بیمه تأمین اجتماعی

بیمه تلفیقی تامین اجتماعی و نحوه دریافت سوابق آن

سابقه کاری تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران و کارمندان است. همه روزی برای بازنشستگی، گرفتن بیمه بیکاری یا … به مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی نیاز پیدا می‌کنند. یکی از اصطلاحاتی که زمان گرفتن سابقه کاری می‌شنویم،‌ بیمه تلفیقی تامین اجتماعی است. در ادامه با ازکی همراه شوید تا ببینیم بیمه تلفیقی تامین اجتماعی چیست و چطور می‌توانیم سوابق تلفیقی تامین اجتماعی را بگیریم؟

منظور از سوابق تلفیقی چیست؟

این روزها معمولا افراد در دوران کاری خود، چند بار شغلشان را تغییر می‌دهند و در کارگاه‌ها و شرکت‌های متفاوتی مشغوب به کار می‌شوند. در این صورت سابقه کاری آن‌ها جزو سوابق تلفیقی محسوب می‌شود. یعنی اگر شخصی در بیش از یک کارگاه مشمول قانون تامین اجتماعی سابقه کاری داشته باشد، باید طبق ماده ۳۴ قانون بیمه تامین اجتماعی برای هرکدام جداگانه و طبق لیست ماهانه هریک از کارگاه‌ها حق بیمه داشته باشد. در این شرایط برای ارائه تعهداتش در زمان بازنشستگی، بیکاری یا هر دلیل دیگری، سوابقش به صورت تلفیقی از کارکردهای شخص در آن کارگاه‌ها محاسبه می‌شود. مجموع سوابق تلفیقی در هر ماه نباید از ۲۹، ۳۰ یا ۳۱ روز و در طول سال از ۳۶۵ یا ۳۶۶ روز بیشتر باشد.

نحوه گرفتن سوابق تلفیقی بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

در طول مدت کار بارها به گرفتن گزارش سوابق بیمه تکمیلی احتیاج پیدا می‌کنیم. گاهی فقط می‌خواهیم مطمئن شویم که کارفرما حق بیمه ما را کامل پرداخت می‌کند و تحت پوشش بیمه هستیم و گاهی هم برای ارائه به اداره‌ها و سازمان‌ها به آن احتیاج پیدا می‌کنیم. برای مشاهده و استعلام سوابق تلفیقی تامین اجتماعی روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه هر کدام از آن‌ها را جداگانه بررسی می‌کنیم.

گرفتن سوابق تلفیقی با مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها و شعب سازمان تامین اجتماعی

برای این کار باید با کارت ملی و دفترچه بیمه (کد تامین اجتماعی) به کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید. با توجه به شلوغی این مراکز ، علاوه بر وقت مورد نیاز برای رفت و آمد، زمان زیادی را هم باید در مرکز پاسخگویی تامین اجتماعی سپری کنید.

گرفتن سوابق بیمه تلفیقی از طریق سایت تامین اجتماعی

وارد سایت تامین اجتماعی شوید. از منو سایت گزینه بیمه شدگان را انتخاب کنید. بعد از این که روی این گزینه رفتید، روی سوابق بیمه کلیک کنید. اگر از قبل در سایت ثبت نام نکرده‌اید، موارد زیر را در سایت رعایت کنید:

  • اطلاعت هویتی شامل نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و کدملی را با دقت وارد کنید.
  • از شماره تلفن همراه متعلق به خود که سند آن بنامتان باشد، استفاده کنید. کد تایید از طریق پیامک برای بیمه شدگان ارسال خواهد شد.
  • در زمان انتخاب و ساخت گذرواژه استفاده از حروف و اعداد الزامی است و طول رمزعبور باید بیشتر از 8 کاراکتر باشد.
  • در زمان ثبت نام، از شما سوالات امنیتی پرسیده می‌شود، توجه داشته باشید که در صورت فراموشی گذرواژه با پاسخ دادن به این سوالات می توان رمز عبور را بازیابی کرد.

مشاهده سوابق تلفیقی بیمه تامین اجتماعی با کد ملی

پیش از این متقاضیان می بایست برای مشاهده سابقه، کد بیمه خود را وارد می کردند که بدلیل عدم اطلاع از چگونگی دستیابی به این کد، با مشکل مواجه می شدند. اما درحال حاضر استعلام و مشاهده سوابق بیمه با کد ملی امکان پذیر شده است. در حال حاضر برای ثبت نام در سامانه و مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی اجباری به داشتن کد بیمه نیست.

کد رمز سوابق تلفیقی چیست؟

اشخاص حقوقی از جمله شرکت‌ها و کارفرماها هم برای رد کردن لیست بیمه کارمندان، دریافت مفاصا حساب یا اعتراض به فیش پرداخت حق بیمه به دریافت سوابق احتیاج پیدا می‌کنند. از شهریور ماه سال ۹۸ کلیه کارفرمایانی که صلاحیتشان توسط دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور احراز شده باشد باید از طریق سایت سوابق بیمه تامین اجتماعی اطلاعات پرسنل خود را با سامانه ساجات ارسال کنند. برای این که کد رمز را دریافت کنید، مراحل گفته شده در سایت تامین اجتماعی را انجام دهید تا سابقه شما نمایش داده شود. برای ساخت کد رمز، بر روی ارسال به صندوق شخصی، کلیک کنید.

گام بعدی، ورود به صندوق شخصی است. ابتدا از منوی بالای صفحه به صفحه نخست رفته و بر روی گزینه «تامین اجتماعی من» کلیک کنید. صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود، شامل ۳ گزینه: «درخواست‌های من، صندوق شخصی من و درخواست‌های پشتیبانی من» است.

کد رمز سوابق تلفیقی چیست؟

وارد صندوق شخصی خود شوید. توجه داشته باشید که حجم این فضا محدود است و مواردی را که خود شما به صندوق شخصی ارسال می‌کنید، از فضای ذخیره سازی شما کسر می‌شود و بعدا قابل حذف است. مواردی که به صورت اتوماتیک و از طرف سازمان به صندوق شخصی شما ارسال می‌شود، قابل حذف نخواهد بود. البته حجم این اطلاعات از فضای ذخیره سازی شما کسر نخواهد شد. شما می‌توانید با انتخاب گزینه «صدور مجوز استعلام»، در منوی عملیات و دریافت رمز، یک ردیف از اطلاعات موجود در صندوق شخصی خود را اشتراک گذاری کنید.

با مراجعه به قسمت «لیست» در پایین صفحه و انتخاب گزینه «عملیات»، گزینه «صدور مجوز استعلام» را انتخاب کنید. وقتی روی گزینه عملیات بروید، در منو ظاهر شده، ۴ بخش رویت مکاتبه، اتصال به ایران پوشه، صدور مجوز استعلام و حذف دیده می‌شود.

در قسمت «صدور مجوز استعلام به مدت»، در پنجره باز شده، زمان «یکسال» را انتخاب کنید و سپس گزینه «صدور مجوز استعلام» کلیک شود. امکان استعلام اسناد شما توسط سایرین فقط توسط ارائه کد ملی و رمز عبور صادر شده در زمان به اشتراک گذاری امکان پذیر است. پس از اتمام مدت تعیین شده، مجوز استعلام به صورت اتوماتیک لغو می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا