بیمه آتش سوزی و زلزله

شرایط خرید بیمه سیل در ایران چیست؟

سیل اتفاق تازه‌ای نیست اما متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد سیل‌ها و مقدار تخریبشان افزایش یافته است. کارشناسان اعلام کرده‌اند در دهه اخیر حدود ۲،۰۰۰ سیل در کشور اتفاق افتاده و خسارت‌های زیادی بر جای گذاشته است. بهترین راه حل برای جبران خسارت‌های مالی این بلای طبیعی، خرید بیمه سیل است. بیمه سیل جزو پوشش‌های بیمه آتش سوزی است. برای داشتن اطلاعات کافی درباره خرید بیمه سیل در ادامه با ازکی همراه شوید.

سیل و عوامل آن در ایران

در زمان بارندگی شدید، آب از بستر رودخانه خارج و در اطراف جاری می‌شود. با بررسی شرایط زمین و موقعیت‌های جغرافیایی می‌توان احتمال وقوع سیل در مناطق را تا حدودی پیش‌بینی کرد. متاسفانه در سال‌های اخیر شهرسازی و از بین بردن پوشش گیاهی سبب شده است تا نفوذ آب باران به خاک کم شود و بیشتر از قبل شاهد بروز سیل‌های ویران‌گر باشیم.

تغییرات اقلیمی هم از عوامل موثر در بروز سیل‌های متعدد است. آب‌و‌هوای گرم رطوبت زیادی را در خود نگه می‌دارد و باعث ایجاد طوفان‌های شدید می‌شود. یعنی گرم شدن زمین با بارش‌های سنگین کوتاه مدت همراه خواهد بود.

بیمه سیل، طغیان آب رودخانه‌ها و دریاها

بیمه‌ سیل یکی از پوشش‌های بیمه آتش سوزی است. بیمه آتش سوزی در حالت عادی خسارت‌های ناشی از آتش سوزی، صاعقه و انفجار را جبران می‌کند. به یاد داشته باشید که بیمه آتش سوزی تنها خسارت‌های مالی را جبران می‌کند و تعهدی در جبران خسارت‌های جانی و بدنی ندارد. یعنی اگر صدمه‌ای به افراد برسد بیمه آن را پرداخت نمی‌کند. بیمه سیل و طغیان آب دریاها و رودخانه‌ها خسارت‌های ناشی از سیل، طغیان رودخانه‌ها، شکستن سدها و خروج ناگهانی آب های سطحی از مسیر طبیعی را پوشش می‌دهد.

هزینه بیمه سیل چقدر است؟

تعیین حق بیمه سیل به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. هرچه پوشش‌ها و ریسک شما بیشتر باشد،‌ حق بیمه سیل هم برای شما بیشتر می‌شود.

  • ارزش ساختمان
  • ارزش اموال موجود در ساختمان (به جز طلا، جواهرات و پول نقد)
  • دیگر پوشش‌های اضافی انتخابی (مانند زلزله و آتشفشان،‌ شکست شیشه، دزدی با شکست حرز و …)
  • تخفیف‌های بیمه سیل
  • میزان ریسک

مکان‌های تحت پوشش بیمه سیل

همان طور که گفتیم، بیمه سیل به عنوان یکی از پوشش‌های بیمه آتش سوزی فروخته می‌شود و شرایط و مکان‌های تحت پوشش بیمه سیل هم مطابق با بیمه‌نامه اصلی هستند. مکان‌های تحت پوشش بیمه سیل به شرح زیر هستند:

منازل مسکونی: ساختمان، اثاثیه
مراکز صنعتی: تمام ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات، مواد اولیه موجود و محتویات کارخانه
مراکز غیرصنعتی: ساختمان‌های غیرتجاری، اداری، رفاهی، آموزشی، خدماتی و انبارها

برای اطلاع از مزیت‌های کامل بیمه آتش سوزی مطلب «مزایای بیمه آتش سوزی و تمام نکات مهم آن» را در وبلاگ ازکی بخوانید.

خسارت‌هایی که توسط بیمه سیل پرداخت نمی‌شود!

بیمه سیل هم استثنائاتی دارد که در آن شرایط خسارت را پرداخت نمی‌کند. همچنین در بیشتر شرکت‌ها و قراردادها فرانشیز بیمه سیل ۱۰٪ در نظر گرفته شده است. یعنی ۱۰ درصد از مبلغ خسارت کلی کم می‌شود و شرکت بیمه بقیه خسارت را به شما پرداخت می‌کند. استثنائات بیمه سیل را در ادامه می‌بینیم:

  • زیان و خسارات وارد شده به حصارهای اطراف محوطه و درهای ورودی
  • هزینه‌های تخلیه و تعمیر آب‌روها و لوله‌های آب
  • خسارت‌های ناشی از سیل‌های زیرزمینی و جزر و مد
  • خسارت‌های ناشی از پیشروی آب دریا (مگر در اثر طوفان و خروج از بستر متعارف آن باشد)
  • زیان و خسارت‌های ناشی از رانش یا لغزیدن طبقات زمین
  • هزینه جبران خسارت‌های ناشی از یخ‌زدگی لوله‌ها و آب‌روها
  • خسارت‌های ناشی از نشست بر اثر بارش شدید باران

حفاظت از خانه در برابر سیل

بیمه سیل بعد از خسارت به کارتان می‌آید به تنها به جبران هزینه‌های مالی کمک می‌کند. بهترین کار حفاظت از خانه در برابر سیل است. فراموش نکنید که حتی اگر خانه شما با رودخانه فاصله زیادی دارد باز هم به معنی نیست که از سیل در امان خواهد بود.

اشیای با ارزش را در مکان‌های آسیب پذیر مثل زیر زمین قرار ندهید و تا حد امکان پریز برق روی دیوار در ارتفاع بگذارید. مرتب بخش هشدارهای هواشناسی را چک کنید تا از قبل برای وقوع سیل آماده باشید.

خرید آنلاین بیمه سیل از ازکی

سیل هم مانند دیگر بلایای طبیعی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان در هر جایی اتفاق بیفتد. خرید بیمه سیل و بیمه زلزله به شما کمک می‌کند تا در این شرایط نگرانی کم‌تری برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل داشته باشید. متاسفانه در حال حاضر شرکت‌های بیمه فروش بیمه سیل را متوقف کرده‌اند اما با آغاز به فروش بیمه سیل توسط شرکت‌های بیمه شما امکان خرید آنلاین آن از ازکی را خواهید داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا