بیمه شخص ثالث

آیا می‌شود از مسافر مقصر خسارت گرفت؟

بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری است که خرید آن در درجه نخست به‌نفع صاحبان وسیله نقلیه است. با وجود آن، پرداخت هزینه خسارت‌های رانندگی مختلف ساده‌تر می‌شود. پوشش‌های این بیمه راهی برای کمک به راننده خاطی در جریان تصادفات رانندگی است. اما پرسش اینجاست که اگر در یک حادثه، مسافر باعث رقم‌خوردن تصادف شود، تکلیف چیست؟ آیا می‌شود از مسافر مقصر خسارت گرفت؟ در ادامه، برایتان خواهیم گفت.

از مسافر مقصر در تصادفات رانندگی خسارت دریافت می‌شود؟

پاسخ به این پرسش منفی است. در واقع، پرداخت خسارت تصادف شکل‌گرفته همیشه به‌عهده راننده است. زمانی که یک راننده با فرد یا خودرویی دیگر تصادف می‌کند، باید هزینه‌های به‌بارآمده را بپردازد.

در این مسیر، بیمه شخص ثالث به راننده کمک می‌کند تا هزینه را بپردازد. در هر صورت، وظیفه راننده است که صدمات ایجادشده در جریان یک حادثه را جبران کند. حتی اگر مسافری بر خودرو سوار باشد که باعث درگرفتن تصادف باشد، باز هم وظیفه راننده است که خسارت‌ها را پرداخت کند.

فرض کنید که مسافری از یک خودروی تاکسی پیاده می‌شود و در را باز می‌گذارد. این حرکت می‌تواند منجر به شکل‌گرفتن یک حادثه و تصادف شود. در چنین صورتی، اگرچه در عمل، مسافر مقصر بوده اما راننده آن ماشین باید مسئولیت اتفاق را به‌عهده بگیرد و از نظر قانونی ملزم به پرداخت هزینه‌ای است که برای فرد یا خودرویی دیگر به‌وجود آمده است.

چطور مسافران مقصر حوادث رانندگی می‌شوند؟

مسافران خودرو به شکل‌های متنوعی باعث بروز حوادث و تصادفات رانندگی می‌شوند. مسأله قابل اعتنا در اینجا است که در هرحال، واقعه‌ای که رقم می‌زنند، خسارت‌هایی به‌همراه دارد که باید از سوی راننده وسیله نقلیه پرداخت شود.

در واقع، از نظر قانونی، اقدامات منجر به حادثه مسافران برای آن‌ها وظیفه‌ای جهت پرداخت هزینه‌های تصادف ایجاد نمی‌کند. از جمله موقعیت‌های این‌چنینی باید به موارد زیر اشاره کنیم.

در ادامه، به چند حالت اشاره‌ای خواهیم داشت. هدف از قید این مثال‌ها، مشخص‌کردن سهم مهم رانندگان در پذیرش تقصیر در حوادث رانندگی است. لزوم دریافت خدمات بیمه در چنین موقعیت‌هایی مشخص می‌شود. اگر راننده تاکسی هستید که دیگر داشتن بیمه برایتان بسیار واجب‌تر هم می‌شود.

مقصر تصادف با در خودرو کیست؟

مقصر در چنین تصادفی، خودروی در حال حرکت است. در نتیجه، اگر به‌هر شکلی مسافر در بروز تصادف نقش داشته باشد، باز هم مقصر چنین حادثه‌ای راننده خودرو است. در واقع، راننده‌ای که به خودرو یا فردی دیگر برخورد می‌کند، مسئولیت این تصادف را به‌عهده می‌گیرد.

مقصر تصادف با در باز با خودروی سمت چپ خیابان کیست؟

این تصادف را در نظر بگیرید؛ خودرویی در سمت چپ خیابان پارک کرده و ناگهان سرنشین و مسافری از آن در را باز کند. در چنین موقعیتی، خودرویی مقصر است که در پارک قرار دارد.

خسارت شکل‌گرفته هم باید از سوی صاحب این ماشین پرداخت شود. باز هم فارغ از اینکه مسافر چنین کاری کرده یا راننده، مسئولیت جبران خسارت تصادف با صاحب بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو خواهد بود.

اگر مسافر در زمان پیاده‌شدن از در سمت راست به خودرو یا موتور برخورد کند، مقصر کیست؟

در چنین شرایطی که ظاهراً مسافر باعث شکل‌گیری تصادف و حتی آسیب‌زدن به موتور یا خودرویی دیگر شده هم راننده مقصر است. راننده نباید مسافر را در چنین نقطه‌ای از خیابان پیاده کند.

رانندگان تاکسی باید مسافران خود را در ایستگاه و در کنار خیابان پیاده کنند. با چنین اوصافی، کماکان راننده خاطی این تصادف است و پرداخت هزینه‌های احتمالی خسارت‌ها هم به‌عهده خود او است.

همان‌طور که متوجه شدید، امکان دریافت خسارت رانندگی از مسافر به‌عنوان مقصر وجود ندارد. در نتیجه، حتما بیمه شخص ثالث و بدنه را برای خود تدارک ببینید تا در صورت بروز اتفاقات مختلف به مشکل برخورد نکنید.

خرید بیمه شخص ثالث ضروری است

احتمال به‌وجودآمدن حوادث رانندگی مختلفی وجود دارد. رانندگان مسئولیت زیادی در زمان رانندگی دارند و هرگونه سهل‌انگاری و اشتباه آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی جدی و تصادفات شود. از نظر قانونی، مسافران در شکل‌گیری تصادفات نقش ندارند و معمولاً نیازی به پرداخت هزینه از سوی آن‌ها وجود ندارد.

با وجود بیمه شخص ثالث که اجباری است، راننده خاطی راحت‌تر از پس پرداخت هزینه‌های مالی و جانی برمی‌آید. بنابراین، هرگز بدون بیمه شخص ثالث، اقدام به رانندگی نکنید. اگر حادثه‌ای رخ بدهد، دچار دردسرهای فراوانی خواهید شد.

بیمه بدنه و شخص ثالث را از ازکی بخرید

برای تهیه بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو می‌توانید به سامانه ازکی مراجعه کنید. ازکی پلتفرمی آنلاین برای استعلام‌گیری قیمت و شرایط شرکت‌های بیمه مختلف است. با واردکردن مشخصات خودرو می‌توانید فهرست کاملی از شرکت‌های بیمه در دسترس را مشاهده کنید.

با مرور و مقایسه خدمات بیمه هر شرکت، گزینه مناسب را انتخاب کنید. ازکی بدون محدودیت مکانی و زمانی، شما را به شرکت بیمه مناسب وصل می‌کند. پرداخت هزینه و تمام مراحل عقد قرارداد بیمه هم به‌طور آنلاین انجام می‌شود.

با ازکی، فرصت استفاده از کدهای تخفیف جذاب در مسیر خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه هم برایتان فراهم است. با این سامانه، تجربه‌ای تازه از خرید و تمدید بیمه برای خود رقم بزنید. صرف زمان و انرژی اندک برای خرید بیمه‌های مختلف از ازکی از امتیازاتی است که در روش‌های دیگر خرید احساس نخواهید کرد.

خرید از ازکی؛ تجربه‌های تازه و شیرین

در روش‌های سنتی خرید بیمه بدنه یا شخص ثالث، خبری از سرعت عمل در عرض چند دقیقه یا بهره‌مندی از تخفیف‌ها نبود. با وجود سامانه‌های آنلاینی مانند ازکی، همه‌چیز متفاوت شده است. حالا دیگر در عرض یک ربع یا شاید کمتر، کاربران مختلف از نقاط گوناگون کشور می‌توانند قرارداد بیمه شخص ثالث یا بدنه را با شرکت‌های مختلف منعقد کنند. استفاده از شرایط فروش ویژه و کدهای تخفیف هم که حس‌وحالی شیرین و تازه به فرایند خرید بیمه می‌بخشد. این‌بار که قصد خرید یا تمدید بیمه خودرو را داشتید، به ازکی مراجعه کنید؛ پشیمان نخواهید شد.

سوالات متداول

۱. در حوادث رانندگی، امکان دریافت خسارت از مسافر وجود دارد؟

خیر، حتی اگر مسافری باعث شکل‌گیری یک تصادف شود، باز هم مسئولیت پرداخت هزینه و جبران خسارت حادثه به‌عهده راننده خواهد بود.

۲. اگر راننده‌ای خودش به ماشین خود آسیبی بزند، مقصر است؟

در چنین حالتی، تعریف مقصر معنایی ندارد. راننده می‌تواند با بهره‌مندی از خدمات بیمه بدنه خود، اقدام به دریافت خسارت کند؛ البته اگر بیمه بدنه داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا