دیه

دیه شکستگی مهره‌های کمر و ستون فقرات در سال 1402 چقدر است؟

در این مطلب به مبحث دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه و نحوه محاسبه آنها می‌پردازیم. تاثیر هر یک از آسیب‌ها (شکستگی، قطع و از‌بین‌بردن، کندن، فلج کردن و …) در میزان دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه، با توجه به نسبت آن به کل دیه محاسبه می‌شود.

ماده ۶۴۷ دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه

دیه شکستن ستون فقرات به ترتیب زیر است:

الف) شکستن ستون فقرات درصورتی‌که اصلا درمان نشود و یا بعد از علاج به صورت خمیده درآید، دارای دیه کامل است.

ب) شکستن ستون فقرات که بی‌عیب درمان شود، ولی موجب ازبین‌رفتن یکی از منافع فرد شود، مانند اینکه فرد توان راه‌رفتن یا نشستن نداشته باشد و یا توان جنسی یا کنترل ادرار وی از بین برود، موجب دیه کامل است.

پ) شکستن ستون فقرات که درمان نشود و موجب عوارضی از قبیل موارد ذکرشده در بند (ب) شود، علاوه بر دیه کامل شکستگی ستون فقرات، موجب دیه یا ارش هر یک از عوارض حاصل از آن هم می‌شود. در شرایطی که حدود و اندازه دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه در قوانین مشخص نشده باشد، به آن نوع آسیب ارش تعلق می‌گیرد.

ت) شکستن ستون فقرات که بدون عیب درمان شود، موجب یک‌دهم دیه کامل است.

ث) شکستن ستون فقرات که موجب فلج و بی‌حس‌شدن پاها شود، علاوه بر دیه ستون فقرات، دوسوم دیه برای فلج دو پا هم به آن تعلق می‌گیرد.

‌تبصره ۱: ‌مراد از شکستن ستون فقرات، شکستن یک یا چند مهره از مهره‌های ستون فقرات به‌جز مهره‌های گردن و استخوان دنبالچه است.

تبصره ۲: ‌اگر حادثه‌ای بدون ایجاد شکستگی در ستون فقرات سبب خمیدگی پشت شود، درصورتی که خمیدگی درمان نشود، موجب دیه کامل و در صورتی که بدون عیب درمان شود، دیه آن یک دهم دیه کامل است.

ماده ۶۴۸ دیه شکستگی مهره کمر و ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه

قطع نخاع دیه کامل و قطع جزئی از آن به‌نسبت مساحت عرض، دیه دارد. به عبارتی دیگر دیه مهره کمر شکسته یا دیه شکستگی مهره کمر که بر اثر تصادف شکسته در قانون برابر است و اگر بدون جراحی خوب شود (دیه شکستگی مهره کمر بدون جراحی) و باعث هیچ‌گونه عوارضی مانند فلج یا غیره نشود، دیه آن ۱۰ درصد دیه کامل است.

ماده ۶۴۹ دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه

هرگاه قطع نخاع موجب عیب عضو دیگر شود، نسبت به دیه یا ارش آن عضو بر دیه نخاع افزوده می‌شود.

ماده ۶۵۰ دیه شکستن ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه

از بین بردن دو کپل به‌نحوی‌که به استخوان برسد، دیه کامل و هر کدام از آنها، نصف دیه کامل و قسمتی از آن به همان نسبت دیه دارد.

ماده ۶۵۱ دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه

شکستن استخوان دنبالچه موجب ارش می‌شود، مگر آنکه باعث شود فرد قادر به کنترل مدفوع نباشد که در این صورت دیه کامل دارد. اگر قادر به کنترل مدفوع باشد، ولی قادر به کنترل باد نباشد، ارش آن نیز پرداخت می‌شود.

ماده ۶۵۲ دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه

هرگاه صدمه‌ای که به حد فاصل بیضه‌ها و مقعد وارد شده است، موجب عدم کنترل ادرار یا مدفوع یا هردو شود، یک دیه کامل دارد.

دیه شکستگی مهره کمر با عمل جراحی

دیه شکستن ستون فقرات و دیه شکستگی مهره کمر با عمل جراحی، در صورتی که اصلا درمان نشود و یا بعد از علاج به صورت خمیده درآید، موجب دیه کامل است که مبلغ دیه شکستن ستون فقرات سال 1402، بر اساس نرخ دیه برابر 900 میلیون تومان است. دیه شکستن ستون فقرات و دیه شکستگی مهره کمر با عمل جراحی که بدون عیب درمان شود، برابر با یک‌دهم دیه کامل است. بنابراین مبلغ دیه شکستگی مهره کمر سال 1402 که در صورت درمان بدون عیب و نقص باید توسط مسئول پرداخت دیه داده شود، باتوجه‌به نرخ دیه سال 1402 برابر با 90 میلیون تومان خواهد بود.

دیه شکستگی مهره کمر بدون عمل جراحی

اگر شکستگی مهره کمر بدون جراحی خوب شود و باعث هیچگونه عوارضی مانند فلج یا غیره نشود، دیه آن ۱۰ درصد دیه کامل است.

دیه شکستگی مهره کمر در ماه حرام

دیه اعضای بدن در ماه‌های حرام افزایش نمی‌یابد. در واقع افزایش مبلغ دیه ماه‌های حرام تنها در موارد فوت اعمال می‌شود و برای مواردی مانند دیه تنگی کانال نخاعی یا دیه ترک مهره کمر، دیه مانند ماه‌های عادی پرداخت می‌شود.

دیه دیسک کمر مهره ۴ و ۵

فرقی بین اینکه کدام مهره‌ها بشکند یا یک مهره یا چند مهره بشکند، وجود ندارد. به عبارتی دیگر دیه یک مهره شکسته با دیه چند مهره شکسته در قانون برابر است و اگر بدون جراحی خوب شود و باعث هیچ‌گونه عوارضی مانند فلج یا غیره نشود، دیه آن ۱۰ درصد دیه کامل است.

دیه بیرون زدگی دیسک گردن

برای دیسک گردن معمولا دیه تعیین نمی‌شود؛ یعنی دیه کمی دارد و  ارتباط آن با حادثه به راحتی محرز نمی‌شود. در نهایت باید قاضی دادگاه مقدار دقیق دیه دیسک کمر و گردن را مشخص کند.

محاسبه دیه دیسک کمر سال ۱۴۰۲

در جواب این سوال که دیه دیسک کمر در تصادف چقدر است؟ باید بگوییم که حدود ۱۰٪ دیه کامل حساب می‌شود و در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۰ میلیون در ماه‌های عادی پرداخت می‌شود.

دریافت دیه آسیب‌دیدگی ستون فقرات با بیمه شخص ثالث

فارغ از آنکه دیه دیسک کمر در تصادف چقدر است، باید بگوییم که بیمه شخص ثالث در این شرایط باید خسارت شما را پرداخت کند. اگر شما در تصادف آسیب دیده‌اید، بیمه شخص ثالث راننده مقصر، دیه شکستن ستون فقرات شما را پرداخت می‌کند. اگر هم خودتان مقصر حادثه باشید، با استفاده از بیمه شخص ثالث ماشین‌تان می‌توانید دیه دیسک کمر در تصادف خود را از شرکت بیمه بگیرید.

سوالات متداول

۱. چه عواملی در تعیین میزان دیه ستون فقرات و نخاع دخیل هستند؟
میزان دیه ستون فقرات و نخاع بر اساس نوع آسیب (مانند شکستگی، قطع، فلج شدن)، میزان آسیب وارده، و تأثیر آن بر عملکرد بدن محاسبه می‌شود. برای مثال، شکستگی ستون فقرات که باعث فلج شدن پاها شود، دیه متفاوتی نسبت به شکستگی بدون عوارض جانبی دارد.

۲. آیا دیه برای هر نوع آسیب به نخاع یکسان است؟
خیر، دیه برای آسیب‌های مختلف به نخاع متفاوت است. به عنوان مثال، قطع کامل نخاع دیه کامل دارد، در حالی که قطع جزئی از نخاع بر اساس مساحت عرض آسیب دیده محاسبه می‌شود.

۳. چگونه دیه برای شکستگی ستون فقرات تعیین می‌شود؟
دیه برای شکستگی ستون فقرات بر اساس شدت و عواقب شکستگی تعیین می‌شود. به طور مثال، شکستن ستون فقرات که بدون عیب درمان شود، دارای یک دهم دیه کامل است. در صورتی که شکستگی عوارض جدی مانند فلج شدن داشته باشد، ممکن است دیه بیشتری تعلق بگیرد.

۴. دیه برای آسیب‌های مختلف نشیمنگاه چگونه محاسبه می‌شود؟
دیه برای آسیب‌های نشیمنگاه بر اساس نوع و شدت آسیب محاسبه می‌شود. مثلاً، شکستن استخوان دنبالچه که باعث عدم کنترل مدفوع شود، دیه کامل دارد. در حالی که اگر فرد همچنان قادر به کنترل مدفوع باشد، اما قادر به کنترل باد نباشد، ارش آن نیز پرداخت می‌شود.

۵. چه تفاوتی بین دیه شکستگی مهره کمر با و بدون عمل جراحی وجود دارد؟
دیه برای شکستگی مهره کمر با توجه به اینکه آیا نیاز به عمل جراحی بوده یا خیر متفاوت است. اگر شکستگی بدون نیاز به جراحی درمان شود و عوارض جانبی مانند فلج نداشته باشد، دیه آن 10 درصد دیه کامل است. در صورتی که شکستگی با عمل جراحی درمان شود و عوارض جدی داشته باشد، ممکن است دیه بیشتری محاسبه شود.

نمایش بیشتر

21 دیدگاه

  1. ایا استخوان زائد عرضی مهره هفتم گردن جز ستون فقرات میباشد,؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      در مبحث دیه استخوانهای گردن و دنبالچه جزو ستون فقرات نیستند و دیه مقدر (تعیین شده) ندارند و بنا به آسیب وارد شده به اونها ارش تعلق میگیره

  2. با سلام واحترام
    من از ناحیه دنبالچه به تشخیص پزشک متخصص مغز و اعصاب دچار شکستگی شدم وپزشک گفته باید جراحی بشم و استخوان خارج بشه بابت این مشکل چه مقدار دیه به من تعلق میگیره.

    1. سلام وقت شما بخیر
      استخوان دنبالچه دیه مقدر نداره و ارش بهش تعلق میگیره. باید جراحی و طول درمان طی بشه تا بتونن میزان دیه رو مشخص کنن.

  3. سلام وقتتون بخیر در تصادف یکی از مهره های کمر پدرم شکسته شده میخواستم ببینم دیه ش چقدر میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که بعد از اتمام طول درمان التیام مطلوب باشه و عیبی بوجود نیاد 1 دهم دیه کامل یعنی تقریبا مبلغ 23 میلیون تعلق میگیره. در صورتی که مشکلی وجود داشته باشه دیه بستگی به اون مشکل داره.

  4. سلام همسر من توی تصادف دنبالچش آسیب دیده جوری که دکتر هم گفت اگر تا یک ماه دیگه درد داشت باید عمل بشه درست نمیتونه بشینه و حتی خونه نشین شده حداقل دیه ای که بهش میدن خواستم ببینم چقدره
    لطفا جواب رو به ایمیلم بفرستید ممنون میشم

    1. سلام وقت شما بخیر
      برای استخوان گردن و دنبالچه دیه مقدر وجود نداره و ارش براشون تعیین میشه . چون شکستگی های مربوط به این نواحی ممکنه عوارض و مشکلات زیادی بوجود بیاره . بنابراین تا تکمیل دوره درمان و مشخص شدن اللتیام مطلوب یا معیوب نمیشه دیه تعیین کرد.

  5. سلام خسته نباشیدمن شهریور۹۷تصادف کردم لگنم ازسه جت شکست دکترپنج ماه دوره درمان نوشت میخواستم ببینم چقددیه بهم تعلق میگیره

    1. سلام وقت شما بخیر
      از اونجایی که شکستگی لگن ممکنه بر روی منافع تاثیر بگذارده تعیین دقیق میزان دیه باید بعد از تکمیل طول درمان و توسط پزشکی قانونی تعیین بشه. اما به صورا کلی شکستگی با التیام مطلوب 8 درصد و با التیام معیوب 10 درصد دیه داره.

  6. میزان دیه یا ارش لغزندگی مهره و التهاب دیسک کمر که نیاز به جراحی دارد چقدر است ؟

    1. با سلام.
      برای التهاب دیسک کمر و لغزندگی مهره در قانون دیه مشخصی وجود نداره به همین علت بر اساس نظر پزشکی قانونی و رای دادگاه ارش برای شما تعیین میشه.

  7. سلام ،دیه برای له شدگی روباطهای روی پا و ساویدگی ۲مهره از کمر چه مقدار دیه تعلق میگیره

    1. با سلام.
      درباره مواردی که مطرح کردید ارش مشخص میشه و دیه مشخصی در قانون وجود نداره. بعد از سپری شدن طول درمان ارش بر اساس نظر پزشکی قانونی و رای دادگاه باید مشخص بشه.

  8. سلام خسته نباشید.مادر من در اثر تصادف یک مهره کمرش شکست و چند مهره کمرش روی هم سرخورد که دکتر تشخیص عمل دادن و عمل شد.حداقل میزان دیه که به مادرم تعلق میگیره چهقدره؟

    1. با سلام.
      میزان دیه بر ااس رای دادگاه و نظر پزشکی قانونی تعیین میشه. اما به طور کلی شکستگی مهره کمر درصورت التیام مطلوب معادل یک دهم دیه کامل و معادل 23 میلیون است.در صورتی که کامل درمان نشده باشه براساس مشکلی که برای مهره پیش اومده دیه متفاوت میشه. درباره سرخوردگی مهره ها هم ارش مشخص میشه.

  9. سلام وقتتون بخیر.من تو یه تصادف ۲ تا از مهره ها کمرم شکست.یکیش ۵۰%کوتاه شده یکیش ۲۵ %و پلاتین گذاشتن تو‌کمرم و ۳۲%دیه بریدن میخواستم ببینم چقدر میشه مقدارش یعنی جقدر تعلق میگیره

    1. با سلام
      32 درصد دیه تقریبا برابر با 73920000 تومان هست.

  10. وقت بخیر
    در گواهی پزشکی قانونی درباره شکستگی لگن این جمله آمده: شکستگی استخوانهای عانه بدون عیب التیام یافته که ارش آن ۱۶ درصد دیه کامل تعیین میگردد، ولی پزشک بیمه ۸ درصد این مقدار را تائید کرده، ممنون میشم به این ۲ سئوال پاسخ بدین، ۱) مقدار ارش تعیین شده صحیح است؟ ۲) پزشک بیمه قانونا اجازه چنین کاری دارد؟

    1. با سلام.
      درباره ارش نظر پزشکی قانونی ملاک هست و امکان تعیینش توسط مرجعی غیر از این سازمان وجود نداره.
      بیمه ها موظف هستند بر اساس گزارش پزشکی قانونی و رای دادگاه دیه رو پرداخت کنه و بیمه زمانی میتونه طبق نظر پزشک معتمد خسارت کمتری پرداخت کنه که به صحنه سازی بودن حادثه شک داشته باشه که نیاز به پیگیری قانونی داره.
      شما میتونید برای دریافت کامل دیه پیگیری قانونی داشته باشید.

  11. سلام دوست عزیز. متاسفیم بابت اتفاقی که براتون رخ داده. متاسفانه شرکت بیمه در پرداخت حق شما کوتاهی کرده و امکان اینکه وکیل بتونه حق شما رو بگیره زیاده.

دکمه بازگشت به بالا