بیمه موتورسیکلت

شرایط، مدارک و هزینه ثبت‌نام گواهینامه موتورسیکلت سال 1402

وقتی هر روز تعداد خودروها در خیابان‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود، برخی از افراد تردد با موتورسیکلت را راه فرار از این ترافیک و به موقع رسیدن به محل کار می‌دانند. شاید در گذشته هر فردی با چند بار تمرین می‌توانست موتورسوار شود، اما حالا برای تردد با این وسیله نقلیه باید گواهینامه دریافت کند. گواهینامه موتور نیز مانند گواهینامه خودرو نیازمند شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی است. باتوجه‌به افزایش روزافزون راکبان موتورسیکلت، در این مقاله از بلاگ ازکی به شرایط، مدارک و هزینه ثبت‌نام گواهینامه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

فهرست مطالب

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

شرایط ثبت‌نام دریافت گواهینامه موتورسیکلت چیست؟

گواهینامه موتور

برای شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی آیین‌نامه موتورسیکلت و دریافت گواهینامه باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • داشتن حداقل ۱۸ سال تمام؛
  • انجام معاینه چشم؛
  • انجام آزمایش گروه خونی و سلامت جسمی؛
  • ارائه گواهی سلامت جسمی شامل معاینه بینایی، شنوایی، تنفسی و حرکتی؛
  • شرکت در کلاس‌های تئوری؛
  • شرکت در کلاس‌های عملی.

برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت چه مدارکی لازم است؟

همان‌ طور که اشاره شد، برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت باید در کلاس‌های آموزشگاه شرکت کنید. مدارکی که در این آموزشگاه‌ها از شما دریافت می‌شود به شرح زیر است:

  • اصل و کپی کارت ملی؛
  • اصل و کپی شناسنامه؛
  • اطلاعات محل سکونت (آدرس دقیق و کد پستی)؛
  • ۱۲ قطعه عکس پرسنلی (پشت سفید)؛
  • رسید پرداخت هزینه ثبت‌نام و صدور گواهینامه.

آیا برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت باید کارت پایان خدمت یا اتمام سربازی ارائه کرد؟

در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین شرایط برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت، داشتن کارت یا برگه وضعیت نظام وظیفه بود. این گزینه در حال حاضر لغو شده است و نیازی به ارائه این مدرک نخواهد بود.

مراحل گرفتن گواهینامه موتور تهران و دیگر شهرهای ایران

  • در صورتی که شرایط اولیه را داشته باشید، می‌توانید به آموزشگاه‌ مراجعه کنید و با ارائه مدارکی که در فوق به آنها اشاره کردیم، برای ثبت‌نام اقدام کنید.
  • پس از ثبت‌نام، آموزشگاه متقاضی را به یک چشم‌پزشک معتمد معرفی می‌کند تا معاینات چشم انجام شود. در مرحله بعدی باید برای تعیین گروه خونی، آزمایش خون داده شود.
  • پس از انجام معاینات و آزمایش‌های لازم باید در کلاس‌های تئوری و سپس در کلاس‌های عملی شرکت کنید. مدت دوره تئوری ۱۸ ساعت و مدت دوره عملی هم ۲۴ ساعت خواهد بود. پس از گذراندن این دوره‌ها باید در آزمون و امتحان عملی گواهینامه موتورسیکلت شرکت کنید.
  • اگر نمره قبولی را در آزمون گواهینامه کسب و برای تحویل کاردکس به آموزشگاه خود مراجعه کنید، یک فیش انتظامی به شما داده می‌شود. زمانی‌ که مامور پست با گواهینامه به آدرس پستی مراجعه کند، باید این فیش را ارائه کنید.

پس از دریافت گواهینامه باید برای خرید بیمه شخص ثالث و سپس اخذ معاینه فنی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای کامل اخذ معاینه فنی موتورسیکلت 1402 را مطالعه کنید.

مراحل گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

اگر قصد تردد با موتورسیکلت را دارید، طبق قانون باید برای خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت هم اقدام کنید. اگر در موعد مقرر بیمه موتور را تمدید نکنید، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد. در مقاله جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت چقدر است؟ می‌توانید اطلاعات کاملی کسب کنید.

