بیمه بدنه

فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟

خرید بیمه بدنه اختیاری است اما بیشتر راننده‌ها ترجیح می‌دهند آن را تهیه کنند تا در تصادف و سرقت نگرانی مالی نداشته باشند. شاید ندانید که بیمه بدنه همه خسارت را پرداخت نمی‌کند! در هنگام گرفتن خسارت از شرکت‌های بیمه با اصطلاح فرانشیز بیمه بدنه مواجه می‌شوید. فرانشیز یعنی پرداخت مقداری از خسارت بر عهده خودتان است. برای اطلاع از مقدار فرانشیز بیمه بدنه و تمام جزییات مربوط به آن در ادامه با ما همراه شوید.

فرانشیز بیمه چیست و چه تاثیری در گرفتن خسارت دارد؟

گاهی وقت‌ها شرکت‌های بیمه، می‌خواهند ریسک‌پذیری خود را کم کنند. به‌ویژه در بیمه‌نامه‌هایی مثل بیمه بدنه که خسارت در آن‌ها زیاد است. در این شرایط شرکت‌های بیمه برای محدود کردن مسئولیت‌های مالی خودشان، شرایط بیمه فنی یا «فرانشیز» را روی بیمه‌نامه‌ها اعمال می‌کنند. فرانشیز درواقع درصدی از مبلغ خسارت است که باید توسط خود شما پرداخت شود. برای اطلاعات بیشتر درباره فرانشیز  مطلب «فرانشیز بیمه چیست؟ انواع فرانشیز در بیمه» را بخوانید.

درصد فرانشیز در بیمه‌های بدنه شرکت‌های مختلف فرق می‌کند و برای نوع خسارت فرانشیز متفاوتی در نظر گرفته می‌شود.

مثلاً فرانشیز سرقت کلی ماشین در بیمه بدنه ۲۰٪ است. در این حالت اگر ماشین ۵۰۰ میلیون تومانی شما دزدیده شود بیمه ۸۰٪ قیمت را پرداخت می‌کند. یعنی شما ۴۰۰ میلیون تومان از شرکت بیمه می‌گیرید و پرداخت ۲۰٪ باقی‌مانده که در این مثال می‌شود ۱۰۰ میلیون تومان بر عهده خودتان است.

انواع فرانشیز بیمه بدنه کدام‌اند؟

  • مقدار دقیق فرانشیز از در بیمه‌نامه ذکر می‌شود.
  • فرانشیز به صورت درصدری از حق بیمه است. یعنی هر چه قدر مبلغ حق بیمه بیشتر باشد فرانشیز به همان نسبت بالاتر می‌رود.
  • سقف مشخصی از خسارت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و بقیه خسارت به‌عنوان فرانشیز توسط بیمه‌گزار پرداخت می‌شود.

حواستان باشد که بیمه‌های بدنه خودرو به‌طور پیش‌فرض دارای فرانشیز هستند. میزان این فرانشیز هم به نوع خسارت بستگی دارد و معمولاً ترکیبی از رقم ثابت و درصد معینی از خسارت است.

فرانشیز بیمه بدنه چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان فرانشیزی که در بیمه بدنه محاسبه می‌شود به چند فاکتور یا متغیر اصلی بستگی دارد. همچنین شرایط بیمه بدنه در شرکت‌های بیمه مختلف نیز در اینکه میزان فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟ موثر خواهد بود. به‌طور کلی برای محاسبه فرانشیز بیمه بدنه خودرو فاکتورهای زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • تعداد بارهای خسارت
  • نوع خسارتی که اتفاق افتاده با توجه به پوشش‌های بیمه بدنه
  • سابقه رانندگی فرد بیمه شده
  • تعداد سال‌هایی که فرد بیمه شده، گواهینامه رانندگی داشته است

مثلا مطابق با جدول فرانشیز بیمه بدنه در سال 1400، فرانشیز بیمه بدنه برای مواقعی که خود خودرو سرقت شود یا قطعات آن به‌صورت جزئی به سرقت بروند، معمولاً ۲۰ درصد مبلغ کل پرداختی جبران خسارت خواهد بود. برای خسارت کلی به‌غیر از سرقت نیز، فرانشیز بیمه بدنه به طور معمول 10 درصد خواهد بود. یعنی مبلغ مطابق با ارزش تعیین شده خودرو در بیمه‌نامه، خسارت شما با کسر 10 درصد پرداخت خواهد شد. معمولا درصد پوشش‌های اضافی و فرانشیز برای شرکت‌های بیمه مختلف، متفاوت است اما به‌طور میانگین و براساس عرف درصدهایی مطابق جدول فرانشیز زیر روی بیمه‌های بدنه اعمال می‌شود:

 

نوع فرانشیز درصد
خسارت سرقت کلی و جزیی 20٪
واژگونی خودرو 10٪
بلایای طبیعی 90٪ مبلغ خسارت
شکسته‌شدن شیشه 90٪ ارزش شیشه
نوسانات قیمت خودرو 50٪ ارزش خودرو
میخ‌کشی و خط‌وخش 90٪ مبلغ خسارت
خسارت کلی به‌دلیل تصادف و تصادم و آتش‌سوزی 10٪

 

همچنین در اغلب بیمه‌نامه‌های بدنه، میزان فرانشیز در هر بار خسارت افزایش پیدا می‌کند. یعنی برای پرداخت خسارت، بر اساس تعداد دفعات خسارت بیمه‌گذار، میزان فرانشیز متفاوتی برای او محاسبه می‌شود. بر اساس جدول محاسبه ارتباط فرانشیز با خسارت، فرانشیز در خسارت بار اول معادل ۱۰%، خسارت بار دوم ۲۰% و در خسارت بار سوم ۳۰% محاسبه می‌شود. البته به‌شرطی که حداقل خسارت در بار اول کمتر از ۵۰.۰۰۰ تومان، در بار دوم کمتر از ۱۰۰.۰۰۰ تومان و در بار سوم نیز کمتر از ۱۵۰.۰۰۰ تومان نباشد.

فرانشیز در خسارت‌های دوم و سوم

در بیشتر شرکت‌های بیمه بعد از هربار خسارت مقدار فرانشیز بیشتر می‌شود.مثلاً اگر بعد از تصادف اول ۱۰٪ از خسارت به عنوان فرانشیز کم شده است و در تصادف دوم ۲۰٪ آن کم می‌شود و شرکت بیمه تنها ۸۰٪ از خسارت را پرداخت می‌کند.

آیا می‌توان بیمه بدنه بدون کسر فرانشیز خریداری کرد؟

افزایش قیمت خودرو و هزینه‌های بالای جبران خسارت آسیب بدنه به اتومبیل‌های مختلف، مخصوصا هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات خودروهای لوکس باعث شده‌است تا بسیاری از مالکان ترجیح بدهند که پوشش بیمه بدنه کامل و بدون کسر فرانشیز برای وسیله نقلیه خود تهیه کنند.

بهترین روش حذف فرانشیز، استفاده از پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه است. پوشش حذف فرانشیز درواقع یکی از پوشش‌های فرعی است که به شما اجازه می‌دهد با پرداخت 5 تا 7 درصد حق بیمه بیشتر، درصورت بروز تصادف یا حادثه بتوانید کل مبلغ خسارت را بر اساس شرایط بیمه‌نامه‌تان دریافت کنید. البته تنها شرکت بیمه ایران و آسیا این پوشش را ارائه می‌کند. برای انتخاب این پوشش در ازکی باید در بخش توضیحات بنویسید که پوشش کسر از فرانشیز را می‌خواهید تا کارشناسان ما آن را روی بیمه شما اعمال کنند .

خرید بهترین بیمه بدنه

در انتخاب بهترین بیمه بدنه معمولاً افراد قیمت آن را معیار قرار می‌دهند، اما بهترین بیمه بیشترین پوشش‌ها را دارد و خیالتان را راحت می‌کند. داشتن پوشش‌های کامل سرقت درجا، نوسان قیمت، سیل و زلزله، شکست شیشه و مقدار فرانشیز مهم‌ترین پارامترها در انتخاب هستند. برای خرید بیمه بدنه داخواه‌تان کافی است، بیمه بدنه را در ازکی انتخاب و مشخصات ماشینتان را وارد کنید. بیمه شما در سریع‌ترین زمان صادر می‌شود و هرکجا که باشید رایگان به دستتان می‌رسد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا