بیمه خودرو

مراحل و مدارک لازم برای احراز محل سکونت خودرو صفر

در سیستم پلاک‌گذاری موقعیت جغرافیایی لحاظ می‌شود، به همین خاطر محل سکونت صاحب ماشین اهمیت دارد؛ به نحوی که تنها کسانی که واقعا ساکن یک شهر هستند، بتوانند پلاک آن شهر را دریافت کنند. این مسئله به خصوص برای پلاک تهران و کسانی که به‌ تازگی به تهران مهاجرت کرده‌اند یا شاغل هستند، دردسرساز می‌شود. برای احراز محل سکونت باید مدارکی مانند قبض برق یا کپی سند را همراه داشته باشید. در ادامه مراحل و مدارک لازم برای احراز محل سکونت خودرو صفر را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

شرایط احراز محل سکونت برای پلاک خودرو صفر

برای خودروی صفر قضیه شماره‌گذاری کمی متفاوت است. در گذشته پلاک کردن خودرو صفر کیلومتر در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شد؛ اما از سال ۹۷ اعلام شد که شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو پلاک‌گذاری خودروهای تولیدی خود را انجام می‌دهند تا دیگر شائبه‌ای در مورد خروج خودروهای بدون پلاک از کارخانه صورت نگیرد.

احراز محل سکونت برای خرید خودرو صفر الزامی است.

 

شرایط برای احراز محل سکونت طوری است که ساکنان هر شهر فقط بتوانند پلاک آن شهر را دریافت کنند. در واقع مهم‌ترین شرط دریافت پلاک تهران و سایر شهرها اثبات سکونت در آن است؛ به‌نحوی‌که برای پلیس محرز شود متقاضی ثبت پلاک محل زندگی دیگری ندارد.

مدارک لازم برای احراز سکونت پلاک صفر سایپا و ایران‌خودرو

برای احراز محل سکونت خود باید مدارکی را ارائه دهیم. به‌گفته پلیس راهور ناجا، مدارکی که برای احراز محل سکونت خودرو صفر خود می‌توانید ارائه دهید به شرح زیر است:

  • سند مالکیت منزل مسکونی به نام مالک خودرو (در صورتی که سند خانه یا اجاره‌نامه به نام همسرتان است، باید این سند را به همراه سند ازدواج ارائه دهید.)
  • اجاره‌نامه منزل مسکونی به نام مالک خودرو (برای افرادی که با والدین خود زندگی می‌کنند، ارائه سند ملکی و یا اجاره‌نامه به نام یکی از والدین باید ارائه شود.)
  • جواز کسب معتبر به نام مالک وسیله نقلیه
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با آدرس محل سکونت والدین به تأیید آموزش‌و‌پرورش منطقه
  • معرفی‌نامه از محل خدمت به همراه آدرس برای کارکنان دولت و نیروهای مسلح
  • دفترچه تأمین اجتماعی معتبر به همراه مدارک تکمیلی مانند: قبض برق یا گاز جدید
  • تأییدیه مهر شده شورای محل یا روستا برای کسانی که در زمان جنگ مهاجرت کرده‌اند
  • نامه رسمی از اداره عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی برای عشایر محترم
  • سند فروش منزل مسکونی مربوط به زمین‌های اوقافی روستایی که به تأیید شورای اسلامی محل رسیده‌ باشد
  • درصورتی‌که هیچ کدام از موارد بالا را ندارید، می‌توانید از روی محل صدور شناسنامه اقدام به دریافت پلاک آن شهر کنید.

احراز محل سکونت برای این صورت می‌گیرد که سیستم شماره‌گذاری کشور مخدوش نشده و اطلاعات اشتباه وارد سیستم نشود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک خودرو به نام سازمان و شرکت

برای پلاک کردن خودروهایی که به نام سازمان، شرکت و یا کارخانه‌ای خاص هستند، باید اساس‌نامه و آگهی ثبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار ارائه شود که حداقل ۲ سال از تاریخ آن گذشته باشد. پلاک این خودروها بر اساس شهری که شرکت یا کارخانه در آنجا ثبت شده‌ صادر می‌شود. این شرکت‌ها در صورتی که شعبه یا شعباتی در شهرهای دیگر داشته باشند، می‌توانند با ارائه اساسنامه و آگهی روزنامه رسمی با ذکر آدرس دقیق محل شعبه، پلاک مالکیت وسیله نقلیه را دریافت کنند.

اگر خودروی صفری که از نمایندگی می‌خرید پلاک نشده به شما تحویل داده شود، باید مدت زمانی برای دریافت پلاک منتظر بمانید. لازم به گفتن نیست که با خودروی بدون پلاک به هیچ وجه نباید رانندگی کنید. بعد از مدت زمان معین، می‌توانید با مدارک لازم به مراکز تحویل پلاک مراجعه کنید و پلاک خود را دریافت و نصب کنید.

برای رفتن به مراکز تعویض پلاک باید از پیش به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرید. برای آگاهی از چند و چون دریافت نوبت اینترنتی می‌توانید، مقاله‌ بیمه دات کام را با عنوان نوبت دهی تعویض پلاک را مطالعه بفرمایید.

نکته مهم: به هیچ وجه نمی‌توانید پلاکی را که به نام شما ثبت شده است، به فرد دیگری انتقال دهید. این پلاک ثبت‌شده‌ برای شماست و با هر بار تعویض وسیله نقلیه خود روی آن نصب می‌شود.

نحوه گرفتن احراز سکونت برای پلاک خودرو صفر

برای گرفتن احراز سکونت باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. پرداخت ورودی پارکینگ مرکز تعویض پلاک و دریافت یک برگه نوبت‌دهی.
۲. طبق شماره برگه ورودی به غرفه موردنظر خود در ساختمان اداری مراجعه کنید.
۳. بعد از دریافت پوشه، مدارک مورد نیاز را داخل پوشه بگذارید و برای بررسی نهایی به کارشناس حقوقی غرفه مربوطه تحویل دهید.
۴. یک کاغذ برای بازدید خودرو به شما داده می‌شود که افسر حاضر در تعویض پلاک در آنجا خودروی شما را دیده و آن را تایید می‌کند.
۵. برگه تایید بازدید فنی به همراه شرایط خلافی خودرو به شما داده می‌شود. در صورتی که خودرو دارای خلافی باشد، این مبلغ باید توسط فروشنده و با دستگاه POS موجود در مرکز تعویض پلاک پرداخت شود.
۶. واریز وجه تعویض پلاک برابر تعرفه به حساب خزانه در باجه بانک ملی (معادل ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان )
۷. پس از تایید نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو، برگه‌ای برای فک پلاک دریافت می‌کنید. پس از آن پلاک قدیم را تحویل انبار پلاک می‌دهید و پلاک جدید دریافت می‌کنید.
۸. برای نصب پلاک اگر بخواهید پلاک جدیدی بر روی خودرو نصب کنید، حدودا ۱۰ دقیقه و اگر پلاک قبلی خود را برای تعویض بخواهید، حداکثر ۱ ساعت باید منتظر بمانید.
۹. برای خروج از پارکینگ برگه ورودی را تحویل داده و خارج می‌شوید.

ثبت‌نام احراز سکونت برای پلاک خودرو صفر

برای ثبت نام احراز سکونت خود باید از سامانه سخا استفاده کنید. سخا، مخفف کلمه سامانه خدمات الکترونیک انتظامی است. این سامانه، به آدرس اینترنتی sakha.epolice.ir در میان کاربران شناخته شده و یکی از سامانه‌هایی است که زیر نظر سازمان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و فعالیت می‌کند. هدف از ایجاد این سامانه ارائه خدمات غیرحضوری به افراد متقاضی در زمان شیوع کرونا است. افراد از طریق آن، فعالیت‌های مربوط به خدمات انتظامی را به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهند و از مراجعه حضوری آنها جلوگیری به عمل آید.

نوبت‌دهی احراز سکونت برای پلاک خودرو صفر

هنگام نوبت‌دهی احراز سکونت برای پلاک ماشین صفر، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  •  در حال حاضر برای هر متقاضی امکان رزرو فقط یک نوبت در مراکز تعویض پلاک وجود دارد. برای ارائه خدمت به سایر مراجعان، نوبت تکراری نگیرید.
  • حداقل ۱۰ دقیقه قبل از زمان رزرو شده در مرکز تعویض پلاک باشید. باتوجه‌به زمانبندی انجام شده برای خدمت‌رسانی بهتر به سایر مراجعان در مراکز تعویض پلاک، در صورت عدم مراجعه به مرکز تعویض پلاک مربوطه در روز و ساعت مقرر، نوبت شما به صورت خودکار توسط سامانه باطل می‌شود.
  • کلیه اطلاعات ثبت‌شده در سامانه در هنگام ورود به مرکز تعویض پلاک کنترل می‌شود و فقط به دارنده کد ملی یا وکیل قانونی و خودرو با شماره پلاک ثبت شده در نوبت، اجازه ورود داده می‌شود.
  • برای متقاضیانی که رزرو نوبت انجام دهند، اما در زمان مقرر به مرکز تعویض تعویض پلاک مراجعه نکنند، محدودیت‌هایی در رزرو نوبت‌های آتی ایجاد خواهد شد. بنابراین، در صورت انصراف از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت مراکز و امکان ارائه خدمات به سایر متقاضیان، بلافاصله نوبت خود را ابطال و لغو کنید.

سایت احراز سکونت برای پلاک خودرو صفر

وارد سامانه سخا پلیس، یعنی sakha.epolice.ir و حساب کاربری خود شوید. پس از ورود به حساب کاربری، اگر آدرس ثبت شده با آدرس فعلی شما مطابقت ندارد، آن را ویرایش کنید؛ در غیر این صورت، برای احراز محل سکونت، دکمه (استعلام وضعیت آدرس) را بزنید. اگر پس از کلیک بر روی دکمه (استعلام وضعیت آدرس)، همچنان وضعیت آدرس شما به رنگ قرمز است، باید برای احراز محل سکونت خود اقدام کنید.

لزوم خرید بیمه شخص ثالث برای خودرو صفر

خرید بیمه شخص ثالث برای تمام ماشین‌ها اجباری است و بعد از خرید ماشین صفر، باید بلافاصله آن را بیمه کنید. در کنار آن داشتن بیمه بدنه اختیاری است، اما با‌توجه‌به خدماتی که برای خسارت‌های مالی و شرایطی مانند سرقت ارائه می‌کند، خرید آن را به همه به‌خصوص صاحب‌های ماشین‌های صفر پیشنهاد می‌کنیم.

سوالات متداول

۱. چرا محل سکونت در سیستم پلاک‌گذاری اهمیت دارد؟
محل سکونت در سیستم پلاک‌گذاری به دلیل نیاز به احراز هویت و تایید اینکه فرد متقاضی واقعاً ساکن شهر موردنظر است، اهمیت دارد. این امر اطمینان حاصل می‌کند که پلاک‌ها فقط به ساکنان واقعی یک شهر تعلق گیرد و از سوءاستفاده جلوگیری می‌کند.

۲. چه مدارکی برای احراز محل سکونت نیاز است؟
برای احراز محل سکونت، مدارک موردنیاز شامل سند مالکیت منزل، اجاره‌نامه منزل، جواز کسب، گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان، معرفی‌نامه از محل خدمت، دفترچه تأمین اجتماعی، تأییدیه شورای محل، نامه رسمی از اداره عشایر و امور روستایی، و سند فروش منزل مسکونی مربوط به زمین‌های اوقافی است.

۳. چگونه می‌توان بدون مدارک سنتی احراز محل سکونت کرد؟
در صورتی که هیچ یک از مدارک سنتی موجود نباشد، افراد می‌توانند بر اساس محل صدور شناسنامه خود اقدام به دریافت پلاک مربوط به آن شهر کنند.

۴. آیا خودروهای صفر توسط شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو پلاک می‌شوند؟
بله، از سال ۹۷ به بعد، شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو مسئولیت پلاک‌گذاری خودروهای تولیدی خود را بر عهده گرفته‌اند تا از خروج خودروهای بدون پلاک از کارخانه جلوگیری شود.

۵. چه مدارکی برای دریافت پلاک خودرو به نام سازمان یا شرکت نیاز است؟
برای پلاک کردن خودروهایی که به نام سازمان یا شرکت هستند، نیاز به ارائه اساس‌نامه، آگهی ثبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار با گذشت حداقل ۲ سال از تاریخ آن و ذکر آدرس دقیق محل شعبه است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا