بیمه تأمین اجتماعی

شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری در سال 1402


در میان کشورهای خاورمیانه، ایران سومین کشوری است که برای افراد تحت‌ پوشش قانون کار و قانون تأمین‌ اجتماعی خود، بیمه‌ بیکاری پیش‌بینی کرده است. بیمه بیکاری یکی از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است و برای حمایت از افرادی که بدون اراده خود و به صورت موقتی کار خود را از دست داده اند در نظر گرفته شده است. مسئله بیمه بیکاری، با سیل از دست دادن شغل‌ها در چند ماه گذشته و بالا رفتن نرخ بیکاری به یکی از مسائل روز کشور بدل شده است. در این مقاله به بیان شرایط چگونگی دریافت مستمری بیکاری می‌پردازیم.

بیمه بیکاری چیست؟

مطابق قانون بیمه بیکاری، آن دسته از بیمه‌شدگانی که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشند از مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند. در حال حاضر ملاک اصلی برای حمایت‌های قانونی از بیمه‌شدگان بیکار، غیر ارادی بودن بیکاری آنها است؛ و تنها افرادی که به صورت غیر ارادی از کار بیکار شده­‌ا‌ند می‌توانند از مقرری بیکاری استفاده کنند و خروج این افراد از اشتغال به اراده و خواست آنها نبوده باشد. درضمن بیمه بیکاری به بیمه‌شدگان بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد هم تعلق نمی‌گیرد.

گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تأمین‌ اجتماعی مسئول تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری است؛ و شعب تأمین‌ اجتماعی پس از تأیید ادارات نامبرده، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند. پرداخت بیمه بیکاری مطابق با حداقل دستمزد است. به موجب قانون، کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند، پرداخت بیشترین سهم بیمه بیکاری ٨٠ درصد حقوق آنها است که این درصد نباید از حداقل مزد کمتر باشد و ٥٥ درصد از آن به عنوان حداقل مزدی که در سه ماه قبل از بیکاری دریافت کرده‌اند، ١٠درصد حق همسر و ١٠ درصد برای دو فرزند است.

شرایط پرداخت بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری باید فرد دارای شرایط زیر باشد:

  • مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند؛
  • تبعه کشورهای خارجی نباشند؛
  • مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند؛
  • دارای حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند؛
  • در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشند؛
  • از محل کار اخراج شده باشند؛
  • داشتن یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه؛
  • داشتن کارت پایان خدمت (برای آقایان) و یا گواهی اشتغال به تحصیل.
شرایط مستمری بیکاری و دریافت بیمه بیکاری
بیمه بیکاری

حقوق بیمه بیکاری چقدر است؟

حق بیمه بیکاری که به میزان 3 درصد دستمزد بیمه شده است، باید توسط کارفرما پرداخت شود. مبلغی که به عنوان حقوق و مستمری به فرد بیمه شده تعلق می‌گیرد هم به اندازه 55 درصد از حقوق او در زمان اشتغالش است. اگر شخص بیکار شده سرپرست خانوار باشد به ازای هر فردی که تحت سرپرستی او است، 10 درصد به آن مبلغ اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ تنها تا سقف 4 نفر از افراد تحت سرپستی او تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون بیمه بیکاری جدید حقوق پرداختی به عنوان مستمری نباید کمتر از دستمزد مصوب سالانه شورای کار باشد.

چند بار می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

شاید شما هم از آن دسته افراد بدشانسی هستید که از دست دادن کار را برای بار چندم تجربه می‌کنید و برایتان این سوال پیش آمده که تا زمان پیدا کردن دوباره کار می‌توانید از مستمری بیکاری استفاده کنید یا خیر. طبق قانون بخشنامه بیمه بیکاری هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد دفعات دریافت مستمری بیکاری وجود ندارد.

فاصله بین دو بیمه بیکاری چند سال است؟

از لحاظ قانونی هیچ محدودیتی نه برای تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری و نه برای فاصله بین تعداد دفعات استفاده از آن وجود ندارد. به طور مثال اگر شما پس از مدتی دریافت مستمری بیکاری دوباره به کار برگشتید، باید درخواست قطع بیمه بیکاری بدهید. در صورتی که پس از سپری شدن مدت زمانی (تفاوتی ندارد که چقدر باشد) دوباره بیکار شدید می‌توانید دوباره درخواست دریافت مستمری بیکاری دهید.

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم

تفاوتی ندارد که برای بار چندم می‌خواهید از مستمری بیکاری خود استفاده کنید. شرایط دریافت بیمه بیکاری برای هر بار استفاده دقیقا شبیه به شرایط دریافت آن در دفعه اول است.

آیا استفاده نکردن از بیمه بیکاری در بازنشستگی تاثیر دارد؟

بر اساس قوانین تامین اجتماعی دریافت بیمه بیکاری به طور کلی عواقبی از لحاظ سابقه بیمه در پی ندارد. اما دریافت آن می‌تواند بر مبلغ مستمری و حقوق بازنشستگی افراد تاثیراتی داشته باشد. البته از آنجیی که محاسبه مستمری بازنشستگی بر اساس پرداختی حق بیمه افردا در دو سال آخر اشتغال آن‌ها است، اگر دریافت بیمه بیکاری در دو سال آخر مانده تا بازنشستگی نباشد، تاثیری هم بر حقوق بازنشستگی افراد ندارد.

برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟

دریافت بیمه بیکاری مراحل مختلفی دارد. مرحله اول آن ثبت‌نام است و بجز بخش احراز هویت آن که باید با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت انجام شود نیازی به حضور فیزیکی ندارد. اما پس از طی کردن مراحل ثبت‌نام و دریافت پیامک حاوی کد رهگیری باید با در دست داشتن مدارکی که در ادامه ذکر می‌شود، به همان شعبه تامین اجتماعی که کارفرما برای تنظیم قرارداد مراجعه کرده، بروید. با مراجعه به این شعبه امکان دسترسی آسان به همه سوابق و اسناد شخصیات برای شما به راحتی فراهم می‌شود.

مراحل درخواست بیمه بیکاری چقدر طول میکشه؟

اگر به موقع و تا پیش از گذشت 30 روز از تایخ بیکاری به سازمان کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید، ظرف مدت زمان 10 روز نمایندگان سازمان تامین اجتماعی مدارک شما را بررسی کرده پس از تایید اقدام به پرداخت آن می‌کنند. پس حداقل دو هفته و حداکثر 40 تا 50 روز از تاریخ بیکاری شما طول می‌کشد تا بتوانید مستمری بیکاری خود را دریافت کنید. این بازه طولانی به زمان مراجعه شما بستگی دارد.

چه کسانی مشمول دریافت مقرری بیکاری هستند؟

تمام افراد بیمه‌شده در صورتی که بدون میل و اراده بیکار شوند و دارای حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق‌ بیمه باشند می‌توانند از مقرری بیکاری استفاده کنند.

مطابق شرایط مستمری بیکاری ، اخراج از محل کار و داشتن ٦ ماه حق بیمه مهمترین شرط پرداخت بیمه‌بیکاری است.

شرایط برای آن دسته از بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند ، متفاوت است و آنها برای دریافت مستمری بیکاری نیازی به داشتن حداقل سابقه ندارند؛ و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، می‌توانند مقرری بیمه‌ بیکاری دریافت کنند.

 بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

بیمه بیکاری می‌تواند بخشی از معضلات و نگرانی‌های بابت بیکار شدن را پوشش دهد. اما متاسفانه این خدمت به برخی افراد تعلق نمی‌گیرد. اتباع خارجی شاغل در ایران، مستمری بگیران و بازنشستگان، کسانی که از مستمری از کار افتادگی دائمی استفاده می‌کنند و افرادی که کارفرمای آن‌ها در حین اشتغال برایشان حق بیمه بیکاری پرداخت نکرده است، از آن دسته افراد هستند.

برای اعلام وضعیت بیکاری چه اقداماتی لازم است؟

متقاضیان بیمه‌ بیکاری که کار خود را به صورت غیر ارادی از دست بدهند، برای دریافت مقرری بیمه‌بیکاری حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری می‌توانند موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا کار مشابه آن اعلام کنند. مراجعه متقاضی بعد از ٣٠ روز صرفاً با عذر موجه و با تأیید هیأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ٣ ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری در سال 1402

برای دریافت بیمه بیکاری، فرد متقاضی باید مدارک زیر را یا به صورت حضوری به اداره کار و تعاون ارائه دهد یا در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کند.

  • اصل و کپی یک سال آخر قرار داد کار یا رای صاد شده؛
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه؛
  • 4 قطعه عکس سه در چهار؛
  • اصل و کپی کارت ملی؛
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی؛
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه؛
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت؛
  • معرفی نامه کارفرما؛
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان.

بدیهی است که آن دسته از افرادی که قصد بارگذاری مدارک خود در سامانه بیمه بیکاری را دارند، نیازی به کپی گرفتنن از مدارک بالا نیستند و تنها به فایل اسکن آن‌ها نیاز دارند. برا ورود به این سامانه به کدملی و شماره بیمه شخص متقاضی و شماره بیمه کارگاهی که در آن مشغول به کار بوده است نیاز دارد.

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری

مدت پرداخت بیمه‌‌بیکاری به بیمه‌شدگان واجد شرایط به سابقه پرداخت حق‌ بیمه از سوی آنان بستگی دارد و مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه‌شدگان مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه‌شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست.

شرایط قطع مستمری بیمه بیکاری

لازم است به این نکته که مستمری بیکاری به صورت مادام العمر پرداخت نمی‌شود توجه داشته باشید. قطع مستمری بیکاری شرایط خاص خودش را دارد، که در ادامه به برخی از آن‌های اشاره شده است.

  • در صورت پیدا کردن کار و اشتغال مجدد بیمه شده؛
  • بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری کند؛
  • خودداری بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی؛
  • بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود؛
  • بازگشت بیمه شده بیکار به کار اولیه خود با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی؛
  • مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد؛
  • بیمه شده فوت نماید.

چنانچه بعد از پرداخت مقرری بیمه‌بیکاری مشخص ‌شود که بیکاری بیمه‌ شده در اثر اراده شخصی وی بوده یا بیمه ‌شده بیکار اشتغال مجدد خود را اعلام نکرده باشد و علیرغم اشتغال همچنان به دریافت مقرری ادامه دهد، باید وجوه دریافتی و کمک هزینه بیکاری را به سازمان تأمین‌ اجتماعی بازپرداخت کند.

تنها استثنا در جریان مقرری بیمه بیکاری در مورد افرادی است که در شروع بیمه بیکاری دارای ٥٥ سال سن یا بیشتر هستند و مادامی که مشغول به کار نشده‌اند در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

کمترین و بیشترین مدت دریافت بیمه بیکاری

در حال حاضر کمترین مدت دریافت بیمه بیکاری شش ماه و بیشترین پرداخت ۵۰ ماه است و اداره کل حمایت از مشاغل و مستمری بیکاری وزارت کار وظیفه حمایت اجتماعی و پرداخت مقرری بیمه‌بیکاری به افرادی را که برخلاف میل خود بیکار شده‌اند،‌ برعهده دارد.

ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه کارگران به لحاظ بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت محسوب می‌شود.

مستمری بیکاری، صرفاً برای بیمه‌شدگان اجباری

مستمری بیکاری در ایران طبق شرایط و ضوابط خاصی از سال 1366 به مرحله اجرا درآمد، پس از سه سال اجرای آزمایشی به لحاظ اهمیت موضوع و افزایش دامنه و گستردگی آن در سطح جامعه در سال 1369 این قانون به‌صورت دائمی درآمد.
تمامی مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار هستند، مشمول قانون بیمه بیکاری نیز می‌شوند؛ بنابراین کسانی که طبق قانون کار تحت پوشش بیمه اجباری هستند قانون بیمه بیکاری نیز بر آن‌ها حاکم است ولی صاحبان مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری، بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی، و  اتباع خارجی، از شمول این قانون خارج‌اند.

میزان حق بیمه بیکاری ٣ درصد از حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که کلاً توسط کارفرما پرداخت می‌شود. بر این اساس برای فرد بیمه‌شده که مشمول قانون کار و بیمه اجباری است در مجموع ٣٠ درصد حق بیمه پرداخت می‌شود که ٢٣ درصد آن سهم کارفرما و ٧ درصد آن سهم بیمه‌شده است.

محاسبه میزان مقرری و شرایط دریافت بیمه بیکاری

قرری بیمه بیکاری هر فرد بر اساس فرمول زیر محاسبه و مشخص می‌شود:

بیمه بیکاری

همانطور که پیش از این گفته شد، مبلغ حاصل از این فزمول نباید از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود کمتر باشد و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده نیز بیشتر نباشد.

آیا مقرری بیکاری شامل حال من می‌شود؟

گفتیم که علاوه بر خروج غیر ارادی از کار، یکی دیگر از مواردی که برای دریافت مقرری بیکاری لازم است داشتن بیمه به اندازه مورد نیاز است. اگر از بابت پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما در زمانی که شما مشغول به کار بوده اید مطمئن نیستید و یا دزست نمیدانید که چقدر سابقه پرداخت بیمه دارید می‌توانید سری به سایت تامین اجتماعی بزنید و پس از ورود به آن، از منوی مربوطه سوابق بیمه تامین اجتماعی خود را استعلام کنید.

سوالات متداول

۱. حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

حقوق بیکاری فرد بیمه‌شده، ۵۵ از حقوق او در زمان اشتغالش است. اگر شخص بیکارشده، سرپرست خانوار باشد (تا سقف ۴ نفر)، ۱۰ درصد به مبلغ حقوق او اضافه می‌شود.

۲. چند بار می‌توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد دفعات دریافت مستمری بیکاری وجود ندارد.

۳. بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بیمه بیکاری به تمام افرادی که سابقه پرداخت حداقل ۶ ماه حق بیمه را داشته باشند، تعلق می‌گیرد. 

نمایش بیشتر

54 دیدگاه

  1. سلام اگر سابقه بیمه از جاهای مختلف رد شده باشه و هر کدام جداگانه به 6 ماه نرسه باز هم میتونم از بیمه بیکاری استفاده کنم؟

    1. سلام . وقتتون بخیر
      برای دریافت بیمه بیکاری مجموع سوابق کاری شما باید ۶ ماه و یا بیشتر باشه. و اینکه بیمه شما از جاهای مختلفی رد شده باشه اهمیتی نداره.

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر شما بعد از مشاغل سخت به بیمه بیکاری معرفی شده و مدتی بیمه بیکاری دریافت کنید و مجدد در کارهای سخت و زیان آور مشغول شوید؛ این مدت که بیکاری دریافت کردید جز مشاغل سخت محاسبه نمی شود؛ ولی باعث از بین رفتن توالی هم نمیشود.

  2. با سلام
    لطفا دلیل هایی که بنا بر آن کارگر می تواند بیمه بیکاری دریافت نماید بصورت کامل بیان کنید مثلا کارفرما بدلیل کاهش نیروی کار اقدام به اخراج کارگر کند . مواردی از این قبیل را لطفا بفرمایید

    1. سلام وقت شما بخیر
      بر اساس قانون افرادی که می‌خواهند از بیمه بیکاری استفاده کنند باید بدون میل و اراده خودشان از کار اخراج شده باشند و آماده به کار باشند. ( یعنی به هر دلیلی از جمله تعدیل نیرو یا بیکاری موقت یا بازخرید اجباری کارگر) کارگرانی که برخلاف میل و اراده خود بازخرید شوند ولی آماده کار باشند از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند بود.

  3. سلام:وقت بخیر…!
    من دوساله تو یک شرکتی مشغول بکارهستم از ۹۵ تا الان، کارفرما سال اول رو برام بیمه رد نکرد ب این دلیل که کارت پایان خدمت ندارم وتااینکه من خودم متوجه شدم که ربطی به کارت پایان خدمت نداره وبااین حال بعد از گذشت یکسال کاری من بیمه شدم واکنون هم ۱۰ ماه بیمه سابقه دارم،ازطرفی هم با کارفرما به مشکل خوردیم وکارکردن توشرکت برامون واقعا دشوارشده،میخواستم بدونم بیمه بیکاری به من تعلق میگیره.؟کارت پایان خدمت هم ندارم،!
    اما متآهل ودارای یک فرزند هم هستم…
    وتکلیف اون مدتی که کارفرما بیمه ام نکرده چی میشه…
    باسپاس ممنون میشم راهنماییم کنید…

    1. سلام وقت شما بخیر
      برای دریافت بیمه بیکاری شرایطی وجود داره به صورت کامل داخل مقاله نوشته شده!
      شما یکی از شروط دریافت بیمه بیکاری که داشتن کارت پایان خدمت هست رو ندارید متاسفانه . اگر معافیت یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشین میتونین از بیمه بیکاری استفاده کنین.
      یکی از شرایط حداقل زمان رد شدن بیمه هست که 6 ماه در نظر گرفته شده و از اونجایی که شما 10 ماه سابقه دارید و متاهل هستین؛ از این نظر به شما 12 ماه بیمه بیکاری تعلق میگیره.
      اما شرایط دیگه ای هم وجود داره مثل ترک کار اجباری (که شامل: اخراج، اخراج موقت و اجبار به بازخرید کارگر و … هست) شما هنوز مشغول به کار هستین و صرف داشتن مشکل توی محیط کار بیمه بیکاری به شما تعلق نمیگیره مگر اینکه اخراج بشین.

  4. با سلام
    بنده ۸ روز مانده به ۵۵ سالگیه‌م در بهمن ماه ۹۶ بیکار شدم و حدودا ۱۳ سال پرداخت بیمه دارم و از اون تاریخ از بیمه بیکاری استفاده میکنم.
    حال با توجه به اینکه قبل از بیکار شدن ۵۵ سال نداشته‌ام ولی در هنگام گرفتن مستمری بیمه بیکاری ۵۵ ساله شده‌ام آیا تا رسیدن به سن بازنشستگی میتوانم از بیمه بیکاری استفاده کنم؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      طبق قوانین در صورتی که سن متقاضی در زمان بیکارشدن 55 سال و یا بیشتر باشد ؛ با دارا بودن حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه وعدم اشتغال به کار می تواندتا رسیدن به سن بازنشستگی ازمقرری بیمه بیکاری بهره مند گردد.

  5. باسلام من درشرکتی کارمیکردم واسع پیمانکار،شرکت منوبه عنوان کارورزاستخدام کردم من هم باشرکت وهم بااداره کارقراردادامضاکردم،به من گفتندبیستم قروردین شروع بع کارهستی اونجاباش،من هم ازکارقبلیموترک کردم،روزبیستم شرکت به من گفت توروقبول نکردن بع دلایلی،من میخوام بیمه بیکاری بگیرم،به من میگن توترک کارکردی،ولی من به گفته شرکت واداره کار ازکارم اومدم بیرون،ایامن میتونم بیمه بیکاری بگیرم؟پیمانکارهم میگه نمیتونی برگردی سرکارت چون به جات نفراوردیم،توروخداکمکم کنید

    1. سلام وقت شما بخیر
      شما توی متن سوالتون نوشتین که با شرکت مورد نظر قرارداد امضا کردین و قرار بود شروع به کار شما از بیستم فروردین باشه! درسته؟
      در صورتی که قرارداد امضا شده و کارفرما شما رو نپذیره، اخراج محسوب میشه و میتونین از کارفرما شکایت کنین در این صورت یا به شغلی که برای اون قرارداد امضا کردین مشغول میشید ویا از بیمه بیکاری میتونین استفاده کنین. (البته داشتن حداقل یکسال سابقه در آخرین کارگاه الزامیه)

  6. سلام خسنه نباشید
    بنده سه سال و نیم هست که در یک شرکت کار میکنم و به دلیل اینکه کار من تعطیل شد و شرکت نامه اتمام کار زد و من را تصویه حساب کرد.
    بنده متاهل ودارای دوفرزند میباشم ایا بیمه بیکاری به من تعلق میگیرد؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که ترک کار بدون میل و اراده شما باشه و کارفرما برای شما نامه اتمام کار صادر کرده باشه بیمه بیکاری به شما تعلق میگیره. با مراجعه به وزارت کار و ارائه مدارک و درخواست دریافت بیمه بیکاری ، منتظر بررسی پرونده و درخواست خودتون باشین.

  7. سلام برادر من به خاطر چک در زندان اوین الان شرکتی که کار میکنه دیگه ترک کار میزنه آیا بیمه بیکاری میتونه بگیره چون الان خرج خونش میمونه کرایه خونه و اینا

    1. سلام وقت شما بخیر
      افراد مجردی که به هر دلیلی حکم کیفری داشته باشن و در زندان باشن بیمه بیکاری به اونها تعلق نمیگیره و یا در صورت دریافت مقرری بیکاری آنها قطع میشه. اما در مورد متاهلین که مخارج همسر و فرزندان رو به عهده دارند شرایط فرق میکنه و میتونن برای بیمه‌بیکاری اقدام کنن.

  8. با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بپرسم من مدیر سالن ی رستورانم که اخراج شده ام ،9ماه هم هست که مشعول به کارم و 4ماه بیمه برام رد شده و تو سیستم ثبت شده ولی بازرس بیمه اومده رستوران و مشغول بکار بودن بنده رو ثبت کرده تا 9ماه،
    الان بنده میخام برم شهرستان میخواستم بپرسم میتونم از بیمه بیکاری استفاده کنم ،در صورتی که کلا از تهران برم یا باید وایسم و مراحل بیمه بیکاری طی بشه بعد برم؟
    با تشکر

    1. سلام وقتتون بخیر
      برای اون 5 ماهی که براتون بیمه رد نشده میتونین شکایت کنین. در مورد بیمه بیکاری هم اگر شرایطش رو داشته باشین و بهتون تعلق بگیره از طرف اداره کار و رفاه (بخش مستمری بیکاری) زمان هایی براتون تعیین میشه که باید مراجعه کنین و حاضری بزنین (برای اطمینان از بیکار بودن) از بخشی که اقدام کردین برای بیمه بیکاری بپرسین که میشه به واحد تعاون، كارو رفاه اجتماعي شهر خودتون منتقل کرد یا نه حتما باید تهران باشین، متاسفانه در این مورد اطلاع دقیقی ندارم.

  9. سلام و با تشکر از جوابهای روزانه و آنلاین

    من یک مهندس مشاور هستم که در سدسازی مشغول به کار می باشم. کارهای ما از نوع پروژه ای بوده و ممکن است با تکمیل یک پروژه، مدتی بیکار باشیم تا وارد یک کارگاه جدید شویم. با توجه به اوضواع بد پروژه های عمرانی، واقعا امکان یافتن کار جدیدد بسیار مشکل و ممکن است به بیکاری منجر شود. سوال من از شما خانم احمدی عزیز این است:
    1- آیا اتمام پروژه و اتمام قرارداد مدت معین، منجر به دریافت بیمه بیکاری می شود؟
    2- پرداختی بیمه بیکاری بر اساس آخرین پایه حقوق است یا آخرین دریافتی ها؟ مثلا پایه حقوق من x است که با وارد شدن ضریب منطقه به y می رسد. در حالی که ماه به ماه اضافه کاری هم گرفته ام و دریافتیم به z رسیده است. چون پایه حقوق بسیار کم است و بیمه بیکاری بر اساس پایه دردی را دوا نمی کند.
    3- من که برای اولین بار شاید از این قانون استفاده کنم، با 5 سال سابقه کار و یک فرزند، چند ماه بمن تعلق میگیرد؟

    با تشکر از شما

    1. سلام وقت شما بخیر
      متاسفانه مهم‌ترین شرط دریافت بیمه بیکاری، اخراج اون فرد هست. یعنی در وسط پروژه و در حین قرارداد با شما قطع همکاری بشه و در غیر اینصورت بیمه بیکاری تعلق نمیگیره. شاید مقایسه درستی نباشه ولی شرایط برای کارهای پروژه‌ای و کارگران فصلی مثل هم هست و هنوز قانونی در مورد مستمری بیکاری برای این مشاغل در نظر گرفته نشده.

  10. با سلام.من 7مرداد یکساله ک یکجا مشغول ب کارم.ولی به دلیل نداشتن پروژه تایم کار نصف و به تبع حقوق هم نصف شده و کارفرما نه نامه اخراج و تعدیل میده و نه تایم کار رو با کارمند کنار میاد ک کار پاره وقت حساب شه.الان ما معلقیم.واقعا نمیدونیم بیمه بیکاری به من تعلق میگیره اقدام کنم یا نه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      چون نامه اخراج و تعدیل ندارین عملا بیمه بیکاری به شما تعلق نمیگیره اما در مورد ساعت کار و عدم تفاهم با کارفرما میتونین ازشون شکایت کنین. اگر قراردادی مبنی بر ساعت کار دارید و الان ساعت کارتون نصف شده میتونین این مدارک رو به سازمان رفاه و کار تسلیم کنین تا به روند رسیدگی به پرونده‌تون کمک کنین.

  11. سلام و وقت بخير من تمام مراحل درسافت بيمه بيكاري را انجام دادم كه در اخر مرا به شعبه مربط اداره كار براي اعلام شماره حساب فرستادند و من شماره حساب را اعلام كردم و براي اولين حضور غياب هم رفتم اما الان حدود بيست و هفت روز ميگذره و زمان حضور و غياب دوم هم نزديك است اما نه بازرس بيمه امده نه پولي به حسابم واريز شده دليل آن چيست ؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      در صورت عدم واریز مستمری بیکاری و یا تاخیر و یا کم بودن مبلغ واریزی نسبت به مبلغ اعلام شده باید به کارگزاری و شعبه مرتبط مراجعه کنین و اطلاع بدین.

  12. با سلام و خسته نباشید
    من برای یک شرکت مشاور کا میکنم.قراردادم هم بصورت مدت معیت هستش.
    سوالم اینه: آیا اینکه گفته شده معیار پرداخت بیمه بیکاری میانگین سه ماه آخر دریافتی هستش و این سه ماه آخر من به واسطه تجمیع پرداخت اضافه کاریهایم فاصله معناداری با حقوق ماهانه ام دارد( مثلا فرض کنید حقوق ماهانه من 3 میلیون تومان است اما سه ماه آخرم به دلیل اینکه اضافه کاری چند ماه قبل تر روی حقوق واریز شده به عدد 5 الی 6 میلیون در ماه رسیدم) آیا با اینکه اضافه شدن حقوق سه ماه آخرم پلکانی نبوده و یکدفه رفته بالا باز از طرف اداره کار مبنای محاسبه مقرری اضافه کاری قرار میگیره؟؟
    توضیح: سوایق بیمه ای من در سامانه تامین اجتماعی سه ماه آخرم رو با احتساب پرداخت اضافه کاری هام محاسبه کرده.

    با تشکر از شما.

    1. سلام وقت شما بخیر
      تا اونجایی که بنده اطلاع دارم ملاک محاسبه همان سه ماه آخر است که بر اساس حقوق ثبت شده شما در تامین اجتماعی محاسبه می شود.

  13. سلام , بنده نزدیک به 6 سال سابقه بیمه داشتم بعدش رفتم خدمت , بعد خدمتم در یک کارگاه فعالیت داشتم که بعد از یک سالو چند روز این کارگاه به دلایل اقتصادی بسته شد و من هم به اداره کار مراجعه کردم و اداره کار مدارکم رو تکمیل کرد و سابقه من رو از تامین اجتماعی گرفت اما یکی از اعضای هیئت که معاون ظعبه تامین اجتماعی هم هست مخالفت کرد و بازرس تامین اجتماعی رو فرستاد تا تحقیق کنه و بازرس هم به کارگاه بسته رفت و تحقیق کرد و اعلام کرد که این کارگاه تنها هفت ماه فعالیت داشته در صورتی که حق بیمه پرداخت شده و اینگونه نبوده , آیا سازمان تامین اجتماعی میتواند از پرداخت بیمه بیکاری به بنده جلوگیری کن؟؟ و سوال دیگر اینکه سابقه آخرین پرداخت بیمه باید شش ماه باشد یا یکسال ؟ در قانون یکسال گفته !!

    1. سلام وقت شما بخیر
      قوانین کار متاسفانه در بخش هایی ضد و نقیض هستند!!!
      دو شرط همزمان برای دریافت بیمه بیکاری شامل:

    2. دارای حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند.
    3. داشتن یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه
    4. این دو شرط هم رو نقض میکنن و متاسفانه ممکنه با استناد به مورد دوم حکم به عدم پرداخت مستمری بیکاری بدن!

  14. با سلام
    میخواستم بدونم برای دریافت بیمه بیکاری نیاز به تجمیع بیمه در شعب مختلف هست یا خیر؟ از آنجایی که کل بیمه های من بعد از سال 86 رد شده است و در سایت تامین اجتماعی قابل ردیابی است آیا باید پرونده های شعب مختلف بیمه ام را به صورت دستی تجمیع کنم تا مدت دریافت بیمه بیکاری ام بیشتر شود؟ با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      تجمیع سوابق بیمه در حال حاضر به صورت الکترونیک انجام میشه و نیازی به جمع آوری سوابق به صورت دستی نیست. اما در صورتی که پرینت سوابق بیمه شما رو نپذیرفتن با مراجعه به آخرین شعبه که در اون بیمه برای شما رد شده میتونین تمام سوابق خودتون رو دریافت کنین و نیازی به مراجعه به تمام شعب نیست.

  15. سلام وقت بخیر
    اگه امکان داره ممنون میشم راهنمایی کنین..
    بنده تقریبا یک هفته ی قبل سکته کردم، متأسفانه در اثر این اتفاق کاملا دست چپم لمس، و بی حس شده، طبق دستور پزشک باید تا یک سال تحت درمان باشم و هر هفته یک بار جهت فیزیوتراپی مراجعه کنم، در حال حاضر هیچ کاری نمیتونم بکنم، توانایی کارکردن رو ندارم. به نظر شما سازمان میتونه با شرایطی که من دارم + اینکه متأهل و دارای یک. فرزندم و سابقه ۱۴ سال پرداخت بیمه رو دارم، بعد اینکه به این چه گزینه ای گفته میشه؟ برای مثال بیمه بیکاری، از کار افتادگی یا …….
    ودر آخر اینکه اگر سازمان مبلغی به من طی مدتی پرداخت کنه، آیا این مبلغ از حساب سازمان پرداخت میشه یا کار فرما؟ ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. سلام وقت شما بخیر
      در صورت از کارافتادگی به صورت دائم بیمه شده مستمری از کارافتادگی دائم دریافت میکنه و در صورت ازکارافتادگی موقت مادامی که قادر به کار مجدد نباشه مستمری ازکارافتادگی دریافت میکنه
      مبلغی که به شما تعلق میگیره از طریق مبالغی که قبلا تحت عنوان حق بیمه دریافت شده پرداخت میشه.

  16. سلام و وقت بخیر
    من در یک شرکتی که قراردادی 3 ساله با جهاد کشاورزی بر سر یک پروژه عمرانی داره، مشغول بکارهستم. بعد از گذشت 9 ماه از مدت پروژه بدلیل آماده نبودن سایر بخش ها، گفتن که پروژه ما معلق میشه با اینکه حدود 2 سال از مهلت قانونی قرارداد مونده، احتمالاً به این دلیل از کار بیکار شوم. سوالم اینه با این شرایط من میتونم بیمه بیکار دریافت کنم اگر 10 ماه از این شرکت بیمه داشته باشم و 4 سال هم بصورت پیوسته از شرکت های دیگر؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله، چون می‌فرمایید قرارداد 3 ساله دارید و کارفرما قبل از اتمام قرارداد همکاری رو قطع کرده میتونین برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنین.

  17. با سلام ، لطفا سوالمو پاسخ بدین ممنون میشم
    من سال 1385 تاریخ صدور دفترچم بود، که تا به امروز میشه 12 سال سابقه کار
    من چند سال اول به درستی حق بیمه رو پرداخت نمیکردن پیمانکار

    و الان 6سال و نه ماه سابقه کار دارم ،

    سوالم اینه آیا اون 4 سالی که پرداخت نشده الان میتونم خودم پرداخت کنم ?

    آیا قانونی وجود داره که بتونم این کارو انجام بدم ?

    1. سلام وقت شما بخیر
      شما میتونین به صورت اختیاری (خویش فرما) بیمتون رو ادامه بدین تا زمان بازنشستگی. اگر سنتون بیشتر از 60 سال هست میتونین مابه‌التفاوت حق بیمه رو تا ده سال( یعنی حق بیمه 3 سال و 3 ماه) رو پرداخت کنین تا حداقل بازنشستگی رو دریافت کنین.

  18. سلام
    بنده ٥٥ سال سن دارم در يك شركتي واقع در تهران كه دفتر مركزي ان در اصفهان ميباشد مشغول به كار بودم متاسفانه تعديل شدم و بيمه بنده از دفتر مركزي در اصفهان رد ميشد متاسفانه دنبال بيكاري كه رفتم به من گفتن شما از اينجا نميتوانيد بيمه بيكاري دريافت كنيد لطفا راهنمايي بفرماييد در ضمن بنده ٢٠ سال سابقه دارم كه يك سال ان را در اين شركت بودم با تشكر

    1. سلام وقت شما بخیر
      دلایلشون برای اینکه نمیتونین بیمه بیکاری دریافت کنین چی بود؟

  19. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید بنده 4 سال در یک شرکت مشغول به کار هستم و الان دارن تعدیل نیرو میکنن .
    پروسه ی کاری دریافت بیمه بیکاری چقدر طول میکشه پرداخت بشه ؟
    و یه سوال دیگه اینکه من پایان خدمت ندارم و اگر گواهی اشتغال به تحصیل ارائه بدم ولی از ترم بعد دانشگاه ثبت نام نکنم چی میشه ؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام وقت شما بخیر
      در شرایط عتدی بیشتر از یک ماه طول نمیکشه
      هر کدوم از شرایط دریافت تغییر کنه بیمه بیکاری قطع میشه

  20. سلام خسته نباشید .من در یک شرکت مسافربری دوساله ک مشغول به کارم یک سال اول برای من بیمه رد نشده و حتی تا یک سال اول هم با من قرادادی نبستن .وسن کمم رو بهونه کردن و اینکه ممکنه نمونی و بری.ولی بعد یک سال با من قرارداد بستو به زور گفتن های مکرر خودم بیمم کرد.میخوام بدونم برای دریافت حق بیمه اون یک سال راهی وجود داره و باید چیکار کنم دقیقا؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر مدرکی برای پرداخت حقوق از طرف این شرکت داشته باشین مثل فیش حقوق یا پرینت حساب .میتونین ازشون برای این مدت شکایت کنین و مدتی که بیمه نشدین یکجا براتون رد میشه

  21. سلام و خسته نباشید.
    من هفت ماه هست توی یه شرکتی مشغول کارم اما وسط قرارداد یک هفته از کار تعلیق شدم و حق بیمه پرداخت نکردن. خواستم بدونم که بیمه بیکاری در صورت اخراج شامل من میشه یا نه. ممنون

    1. سلام وقت شما بخیر
      داشتن حداقل 6 ماه سابقه بیمه یکی از شرایط دریافت بیمه بیکاری هست و اگر شما بقیه شرایط رو داشته باشین میتونین مستمری بیکاری دریافت کنین.

  22. سلام
    من ٢سال دريك بيمارستان كار ميكردم وبعددوسال ٥ماه ميشه انتقال پيداكردم به يك بيمارستان ديگه كه هردوجا يك كارفرما دارد آيابراي گرفتن بيمه بيكاري كه نياز هست حداقل ١سال مستمردريك جا كاركرده باشيم به مشكل نميخورم
    چون تو محل کار جديدم هنوز ١سال نشده است

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر قرارداد با یک کارفرما داشته باشین نیازی نیست

  23. با سلام. من سه سالِ که در یک شرکت خصوصی در تهران کار میکنم. اما بیمه من از ماهشهر رد میشده و تا ماه دیگه تعدیل میشم.اگر یک ماه آخر، بیمه ام از تهران رد بشه، من می تونم از شعبه تهران برای بیمه بیکاری اقدام کنم؟ متشکرم

  24. سلام.سابقه بیمه برای دریافت بیمه بیکاری تا کی محاسبه میشود؟مثلا هنگام ترک کار 24ماه رد کرده اند و ماه بعدی رو هنوز رد نکرده ان و تا اخر ماه زمان مهلت دارند.

    1. سلام وقت شما بخیر
      عذر میخوام نمیدونم درست متوجه سوالتون شدم یا نه !!!!
      اگر شما 24 ماه سابقه بیمه دارید اگر مجرد باشید 6 ماه و اگر متاهل باشید 12 ماه بیمه بیکاری پرداخت میشه.

      1. نه منظورم اینه که من هر وقت از کار بیرون اومدم سابقه تا اون موقعه حساب میشه یا باید صبر کنم لیست بیمه رو رد کنن برم اقدام کنم؟تا الان حساب کنیم 25 ماه و اندی هستش ولی تا الان فعلا24 ماه رد شده و تا اخر آذر لیست ابان رو رد میکنن که 25 ماه میشه.

        1. یک ماه تاثیر چندانی در مدت پرداخت بیمه بیکاری نداره. هر چه سریعتر اقدام کنین زودتر به نتیجه میرسین

  25. با سلام و عرض ادب خدمت کارشناس محترم
    بنده دارای هفده سال سابقه ی پرداخت بیمه میباشم. من از اسفنده سال پیش تا خرداد امسال به مدت 4 ماه بعلت تصادف دخترم و بخاطر رسیدگی به درمان دخترم کار نکردم و بین بیمه م فاصله افتاد.از یک تیر تا 15 اذر در کارگاهی مشغول بکار بودم که در اثناء قرارداد و به خاطر شرایط نبود کار اخراج و کارگاه تعطیل گردید.در این کارگاه 5/5 ماه بیمه رد شده است در ضمن زمان ا قرارداد من از 1/7/97 تا 30/9/97 بوده است.بعد از شکایت به اداره کار بیکاری بنده را غیر ارادی تشخیص داده اند..ایا با این رای صادره به بنده بیمه بیکاری تعلق میگیرد.

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله با شرایطی که فرمودین و در صورتی که به صورت غیر ارادی بیکار شدین بیمه بیکاری به شما تعلق میگیره.

  26. درود بر شما
    بنده 3سال سابقه کار در یک شرکت خصوصی دارم و قرارداد ما ماهیانه تمدید میشد.(نیروی دفتری هستم)
    بیمه پروژه ای رد شده ولی 3درصد حق بیمه بیکاری پرداخت شده
    این شرکت یک شماره کارگاه دارد ولی با این شماره کارگاه 10 تا پروژه دارد و هر چند ماه یکبار بیمه من رو در یک پروژه رد کرده سوال بنده این است که برای بیمه بیکاری شماره کارگاه رو چک میکنند که 3سال بیمه رد شده؟ یا شماره قرارداد پروژه هایی که در این کارگاه بوده؟ و اگر شماره قرارداد مهم است باید چند ماه در این پروژه ی جدید که اسم من رو رد کردند بیمه رد شود تا بیمه بیکاری تعلق بگیرد؟
    سپاس

دکمه بازگشت به بالا