دیه

دیه شکستگی دنده، ترقوه و آسیب‌های آن چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از آسیب‌های همیشگی در تصادف‌ها معمولا آسیب به دنده‌ها یا ترقوه و کتف است. تمامی خسارت‌های جانی وارد شده به آسیب‌دیده هم باید در قالب دیه شکستن دنده در تصادف یا دیه شکستگی قفسه سینه به او پرداخت شود. در ادامه مبحث دیات در قانون مجازات‌های اسلامی به مبحث دیه دنده و ترقوه و نحوه محاسبه می‌پردازیم. اگر می‌خواهید بدانید دیه دنده و ترقوه در قانون مجازات‌های اسلامی چگونه محاسبه می‌شود و چقدر است؟ این مقاله را تا انتها بخوانید.

دیه شکستگی دنده در سال 1401 چقدر است؟

به‌طور کلی در قانون مجازات‌های اسلامی دیه دنده و ترقوه براساس تاثیر هر یک از آسیب‌ها (شکستگی، در رفتگی مفصل، فرو رفتن دنده‌ها و …) محاسبه می‌شود. معمولا مقدار دیه براساس نوع و میزان آسیب و نسبت آن به کل دیه تعیین می‌شود.

با توجه به جدول دیه اعضای بدن در سال 1401 مبلغ دیه ترقوه و دنده هم برابر است با:

اعضای بدن

مبلغ دیه (تومان)
دیه شکستن استخوان دنده

 (استخوان‌های محیط به قلب)

۲۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان
دیه شکستن استخوان دنده

 (استخوان‌هایی که محیط به قلب نیستند)

۹/۰۰۰/۰۰۰ تومان
دیه در رفتن دنده 

(استخوان‌های محیط به قلب)

۶/۷۵۰/۰۰۰ تومان
دیه در رفتن دنده 

(سایر استخوان‌ها)

۴/۵۰۰/۰۰۰ تومان
ترک‌خوردن قفسه سینه

 (استخوان‌های محیط قلب)

۱۱/۲۵۰/۰۰۰ تومان

ترک‌خوردن قفسه سینه

(سایر استخوان‌ها)

۶/۳۰۰/۰۰۰ تومان

در شرایطی که حدود و اندازه دیه دنده و ترقوه در قوانین مشخص نشده باشد، به آن نوع آسیب ارش تعلق می‌گیرد. درضمن مبلغ دیه اعضای بدن در ماه‌های حرام و غیرحرام یکسان است. درواقع فقط دیه مربوط به فوت و قتل برای ماه‌های حرام بیشتر است.

در ادامه نحوه محاسبه دیه دنده و ترقوه را برای آسیب‌های شکستگی و در رفتگی و ترک برداشتن جداگانه توضیح داده‌ایم.

دیه شکستگی دنده، در رفتن و ترک خوردگی استخوان های قفسه سینه شامل چه مواردی می شود؟

برای تعیین دیه آسیب وارد‌شده به دنده معمولا نوع آسیب دیدگی مثلا دررفتگی با ترک‌خوردگی و شکستگی را درنظر می‌گیرند. البته میزان دیه برای هرکدام از دنده‌ها براساس کارکرد و مقدار نیازی به درمان و جوش خوردن دارند هم متفاوت است.

قانون شکستگی، دررفتگی و ترک‌خوردگی استخوان‌های قفسه سینه را براساس زیر دسته‌بندی می‌کند:

  • شکستگی دنده سمت چپ
  • شکستگی دنده سمت راست
  • ترک خوردن استخوان دنده
  • در رفتن استخوان دنده
  • شکستگی دنده محیط بر قلب
  • شکستگی دنده غیرمحیط بر قلب

دیه شکستگی دنده سمت چپ

از 12 دندنه موجود در بدن انسان، 6 دندنه در سمت راست و 6 دندنه در سمت چپ قرار دارند. معمولا دیه شکستگی دنده سمت قلب یعنی دنده های 4 و 5 و 6 و 7 سمت چپ قفسه به‌دلیل اینکه محیط بر قلب هستند بیشتر است. به‌طور کلی دیه شکستن هریک از دنده‌های 1و 3 سمت چپ قفسه سینه (غیر محیط بر قلب) هم با درصد خاص خودشان محاسبه می‌شوند.

دیه شکستگی دنده سمت راست

دیه دنده شکسته  برای یکی یا چند دنده از 6 دنده سمت راست هم براساس قوانین مربوط به دیه شکستن دنده غیرمحیط بر قلب تعیین می‌شود.

دیه ترک خوردن استخوان دنده

دیه ترک خوردن دنده هم براساس اینکه دنده در سمت چپ و محیط به قلب باشد یا راست و غیرمحبط به‌ قلب متفاوت است. مبلغ دیه ترک خوردن استخوان دنده بر همین اساس یک هشتادم تا یک هفت هزارم مبلغ دیه کامل خواهد بود.

دیه در رفتن استخوان دنده

در رفتن دنده هم یک آسیب دردناک محسوب می‌شود. برای همین هم قانون‌گذار مبلغ و درصد دیه مشخصی هم برای موارد دررفتگی دنده تعیین کرده است. باز هم مقدار دیه در رفتن استخوان دنده بر اساس چپ یا راست بودن استخوان و همین میزان و مقدار احاطه‌اش بر قلب تعیین می‌شود. معمولا دیه در رفتن دنده 5 هزارم تا 7 تا و نیم هزارم مبلغ دیه کامل تعیین شده در هر سال است.

دیه شکستگی دنده محیط بر قلب

بدن انسان 12 دنده دارد که وظیفه اصلی‌شان محافظت از قلب و ریه است. یعنی اهمیت دنده‌هایی که بر قلب احاطه دارند بسیار بالاست. به همین دلیل معمولا هم دیه شکستگی دنده سمت چپ از سایر دنده‌ها بیشتر خواهد بود.

دیه شکستن هر کدام از دنده های محیط به قلب یعنی دنده‌هایی که از قلب حفاظت می‌کنند، برای خسارت‌های شکستگی و ترک خوردگی یا دررفتگی برابر است با:

  • دیه شکستگی دنده محیط بر قلب یک چهلم دیه کامل انسان
  • دیه ترک خوردن هریک از دنده‌های محیط به قلب هم یک هشتادم دیه کامل
  • دیه دررفتگی دنده محیط بر قلب، هفت ونیم هزارم دیه کامل

نکته مهم: کندن دنده موجب ارش است. یعنی میزان دقیق آن در قانون مشخص نشده است. در این شرایط قاضی براساس نظر کارشناسان و تشخیص میزان آسیب وارد شده مقدار ارش را تعیین می‌کند.

دیه شکستگی دنده غیر محیط بر قلب

در مورد دیه شکستگی دنده سمت راست و سایر دنده‌ها یعنی دنده‌هایی که دور قلب قرار ندارند و به آن‌ها دنده غیر محیط بر قلب می‌گویند، هم مقدار دیه به شکل زیر محاسبه می‌شود:

  • شکسته شدن هریک از دنده‌‌ها، یک صدم دیه کامل
  • دیه ترک خوردن هریک از دنده‌های دیگر هفت هزارم دیه کامل
  • دیه دررفتگی آنها پنج‌هزارم دیه کامل

منظور از دیه شکستگی استخوان ترقوه چیست؟

دیه شکستکی ترقوه هم شامل آسیب‌هایی مثل قطع و از بین بردن دو استخوان ترقوه است. دیه شکستن ترقوه برای هرکدام از ترقوه‌های سمت راست یا چپ حتی می‌تواند تا نصف دیه کامل هم تعیین شود. مثلا برای شکستکی ترقوه برای زمانی که هر دو استخوان ترقوه قطع شود یا یا به‌طور کامل از بین برود حتی یک دیه کامل هم باید پرداخت شود. حتی دیه شکستن ترقوه با پلاتین هم بسته به اینکه چقدر ترقوه درمان شده باشد متفاوت خواهد بود.

درواقع شکستن هریک از استخوان‌های ترقوه درصورتی که با استفاده از پلاتین و … بدون عیب درمان شود، موجب چهار درصد دیه کامل می‌شود. اما اگر شکستگی استخوان ترقوه بعد از کار گذاشتن پلاتین هم درمان نشود و یا با عیب درمان شود، موجب نصف دیه کامل است.

دیه ترک خوردن هریک از استخوانهای ترقوه

دیه ترک خوردن هریک از استخوان‌های ترقوه، سی و دو هزارم، دیه موضحه (شکستگی به‌صورتی باشد که استخوان نمایان شود) آن، بیست و پنج هزارم، دیه دررفتگی آن، بیست هزارم و دیه سوراخ شدن آن، ده‌هزارم دیه کامل است.

دیه کتف شکسته

مبلغ دیه استخوان ترقوه در قانون مشخص است. منتها در مورد دیه شکستگی استخوان کتف معمولا خسارت با ارش محاسبه می‌شود. به‌ عنوان مثال دیه شکستکی شانه چپ یا راست اگر آسیب از ناحیه اکرومیون یا گردن یا حفره گلنوئید باشد 8 درصد و اگر از قسمت تنه یا کوراکوئید باشد 4 درصد ارش برایش محاسبه می‌شود.

در رفتن استخوان کتف از شانه هم با پرداخت ارش جبران می‌شود. همان‌طور هم که می‌دانید مقدار ارش باید توسط قاضی مشخص شود.

بیمه شخص ثالث برای همه ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها اجباری است. با خرید این بیمه نامه خسارت‌های جانی وارد‌شده به شخص ثالث از جمله آسیب‌های مختلف دنده و ترقوه پرداخت می‌شود. در سایت ازکی می‌توانید قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه نامه ثالث را برای ماشین‌تان بخرید.

سوالات متداول

۱. دیه شکستگی دنده در قانون مجازات‌های اسلامی چگونه محاسبه می‌شود؟

دیه شکستگی دنده بر اساس نوع آسیب (شکستگی، دررفتگی، ترک‌خوردگی) و موقعیت آسیب دیدگی (استخوان‌های محیط به قلب یا غیرمحیط به قلب) محاسبه می‌شود. مقدار دیه برای هر نوع آسیب و موقعیت خاص، متفاوت است و براساس جدول دیه اعضای بدن در سال مربوطه تعیین می‌گردد.

۲. آیا مبلغ دیه برای همه نوع آسیب‌های دنده و ترقوه یکسان است؟

خیر، مبلغ دیه برای نوع آسیب‌های مختلف دنده و ترقوه (شکستگی، دررفتگی، ترک‌خوردگی) و همچنین استخوان‌هایی که محیط به قلب هستند یا نیستند، متفاوت است. دیه بر اساس تأثیر آسیب بر عملکرد و سلامت فرد محاسبه می‌شود.

۳.  چه تفاوتی بین دیه دنده‌های محیط به قلب و غیر محیط به قلب وجود دارد؟

دیه دنده‌های محیط به قلب به دلیل اهمیت بیشتر در حفاظت از قلب، معمولا بیشتر از دنده‌های غیر محیط به قلب است. این تفاوت در مبلغ دیه نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای است که به حفاظت از ارگان‌های حیاتی بدن داده می‌شود.

۴. دیه شکستگی ترقوه چگونه محاسبه می‌شود و با دیه دنده چه تفاوتی دارد؟

دیه شکستگی ترقوه بر اساس آسیب‌دیدگی خاص (شکستگی کامل، ترک‌خوردگی، دررفتگی) و در برخی موارد، نحوه درمان آسیب (مانند استفاده از پلاتین) محاسبه می‌شود. تفاوت عمده با دیه دنده در نوع آسیب و اهمیت بیومکانیکی استخوان ترقوه در بدن است که ممکن است مبلغ دیه را تحت تأثیر قرار دهد.

۵.  آیا بیمه شخص ثالث خسارت‌های ناشی از آسیب‌های دنده و ترقوه راپوشش می‌دهد؟

بله، بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی وارد‌شده به شخص ثالث در اثر تصادفات را پوشش می‌دهد که شامل آسیب‌های دنده و ترقوه نیز می‌شود. خرید این بیمه نامه برای تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها اجباری است و به آسیب‌دیدگان در پوشش مالی خسارت‌های وارده کمک می‌کند.

نمایش بیشتر

46 دیدگاه

  1. سلام من دنده های ۷ ۸ ۹ در اثر سقوط از ارتفاع شکسته می خواستم ببینم چقدر دیه بهش تعلق میگیره ممنون.

    1. سلام وقت شما بخیر
      دنده هایی که در اطراف قلب نباشه یک صدم دیه کامل به اون تعلق میگیره. برای سه دنده تقریبا مبلغ 6 میلیون و 900 هزار تومان هست . اگر محیط بر قلب باشه تقریبا مبلغ 17 میلیون هست.

  2. سلام ترقوه من شکسته و الان جوش خورده ولی محل جوش خوردگی به صورت پله درامده است جقدر دیه تعلق میگیره.

    1. سلام وقت شما بخیر
      دیه شکستن استخوان ترقوه 4 درصد دیه کامل است یعنی مبلغ 9.240.000 تومان برای درمان معیوب هم ارش تعلق میگیره که توسط پزشکی قانونی و مراجع قضایی مشخص میشه

    2. سلام وقت بخير
      من طي يك تصادف ترقوه چپم شكسته و پارگي حاد رباط روتاتوكاف داشتم طي عمل پلاتين توي كتفم كار گذاشتن دستم چهل تا پنجاه درصد محدوديت حركت داره و زانوي چپ هم شكسته
      بعد از مراجعات زياد به پزشك قانوني امروز راي نهايي دادن
      ١-شكستگي ترقوه چپ مطلوب بهبود يافته است وارش عمل جراحي ان برابر است با (٢٪؜)ديه كامل
      ٢-ارش نقص عضوي محدوديت حركتي شانه چپ برابر (٥٪؜) ديه كامل
      درمان كامل يافته است.
      سوالم اين است كه ايا اين درصد ها درسته؟ بعد زانوي چپم هم اصلا توي گزارش نيوردن حق اعتراض دارم؟
      واين كه با تمام اين شرايط چقدر ديه شامل من ميشه؟
      با تشكر

      1. سلام وقت شما بخیر
        مجموع دیاتی که براتون نوشتن 15 درصد دیه کامل یعنی تقریبا مبلغ 34 میلیون تومان
        دیه شکستگی درست هست کاملا . برای ارش هم چون کار کاملا تخصصی هست بنده نمیتونم نظر بدم . اگر بنظرتون میزان محدودیت حرکتی دستتون خیلی زیاد هست و مشکل زانو هم ذکر نشده، میتونین اعتراض بزنین.

  3. سلام من در رفتگي ترقوه اي غرابي شانه چپ واسم نوشتن پزشك قانوني خواستم بدونم چقدر ديه واسش حساب ميشه؟
    ممنونم

    1. سلام وقت شما بخیر
      برای دررفتگی به صورت کامل درمان بشه و عیبی باقی نمونه تقریبا مبلغ 61 میلیون تومان دیه به اون تعلق میگیره.

  4. با سلام
    تو تصادف دوتا از دنده های من شکسته و لگنم ترک خورده میخواستم بدونم چقدر دیه بهش تعلق میگیره

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر دنده های محیط بر قلب باشن مجموعا 11 میلیون و 550 هزار تومان دیه دنده هاست و اگر محیط بر قلب نباشن مبلغ 4 میلیون و 600 هزار تومان دیه دو دنده است.
      برای ترک لگن هم تقریبا 13 میلیون تومان دیه تعیین میشه

  5. سلام وقت بخیر …ترقوه چپم در ورزش رزمی شکست و در رفت..جراحی و پلاتین شد…ایا از بیمه ورزشی دیه بهم تعلق میگیره؟به این صورت نقص عضو محسوب نمیشه؟؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله پرداخت هزینه های جراحی و بیمارستاین و دیه به عهده بیمه هست. اگر بعد از تکمیل دوره درمان خدایی نکرده التیام معیوب باشه و دچار محدودیت حرکتی بشین بر اساس درصد محدودیت ارش تعیین میشه.

  6. سلام
    من منجر به شکستگی ترقوه شانه سمت راست شدم و همراه با 60روز استراحت پزشکی می‌خوام بدونم چه قدر دیه به من تعلق میگیرد؟!!با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      دیه شکستگی ترقوه با التیام مطلوب 4 درصد دیه کامل هست . یعنی مبلغ 9.240.000 تومان دیه تعلق میگیره. برای طول درمان هم ارش تعیین میشه.

  7. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم دیه خردشدگی ترقوه که تحت عمل جراحی وتعبیه ابزار ارتوپتی قرار گرفته چقدمیشه ؛آیا میزان دیه خردشدگی ترقوه مثل بقیه خردشدگیها ۱۳.۳۳هستش

    1. سلام وقت شما بخیر
      از اونجایی که شکستگی ترقوه با التیام مطلوب 4 درصد و شکستگی با التیام معیوب 50 درصد دیه کامل بهش تعلق میگیره و اصلا شباهتی که به دیه سایر شکستگی ها نداره برای خردشدگی ارش تعیین میشه.

  8. مادر بنده درون استخر شنا افتاد و مفصل شانه اش شکست و مجبور به تعویض مفصل شانه با انجام عمل جراحی شدیم . استخر دارای بیمه حوادث نزد شرکت بیمه ایران هست و پس از مرخص شدن از بیمارستان مدارک پزشکی رو به شرکت بیمه ارائه کردیم و قرار شد پزشک معتمد بیاد و مبلغ خسارت و دیه رو تعیین کنه . وقتی پیش دکتر معتمد رفتیم گفت چون نظر پزشک معالج اینه که محدودیت حرکت خواهد داشت باید دو ماه دیگه مراجعه کنید .

    با توجه به موارد مشابه که اتفاق افتاده ، میخوام بدونم آیا دیه و پرداخت خسارت مالی به ما تعلق میگیره ؟ اگه تعلق میگیره به چه میزان هست ؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      برای تعیین دقیق میزان دیه طول درمان باید طی بشه و درمان مطلوب یا معیوب تعیین بشه چون در میزان دیه تاثیر داره و مقدار دقیق اون توسط پزشک معتمد و یا پزشکی قانونی تعیین میشه

  9. سلام وقت شما بخیر،من یک تصادف داشتم،و نامه پزشک قانونی به این صورت هست،شکستگی ترقوه راست،خرد شدگی ران پای راست،شکستگی درشت نی ساق پای راست،جراحت دامیه فرق سر،کبودی شانه راست.میخواستم ببینم تقریبا چقد دیه تعلق میگیره.با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      مبلغ تقریبی دیات ذکر شده 63 میلیون تومان هست.

  10. سلام استخوان ران پای راستم از سه جا شکسته ولاتین سه پیچ گذاشتن یکی از شکستگی ها به طول پانزده سانتیمتر کاملا خرد وله شد.کتف چپم شکسته اطراف چشم چپم سیاه شده .لاله گوش چپم زخمی شده دوسانتیمتر.انگشتان وپشت دست راستم پر از خراشیدگی وزخم سطحی است .میخاستم بدونم دیه من چقدر است .ممنونم

    1. سلام وقت شما بخیر
      نوع شکستگی و جراحت و درصد دیه اونها باید به صورت دقیق توسط پزشکی قانونی تعیین بشه.
      خرد شدن استخوان و استفاده از پلاتین باعث تغییر دیه میشه و التیام مطلوب یا معیوب هم در میزان دیه تاثیر بسیاری داره .
      بنابراین باید اجازه بدین میزان دیه توسط پزشکی قانونی تعیین بشه.

  11. سلام خسته نباشید دیه کوبیدگی (خوردشدگی)ترقوه که عمل جراحی هم انجام شده وپلاتین گذاشتن چقد میشه ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام وقت شما بخیر
      از اونجایی که شکستگی ترقوه با التیام مطلوب ۴ درصد و شکستگی با التیام معیوب ۵۰ درصد دیه کامل بهش تعلق میگیره و اصلا شباهتی که به دیه سایر شکستگی ها نداره و در مورد دیه خردشدگی ترقوه هم در قانون مجازات های اسلامی درصدی تعیین نشده برای خردشدگی ارش تعیین میشه.

  12. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم ارش خوردشدگی ترقوه چنددرصد دیه هستش ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام وقت شما بخیر
      ارش دیه غیر مقدر هست. یعنی مقدار اون در قانون تعیین نشده و بر اساس شرایط فرد و توسط پزشکی قانونی تعیین میشه.

  13. سلام خسته نباشید
    ترقوه سمت چپ من سال96به خاطرنداشتن مهارت پزشک شکست وحالا کج جوش خورده لطفاً درهمه موارداین مشکل راهنمایی کنیددیگه تحمل دردوکج شدن وتوخونه موندن روندارم 09391020986شماره همراه تماس بگیریدلطفاً

    1. با سلام.
      میزان دقیق دیه توسط دادگاه و با درنظر گرفتن نظر پزشکی قانونی مشخص میشه اما در حالت کلی شکستگی ترقوه با التیام مطلوب 4 درصد دیه و با التیما معیوب نصف دیه است. با توجه به موضوعی که مطرح کردید اگر در عملکرد آن اختلال به وجود اومده یا تغییر شکل داده (نظر نهایی پزشک قانونی ملاکه) با التیام معیوب و نصف دیه معادل 115 میلیون تومان هست. درباره قصور پزشک که اشاره کردید اگر از زمان وقوع حادثه بیش از یکسال نگذشته باشه میتونید از ایشون شکایت کنید.

  14. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم ارش خردشدگی ترقوه چقدهستش حدود یک سال هم پزشک قانونی طول کشیده

    1. ارش خردشدگی ترقوه رو فقط پزشکی قانونی میتونه تعیین کنه و شما باید منتظر رأی پزشکی قانونی باشید.

  15. سلام وقت بخیر
    بنده سال ۹۳ درون چاله ای افتادم و دو تا از دنده های سمت راستم شکسته و دادگاه ۲ درصد دیه تعین کرده و ۵ ماه هم طول درمان از پزشکی قانونی دارم میخواستم بدونم طول درمان رو چطور باید پیگیری کنم؟
    ممنون از راهنمائیتون

    1. با سلام.
      برای طول درمان ارش تعیین میشه. بعد از سپری شدن طول درمان باید مجددا به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا گواهی صادر بشه و بر اون اساس ارش رو تعیین کنند.

  16. سلام خسته نباشید
    میخواستم بپرسم دیه شکستگی دنده نهم سمت چپ غیرمحاط برقلب و دررفتگی مفصل ترقوه شانه ای چپ و شکستگی پنجمین مهره پشتی ستون فقرات چقدره،والبته از دیه حوادث راننده ک دویست و ده میلیون هست اقدام کردیم،اگه جواب بدین ممنون میشم..مرسی

    1. با سلام.
      میزان دیه بر اساس نظر پزشکی قانونی و رای دادگاه مشخص میشه اما به طور کلی:
      دیه شکستگی دنده غیر محاط یک صدم دیه کامل و معادل 2,310,000 تومان هست.
      دررفتگی استخوان از مفصل، درصورتی که موجب شلل یا از کارافتادگی کامل عضو نگردد، موجب ارش و در غیر این صورت موجب دو سوم دیه همان عضو و در صورت درمان بدون عیب موجب چهار پنجم از دو سوم دیه آن عضو می باشد. پس برای محاسبه این دیه باید وضعیت رو کامل توضیح بدید.
      درباره مهره ستون فقرات هم دیه باید بعد از دوره درمان مشخص بشه اگر با التیام مطلوب باشه یک دهم دیه و معادل 23 میلیون هست اگر بعد از درمان خدایی نکرده مشکلی باشه تعیین دیه و ارش بر اساس اون مشکل هست.

  17. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم بعد از صدور نظریه نهایی پزشک قانونی چقد طول میکشه دادگاه برگزار بشه ورای نهایی صادر بشه

  18. با سلام، طی واژگونی خودرو وترومای شانه راستم دچار در رفتگی ترقوه (اکرو میوکلاو) شدم که دکتر 45روز استراحت داد که اکنون هنوز همراه با درد وسوزش در محل مفصل بازو ،درد در محل جناق سینه وپشت کتف نزدیک ستون فقرات وسرشانه واستخوان ترقوه هستم ودکتر هم نظر به شرایط بهبودی داده
    حال پزشک قانونی در برگه خود فقط در رفتگی کتف راعنوان کرده است ایا اثرات ضربه در بازو پشت وجلو قفسه سینه نمیبایست لحاظ شودوایا بعد از طول در مان قابل اثبات است،ممنون

    1. با سلام.
      سوالی که مطرح کردید نیاز به نظر کارشناسی و بررسی بیشتر داره و ملاک گزارش پزشکی قانونی هست.
      بعد از طول درمان هم میتونید به پزشکی قانونی مراجعه کنید اما مسلما بعد از سپری شدن طول درمان و بهبود آسیبی که به شما وارد شده اثبات اون سخت تر میشه.

  19. سلام مجدد
    ضمنا دیه ان (در رفتگی کتف راست) با شرایط نسبتا رو به بهبودی چقدر میشود؟؟؟?????

    1. با سلام.
      میزان دقیق توسط رای دادگاه و طبق نظر پزشکی قانونی مشخص میشه. بر اساس توضیحی که دادیدبرای دررفتگی کتف شما با التیام مطلوب ارش مشخص میشه.

      ماده 571 قانون مجازات اسلامی :دررفتگی استخوان از مفصل، درصورتی که موجب شلل یا از کارافتادگی کامل عضو نگردد، موجب ارش و در غیر این صورت موجب دو سوم دیه همان عضو و در صورت درمان بدون عیب موجب چهار پنجم از دو سوم دیه آن عضو می باشد.

  20. باسلام
    در تصادف استخوان ترقوه کتف چپم شکسته،با پلاتین جوش خورده،میخاستم بدونم دیه اش چقدر میشود؟؟؟

    1. با سلام.
      میزان دیه قطعی توسط دادگاه مشخص میشه اما بر اساس ماده 656 قانون مجاززات شکستن هریک از استخوان هاي ترقوه در صورتی که بدون عیب درمان شود، چهار درصد دیه کامل است.
      دیه شما 9,240,000 تومان است.

  21. سلام ترقوه سمت چپ توسط پزشک شکسته والان یک سال گذشته وترقوه کج جوش خورده وطرف چپ بدنم کج شده وبه خاطر کارکردن بادست راست دست راستم هم ضعیف شده ودردشدیددرناحیه پشت بدنم قسمت دوکتف وگردن وکمردارم الان میتونم پیگیری کنم برای گرفتن دیه ازقصورپزشکی ؟لطفاً راهنمایی کنید09391020986این شماره همراه منه لطفاً تماس بگیریدوکمکم کنید.سپاسگذارم

    1. با سلام.
      میزان دیه بر اساس نظر پزشکی قانونی و رای دادگاه مشخص میشه. اما دیه شکستگی استخوان ترقوه با التیام مطلوب 4 درصد دیه کامل و با التیم معیوب نصف دیه هست. با توجه به توضیحاتتون احتمالا مشمول دیه با التیام معیوب میشوید که نصف دیه و تقریبا معادل 115 میلیون هست. برای سایر جراحاتی که گفتید بستگی به نظر پزشکی قانونی داره اما احتمالا براتون ارش مشخص میشه.
      چنانچه از وقوع حادثه بیش از یک سال نگذشته باشه میتونید از پزشک شکایت کنید. حتما با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید.

  22. سلام ترقوه سمت چپ توسط قصورپزشکی شکسته درتاریخ 96.7.25میتونم الان تقاضای دیه کنم ازپزشک مقصر؟
    09391020986

    1. با سلام.
      مرور زمان طرح دعوی قصور پزشکی 1 سال بعد از تاریخ رخداد حادثه است. از اونجایی که از وقوع حادثه بیش از یک سال گذشته اگر از تاریخ وقوع حادثه از پزشک شکایت نکرده اید احنمالا نتونید طرح دعوی کنید و متاسفانه شرکت‌های بیمه عموما بعد از انقضای مرور زمان طرح دعوی، پرداخت خسارت ندارند. پیشنهاد ما اینه که حتما با یک کارشناس حقوقی مشورت بفرمایید

  23. سلام وقت بخیر

    برای مشاوره بامتخصص درموردنظریه ایشون برای شکستگی ترقوه سوال داشتم ؟

دکمه بازگشت به بالا