نحوه پیگیری ارسال گواهینامه موتور از پست

زمانی‌ که گواهینامه متقاضی صادر و به اداره پست تحویل داده شود، پیامکی حاوی کد رهگیری برای فرد ارسال خواهد شد. در این مرحله می‌توانید وارد سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست شوید و با وارد کردن کد مرسوله از وضعیت گواهینامه مطلع شوید.

پیگیری گواهینامه موتور با کد مرسوله پستی

نحوه پیگیری ارسال گواهینامه موتور با کد ملی

گواهینامه، کارت سوخت، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری جزء مرسولات سازمانی است و می‌توانید وضعیت صدور و ارسال را با کد ملی بررسی کنید. برای پیگیری ارسال گواهینامه موتورسیکلت با کد ملی، وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شوید و از لیست کشویی نوع سند، «گواهینامه» را انتخاب کنید. در این مرحله باید کد ملی و اعداد کنترلی را وارد کنید و سپس گزینه جستجو را انتخاب کنید تا وضعیت گواهینامه شما نمایش داده شود.

سامانه رهگیری مرسولات سازمانی برای پیگیری گواهینامه موتور

هزینه گواهینامه موتور در سال 1402 چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت در تهران و شهرهای دیگر مشابه است. برای دریافت گواهینامه باید در کلاس‌های تئوری و عملی شرکت نمایید و در نهایت نمره قبولی در آزمون نهایی را دریافت کنید. برای شرکت در کلاس‌های تئوری باید کتاب آیین‌نامه موتورسیکلت را خریداری کنید که قیمت آن ۲۰ هزار تومان است.

کلاس‌های تئوری شامل ۱۷ ساعت آموزش است که هزینه آن ۷۵ هزار تومان خواهد بود. بعد از کلاس‌های تئوری باید در کلاس‌های عملی شرکت کنید که هزینه آن ۴۳۰ هزار تومان خواهد بود. البته نباید هزینه‌های جانبی مانند معاینه چشم، عکس، آزمایش خون و گروه خونی را فراموش کنید که به طور کلی حدود ۱۸۰ هزار تومان خواهد بود. هزینه کلی دریافت گواهینامه موتورسیکلت در سال 1402 حدود ۶۸۵ هزار تومان خواهد شد.

شرح هزینه
کتاب آیین‌نامه موتورسیکلت ۲۰.۰۰۰ تومان
هزینه شرکت در کلاس‌های تئوری (۱۷ ساعت) ۷۵.۰۰۰ تومان
هزینه شرکت در کلاس‌های عملی (۲۴ ساعت) ۴۳۰.۰۰۰ تومان
هزینه معاینه چشم، آزمایش خون و گروه خونی و هزینه عکس ۱۸۰.۰۰۰ تومان
هزینه کلی دریافت گواهینامه موتورسیکلت ۶۸۵.۰۰۰ تومان

آیا دریافت گواهینامه موتورسیکلت محدودیت سنی دارد؟

محدودیت سنی دریافت گواهینامه موتورسیکلت رابطه مستقیمی با ظرفیت موتور دارد. به این مفهوم که هر چقدر ظرفیت موتور موتورسیکلت بیشتر می‌شود، شرط سنی هم بالاتر خواهد رفت. در جدول زیر می‌توانید حداقل سن برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت برای موتورهای با ظرفیت مختلف را ببینید.

ظرفیت موتور موتورسیکلت حداقل شرط سنی
موتورهای تا ظرفیت ۲۰۰ سی‌سی ۱۵ سال تمام
موتورهای با ظرفیت بیشتر از ۲۰۰ سی‌‌سی ۲۳ سال تمام

آیا دریافت گواهینامه موتورسیکلت محدودیت سنی دارد؟

نکته مهم اینجاست که برای گرفتن گواهینامه موتورهای با ظرفیت بیشتر از ۲۰۰ سی‌سی، علاوه‌بر شرط سنی بالای ۲۳ سال، متقاضی باید حداقل ۳ سال سابقه رانندگی با موتورهای با ظرفیت کمتر از ۲۰۰ سی‌سی را هم داشته باشد.

انواع گواهینامه موتورسیکلت بر اساس حجم موتور کدامند؟

موتورسیکلت‌ها با حجم‌ موتورهای مختلفی ساخته می‌شود. بنابراین متقاضیان استفاده از این موتورها‌ باید رده‌های متفاوتی از گواهینامه را دریافت کنند. در جدول زیر میزان حجم موتور و نوع گواهینامه دریافتی آمده است.

حجم موتور نوع گواهینامه شرط سنی
موتورسیکلت‌های گازی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰ سی‌سی گواهینامه سری الف-1 ۱۵ سال تمام
موتورسیکلت‌های گازی با حجم موتور ۲۵۰ سی‌سی گواهینامه سری الف-2 ۱۷ سال تمام
موتورسیکلت‌های با حجم موتور بین ۲۵۰ سی‌سی تا ۴۰۰ سی‌سی گواهینامه سری الف-3 ۱۸ سال تمام
  • پس از رسیدن به سن قانونی (۱۸ سال تمام)، متقاضی می‌تواند برای دریافت گواهینامه سری ب-1 اقدام کند. این گواهینامه تنها ۱ سال اعتبار دارد و در صورتی که در این مدت خلافی صورت نگیرد، اعتبار به ۵ سال افزایش پیدا می‌کند.
  • اگر ۲ سال از دریافت گواهینامه سری ب-1 گذشته باشد، متقاضی با داشتن ۲۱ سال تمام می‌تواند برای دریافت گواهینامه سری ب-2 اقدام کند.
  • اگر ۲ سال از دریافت گواهینامه سری ب-2 گذشته باشد، متقاضی با داشتن ۲۳ سال تمام می‌تواند برای دریافت گواهینامه سری پ-1 اقدام کند.
  • اگر ۲ سال از دریافت گواهینامه سری ب-2 گذشته باشد، متقاضی با داشتن ۲۳ سال تمام می‌تواند برای دریافت گواهینامه سری پ-2 اقدام کند.
  • اگر ۲ سال از دریافت گواهینامه سری پ-1 گذشته باشد، متقاضی با داشتن ۲۵ سال تمام می‌تواند برای دریافت گواهینامه سری ت-1 اقدام کند.
  • اگر ۲ سال از دریافت گواهینامه سری پ-2 گذشته باشد، متقاضی با داشتن ۲۵ سال تمام می‌تواند برای دریافت گواهینامه سری ت-2 اقدام کند.

آیا گواهینامه موتور برای بانوان صادر می‌شود؟

گواهینامه موتورسیکلت فقط برای آقایان صادر می‌شود و تاکنون هیچ قانونی صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان را مجاز نکرده است. اگر بانوان مایل به استفاده از موتورسیکلت هستند، می‌توانند از وسایل نقلیه‌ای استفاده کنند که نیازی به پلاک شدن و دریافت گواهینامه ندارند. از جمله این وسایل نقلیه می‌توان به دوچرخه‌های برقی و موتورهای برقی اشاره کرد.

شرایط دریافت گواهینامه موتور بدون آزمون چیست؟

در دی ماه ۱۴۰۱ طرح دریافت گواهینامه آسان (گواهینامه یک روزه موتورسیکلت) به صورت آزمایشی در برخی از مناطق تهران اجرا شد. طبق این طرح، متقاضیانی که گواهینامه موتورسیکلت نداشتند، می‌توانستند در مدت یک روز گواهینامه خود را دریافت کنند. در این دوره یک روزه، امتحان آیین‌نامه حذف شد و به عبارتی افراد می‌توانستند گواهینامه موتور بدون آیین‌نامه را دریافت کنند.

گواهینامه موتورسیکلت در تهران

هزینه این روش حدود ۶۰٪ کمتر بوده و شخصی که در ابتدای صبح برای دریافت گواهینامه مراجعه کند تا پایان ساعت اداری همان روز گواهینامه‌اش صادر خواهد شد.

برخی از افراد تصور می‌کنند که امکان گرفتن گواهینامه موتور با داشتن گواهینامه ماشین امکان‌پذیر است. این در شرایطی است که استفاده از این وسایل نقلیه قوانین کاملا متفاوتی دارد و افراد باید در کلاس‌های تئوری و عملی با محتوایی کاملا متفاوت شرکت کنند.

آیا امکان خرید گواهینامه موتور وجود دارد؟

با الزام راکبان موتور به دریافت گواهینامه، برخی از سودجویان شروع به تبلیغ درباره خرید گواهینامه موتور کرده‌اند. لازم است بدانید که گواهینامه موتورسیکلت باید به صورت قانونی دریافت شود و با دارندگان گواهینامه‌های جعلی برخورد قضایی خواهد شد.

شرایط رانندگی در ایران با گواهینامه خارجی موتورسیکلت چیست؟

کسانی که دارای گواهینامه خارجی موتورسیکلت هستند، می‌توانند تا ۶ ماه با موتور در ایران تردد کنند. اگر مدت اقامت آنها بیشتر از ۶ ماه است، باید برای تبدیل گواهینامه خارجی به گواهینامه ایرانی اقدام کنند.

لیست آموزشگاه‌های موتورسیکلت در شهرهای مهم

آموزشگاه‌های موتورسیکلت در شهرهای مختلفی مشغول به فعالیت هستند. در ادامه نام و اطلاعات تماس این آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود.

آموزشگاه‌های گواهینامه موتورسیکلت در تهران

نام آموزشگاه شماره تماس آدرس
آموزشگاه موتور سیکلت نبرد ۳۳۰۲۷۷۳۴ خیابان پیروزی، خیابان نبرد جنوبی، روبروی بازار گل
آموزشگه رانندگی موتور یاوران نظم ۴۸۹۳۱۳۵۳ انتهای همت غرب، جنب دانشگاه علوم انتظامی امین، مجتمع پردیس غدیر
آموزشگاه موتور سیکلت ایمن موتور ۷۷۴۴۴۵۶۱ میدان رسالت، انتهای خیابان نیروی دریایی، روبروی ایران خودرو، پلاک ۱۳۸
آموزشگاه رانندگی موتور سیکلت پارسا ۵۵۰۲۱۹۳۴ خیابان شهید رجایی شمال به جنوب، میدان بهشت، پایین‌تر از سه‌راه نان ماشینی، بعد از تالار زندیان، پلاک ۷۶
آموزشگاه موتور سیکلت تهران موتور ۳۳۳۹۲۴۵۷ فدائیان اسلام، ایستگاه دولت آباد، جنب پمپ‌بنزین، انتهای خیابان اول، بن‌بست حسن‌زاده، پلاک ۳
آموزشگاه موتور سیکلت رایان ۶۶۳۰۹۲۳۸ یافت آیاد، بلوار معلم، نبش شهرک امام خمینی
آموزشگاه موتور سیکلت نامجو ۶۶۳۳۶۱۴۴ خیابان کارگر جنوبی، خیابان جنگ، جنب ایستگاه مترو حر
آموزشگاه موتور سیکلت همکار ۶۶۲۷۵۷۶۰ جاده قدیم، خیابان خلیج فارس (شماره ۲)، خیابان رهنما، جنب ستاد ترخیص موتور سیکلت
آموزشگاه موتور سیکلت ویژه ناوبران ۳۳۳۹۲۴۵۷ باقرشهر، ابتدای خیابان قمصر، انتهای خیابان انرژی، پلاک ۳
آموزشگاه موتورسیکلت رهرو ۶۶۶۶۱۹۰۶ سه‌راه آذری، ابتدای ۴۵ متری زرند، پلاک ۴۳
آموزشگاه موتورسیکلت طاهر ۳۳۶۸۵۲۷۸ خیابان خاوران، مقابل فدائیان اسلام، ساختمان بعثت، طبقه ۲

گواهینامه موتور و بیمه شخص ثالث

آموزشگاه‌های گواهینامه موتورسیکلت در مشهد

نام آموزشگاه شماره تماس آدرس
آموزشگاه موتورسیکلت استقلال  ۰۵۱۳۲۶۰۵۵۰۵ مشهد، خواجه ربیع، انتهای بلوار ۲۲ بهمن، دوربرگردان کاظم آباد، سمت راست، ورودی ۷ گرجی
آموزشگاه موتورسیکلت وحدت ۰۵۱۳۲۱۷۹۱۸۵ مشهد،شهید قربانی،بلوار طبرسی شمالی
آموزشگاه موتورسیکلت فردوسی استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار شهید اصلانی، شهید محمد دایی، بین خلج و دایی 21
آموزشگاه موتورسیکلت خاتم ۰۵۱۳۶۶۶۵۵۵۷ مشهد، بزرگراه آزادی، بعد از بیمارستان رضوی، پیامبر اعظم ۴۳، جنب مرکز تلفن خاتم الانبیاء

آموزشگاه‌های گواهینامه موتورسیکلت در گرگان

نام آموزشگاه شماره تماس آدرس
آموزشگاه موتورسیکلت سینا ۰۱۷۳۲۱۶۴۱۴۴ گرگان، جاده گرگان-گنبد، ابتدای خیابان فیض‌آباد، روبروی پمپ بنزین کندوان
آموزشگاه موتورسیکلت محسن گلستان،سلطان آباد، بلوار غدیر

آموزشگاه‌های گواهینامه موتورسیکلت در ارومیه

نام آموزشگاه شماره تماس آدرس
آموزشگاه موتورسیکلت تک‌سواران ارومیه، جاده دریا، نرسیده به خیابان مولوی
آموزشگاه موتورسیکلت مهارت ۰۴۴۴۲۴۵۱۵۱۳ آذربایجان غربی، مهاباد، فرهنگیان، ایستگاه ۲

گرفتن گواهینامه موتور و شرایط تردد در خیابان‌ها

تا چند سال پیش، راکبان موتورسیکلت بدون داشتن گواهینامه، معاینه فنی و بیمه شخص ثالث در خیابان‌ها تردد می‌کردند. چند سالی است که دریافت گواهینامه موتور و بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اجباری شده است. بنابراین اگر قصد رهایی از ترافیک خیابان‌ها و زودتر رسیدن به محل کار را دارید، باید قبل از سوار شدن بر موتور، گواهینامه دریافت کنید. اما این پایان کار نیست، مالکان موتورسیکلت علاوه‌بر گواهینامه باید بیمه موتورسیکلت و معاینه فنی هم دریافت کنند.

سوالات متداول

۱. آیا برای موتور برقی باید گواهینامه دریافت کرد؟

بله. دریافت گواهینامه برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی مانند موتورسیکلت‌های معمولی اجباری است.

۲. منظور از گواهینامه موتور یک روزه چیست؟

این نوع گواهینامه مناسب کسانی است که زمان کافی برای شرکت در دوره‌های آموزشی را ندارند. این طرح در تهران اجرا شده است و به زودی در شهرهای دیگر هم اجرا می‌شود.

۳. هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت چقدر است؟

هزینه کلاس تئوری، ۷۵ هزار تومان، هزینه کلاس عملی، ۴۳۰ هزار تومان، هزینه کتاب، ۲۰ هزار تومان و هزینه‌های جانبی حدود ۱۸۰ هزار تومان است.

۴. آیا خانم‌ها می‌توانند برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت اقدام کنند؟

خیر. در حال حاضر دریافت گواهینامه تنها برای آقایان امکان‌پذیر است.

۵. برای گرفتن گواهینامه موتور باید کارت پایان خدمت داشت؟

خیر. کسانی که قصد شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی گواهینامه موتورسیکلت را دارند نیازی به ارائه کارت پایان خدمت نخواهند داشت.

۶. گواهینامه موتورسیکلت از چه سنی قابل دریافت است؟

متقاضیان دریافت گواهینامه موتورسیکلت باید حداقل ۱۸ سال تمام داشته باشند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا