خدمات خودرویی

عیب‌یابی خرابی شیشه بالابر + نحوه تعمیر و تاثیر روی خرید بیمه بدنه

خراب شدن سیستم شیشه بالابر خودرو به‌دلایل مختلفی رخ می‌دهد. اما آنچه‌ که مالکان خودروها را نگران می‌کند، افزایش آمار دزدی به‌دلیل خراب شدن شیشه بالابر و تاثیر این موضوع روی دریافت غرامت از پوشش‌های بیمه بدنه است. شرکت‌های بیمه‌گر همواره به‌دنبال کمترین ریسک در بیمه‌نامه هستند، بنابراین آیا با خرابی این سیستم مشکلی برای خرید بیمه بدنه خودرو به‌وجود خواهد آمد؟ آیا شرکت‌های بیمه سرقت ماشین در صورت خرابی شیشه بالابر را پوشش می‌دهند؟ آیا می‌توان شیشه بالابر را بدون مراجعه به تعمیرگاه تعمیر کرد؟ چطور باید خرابی این سیستم را عیب‌یابی کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات بهتر است این مقاله از بلاگ ازکی را با دقت بیشتری بخوانید تا به‌دلیل یک مشکل ساده و قابل‌حل برای خرید بیمه دچار مشکل نشوید.

چرا شیشه بالابر ماشینم عمل نمیکنه؟

اینکه چرا شیشه بالابر ماشینم عمل نمیکنه از جمله سوالاتی است که خیلی از افراد خصوصا در شرایط اضطراری مانند بارش باران و طوفان گردوخاک با آن مواجه می‌شوند. نکته بسیار مهم اینکه، سیستم بالابر شیشه‌های خودرو از چندین قطعه تشکیل شده که آسیب به هر کدام از آن‌ها می‌تواند باعث خرابی کل سیستم شود. در این شرایط خرید بیمه بدنه به‌صورت نقدی و اقساط با پوشش‌های مناسب می‌تواند بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های ناشی از خرابی این قطعات را جبران کند.

برای عیب یابی مشکلات سیستم شیشه بالابر برقی خودرو ابتدا باید با نحوه عملکرد این سیستم و سپس با روش‌های تعمیر خانگی بخش‌های آن آشنا شوید.

شیشه بالابر ماشین چگونه کار می‌کند؟

هر کدام از بالابرهای شیشه‌های خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که وظیفه آن‌ها در مجموع بالا و پایین آوردن شیشه‌ها با فشردن دکمه بالابر است. سیستم بالابر در خودروها دارای قطعات زیر است.

  • رگلاتور؛
  • چرخ‌دنده؛
  • کابل‌ها و سیم‌های بالابر فولادی؛
  • قرقره؛
  • موتور؛
  • سوئیچ.

شیشه‌ها روی رگلاتور قرار گرفته و زمانی‌که کلید بالابر فشرده می‌شود، سوئیچ، برق لازم را به موتور منتقل کرده و موتور نیز با کمک چرخ‌دنده‌ها، کابل‌ها و قرقره‌ها، شیشه خودرو را حرکت می‌دهد. لازم است بدانید که سوئیچ با جابه‌جایی برق و بدنه پایه‌های موتور، جهت چرخش سیستم و در نتیجه جهت حرکت شیشه به سمت بالا یا پایین را مشخص می‌کند.

عیب یابی مشکلات سیستم شیشه بالابر برقی

خرابی شیشه بالابر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که با نشانه‌هایی نیز همراه خواهد بود. علائم خرابی این سیستم به شرح زیر است.

آهسته حرکت کردن شیشه‌ها

آهسته حرکت کردن شیشه‌ها در زمان بالا و پایین رفتن یکی از نشانه‌های خرابی سیستم بالابر شیشه‌ها به‌دلیل فرسودگی موتور، کثیف شدن یا خرابی ریل‌ها است. اگر موضوع کند شدن حرکت شیشه‌ها را نادیده بگیرید به‌مرور زمان باعث خرابی کل سیستم بالابر می‌شوند.

تکان خوردن یا حرکت غیرمعمول شیشه‌ها

اگر شیشه‌ها در زمان بالا و پایین رفتن تکان خورده یا کج باشند، ابتدا باید رگلاتور را بررسی کنید. چون این قطعه حرکت شیشه‌ها در خودرو را کنترل می‌کند.

گیر کردن شیشه‌ها

گیر کردن شیشه‌ها در زمان بالا و پایین بردن آن‌ها یکی دیگر از نشانه‌های خراب شدن سیستم شیشه بالابر است. عامل اصلی این مشکل، انسداد ریل‌ها و خرابی رگلاتور یا موتور است. در چنین شرایطی شاید برای بالا و پایین بردن شیشه‌ها با مشکل مواجه شده و شیشه در وسط قاب در گیر کند.

شنیدن صداهای غیرمعمول

شنیدن صداهای غیرمعمول در زمان بالا بردن یا پایین آوردن شیشه‌ها یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های آسیب به سیستم شیشه بالابر است. از جمله دلایل شنیدن این صداها می‌توان به فرسوده بودن رگلاتور، شل‌شدن اجزای سیستم شیشه بالابر و یا شل‌شدن اجزای داخلی پنل در خودرو اشاره کرد. اگر این صداها را نادیده بگیرید، سیستم بالابر بیشتر آسیب دیده و به‌زودی از کار خواهد افتاد.

ورود آب و هوا به داخل کابین خودرو

نفوذ رطوبت و ورود هوا به داخل کابین خودرو یکی از نشان‌های خرابی نوارهای درزبند در است. این نوارها به‌دلیل خوردگی یا در اثر آسیب دچار خرابی شده و می‌توانند به قطعات سیستم بالابر شیشه نیز آسیب وارد کنند.

دلایل خرابی شیشه بالابر خودرو

خرابی شیشه بالابر خودرو ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق افتد. بنابراین اگر هنگام فشردن دکمه بالابر، شیشه ماشین حرکت نمی‌کند و از طرفی صدایی هم شنیده نمی‌شود، احتمالا بخش الکتریکی سیستم این بخش از خودرو آسیب دیده یا اینکه یکی از موارد زیر رخ داده است.

خرابی موتور

موتور اصلی‌ترین قسمت از سیستم شیشه بالابر ماشین است که نیروی لازم برای پایین و بالا بردن شیشه‌ها را فراهم می‌کند. این موتورها معمولا هیدرولیکی یا الکتریکی هستند و به سیستم کنترل شیشه بالابر و سیستم سیم‌کشی خودرو متصل می‌شوند. بنابراین با فشردن دکمه بالابر ماشین، سیگنالی به موتور ارسال شده و شیشه نیز باتوجه‌به نوع سیگنال بالا یا پایین خواهد رفت.

در انتهای موتور شیشه بالابر، چرخ‌دنده‌ای قرار گرفته که به رگلاتور وصل می‌شود. با فشردن کلید بالا یا پایین شیشه‌ها، موتور فعال شده و نیروی لازم برای سیستم رگلاتور را تامین خواهد کرد. بنابراین اگر موتور خراب شده باشد، رگلاتور قدرت مورد نیاز برای حرکت دادن شیشه‌های خودرو را نخواهد داشت.

از نشانه‌های خرابی موتور می‌توان به کُند شدن فرایند بالا رفتن یا پایین آمدن شیشه‌های خودرو اشاره کرد. در چنین شرایطی باید برای تعمیر یا تعویض موتور اقدام شود.

موتور قلب خودرو است و بروز مشکلات اساسی در آن می‌تواند هزینه‌های زیادی برای مالک داشته باشد. برای کسب اطلاعات درباره پوشش بیمه بدنه برای موتور خودرو می‌توانید مقاله آیا بیمه بدنه شامل تعمیر موتور ماشین می‌شود؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مشکل از رگلاتور

رگلاتور قطعه‌ای است که حرکت شیشه ماشین به‌سمت پایین و بالا را کنترل خواهد کرد. این قطعه از بخش‌های مختلفی مانند موتور، کابل و چرخ‌دنده تشکیل شده است. بنابراین زمانی‌که کلید بالابر شیشه ماشین را فشار می‌دهید، رگلاتور سیگنال دریافتی را به حرکت شیشه بالابر تبدیل خواهد کرد. در نتیجه اگر این قطعه خراب باشد، با فشردن دکمه بالابر، شیشه‌ها حرکت نمی‌کنند.

دلایل اصلی خرابی رگلاتور بیشتر شامل موارد زیر است.

  • ترک و شکستگی چرخ‌دنده‌ها پلاستیکی؛
  • قطع شدن کابل‌های ارتباطی.

اگر مشکل کار نکردن شیشه بالابر از رگلاتور باشد، باید آن را تعمیر و در صورت نیاز تعویض کنید.

قفل شدن کلید بالابر ماشین (قفل کودک)

اولین موردی که با کار نکردن شیشه بالابر ماشین باید بررسی شود، احتمال قفل شدن کلید بالابر است. در بسیاری از موارد، خانواده‌‌ها برای جلوگیری از به‌خطر افتادن فرزندان خود، کلید شیشه‌ بالابر ماشین را قفل می‌کنند. این کلید معمولا روی دسته در سمت راننده قرار گرفته و ممکن است حین رانندگی فعال شده باشد.

خرابی دکمه بالابر شیشه ماشین

دکمه بالابر یا همان کلید شیشه برقی خودرو که روی در قرار دارد، ممکن است به‌مرور زمان فرسوده و خراب شود. استفاده طولانی‌مدت یا حتی فشار دادن بیش‌ازحد این کلیدها یکی از دلایل فرسودگی و خرابی دکمه بالابر شیشه خودرو است. تعویض کلید هزینه زیادی ندارد اما می‌تواند در مقایسه با تعمیر عمر بالاتر قطعه را تضمین کند.

لازم است بدانید که اگر از بین 2 دکمه روی در سمت راننده فقط یکی از آن‌ها کار نمی‌کند، احتمالا مشکل از سیم‌کشی سوئیچ است. در هر صورت، اگر فنی هستید می‌توانید با خرابی دکمه بالابر آن را باز کرده و اتصالات را از نظر قطع شدن، آلودگی، زنگ‌زدگی و شل شدن بررسی کنید. در نهایت نیز باید تمامی بخش‌ها را تمیز کنید تا گرد‌وغبار و آلودگی و زنگ‌زدگی نداشته باشد. اگر با انجام این کار مشکل خرابی کلید برطرف نشد باید آن را تعویض کنید.

مشکل از فیوز

اگر تمامی شیشه‌های خودرو حرکت نکنند، به‌احتمال زیاد مشکل از فیوز سیستم بالابر ماشین است. در چنین شرایطی با فشردن هر کدام از دکمه‌ها، نه‌تنها صدای موتور شنیده نمی‌شود، بلکه هیچ‌کدام از شیشه‌ها حرکتی ندارند.

برای رفع مشکل فیوز سیستم بالابر باید دفترچه راهنمای مخصوص خودروی خود را مطالعه کنید تا مشخص شود کدام‌یک از فیوزهای خودرو مربوط به شیشه‌ بالابر است. احتمالا این فیوز سوخته و باید آن را تعویض کنید.

قطع جریان برق خودرو

برای کار کردن شیشه برقی خودرو، باید برق وارد سیستم بالابر شود. این نیروی الکتریکی که از باتری خودرو تامین می‌شود. وظیفه تامین برق را دارد. بنابراین اگر برق مدار قطع شود، با فشار دادن کلید بالابر شیشه، شیشه‌ها حرکت نمی‌کنند.

آسیب‌دیدگی در ماشین

یکی از دلایل خرابی شیشه بالابر خودرو، آسیب دیدن در ماشین در اثر تصادف است. با آسیب به در، شیشه از حالت تراز خارج شده و به‌سختی بالا و پایین رفته یا گاهی کلا حرکت نمی‌کند. بهترین راه‌کار این است که در آسیب‌دیده را تعمیر کنید. بعد از تعمیر در می‌توانید مشکل شیشه بالابر را نیز برطرف کنید.

آسیب به در خودرو در اثر تصادف رخ می‌دهد، در چنین شرایطی لازم است بیمه بدنه با بهترین پوشش‌ها را داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بهترین بیمه بدنه خودرو 1403 را از کجا بخریم؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

کثیف و شل شدن یا پارگی نوار درزگیر شیشه‌ها

وظیفه نوار درزگیر خودرو جلوگیری از ورود باد، گرد‌وغبار و باران و همین‌طور کمک به تراز شدن شیشه‌ها است. اگر این نوار درزگیر به‌دلیل جمع شدن ذرات آلاینده و غیره، چسبناک شده و یا از جای خود خارج شود، اصطکاک بیشتر در زمان بالا و پایین رفتن شیشه‌ها بین این نوار و شیشه ایجاد می‌شود. با افزایش اصطکاک، نیروی بیشتری برای بالا و پایین بردن شیشه‌ها نیاز بوده و همین موضوع باعث اعمال فشار و خرابی رگلاتور می‌شود.

برای جلوگیری از خرابی رگلاتور به‌دلیل مشکلات نوار درزگیر بهتر است نوارها را به‌صورت‌ دوره‌ای بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. پس از تعویض نیز باید مطمئن شوید نوارها در جای درستی قرار گرفته‌اند تا مجدد باعث خرابی رگلاتور نشوند.

بهتر است هر چند ماه یک‌بار از یک پارچه میکروفایبر و پاک‌کننده‌ای ملایم برای تمیز کردن درزگیرها استفاده کنید. بعد از هر بار تمیزکاری نیز، نوار درزگیر را روغن‌کاری کنید تا اصطکاک آن با شیشه کاهش پیدا کند.

کثیف شدن ریل‌ها

در سیستم شیشه بالابر 2 قطعه فلزی ضرب‌در شکل قرار گرفته‌اند که با لغزش آن‌ها روی 2 ریل، شیشه خودرو به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند. این ریل‌ها به‌مرور زمان کثیف شده یا حتی به‌دلیل عدم روغن‌کاری دوره‌ای، خشک کار می‌کنند. بنابراین باید ریل‌ها را با یک دستمال میکروفایبر و شوینده‌ای ملایم تمیز کنید. بعد از تمیز شدن ریل‌ها، از جاروبرقی یا جارو شارژی برای جمع‌کردن ذرات آلوده استفاده کنید. در نهایت نیز باید داخل ریل‌ها را روغن‌کاری کنید تا روان کار کنند.

جمع شدن یخ و برق روی قاب شیشه‌ها

اگر مالک خودرو در شهر یا منطقه‌ای زندگی می‌کند که برف و یخبندان در آن زیاد است، احتمال اینکه گاهی شیشه‌ها و قاب دور آن‌ها یخ‌ بزنند وجود دارد. این یخ‌زدگی می‌تواند عملکرد سیستم شیشه بالابر ماشین را مختل کند. در واقع یخ‌زدگی عامل اصلی قدرت نداشتن رگلاتور برای حرکت دادن شیشه‌ها است.

در برخی موارد ممکن است شیشه بالابر کار کند اما با فشاری که به رگلاتور به‌دلیل جمع شدن برف و یخ وارد می‌شود، احتمال خرابی آن در آینده افزایش پیدا می‌کند. با افزایش تعداد دفعات یخ‌زدگی قاب شیشه‌ها و جمع‌شدن برف، قطعات بیشتری درگیر شده و خرابی شیشه بالابر ماشین بیشتر می‌شود.

اگر علت خرابی سیستم بالابر، یخ‌زدگی شیشه و قاب آن باشد، بهتر است شیشه‌ها را با فشار دست بالا و پایین نبرید. در چنین شرایطی باید ابتدا برف و یخ روی شیشه و درزگیرهای آن را به‌خوبی پاک کرده و سپس با یک دستگاه گرم‌کننده مانند سشوار، یخ‌ها را ذوب کنید. پس از تمیز کردن شیشه و درزگیرها و خشک شدن آن از کمی روغن برای روان‌کاری عملکرد شیشه بالابر ماشین استفاده کنید.

مشکل در سیستم سیم‌کشی

همان‌طور که اشاره شد، کلید بالابر خودرو با چند سیم به موتور متصل می‌شود. در شرایطی که این سیم‌کشی دچار مشکل شود، رگلاتور به‌خوبی کار نکرده که به‌مفهوم خرابی شیشه بالابر ماشین است. برای رفع مشکل سیم‌کشی سیستم بالابر باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما اگر فنی هستید باید ابتدا باتری خودرو را جدا کنید تا به سیستم شوک وارد نشود.

در ادامه پنل در خودرو را باز کرده و سپس مسیر سیم‌ها از جعبه فیوز تا سوئیچ را دنبال کنید. در این مسیر باید به‌دنبال محل قطعی سیم‌کشی باشید. با استفاده از نقشه مدار الکتریکی سیم‌کشی کلیدها، رگلاتور، فیوزها و موتور می‌توانید دلیل خرابی شیشه بالابر خودرو را پیدا کنید. هر سیمی که احتمال سوراخ شدن، شل شده یا پارگی دارد را تعویض کنید تا سیستم بالابر مجدد راه‌اندازی شود.

نحوه تعمیر شیشه بالابر خودرو

باتوجه‌به دلیل خراب شدن سیستم و اجزای شیشه بالابر، نحوه تعمیر شیشه بالابر خودرو نیز تغییر خواهد کرد. در این شرایط، بهترین راه‌کار مراجعه به تعمیرگاه و بررسی وضعیت این سیستم توسط یک کارشناس یا متخصص است. اما تا زمان مراجعه به تعمیرگاه می‌توانید از روش‌های زیر در شرایط اضطراری استفاده کنید.

  • در خودرو را باز کرده و محکم ببندید. اگر مشکل برطرف نشد، یک‌بار دیگر این کار را انجام دهید.
  • خودرو را خاموش و مجدد روشن کنید تا از جریان پیدا کردن برق و اشتعال خودرو مطمئن شوید.
  • در شرایط اضطراری از دستان خود برای بالا بردن یا پایین آوردن شیشه‌ها کمک بگیرید.
  • دکمه شیشه‌ بالابر را فشرده و نگه دارید تا شیشه‌ها به جهت درست حرکت کنند.

روش‌های فوق تنها جزو روش‌های رفع مشکل به‌صورت موقت هستند بنابراین در اولین فرصت باید برای تعمیر سیستم شیشه بالابر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

آیا با خراب‌بودن شیشه بالابر خودرو می‌توان بیمه بدنه خرید؟

خراب بودن شیشه بالابر جزو پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه بدنه خودرو نبوده و تنها شکست شیشه تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که اگر به‌دلیل خرابی شیشه بالابر خودرو، سرقت کلی و جزئی صورت گیرد باید شرایط پرداخت غرامت توسط کارشناس بیمه بررسی شود.

اگر به‌دنبال پوششی هستید که سرقت جزئی و کلی خودرو را جبران می‌کند می‌توانید مقاله بهترین بیمه بدنه برای دزدی، معرفی شرایط و پوشش سرقت بیمه بدنه را در بلاگ ازکی بخوانید.

خرابی شیشه بالابر و خرید بیمه بدنه از ازکی

خرابی شیشه بالابر خودرو تاثیری در شرایط خرید بیمه بدنه ندارد. بنابراین در صورت خراب شدن این سیستم محدودیتی برای اضافه کردن پوشش‌های اصلی و فرعی به بیمه بدنه نخواهید داشت. اما برای جبران هزینه‌های ناشی از خرابی این قطعات که می‌تواند منجر به آسیب به قطعات دیگر نیز شود، بهتر است بیمه بدنه خودرو با کامل‌ترین پوشش‌ها و حداکثر سقف تعهدات را خریداری کنید. باتوجه‌به اینکه امکان خرید نقدی و اقساط بیمه بدنه از ازکی فراهم شده است فرصت خوبی است تا با پرداخت حق‌بیمه در چند قسط، بیمه‌ای با پوشش کامل را داشته باشید.

سوالات متداول

  1. چرا شیشه بالابر ماشینم عمل نمیکنه؟ شیشه بالابر خودرو به‌دلایل مختلفی کار نمی‌کند که بیشتر شامل مشکلات سیستم بالابر است.
  2. مهم‌ترین دلیل خراب شدن شیشه بالابر چیست؟ وجود گردوغبار و آلاینده‌ها، آسیب‌ به در خودرو و خرابی رگلاتور یا موتور از جمله اصلی‌ترین دلایل خراب شدن این سیستم هستند.
  3. دلایل خرابی شیشه بالابر برقی خودرو چیست؟ خرابی موتور، خرابی رگلاتور، شل شدن یا آسیب به نوارهای درزگیر، قفل شدن سوئیچ، خرابی ریل‌ها، گیر کردن برف و یخ میان شیشه و بدنه و بسیاری موارد دیگر از دلایل خراب شدن شیشه بالابر برقی هستند.
  4. آیا با خراب‌بودن شیشه بالابر خودرو می‌توان بیمه بدنه خرید؟ خیر. خراب بودن شیشه بالابر جزو پوشش‌های بیمه بدنه خودرو نیست و تاثیری در خرید بیمه بدنه ندارد.
  5. چطور شیشه بالابر خودرو را تعمیر کنیم؟ در شرایط اضطراری با محکم بستن در، خاموش و روشن کردن خودرو و نگه‌داشتن کلید بالابر می‌توانید به‌صورت موقتی مشکل شیشه بالابر را برطرف کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا