بیمه بدنه

پوشش نوسانات قیمت در بیمه بدنه چیست؟ و چرا مهم است؟

قیمت ماشین در این سال‌ها مدام بالا رفته و بازار خودرو همچنان یکی از بازهای پر از نوسان از نظذ قیمت است. فرقی نمی‌کند ماشین شما تولید کارخانه‌های خودروسازی داخل باشد یا تولید شرکت‌های خارجی، احتمالا قیمت آن نسبت به زمانی که آن را خریده‌اید، بیشتر شده است. از آنجایی که هم یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین حق بیمه و میزان خسارت در بیمه‌نامه‌های بدنه، ارزش روز ماشین است، تقریبا اکثر شرکت‌های بیمه پوششی به‌عنوان پوشش نوسان قیمت را روی بیمه‌های بدنه خود ارائه می‌کنند.

این پوشش یکی از پوشش‌های اضافی بیمه بدنه است که شما می‌توانید با پرداخت مبلغی بیشتر آن را تهیه کنید.

اهمیت پوشش نوسان قیمت خودرو

بعد از تصادف پوشش نوسانات قیمت برای دریافت خسارت بهینه و حداکثری به کمکتان می‌آید. درواقع معمولا پرداخت خسارت‌ها در زمان حوادث، براساس مبلغی محاسبه می‌شود که مساوی و برابر با سرمایه بیمه‌شده باشد. برای بیمه‌های ماشین مثل بیمه بدنه، سرمایه بیمه‌شده همان ارزش ماشین در زمان صدور بیمه‌نامه است.

به عنوان مثال:

فرض کنید که در زمان خرید بیمه بدنه، ارزش ماشین شما 20 میلیون تومان بوده و بعد از مدتی ارزش آن به 25 میلیون تومان رسیده است. در این حالت اگر خسارتی برای ماشینتان اتفاق بیفتد، بیمه بر اساس همان 20 میلیون تومان به شما خسارت می‌دهد، نه قیمت روز آن. و این موضوع به ضرر شما خواهد بود. اما اگر شما پوشش نوسانات قیمت را خریده باشید، بیمه بدنه ارزش ماشین را بیشتر از مبلغی که در بیمه نامه ثبت شده در نظر می‌گیرد و خسارت بیشتری هم به شما پرداخت می‌کند. یعنی خسارات دریافتی با توجه به قیمتی که ارزش ماشین افزایش پیدا کرده محاسبه می‌شود.

سقف پوشش نوسان قیمت خودر چقدر است؟

سقف این پوشش در شرکت‌های مختلف بیمه فرق می‌کند و معمولا از حداقل 20 درصد شروع می‌شود و می‌تواند به حداکثر 50 درصد هم برسد. البته این درصدها در صورتی اعمال می‌شود که در زمان صدور بیمه، قیمت ماشینتان به قیمت واقعی روز بازار ثبت شده باشد.
البته حواستان باشد که  برخی ازشرکت‌ها این پوشش را تنها برای خسارات‌های جز‌‌ئی مثل تصادف‌ها درنظر می‌گیرند و در پرداخت خسارات کلی مثل سرقت و سوختن ماشین این نوسان قیمت و معادل‌سازی ارزش ماشین محاسبه نمی‌شود. پس اگر می‌خواهید این پوشش خسارات کلی مانند دزدیده‌شدن ماشین را هم شامل شود باید شرکتی را برای خرید بیمه بدنه انتخاب کنید که این پوشش را برای موارد کلی خسارت‌ها هم اعمال می‌کند.

قیمت-خودرو

پرداخت بیمه پوشش نوسان قیمت خودرو به بیمه‌شده چگونه است؟

وقتی شما پوشش نوسان قیمت خودرو را همراه با بیمه بدنه برای ماشین خود خریداری کرده باشید، زمانی که برای دریافت خسارت اقدام می‌کنید، ارزش ماشین شما بر اساس نوسانات قیمت بازار دوباره ارزیابی می‌شود و قیمت روز ماشین در بازار ملاک پرداخت خسارت قرار خواهد بود و نه قیمتی که زمان بیمه کردن ماشین ارزش‌گذاری شده بود. به‌طور برای خسارت‌های کلی و سنگین داشتن این پوشش بسیار کمک‌کننده خواهد بود. چون به بیمه‌گذار امکان می‌دهد تا خسارتی تقریباً معادل با قیمت روز ماشین خود دریافت کند. در غیر این صورت هزینه پرداختی احتمالا فقط قسمتی از هزینه‌های واقعی تعمیر یا بازسازی ماشین حادثه‌دیده را جبران می‌کند.

پوشش های اصلی تکمیلی بیمه بدنه شامل چه مواردی می‌شود؟

  • پوشش‌های اصلی بیمه بدنه ماشین عبارتند از:
  • پرداخت خسارت ناشی از تصادفات و برخورد دیگر اجسام ثابت یا متحرک با ماشین
  • واژگونی و سقوط ماشین
  • آتش‌سوزی، انفجار و برخورد صاعقه با ماشین
  • سرقت کلی ماشین

سایر پوشش های تکمیلی بیمه بدنه

پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه درواقع شامل پوشش‌هایی هستند که خود بیمه‌گذار برای اضافه شدن هرکدام از آن‌ها به بیمه‌نامه‌اش تصمیم می‌گیرد. این پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه ماشین می‌توانند برای جبران خسارات زیر استفاده شوند:

  • پوشش خسارت‌های ناشی از سیل، زلزله و بلایای طبیعی
  • پوشش خسارت‌های ناشی از پاشیده شدن رنگ، مواد شیمیایی و اسیدی روی بدنه خودرو
  • پوشش نوسان قیمت خودرو
  • پوشش شکست شیشه و پرداخت خسارت شکست شیشه به خاطر تغییرات دما و دیگر موارد تحت تعهد بیمه‌نامه
  • پوشش ترانزیت برای خودروهایی که از کشور خارج می‌شوند
  • پوشش کاهش ارزش خودرو برای زمانی که از ارزش خودرو بر اثر تصادف کاسته می‌شود
  • پوشش هزینه ایاب‌وذهاب
  • پوشش هزینه توقف
  • پوشش سرقت درجا یا سرقت جزیی وسایل ماشین
  • پوشش کسر فرانشیز
  • پوشش خط‌وخش و میخ‌کشی

چگونه و از کجا بیمه پوشش نوسان قیمت خودرو بخرم؟

اگر می‌خواهید پوشش فرعی نوسان قیمت را برای بیمه بدنه ماشین خود خریداری کنید، می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن یا وب‌ سایت ازکی، از نام شرکت‌های بیمه عرضه‌کننده این محصول مطلع شوید و شرایط و چگونگی پرداخت‌ خسارت با محاسبه نوسانات قیمت در شرکت‌های بیمه مختلف را بررسی کرده و بهترین گزینه را با توجه به نوع و مدل خودروی خود انتخاب و خریداری کنید.

نمایش بیشتر

13 دیدگاه

  1. سلام من یک سمند 96 دوگانه سوز دارم که دچار حریق شده و ماده نوزده شده حال مبلغ تعیین شده همان سقف بیمه ام هست یعنی نوسان را در نظر نگرفتن حال از شما تقاضای راهنمایی دارم

    1. سلام و وقت بخیر.
      اگه شما پوشش نوسانات قیمت رو به بیمه نامتون اضافه نکرده باشید، افزایش قیمت ماشینتون در پرداخت خسارت تاثیری نداره

  2. من یه تالیسمان بیسیک سقف فلزی بدون سنسورهای جلو دارم منطقه آزاد زمان بیمه نامه ارزش خودرو ۳۰۰بوده بنده ۴۰۰بیمه کردم ولی نوسانات ندارم دوماه پیش تصادف کردم ۱۵۰ملیون برام کارشناسی شده الآن میگن ۷۰ تومان بهت میدیم چجوری حساب میکنن

    1. سلام و وقت بخیر.
      احتمالا براتون درست محاسبه شده، چون زمان خرید بیمه مبلغ رو بیشتر از ارزش واقعی ماشین اعلام کرده بودید

      1. با سلام
        خیلی جالبه، اون موقع که طرف قیمت بالاتر اعلام میکنه و حق بیمه بیشتری میده، چیزی نمیگن ولی موقع پرداخت خسارت شرکت بیمه به ارزش واقعی استناد میکنه !

        1. علیرضا عزیز سلام
          بیمه‌گزار موظف است تا ارزش روز خودرو خودش را اعلام کند.

  3. سلام
    من ماشینم رو ۲۰۰ میلیون بیمه کردم و ۵۰ درصد نوسان قیمت رو هم در بیمه نامه فعال کردم . هنگام تصادف قیمت خودرو من ۳۳۰ میلیون بوده . هنگام دریافت خسارت نوسان قیمت رو برای من اعمال نکردن به این دلیل که گفتن بااعمال ۵۰ درصد بر روی ۲۰۰ میلیون قیمت ماشین شما پوشش داده نمیشه و هنوز ۳۰ میلیون کمتر از قیمت ماشینه . و این پوشش اصلا به شما تعلق نمیگیره . میخواستم بپرسم این پوشش واقعا اینگونه اعمال میشه یا نه ؟ ممنون میشم اگه زودتر پاسخ بدید چون پرونده ام در حال بسته شدنه

    1. با این احتساب حتی اگر این دوست عزیزمون تا 100 درصد نوسانات هم بیمه میکرد و فرضا در زمان تصادف قیمت خودرو 410 میلیون بود .باز هم بهش تعلق نمیگیرفت؟ چه سودی داره این که نوسانات قیمت رو در بیمه قرار بدی ولی تورم توی مملکت بالا بره و بعد بگن پوشش تو نمیرسه؟ باید تا سقفی که پوشش داره که جوابگو باشن

      1. احمد عزیز سلام
        تا سقفی که درصد نوسان پوشش دارد، خسارت پرداخت می‌شود و مابقیه افزایش قیمت به صورت درصدی از خسارت کم می‌شود. می‌توانید بعد از تصادف ریز محاسبات پرداخت خسارت رو از شرکت بیمه بگیرید.

  4. سلام .من ماشینم تا ۵۰ درصد نوسان بیمه کردم.روزی که تصادف کردم قیمت بازار ماشین ۳۳۰میلیون بود ولی روزی که بیمه برای پرداخت زنگ زد ۲ ماه بعد قیمت ماشین ۴۰۰ میلیون شده. ملاک کدام روز

    1. ایمان عزیز سلام
      احتمالا خسارت شما با توجه به قیمت ماشین در زمان تصادف محاسبه میشه.

  5. عزیزان سلام. متاسفانه شرکت های بیمه برای خود تبصره هایی دارند که، جهت پرداخت خسارت کمتر، از آن به نفع خود استفاده می کنند.
    البته هیچگاه در هنگام بستن قرارداد ، دست خود را رو نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا