دریافت خسارت

راهنمای دریافت خسارت بدون برگه کروکی در 1402

همیشه وقتی پای تصادف ماشین‌ها درمیان باشد، برای مشخص کردن علت حادثه و مقصر ماجرا سراغ برگه‌ای به‌نام کروکی می‌رویم. خسارت گرفتن بعد از بعضی تصادف‌ها به کروکی کشیده شده توسط افسر پلیس راهنمایی‌ و رانندگی نیاز دارد. شرایطی هم هست که می‌توانیم بدون داشتن برگه کروکی به نمایندگی‌های پرداخت خسارت شرکت بیمه خود برویم و پرونده دریافت خسارت تشکیل بدهیم. اگر می‌خواهید بدانید چه زمانی و چگونه بدون نیاز به برگه کروکی می‌توانید برای دریافت خسارت بعد از تصادف اقدام کنید، این مقاله و پرسش‌هایش را تا انتها بخوانید. حتما سوالات شما هم پاسخ داده شده است.

در چه تصادف‌هایی نیاز به کروکی است؟

در موارد زیر برای گرفتن خسارت‌ از بیمه، حتما باید برگه کروکی (سازشی یا غیرسازشی) داشته باشیم:

  • تصادف با ماشین نظامی؛
  • تصادف با ماشین سنگین (کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و…)؛
  • تصادف با موتور؛
  • تصادفات زنجیره‌ای و برخورد چند ماشین؛
  • نداشتن گواهینامه یا بیمه‌نامه یکی از طرفین تصادف؛
  • تصادف با فردی که ساکن شهر دیگری است؛
  • تصادف به خاطر رد کردن چراغ قرمز؛
  • برخورد با با شی ثابت مثل گاردریل و درخت؛
  • پیوسته نبودن بیمه‌نامه شخص ثالث امسال و سال گذشته (یعنی بین تاریخ صدور بیمه‌نامه تا بیمه‌نامه بعدی تأخیر زمانی وجود داشته باشد)؛
  • گذشتن کم‌تر از 20 روز از شروع بیمه‌نامه شخص ثالث؛
  • زخمی شدن یا خدای نکرده فوت کردن کسی در تصادف؛
  • تصادف به خاطر دنده عقب؛
  • تصادف برای بار دومی در طول مدت بیمه‌نامه؛
  • نامعلوم بودن دلیل تصادف؛
  • تصادف شاخ‌به‌شاخ؛
  • خسارت‌های مالی بیشتر از 30 میلیون تومان در سال 1402.

اگر می‌خواهید شرایط خسارت بیمه بدنه با کروکی در 1402 را بدانید اینجا را بخوانید.

دریافت خسارت بیمه بدون حضور مقصر

خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث

اگر شما شرایط بالا را نداشته باشید می‌توانید بدون داشتن کروکی از شرکت بیمه خسارت بگیرید. حواستان باشد که داشتن رضایت طرفین برای گرفتن خسارت لازم است. برای اینکه مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث را کمتر کنید. یشنهاد می‌کنیم که بعد از تصادف حتما با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید تا اگر راننده مقصر نظرش را عوض کرد، بوانید شرایط را اثبات کنید.د

رضمن برای اینکه مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث را کمتر کنید، از صحنه تصادف عکس بگیرید و مدارک شناسایی و شماره بیمه راننده مقصر را داشته باشید تا برای گرفتن خسارت بدون کروکی با مشکل مواجه نشوید.

 

شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی در بیمه شخص ثالث چیست؟

برای اینکه بتوانیم بدون داشتن کروکی پرونده دریافت خسارت بیمه ثالث تشکیل بدهیم، قبل از همه خسارت اتفاق افتاده باید مالی باشد. یعنی برای خسارت‌های بدنی و جانی نمی‌توانیم بدون داشتن کروکی برای دریافت خسارت اقدام کنیم. همچنین مهم است که هر دو راننده (مقصر و زیان‌دیده) به شعبه پرداخت خسارت بیمه‌گذار خود مراجعه کنند. دراین‌صورت پس از تکمیل فرم اعلام خسارت توسط مقصر و زیاندیده، ماشین‌ها توسط کارشناس شرکت‌های بیمه طرف قرارداد بازدید می‌شوند تا میزان خسارت آن‌ها مشخص شود.
البته همان‌طور که گفته شده هم راننده مقصر و هم راننده زیان‌دیده هر دو باید گواهی‌نامه معتبر داشته باشند.

خسارت-بدون-کروکی

مدارک لازم برای گرفتن خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث

برای تشكيل پرونده خسارت مالی شخص ثالث بدون کروکی باید مدارک زیر را به بیمه‌گر تحویل بدهیم:

  • اصل و كپی مدارک مقصر و زيان‌‌ديده يا زيان‌‌ديدگان حادثه (گواهينامه، كارت ملی)؛
  • اصل و كپی كارت مشخصات خودروی مقصر و زيان‌ديده؛
  • اصل و كپی بيمه‌نامه معتبر و پیوسته شخص ثالث خودروی مقصر و زيان‌‌ديده؛
  • داشتن شماره بیمه‌نامه ماشین مقصر.

خسارت بدون کروکی بیمه بدنه ماشین

در سال 1402 می‌توانید بدون کروکی خسارت‌های کمتر از 30 میلیون تومان را از بیمه بدنه بگیرید. البته تصادف نباید جزو مواردی که در بالا گفته شد یا تصادفات خاص باشد. نکته مهم دیگر اینکه فقط یک بار در مدت اعتبار بیمه‌نامه بدنه‌تان تا سقف مجاز بیمه‌نامه امکان دریافت خسارت بدون داشتن کروکی را خواهید داشت.

شرایط پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی

به‌طور کلی بیمه‌نامه بدنه چه راننده ماشین بیمه‌شده شده مقصر باشد و چه مقصر نباشد پرداخت خسارت‌ تا میزان مشخصی که در بیمه‌نامه ثبت شده است را پوشش می‌دهد. اما گاهی هم پس از تصادف آنقدر اوضاغ شلوغ و درهم می‌شود که کشیدن کروکی یا گرفتن آن از افسر حاضر در محل فراموش می‌شود. نگران نباشید در این صورت هم همچنان می‌توانید هزینه‌های بازسازی خسارت وارد شده به بدنه ماشین‌تان را از بیمه بدنه‌تان دریافت کنید. منتها شرکت‌های بیمه برای پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی شرایطی دارند.

به‌طور کلی برای دریافت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی باید شرایط زیر را داشته باشیم:

  • هر دو ماشین در هنگام حادثه دارای بیمه‌نامه معتبر باشند؛
  • هر دو راننده گواهینامه مجاز رانندگی با وسیله مورد نظر را داشته باشند؛
  • اختلافی بین طرفین حادثه وجود نداشته باشد؛
  • حادثه باعث خسارت جانی به کسی نشده باشد.

مدارک دریافت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی

برای گرفتن خسارت بیمه بدنه هم باید مدارک زیر را آماده کنیم:

  • کارت ماشین؛
  • گواهینامه؛
  • کارت ملی؛
  • سند ماشین‌ در صورت نیاز؛
  • بیمه‌نامه‌ شخص ثالث؛
  • بیمه‌نامه بدنه.

بعد از تحویل مدارک و تشکیل پرونده در واحدهای خسارت بیمه‌گرتان، میزان خسارت توسط کارشناسان آن‌ها ارزیابی و تعیین شده و مبلغ آن به بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

نکات مهم برای گرفتن خسارت بدون کروکی

برای اینکه بتوانید بدون کروکی خسارت بگیرید، باید حتما حداکثر 5 روز بعد از وقوع حادثه به شرکت بیمه مراجعه و فرم‌های درخواست دریافت خسارت را پر کنید. اگر این موضوع را پشت گوش بیندازید، پس از این مدت شرکت بیمه عملا تعهدی درقبال پرداخت هزینه‌های خسارت ندارد.

اگر هم به‌هردلیلی با وجود اینکه افسر حاضر در محل تشخیص داد که نیازی به کشیدن کروکی نیست، ولی بیمه‌گذار از شما درخواست برگه کروکی می‌کند، باید با مراجعه به همان افسر برگه کروکی و گزارش حادثه را از او دریافت کنید.

حواستان هم باشد که برای تشکیل پرونده دریافت خسارت بدون کروکی بیمه ثالث هم راننده مقصر و هم زیان‌دیده درگیر می‌شوند. پس اگر هرکدام از طرفین به‌هردلیلی نمی‌تواند به بیمه‌گذار خود مراجعه کند حتما باید برگه کروکی تهیه کنید.

سقف خسارت بدون کروکی در 1402 چقدر است؟

سقف خسارت بدون کروکی بیمه ثالث و سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه برای هر سال بستگی به مقدار دیه تعیین شده آن سال دارد. معمولا شرکت‌های بیمه 2/5 درصد یا یک چهلم مبلغ دیه در ماه‌های حرام‌ را به‌عنوان سقف خسارت پرداخت بدون کروکی تعیین می‌کنند. یعنی با توجه به دیه یک میلیارد و 200 میلیونی ماه‌های حرام در سال 1402 برای گرفتن خسار‌ت‌های کمتر از 30 میلیون تومان نیازی به گرفتن کروکی نداریم.

خبر خوب اینکه در سال 1402 می‌توانید برای دریافت خسارت‌های بدون کروکی و کم‌تر از 30 میلیون تومان از دریافت خسارت آنلاین ازکی استفاده کنید. اگر بیمه‌نامه خود را به‌صورت آنلاین از وب‌سایت یا اپلیکیشن ازکی خریده‌اید، چه خودتان خسارت دیده باشید و چه مقصر حادثه باشید می‌توانید از خدمات دریافت خسارت آنلاین ما استفاده کنید.

سوالات متداول

۱. در چه شرایطی برای دریافت خسارت بیمه نیاز به کروکی داریم؟
برای دریافت خسارت از بیمه در شرایطی نظیر تصادف با ماشین نظامی، ماشین سنگین، موتورسیکلت، تصادفات زنجیره‌ای، نداشتن گواهینامه یا بیمه‌نامه یکی از طرفین، تصادف با فرد ساکن در شهر دیگر، رد کردن چراغ قرمز، برخورد با شی ثابت، پیوسته نبودن بیمه‌نامه شخص ثالث، گذشتن کمتر از ۲۰ روز از شروع بیمه‌نامه، زخمی شدن یا فوت کسی در تصادف، تصادف به خاطر دنده عقب، تصادف برای بار دوم در طول مدت بیمه‌نامه، نامعلوم بودن دلیل تصادف، تصادف شاخ به شاخ، و خسارت‌های مالی بیشتر از ۳۰ میلیون تومان، حتما نیاز به کروکی داریم.

۲. چگونه بدون کروکی می‌توان خسارت بیمه شخص ثالث را دریافت کرد؟
اگر شرایط ذکر شده در بالا را نداشته باشید و داشتن رضایت طرفین مهیا باشد، می‌توانید بدون کروکی برای دریافت خسارت از بیمه اقدام کنید. توصیه می‌شود بلافاصله بعد از تصادف با پلیس تماس بگیرید و صحنه تصادف را عکسبرداری کنید.

۳. مدارک لازم برای گرفتن خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث چیست؟
برای تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث بدون کروکی، نیاز به ارائه اصل و کپی مدارک مقصر و زیان‌دیده (گواهینامه، کارت ملی)، کارت مشخصات خودرو، و بیمه‌نامه معتبر و پیوسته شخص ثالث است.

۴. خسارت بدون کروکی بیمه بدنه چگونه امکان‌پذیر است؟
در سال ۱۴۰۲، می‌توانید برای خسارت‌های کمتر از ۳۰ میلیون تومان بدون کروکی از بیمه بدنه دریافت کنید، مشروط بر اینکه تصادف شامل شرایط خاص نباشد و این امکان فقط یک بار در مدت اعتبار بیمه‌نامه بدنه وجود دارد.

۵. سقف خسارت بدون کروکی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟
سقف خسارت بدون کروکی معمولاً ۲/۵ درصد یا یک چهلم مبلغ دیه در ماه‌های حرام تعیین می‌شود، که برای سال ۱۴۰۲، خسارت‌های کمتر از ۳۰ میلیون تومان را شامل می‌شود. این امکان از طریق دریافت خسارت آنلاین نیز فراهم است.

نمایش بیشتر

4 دیدگاه

  1. باسلام. من ماشینم رفت روی جدول سیمانی کنار خیابان و دوتا رینگ با لاستیکها خسارت دیدن ولی میزان خسارت کمتر از ۲۰ملیونه آیا نیاز ب کروکی دارم

  2. سلام
    حدود یک ماه پیش یکی از پشت به ماشین بنده کوبید
    به ۱۱۰ خبر دادیم ولی مقصر گفتن من گردن میگیرم و ببریم صافکار و…
    الان بعد یک ماه میگه نه نشد. شما زیاد خرج کردی.
    از ایشون فقط یه بیمه نامه دارم.
    آیا الان من ببرم بیمه خسارتم رو میتونم بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا