بیمه خودرو

صفر تا صد خرید خودروی لیزینگی (خرید قسطی)

ارزان‌ترین ماشین‌ها در بازار تقریبا نزدیک به 200 میلیون تومان قیمت دارند. با گرانی‌های این روزها هرچقدر هم از خورد و خوراک خود و خانواده‌مان بزنیم و تازه اجاره خانه هم نداشته باشیم، باز هم تقریبا چندین سال طول می‌کشد که بتوانیم حتی ارزان‌ترین ماشین را بخریم. این یعنی خرید نقدی و معمولی ماشین برای خیلی‌ها دور از دسترس است. اما ماشین برای زندگی‌های شهری امروز یک کالای واجب محسوب می‌شود. مخصوصا اگر بچه کوچک در خانه داشته باشیم یا محل کارمان فاصله زیادی از خانه‌مان داشته باشد. برای همین هم شرکت‌هایی وجود دارند که امکان خرید قسطی ماشین را فراهم می‌کنند. اگر شما هم دارید برای خرید قسطی ماشین از یک شرکت لیزینگی برنامه‌ریزی می‌کنید، حتما این مقاله را بخوانید تا هم یک شرکت امن برای خرید انتخاب کنید و هم با شرایط خرید لیزینگی خودرو آشنا شوید.

خرید لیزینگی خودرو یعنی چه؟

لیزنیگ درواقع یعنی «اجاره به شرط تملیک»! با خرید لیزینگی شما صاحب یک کالا می‌شوید، اما قیمت آن را به‌صورت قسطی و در چندین ماه پرداخت می‌کنید. البته دراصل با خرید لیزینگی شما یک کالا مثل ماشین را اجاره کرده‌اید ولی هرماه با پرداخت اقساط یا همان اجاره، در واقع بخشی از قیمت ماشین را می‌دهید.

پس حواستان باشد که موقع خرید لیزنگی خودرو تا زمانی که آخرین قسط را پرداخت نکنید، ماشین به‌نام شما سند نمی‌خورد و در رهن شرکت لیزینگ است. حتما هم باید در قرارداد‌های لیزینگ مبلغ دقیق قرارداد، تعداد قسط‌ها و نحوه محاسبه اصل و فرع باقی‌مانده قیمت ماشین ثبت شود.

انواع شرکت های لیزینگ خودرو

  • شرکت‌‌های لیزینگ خودرو در ایران در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند
  • شرکت‌‌های زیرمجموعه شرکت‌‌های خودروسازی داخلی مثل ایران خودرو، سایپا و …
  • شرکت‌هایی که از طریق بانک‌‌هایی مثل ملت، پاسارگاد، پارسیان و … امکان خرید لیزینگی خودرو را فراهم کرده‌اند
  • شرکت‌های خصوصی و مستقل

متاسفانه کلاه‌برداری به‌نام مراکز لیزنگ خودرو کم نیست. پس حتما قبل از خرید درباره شرکت لیزینگ تحقیق کنید. بهتر است مراکزی را برای خرید انتخاب کنید که توسط بانک مرکزی برای خرید خودروی لیزینگی معرفی شده‌اند.

اسامی شرکت های لیزنگ خودرو معرفی‌شده توسط بانک مرکزی

در حال حاضر 39 مرکز لیزینگ معتبر در کشور وجود دارند. اسامی شرکت های لیزینگ معتبر هر چند یک‌بار توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. تقریبا اکثر این شرکت‌ها در تهران هستند و برخی‌هایشان در شهرستان هم شعبه دارند.

استعلام شرکت های لیزینگ خودرو

برای اطمینان از انتخاب یک شرکت لیزینگ معتبر می‌توانید اسامی شرکت های لیزینگ معتبر بانک مرکزی را از روی سامانه این سازمان جستجو و بهترین شرکت لیزینگ ماشین را برای خرید قسطی انتخاب کنید.

خرید لیزینگی خودرو چه شرایطی دارد؟

گفتیم که خرید لیزینگی ماشین یک قرارداد است. پس مهم است که با شرکت‌های معتبر برای چنین خریدی طرف قرارداد شویم. معمولا هم شرایط فروش هرکدام از شرکت‌های لیزنگ خودرو با همدیگر متفاوت است. یعنی هر شرکت لیست ماشین مشخصی برای فروش دارد و مدت بازپرداخت و شکل قسط‌بندی و دریافت پیش‌پرداختش هم ممکن است با دیگر شرکت‌ها فرق بکند.

به‌طور کلی برای خرید خودروی لیزینگی باید 50 درصد یا نیمی از قیمت ماشین را پرداخت کنید و ۵۰درصد باقی‌مانده را هم به شکل قسطی یا در قالب تسهیلات دیگر بپردازید. یعنی این شرکت‌ها باقی‌مانده مبلغ را به‌عنوان وام یا تسهیلات دیگر در اختیار شما می‌گذارند و شما باید هر ماه قسط‌های این وام را پرداخت کنید. دوره بازپرداخت این وام در شرکت‌های مختلف متفاوت و ممکن است چند ماه یا چند سال باشد.

نکته مهم این است که وقتی 50 درصد پیش‌پرداخت را به حساب شرکت واریز کردید و ماشین را تحویل گرفتید، خودتان باید برای ماشین بیمه شخص ثالث بخرید.  البته برخی شرکت‌ها خودشان ماشین‌ها را بیمه شخص ثالث هم می‌کنند و مبلغ حق بیمه را روی اقساط شما محاسبه می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید قیمت بیمه شخص ثالث برای ماشین شما چگونه محاسبه می‌شود مقاله عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث کدامند؟ را بخوانید.

 

خودروی لیزینگی بخریم یا نخریم؟

واقعیت این است که قیمت ماشین آنقدر بالا رفته که احتمالا خیلی‌هایمان نمی‌توانیم به‌صورت نقدی ماشین بخریم. تقریبا در دسترس‌ترین راه برای خرید ماشین همین خرید قسطی است. اما برای تصمیم‌گیری درست درباره اینکه ماشین لیزینگی بخریم یا نه، بهتر است معایب و مزایای این نوع قراردادها را بررسی کنیم.

مزایای خرید خودروی لیزینگی

احتمالا اصلی‌ترین مزیت خرید ماشین لیزنگی این است که می‌توانیم قیمت آن را در قالب قسط‌های ۳ تا ۴ساله پرداخت کنیم. درواقع با پرداخت تنها 50درصد از ارزش یک ماشین می‌توانیم آن را از شرکت تحویل بگیریم و یک ماشین زیر پای خانواده‌مان بیندازیم. البته چون ماشین‌ها در رهن شرکت لیزینگ است معمولا خرید بیمه بدنه برای آن هم اجباری است و باید در زمان خرید برای چک بیمه بدنه تمام سال‌های پرداخت اقساط ماشین را به شرکت لیزینگ بدهید.. برای انتخاب بیمه بدنه با قیمت و پوشش‌های مناسب مطلب بهترین بیمه بدنه خودرو | گران‌ترین و ارزان‌ترین بیمه بدنه را بخوانید.

معایب خرید خودروی لیزینگی

مثل هر قرارداد و معامله‌ اقساطی دیگری، خرید لیزینگی ماشین هم معایبی دارد. اولین‌ش این است که سودی که شرکت‌های لیزنگی روی قیمت ماشین‌ها می‌کشند (۱۵ تا ۲۵ درصد) معمولا از سود وام‌های بانکی بیشتر است. اصلا اگر شرکتی سود تسهیلات پایینی برای فروش لیزینگی ماشین تعیین کرده بود بهتر است به سلامت کاری آن شرکت شک کنید.

هرچقدر هم که زمان بازپرداخت‌های طولانی‌تر انتخاب کنیم و مبلغ ماهانه کمتری پرداخت کنیم، مبلغ پرداخت شده نهایی‌ ما بالاتر می‌رود. یعنی در نهایت قیمت تمام‌شده خرید خودرو نسبت به خرید نقد آن وسیله حدود ۲ برابر بیشتر می‌شود.

از همه مهمتر اینکه تا زمان پرداخت آخرین قسط اجازه فروش خودروی لیزینگی را نداریم، چون هنوز در رهن شرکت لیزینگ است.

شرایط دریافت سند خودروی لیزینگی

ماشین قسطی به‌ دو روش برای خریدار سند زده می‌شود:

  • با گرفتن چک و سفته به‌اندازه مبلغ خرید خودرو: در این روش باید دو ضامن معتبر داشته باشد ولی سند ماشین از همان اول به‌نامتان ثبت می‌شود.
  • با روش اجاره به شرط تملیک: در این روش تا مدتی که اقساط ماشین کامل پرداخت نشده است، ماشین در اجاره خریدار است. یعنی بعد از تمام شدن کامل قسط‌ها، سند به نام او خورده می‌شود.

عواقب عدم پرداخت اقساط خودروی لیزنگی

با توجه به تمام چیزهایی که گفته شد مشخص است که اگر خریداری نتواند همه قسط‌های ماشین‌ش را در مدت مشخص شده در قرارداد لیزنیگ پرداخت کند، سندی هم به نام او زده نمی‌شود. حتی ممکن است اگر ماشینی چندین قسط متوالی عقب‌افتاده داشته باشد، توقیف و به پارکینگ منتقل شود.

اگر خودروی لیزینگی توقیف شد چه باید بکنیم؟

یکی از اصلی‌ترین دلیل‌ها برای توقیف ماشین لیزینگی، پرداخت نکردن اقساط آن است. البته ممکن است به هر دلیل دیگری هم ماشینی که لیزینگی می‌خریم توقیف شود. اگر این اتفاق افتاد، اول باید بررسی کنیم که چه مرکز و ارگانی ماشین را توقیف کرده است. برای گرفتن استعلام درباره توقیف ماشین حتما باید برگ سبز ماشین و کارت ماشین را همراه داشته باشید. اگر ماشین به‌دلیل پرداخت نشدن قسط‌ها توقیف شده بود که برای ترخیص آن باید قسط‌های عقب‌افتاده را پرداخت کنیم.

نمایش بیشتر

2 دیدگاه

  1. سلام من یکروز از تاریخ انقصای بیمه ثالثم گذشته و متاسفانه تصادف کردم و مجروح سدم مقصر هم خودمم آیا امکان دربافت هرینه درمان از بیمه هست ؟؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا