداد شعب و سطح ارائه خدمات دارد.

شرکت بیمه تعداد شعبه تعداد نمایندگی
ایران 12 13,242
آسیا 111 5000
دانا 86 2766
ملت 14 2300
سینا 63 1200

میزان حق بیمه تولیدی شرکت های بیمه

مبلغ حق بيمه توليدی شرکت‌های بیمه در کشور برای 11 ماه گذشته از سال 1400  در حدود 100/5 و 54/1 هزار ميليارد تومان بوده است. این یعنی میزان حق بيمه توليدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 38/8 بیشتر شده است.

جدول میزان حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه در سال 1400 هم می‌گوید که در مجموع 78/1 درصد از حق بیمه تولیدی بازار را این 9 شرکت بیکه به‌خود اختصاص داده‌اند.

شرکت بیمه میزان حق بیمه تولیدی
ایران 31/4%
آسیا 11/1%
دانا 7/7%
پاسارگاد 6%
البرز 5/7%
کوثر 4/8%
پارسیان 4%
معلم 4%
دی 3/4%

یعنی تنها 21/9 درصد از سهم تولیدی حق بیمه در بازار توسط 19 شرکت بیمه دیگر تولید شده است. به‌طور کلی سهم بخش غيردولتی از حق بيمه توليدی در صنعت بيمه 68/3 درصد بوده است.

ارزش بیمه‌‌‌نامه‌‌‌های تولیدی این دو شرکت بیمه آسیا و دانا فقط در نه ماه ابتدایی سال 1400به ترتیب 8/8 و 6/3 ‌هزار میلیارد تومان ثبت شده است. همچنین شرکت بیمه ایران هم با درآمد حق بیمه ناخالصی بیش از 227,014,915 میلیون ریالی و سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای 12,252,684 میلیون ریالی در این مدت یکی از شرکت‌های موفق بیمه کشور در سال 1400 بوده است. شرکت بیمه البرز هم در سال جاری درآمد ناخالص حق بیمه 36,485,317 میلیون ریالی داشته و با درآمدهای بیمه‌ای بیش از 10,074,210 میلیون ریالی عملکرد موفقی در حوزه بازار سرمایه کشور داشته است.

تعداد بیمه‌نامه‌های هر شرکت بیمه

به‌طور کلی در سال 1400 حدود 63/1 میلیون فقره انواع بیمه‌نامه در کشور صادر شده است. این یعنی رشد بیش از 4 درصدی نسبت به سال گذشته. به‌صور دقیق‌تر فقط بیش از  19,366,638 فقره بیمه‌نامه شخص ثالث از سوی شرکت‌های بیمه فعال در کشور صادر شده است. این یعنی سهم بیمه‌های شخص ثالث و مازاد تقریبا 34/6 درصد  از سهم کل بازار بیمه در کشور است. شرکت‌های بیمه در کشور تقربا 4 میلیون هم بیمه بدنه صادر کرده‌اند.

تعداد انواع بیمه‌ درمان تکمیلی صادرشده در کشور هم حدود یک و نیم میلیون بیمه‌نامه است. همچنین در سال 1400 بیش از 6,427,976 میلیون فقره بیمه عمر و زندگی در کشور صادر شده است.

این رشد 4/3 درصدی تعداد بیمه‌نامه صادره بازار به‌دلیل رشد افرایش صدور تعداد بیمه‌نامه در بیشتر رشته‌های بیمه بوده است. به‌طور کلی بیشترین خدمات بیمه‌ای مربوط به محصولات بیمه‌های زیر هستند:

  • خدمات بیمه ماشین (شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین …)
  • خدمات بیمه عمر
  • خدمات بیمه درمانی
  • خدمات بیمه تکمیلی

البته 4 رشته بیمه‌ای مسئولیت، هواپیما، مهندسی و پول در مجموع فقط سهم 2/8 درصد در بازار داشته‌اند. یعنی هرکدام به ترتیب 0/5 تا 10 درصد در تعداد بیمه نامه‌های صادره کاهش داشته‌اند.

برهمین اساس بیمه‌های ایران، آسیا، دانا و پارسیان بهترین عملکرد را در مورد بیمه‌های ثالث داشته‌اند. رتبه بندی شرکت‌های بیمه عمر  هم می‌گوید که شرکت‌های بیمه پاسارگاد، ایران، کارآفرین و پارسیان هم در بخش بیمه عمر بهتر عمل کرده‌اند. دو شرکت بیمه سامان و بیمه دی و همچنین بیمه ملت هم پوشش درمانی مناسبی ارائه کرده‌اند.

میزان خسارت پرداختی شرکت های بیمه

در یازده ماه گذشته از سال 1400 تقریبا 47/4 ميليون فقره خسارت پرداخت شده است. مبلغ این خسارت‌ها هم حدود 54/1 میلیارد تومان بوده است. بیش از ۱۸ هزار و هفتصد میلیارد تومان این رقم تنها در پنج ماه اول سال 1400 پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود در مدت باقی‌مانده تا پایان سال حجم خسارات پرداختی رشد 29درصدی پیدا کند و به 56.7 هزار میلیارد تومان هم برسد.

بر اساس آمارهای بیمه مرکزی از بین انواع محصولات بیمه‌ای 3 رشته‌ درمان (با 106/3 %)، کشتی (با 84/5 %) و بدنه اتومبیل (با 54/7 %)، نسبت خسارتی بالاتر از بازار بيمه داشتند. درواقع رشد 41/7 درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل افزایش 45/1 درصدی تعداد خسارت‌های پرداختی انواع بیمه درمان است. سهم عمده خسارت‌های پرداختی برای بیمه‌های درمانی در سال 1400 تقریبا 93/3 درصد از کل تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بیمه است.

همین آمار می‌گوید شرکت‌های بیمه‌های آسیا و دانا در 9ماه ابتدایی سال 1400 بیشترین خسارت پرداختی را داشته‌اند. ارزش این خسارت پرداختی این دو شرکت در مدت گفته شده حدود 4/1 هزار میلیارد تومان بوده است که تقریبا 16/5 ‌درصد از پرداخت کل شرکت‌های دیگر بالاتر است.

جدول بیشترین پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه در سال 1400

شرکت بیمه                  سهم پرداخت خسارت
آسیا 65 درصد
دانا 46 درصد
معلم 40 تا 50 درصد
دی 40 تا 50 درصد
پاسارگاد 40 تا 50 درصد

 

شاخص سطح توانگری مالی در رتبه بندی بیمه ها

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که در رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه اهمیت دارد، میزان و سطح توانگری مالی این شرکت‌هاست. معمولا شرکت‌های مالی با سطح یک توانگری وضعیت پایدار و قابل قبولی در بازار بیمه دارند. یعنی بیمه‌شده می‌تواند به‌راحتی روی دریافت خسارت از این شرکت‌ها حساب باز کند. این موضوع مخصوصا برای خرید بیمه عمر که حکم سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را دارد واقعا مهم است.

خوشبختانه در سال 1400 بسیاری از شرکت‌های بیمه توانسته‌اند نسبت توانگری مالی و سطح توانگری خودشان را حفظ کنند و حتی آن را افزایش بدهند. درحال حاضر 28 شرکت بیمه سطح یک با توانگری مالی بیش از 100 درصد در کشور فعال هستند. بیمه‌های رازی، ملت، سامان و البرز هم توانسته‌اند با حفظ سطح یک توانگری، نسبت توانگری مالی‌شان را بیشتر هم بکنند.

اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید که توانگری مالی شرکت‌های بیمه چیست و چه کمکی در تصمیم‌گیری برای انتخاب شرکت بیمه به شما می‌کند، می‌توانید مقاله توانگری مالی بیمه چیست؟ + جدول توانگری شرکت‌ها در سال 1400 را بخوانید.

رتبه بندی شرکت‌های بیمه عمر در سال 1400

معمولا شرکت‌هایی با سطح توانگری یک بهترین گزینه برای خرید بیمه عمر هستند. البته آمارها می‌گوید خدمات بیمه عمر پاسارگاد باعث شده تا این شرکت تقریبا 40 درصد سهم بازار بیمه عمر کشور را در دست داشته باشد. دیگر بیمه‌های عمر مثل بیمه عمر سامان، بیمه عمر کارآفرین ، بیمه عمر خاورمیانه، بیمه عمر ما، بیمه عمر ملت، بیمه عمر آسیا و … هم با توجه به نرخ سود و میزان تعهدات پرداختی امراض خاص و … عملکرد خوبی در صدور بیمه عمر داشته‌اند. در زمینه نرخ سود بیمه عمر هم بیمه عمر سامان با 58 درصد سود پرداختی تا به اینجا بالاترین سود در بین بیمه‌های عمر شرکت‌های مختلف را دارد.

اسامی شرکت های بیمه ورشکسته

پژوهشکده بیمه در مردادماه سال 1400 گزارشی را منتشر کرد که در آن‌ شرکت بیمه توسعه «ورشکسته» اعلام شده است. البته‌ شورای عالی بیمه خیلی قبل‌تر پروانه فعالیت شرکت بیمه توسعه در رشته‌های بیمه خودرو و زندگی را باطل کرده و برای صدور دیگر محصولات بیمه‌ای تعلیق کرده بود. اما بالاخره بعد از حرف‌وحدیث‌های فراوان که چرا از سوی نهادهای مسئول، بیمه توسعه ورشکسته اعلام نمی‌شود، بالاخره ورشکستی این شرکت اعلام شد.

به غیر از این مورد دیگر شرکت‌های بیمه در کشور فعال هستند. منتها با توجه به میزان بدهی و مطالبات شرکت‌های بیمه معمولا نگرانی بابت ورشکستی آن‌ها وجود دارد. آن هم در شراط اقتصادی ایران. اگر می‌خواهید بدانید که چه تضمینی برای حفظ سرمایه شما در شرکت‌های بیمه وجود دارد می‌توانید مقاله اگر شرکت بیمه ورشکست شود چه اتفاقی رخ می دهد؟ را بخوانید.

خرید بهترین بیمه از ازکی

با مراجعه به اپلیکیشن و سایت ازکی می‌توانید انواع محصولات بیمه‌ای شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را از نظر پوشش و سقف تعهدات و البته قیمت بخرید.

سوالات متداول

۱. چه فاکتورهایی در رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه توسط بیمه مرکزی مدنظر قرار می‌گیرد؟
بیمه مرکزی فاکتورهایی نظیر میزان توانگری شرکت بیمه، میزان حق بیمه تولیدی، تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده، میزان خسارت پرداختی و رضایت مشتریان را برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه در نظر می‌گیرد.

۲. چه عواملی در رضایت مشتریان از شرکت‌های بیمه اهمیت دارد؟
عواملی مانند سادگی و سرعت صدور بیمه‌نامه، پاسخگویی، دانش کارکنان، محیط فیزیکی، کیفیت ارتباط با مشتری، سادگی و سرعت پرداخت خسارت، تناسب شرایط بیمه‌نامه با نیاز مشتری، و دادن اطلاعات کافی به مشتری برای انتخاب و خرید پوشش‌های تکمیلی از جمله فاکتورهای مهم در این زمینه هستند.

۳. چگونه می‌توان بهترین شرکت بیمه را برای بیمه‌نامه سال 1401 انتخاب کرد؟
برای انتخاب بهترین شرکت بیمه، می‌توانید رتبه‌بندی‌های انجام شده توسط بیمه مرکزی را مطالعه کنید که شامل اطلاعات مربوط به توانگری مالی، میزان حق بیمه تولیدی، سطح خدمات و رضایت مشتریان می‌شود.

۴. کدام شرکت‌های بیمه عملکرد بهتری در بخش بیمه‌های عمر و درمانی داشته‌اند؟
بر اساس رتبه‌بندی‌ها، شرکت‌هایی مانند بیمه پاسارگاد در بخش بیمه عمر و شرکت‌های بیمه سامان و بیمه دی در بخش بیمه‌های درمانی عملکرد بهتری داشته‌اند.

۵. چگونه می‌توان از شرکت‌های بیمه‌ای ورشکسته اطلاع پیدا کرد؟
برای اطلاع از وضعیت مالی شرکت‌های بیمه و اجتناب از خرید بیمه از شرکت‌های ورشکسته، می‌توانید گزارش‌های منتشر شده توسط پژوهشکده بیمه و بیمه مرکزی را دنبال کنید. این گزارش‌ها معمولاً وضعیت مالی شرکت‌های بیمه را شفاف‌سازی می‌کنند.

نمایش بیشتر

18 دیدگاه

    1. باسلام ،بنظرم بیمه پارسیان یکی از موفق ترین و بهترین شرکتهای بیمه ای هست ،هم به لحاظ پرداخت خسارت هم به لحاظ خدمات هم به لحاظ بروز بودن واقعا حرف نداره

  1. من برای اولین بار از ازکی بیمه بدنه خریدم پولش رو هم واریز کردم ولی پس از کسر پول و ارسال کد رهگیری پیام اومد که مراحل رو از اول طی کنین و از طرفی پول برگشت نشد پشتیبانی هم که کلا پاسخگو نیست ازکی یک شرکت کلاهبردار هست و هیچ بیمه ای صادر نمیکنه فقط واریزی شما رو بالا میکشه سعی کنین در دام نیفتین من هفتصد هزار تومن از جیبم رفت ازکی =کلاهبرداری هیچکس هم پاسخگو نیست

    1. سعید عزیز سلام
      برای مشکل پیش آمده متاسفیم. لطفا کد رهگیری رو ارسال کنید تا ما این مورد رو پیگیری کنیم.

    2. نه اصلا اینطور نیست ، من بیش از۶۰ بیمه نزدازکی صادر کردم .که باهیچ مشکلی مواجه نشدم .
      شرکت فوق‌العاده متعهد، پیگیروقوی هست رفتارکارکنانش دربدرفتارترین مشتریان بسیارمودبانه وموقراست .
      دربین استارتاپ ها واقعا بی نظیر است.

    1. احمد عزیز سلام
      ازکی شرکت بیمه نیست اما اگر بیمه‌اتون رو از ازکی بخرید حتما پیگیر کارهاتون هستیم اگه با مشکل مواجه شدید شماره پیگیریتون رو برای ما ارسال کنید.

      1. سلام من چندسال بیمه شخص ثالث وبدنه ازمیهن برای سه دستگاه خودرو کردم ولی امسال پاک پشیمان شدم بخاطراینکه خودرو وقتی پارک بود یه ماشین دیگه بهش زد وبعلت نامتعارف خوندن خودرو سهم اندکی ازخسارت پرداخت و مجبور با استفاده ازبیمه خودم که میهن بود شدم باکلی دردسر مدارک دراختیار بیمه قرارگرفت ولی بعد از حدود بیست روز علیرغم امیدواری دادن بیمه موفق به دریافت سهم اندک خسارت پرداختی نشده وبه پایان سال برخوردم شاید تا آخر سال دیگه بپردازند.

  2. مگه نه اینکه اعتبار بیمه نامه بعد از واریز وجه به حساب شرکت بیمه هست . ازکی چند روز بعد از پرداخت مشتری پولو به حساب شرکت بیمه واریز میکنه؟؟؟
    نکنید این کارو. تاخیر در پرداخت وجه به شرکت بیمه در صورت وقوع حادثه فقط به مشتری ضرر میزنه

    1. همراه عزیز سلام
      شما می‌توانید روند صدور بیمه نامه رو در حساب کاربری خودتون مشاهده کنید، بیمه‌های خودرو با تکمیل مدارک اگر قبل از ساعت ۹ شب سفارش داده بشوند همون روز صادر می‌شوند و در غیر این صورت بلافاصله روز بعد صادر می‌شوند.

  3. سلام بدون هیچ قصد و غرض ورزی میگم بی سازمان ترین و بی برنامه ترین شرکت بیمه ،” بیمه تجارت نو ” هست. معلوم نیست کی به کیه ،چی به چیه .و مهمتر اینکه حتی کارمند و رئیس و مدیرانی که شمالی نباشن سریع زیرآبشون میخوره . ۲۰ سال سابقه کاری دارم توی عمرم همچین شرکت آماتور و هر که به هر کی ندیده بودم .

  4. با سلام برخی از شرکتهای بیمه حضورشان به آبرو و حیثیت حرفه ایی صنعت بیمه لطمه وارد میکند ! برای مثال شرکت بیمه آرمان خسارتهای جزیی را با زمان انتظار حداقل یکماه پرداخت میکند و در تماس با کارشناس ایشان ابراز عجز کرده و میگوید (( چی بگم من فقط یک کارشناسم)) جالبه که مدیر عامل این شرکت در پاسخ به این اهمال میفرمایند این مسائل به من ربطی ندارد!!!!!!! اگه نمیتوانی مگر مجبوری؟ دارایی مردم که بعنوان حق بیمه میگیری و بیت المال هستش را چکار میکنی ؟

    1. باسلام- بنده کارمند رسمی یکی از ادارات دولتی هستم و دارای 25 سال سابقه. در این 25 سال بیمه تکمیلی با بیمه هایی همچون دانا- سینا- البرز- سرمد و در نهایت از سال گذشته با بیمه آرمان داشته ایم- بیمه آرمان با تاخیر یک ماهه که پیشکش، با تاخیر حدود 5 ماهه فاکتور ها را پرداخت میکنه طوری که دیگه بیخیال دریافت هزینه ها می شیم. عاجزانه میخوام به هیچ وجه من الوجوه به سمت این بیمه نروید

  5. دوستان مراقب باشین که از سایت های آنلاین بیمه نامه که خیلی مهم است رو خرید نکنین.
    من برای اولین بار از سایت ازکی بیمه شخص ثالث خریدم و بیمه نامه با تاخیر 4 روزه صادر شد و بعد از صدور تو همین سال هم به خودرو خسارت وارد شد که هیچ نماینده بیمه ای چون از سایت خریده بودم منو پشتیبانی نکرد و به پشتیبان ازکی هم که تماس میگرفتم منو ارجاع میداد به نماینده یا شعب اون شرکت و منو سر در گم کرده بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا