بیمه تأمین اجتماعی

شرایط و جزئیات کامل مرخصی زایمان تامین اجتماعی

این روزها نقش زنان در فعالیت‌های اجتماعی پررنگ‌تر از همیشه است و تعداد مادران شاغل، هر روز بیشتر می‌شود. بارداری و استفاده از مرخصی زایمان، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانم‌های شاغل است. امتیازات این مرخصی به مادرها کمک می‌کند تا با استفاده از مرخصی زایمان و گرفتن حقوق، دغدغه‌های کم‌تری در این مدت داشته‌ باشند. در این مطلب، درباره مرخصی زایمان تامین اجتماعی، کمک هزینه بارداری، شرایط مرخصی زایمان، قوانین و مدارک موردنیاز برای مرخصی زایمان، استفاده از مرخصی دوران شیردهی و کمک هزینه بارداری و همچنین شرایط استفاده از بیمه بیکاری بعد از زایمان و … صحبت می‌کنیم.

چه زمانی برای مرخصی زایمان باید اقدام کرد؟

یکی از اصلی‌ترین حقوق کارمندها،‌ مرخصی است. حقی که به آنها داده می‌شود تا بتوانند در روزهای غیرتعطیل سرکار نروند. در شرایط عادی، هر کارمند و کارگر در سال ۲۶ روز مرخصی دارد، اما برای خانم‌هایی که بچه‌دار می‌شوند، مرخصی زایمان هم در نظر گرفته شده‌ است. این مرخصی، به خانم‌های شاغل کمک می‌کند تا دوران بارداری و وضع حمل خود را با خیال راحت و بدون نگرانی حقوق و مزایا، پشت سر بگذارند.

شرایط مرخصی زایمان در سال 1402، بهبودهای قابل‌توجهی نسبت به سال‌های قبل داشته است که در ادامه، آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مرخصی زایمان بلافاصله بعد از تولد بچه شروع می‌شود. یکی از مهم‌ترین مدارک دریافت مرخصی زایمان هم گواهی تولد یا شناسنامه نوزاد است. البته اگر مادری در دوران بارداری نیاز به مرخصی داشته‌ باشد،‌ ۲ راه دارد:

  1. از مرخصی استعلاجی استفاده کند؛
  2. با گواهی پزشک متخصص و بیمارستان وارد مرخصی زایمان شود.

در این‌صورت، خانم‌های شاغل می‌توانند در دوران بارداری خود نیز مرخصی بگیرند؛ با‌این‌حال، این مرخصی معمولاً بدون حقوق است. همچنین استفاده از حدأقل سه ماه مرخصی زایمان بعد از تولد نوزاد، الزامی خواهد بود.

قوانین مرخصی زایمان چیست؟

مرخصی زایمان قوانین مشخصی دارد که تلاش می‌کند آرامش و راحتی هرچه بیشتری را برای مادر فراهم کند.

  • مدت مرخصی زایمان ۹ ماه است؛
  • همه خانم‌های شاغل می‌توانند از مرخصی زایمان استفاده کنند؛
  • کمک‌هزینه بارداری در شرکت‌های خصوصی طبق قوانین تأمین اجتماعی است و در بعضی از شرکت‌های دولتی هم طبق قوانین همان شرکت پرداخت می‌شود؛
  • مرخصی بارداری جزء سابقه افراد حساب می‌شود؛
  •  حقوق مرخصی زایمان کارمندان رسمی طبق مقررات قانون تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود؛ همچنین در این مدت پاداش و عیدی نیز به مادرهای تحت پوشش بیمه تعلق می‌گیرد؛
  • دوره مرخصی زایمان جزء ایام تعلیق از کار حساب می‌شود، یعنی بعد از مرخصی کارمندهای زن می‌توانند به سرکار خودشان برگردند.

مرخصی زایمان تامین اجتماعی چند ماه است؟

در سال ۱۳۹،  قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده تصویب شد. طبق این قانون، مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه افزایش یافت. بااین‌حال تامین اجتماعی تنها با اعتراض از طریق دیوان عدالت اداری ۳ ماه اضافه‌تر را پرداخت می‌کرد. تا اینکه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ تامین اجتماعی موظف شد تا بدون هیچ مشکلی همه ۹ ماه را کامل پرداخت کند. اکنون در سال 1402، تمام ارگان‌ها باید این 9 ماه مرخصی زایمان را به کارمندان خود ارائه کنند.

مدت مرخصی زایمان تا ۳ فرزند، برای مادرانی که فرزندانشان را خودشان شیر می‌دهند، به شرح زیر است:

  • برای زایمان‌های یک قلو و دو قلو: ۹ ماه؛
  • برای زایمان‌های ۳ قلو و بیشتر: ۱ سال.

چند سال سابقه بیمه برای مرخصی زایمان لازم است؟

بسیاری از مادرانی که تاره شروع به کار کرده‌اند، این نگرانی را دارند که آیا مرخصی زایمان شامل حال آنها می‌شود و می‌توانند از خدماتش استفاده کنند یا خیر. برای پاسخ به این سوال، لازم است بدانید که برای دریافت مرخصی زایمان تنها کافی است که مادران ۶۰ روز یا معادل ۲ ماه  در ۳۶۵ روز قبل از اعلام بارداری، سابقه بیمه داشته باشند.

آیا مرخصی زایمان جزء سابقه بیمه حساب می شود؟

بر اساس قوانین بیمه‌ تامین اجتماعی مدت زمان مرخصی زایمان بخشی از سابقه بیمه محسوب می‌شود.  این دوره، مانند تعلیق در کار است و مادران می‌توانند پس از تمام شدن مدت زمان مرخصی، کار خود را ادامه دهند.

مرخصی زایمان تامین اجتماعی برای دو قلو

بر کسی پوشیده نیست که داشتن دو قلو و مراقبت کردن از آنها، زحمت، انرژی و زمان چند برابری نسبت به یک نوزاد نیاز دارد؛ اما متاسفانه شرایط و مدت زمان مرخصی زایمان برای دوقلو‌ها مانند نوزادان تک است. برای مادرانی که فرزندان ۳ قلو به دنیا می‌آورند، مرخصی زایمان ۱ ساله یا بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

نحوه ثبت مرخصی زایمان در لیست بیمه

گفتیم که مدت زمان مرخصی زایمان جزء سوابق بیمه فرد محسوب می‌شود و مدت زمانی که در مرخصی به سر می‌برد، به عنوان تعلیق از کار شمرده می‌شود. حالا این سوال پیش می‌آید که مرخصی زایمان چگونه باید در لیست بیمه ثبت شود؟

برای ثبت مرخصی زایمان در لیست بیمه، باید کارکرد فردی که به مرخصی زایمان رفته را صفر رد کرد، ولی ترک کار زده نشود. در قسمت توضیحات هم حتما باید قید شود که علت کارکرد صفر، مرخصی زایمان بوده است.

دلایل مرخصی استعلاجی در بارداری

بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری دچار مشکل می‌شوند و نیاز به استراحت دارند. اگر دکتر تشخیص بدهد که مادر نیاز به مرخصی دارد به او گواهی پزشک می‌دهد و می‌تواند مرخصی استعلاجی بگیرد. برای مرخصی استعلاجی کم‌تر از ۱۵ روز، داشتن گواهی پزشک کافی است، اما اگر مرخصی بین ۱۵ تا ۶۰ روز باشد باید پزشک معتمد شرکت بیمه آن را تایید کند تا حقوق مرخصی استعلاجی بارداری پرداخت شود.

متاسفانه گاهی در دوران بارداری مشکلاتی پیش می‌آید و سقط جنین اتفاق می‌افتد. در این موارد می‌توان از مرخصی استعلاجی سقط جنین استفاده کرد. در واقع پزشک به بیمار مرخصی استعلاجی می‌دهد و برای مدت طولانی این گواهی باید توسط پزشک معتمد بیمه هم تایید شود.

اگر این دوره بیشتر از ۶۰ روز باشد، باید شورای پزشکی تأمین اجتماعی هم آن را تایید کند. مدت مرخصی استعلاجی قبل از زایمان تامین اجتماعی، جزء سوابق بیمه‌شده حساب می‌شود. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که برای دریافت مرخصی استعلاجی زایمان، باید گواهی پزشک متخصص یا بیمارستان را همره خود داشته باشید.

شرایط استفاده از مرخصی زایمان تامین اجتماعی

پرداخت حقوق و استفاده از بیمه زایمان تامین اجتماعی در مدت زمان مرخصی زایمان ۴ شرط دارد. اگر خانمی این ۴ شرط را داشته باشد، می‌تواند از مرخصی زایمان استفاده کند.

  • در یک سال قبل از زایمان حداقل ۶۰ روز حق بیمه پرداخته‌باشد؛
  • زایمان برای فرزند چهارم نباشد؛
  • در طول مدت استراحت کار نکند و حقوقی از محل کار دریافت نکند؛
  • در زمان اعلام بارداری، مشغول به کار یا در حال استفاده از مرخصی استحقاقی باشد.

مدارک لازم برای مرخصی زایمان تامین اجتماعی

مدارک مورد نیاز برای مرخصی زایمان و دریافت حقوق در این بازه زمانی را در ادامه می‌بینید:

  • دفترچه بیمه یا کدبیمه تامین اجتماعی؛
  • گواهی پزشک؛
  • خلاصه پرونده ترخیص از بیمارستان؛
  • تصویر تمام صفحات شناسنامه پدر و مادر؛
  • شناسنامه کودک.

نحوه ثبت‌نام مرخصی زایمان تامین اجتماعی

افرادی که شرایط استفاده از مرخصی زایمان را دارند، می‌توانند با در دست داشتن مدارکی که در بالا گفته شد، به صورت حضوری به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند و آنجا درخواست خود را برای دریافت مرخصی ثبت کنند. البته برای رفاه حال مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، امکان انجام این امور به صورت اینترنتی هم وجود دارد. در حال حاضر برای دریافت مرخصی زایمان به مدت ۶ ماه، می‌توان از سامانه تامین اجتماعی استفاده کرد. ولی برای مرخصی زایمان به مدت ۹ ماه، باید حضوری به شعب بیمه مراجعه کرد.

حقوق مرخصی زایمان در سال 1402

اگر مادران باردار شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری را داشته باشند،‌ می‌توانند در طول مدت استراحت پزشکی خود این مبلغ را دریافت کنند. کمک هزینه بارداری و مرخصی زایمان مرتبط هستند و کمک هزینه بارداری، به جای حقوق و دستمزد در دوران مرخصی پرداخت می‌شود.

مرخصی زایمان تامین اجتماعی

قوانین و شرایط دریافت مرخصی زایمان و کمک هزینه بارداری

  • طبق ماده ۶۷ قانون سازمان تأمین اجتماعی بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد درصورتی که ظرف یکسال قبل از زایمان سابقه پرداخت ۶۰ روز حق بیمه را داشته باشد، می‌تواند به شرط عدم اشتغال به کار از کمک هزینه بارداری استفاده کند؛
  • طبق ماده ۶۸ قانون تأمین اجتماعی، بیمه شدن زن یا همسر بیمه شده مرد در صورتی که در طول مدت یک سال قبل از وضع حمل حق بیمه ۶۰ روز را پرداخته باشد، از کمک هزینه‌ها و معاینه‌های پزشکی و معالجات قبل، حین و بعد زایمان استفاده خواهد کرد؛
  • بیمه شده می‌تواند به جای کمک هزینه‌های نامبرده، مبلغی وجه نقد را از سازمان تأمین اجتماعی درخواست کند؛
  • میزان مبلغ درخواستی در آیین‌نامه‌هایی که از طرف هیئت‌مدیره سازمان تهیه و به تصویب شورای عالی سازمان می‌رسد تعیین خواهد شد؛
  • مرخصی زایمان و بارداری به فرزندان چهارم به بعد، تعلق نمی‌گیرد، مگر اینکه فرزندان قبلی فوت شده باشند؛
  • طبق ماده ۷۶ قانون کار در مواردی که به تشخیص پزشک سازمان تأمین اجتماعی، نوع کار برای کارگر باردار خطرناک یا سخت تشخیص داده شود، کارفرما باید تا پایان دوره بارداری کارگر بدون کسر حقوق کار مناسب‌تر و سبک‌تری به او ارجاع نماید.

نحوه محاسبه حقوق مرخصی زایمان

فرمول حقوق مرخصی زایمان:

مبلغ پرداختی = مدت زمان استراحت تجویز شده × معادل دو سوم میانگین دستمزد روزانه در 90 روز قبل از استراحت

شرایط دوران شیردهی:

طبق ماده ۷۸ قانون کار، مادران شیرده تا پایان ۲ سالگی کودک، پس از هر ۳ ساعت، نیم ساعت فرصت شیردهی دارند. این فرصت جزء ساعات کار آنان محسوب می‌شود.

نحوه پرداخت حقوق مرخصی زایمان تامین اجتماعی

تا پیش از تصویب قانون جدید مرخصی زایمان، روند پراخت حقوق مرخصی زایمان یا همان غرامت مرخصی زایمان، اینگونه بود که پس از اتمام دوره مرخصی، به‌صورت یک جا به فرد پرداخت می‌شد. اما در حال حاضر افرادی که تحت پوشش بیمه پایه تامین اجتماعی هستند، می‌توانند بنا به درخواست خود زمان پرداخت حقوق مرخصی زایمان تامین اجتماعی را انتخاب کرده و هزینه مرخصی زایمانشان را به صورت یک جا یا ماهانه دریافت کنند.

کمک هزینه بارداری زنان خانه‌دار

غرامت دســتمزد ایام بارداری یا همان مرخصی زایمان، فقط در بیمه اجباری وجود دارد. یعنی بیمه‌های اختیاری بیمه تامین اجتماعی مثل بیمه زنان خانه‌دار، مرخصی زایمان ندارند.

برای دریافت کامل هزینه زایمان استفاده از پوشش زایمان در بیمه تکمیلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مدارک لازم برای گرفتن مرخصی دوران شیردهی

گواهی شیردهی از مرکز بهداشت منطقه به مدت ۳۰ روز برای گرفتن مرخصی شیردهی لازم است.

قوانین بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان

همانطور که اشاره شد، مرخصی زایمان براساس قانون کار جزء دوران تعلیق از کار محسوب می‌شود و زنان شاغل بعد از پایان مدت مرخصی زایمان خود می‌توانند به شغل سابق خود بازگردند. درصورتی‌که کارفرما از پذیرش مجدد فرد خودداری کند، کارگر زن می‌تواند به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه و از کارفرمای خود شکایت کند.

پس از بررسی موضوع توسط هیئت‌های ذکر شده، چنانچه رای به بازگشت‌ به ‌کار صادر شود، کارفرما مکلف است کارگر را بپذیرد، در غیر ‌این‌ صورت شخص مورد نظر به سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی پس از بررسی پرونده و سابقه پرداخت حق بیمه برای این شخص، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه و … مقرری بیمه بیکاری منظور خواهد کرد.

مرخصی زایمان تامین اجتماعی برای مردان

زایمان همه ما را یاد مادرها می‌اندازد، اما وظایف نگهداری و مراقبت از بچه بین پدر و مادر تقسیم می‌شود و پدرها هم باید نقش پررنگی در تربیت فرزندانشان داشته باشند. به همین خاطر برای پدرها هم مرخصی زایمان درنظر گرفته شده‌است. در کشورهای اتریش و لیتوانی پدر و مادر در مجموع ۱۵۶ هفته مرخصی دارند و می‌توانند به دلخواه آن را بین‌خودشان تقسیم کنند.

در ایران مرخصی زایمان تامین اجتماعی برای پدران، حداکثر ۱۴ روز است. البته مرخصی زایمان مردان تنها شامل آقایانی می‌شود که همسرشان شاغل و در حال استفاده از مرخصی زایمان است؛ یعنی اگر خانه‌دار باشد یا از مرخصی زایمانش استفاده نکند،‌ مرخصی زایمان به شوهرش تعلق نمی‌گیرد.

در قانون تنظیم خانواده که سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید، برای کارمندان آقای تمامی شرکت‌ها ۱۴ روز مرخصی در نظر گرفته‌ شد. سال ۱۳۹۶ ماده ۱۰۳ این قانون تصویب شد که کارمندان شرکت‌های دولتی و بخش عمومی و غیر دولتی مثل سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی تنها ۳ روز مرخصی زایمان دارند. مرخصی زایمان مردان قابل پرداخت و ذخیره نیست.

سوالات متداول

۱. چه زمانی باید برای مرخصی زایمان اقدام کرد؟
مرخصی زایمان بلافاصله پس از تولد نوزاد شروع می‌شود. یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای دریافت این مرخصی، گواهی تولد یا شناسنامه نوزاد است. اگر مادری در دوران بارداری نیاز به مرخصی داشته باشد، می‌تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند یا با گواهی پزشک متخصص وارد مرخصی زایمان شود.

۲.  مدت مرخصی زایمان تأمین اجتماعی چقدر است؟
مدت مرخصی زایمان در ایران ۹ ماه است. این مدت برای زایمان‌های یک قلو و دو قلو ۹ ماه و برای زایمان‌های ۳ قلو و بیشتر ۱ سال در نظر گرفته می‌شود.

۳. چند سال سابقه بیمه برای مرخصی زایمان لازم است؟
برای دریافت مرخصی زایمان، کافی است که مادران حداقل ۶۰ روز یا معادل ۲ ماه در ۳۶۵ روز قبل از اعلام بارداری، سابقه بیمه داشته باشند.

۴. آیا مرخصی زایمان جزء سابقه بیمه حساب می‌شود؟
بله، بر اساس قوانین بیمه‌ تأمین اجتماعی، مدت زمان مرخصی زایمان بخشی از سابقه بیمه محسوب می‌شود و این دوره مانند تعلیق در کار است. مادران می‌توانند پس از تمام شدن مدت زمان مرخصی، کار خود را ادامه دهند.

نمایش بیشتر

80 دیدگاه

  1. خیلی کامل نوشته بودین ممنونم.
    فقط ی سوال حق اولاد برای کارمند زن هم در نظر گرفته میشه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله حق اولاد کارمندان و کارگران زن و مرد تعلق میگیره .

    2. درصورت عدم دریافت همسر و درصورت موافقت شوهر وسپردن سرپرستی در بیمه حق اولاد به خانم تعلق میگیره

      1. سلام وقت شما بخیر
        حق اولاد در هرصورت به پدر و مادر شاغل تعلق میگیره.

  2. کلا مدت مرخصی 6 ماه هستش و نوشتن که سه ماهش بعد زایمان باشه واقعا تا 6 ماهگی سرکار اومدن خیلی سخته… شاید بعد این مرخصی مادر نخواد بره سرکار

    1. سلام وقت شما بخیر
      مدت مرخصی زایمان در حال حاضر 9 ماه هست و نیمی از اون باید بعد از زایمان باشه و متاسفانه نمیشه قوانین رو تغییر داد. اگر در بخش خصوصی مشغول هستین و اجازه استفاده از مرخصی 9 ماه رو ندارین میتونین از کارفرما برای این مورد شکایت کنین.

  3. سلام وقت بخیر..من تا الان به مدت ده ماه بیمه تامین اجتماعی هستم ولی هر ماه ۱۵ روز واسم رد شده..سوالم اینه که پایان سال ۹۷ زایمان میکنم اگه این شش هفت ماه رو ۳۰ روز کامل بیمه رد کنم میتونم از مرخصی زایمان و کمک هزینه اش بطور کامل استفاده کنم؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      در این شرایط اینکه بتونین از مرخصی و کمک هزینه به صورت کامل استفاده کنین کاملا به شرایط شرکتی که در اون کار میکنین بستگی داره. اما طبق قانون 9 ماه مرخصی با حقوق (کمک هزینه بارداری) دارین. در ضمن اگر خدایی نکرده از بیمه خودتون نتونین استفاده کنین از بیمه همسرتون برای مرخص و کمک هزینه میتونین استفاده کنین.

  4. با سلام
    ممنون از توضیحاتتون
    سوالی که داشتم اینه که به من گفتن اگر شخصی بعد از اتمام مرخصی زایمان به سر کار برنگرده حقوق ۳ ماه آخر مرخصی زایمانش رو بیمه پرداخت نمیکنه یعنی بعد از اتمام مرخصی زایمان باید حتما از طرف کارفرما شده یک روز کاری بیمه رد بشه تا حقوق سه ما۶ آخر واریز بشه درسته؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      تا اونجایی که بنده اطلاع دارم مرخصی و کمک هزینه زایمان به سوابق قبل بستگی داره نه به بازگشت به کار بعد از زایمان. یعنی گرفتن حقوق و مرخصی زایمان به هیچ چیزی غیر از سوابق شما وابسته نیست. اما برای اطمینان بیشتر با کارگزاری تامین اجتماعی مشورت کنین.

  5. ببخشید من شاغل در بخش دولتی هستم و حدود 10 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم. اداره محل کار بنده برای مرخصی زایمانم با 9 ماه موافقت نکردند و تنها 6 ماه رو مجاز دانستند. آیا این خلاف قانونه؟ اگر اینطوره من چطور میتونم حقم رو مطالبه کنم؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      میتونین شکایت کنین و 9 ماه مرخصی و کمک هزینه رو دریافت کنین

  6. با سلام
    خانم من مربی پیش دبستانی هست. موقع زایمان ایشان اول آبان97 می باشد.فصل تابستان بیمه خودش را 15 روزه پرداخت می کند. آیا برای دریافت کمک هزینه مرخصی زایمان واسه ایشان ملاک پرداخت 3 ماه آخر هست یا نه؟ منظورم این هست حقوق ایشان طبق پرداخت بیمه 15 روزه محاسبه می شود یا ماههای قبل که بیمه ایشان کامل بوده آنها هم ملاک خواهد شد؟
    در ضمن ایشان 5سال سابقه بیمه دارند.
    با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      متاسفانه ملاک ماههای آخر هست و کمک هزینه و حقوقشون نصفه پرداخت میشه

  7. باسلام من کارمند رسمی اموزش و پرورش هستم وبیمه تامین اجتماعی دارم…انشالله اوایل ابان ماه مرخصی زایمان دارم…از اداره که پرسیدم گفتن از اداره آموزش و پرورش قطع حقوق میشم وخود تامین اجتماعی حقوقم را تقریبا یک سوم میده و مرخصی هم ۶ ماه میشه….ایا راهی نیس که بتونم از ۹ ماه مرخصی زایمان استفاده کنم؟وحقوق هم کم میشه؟؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      طبق قوانین مرخصی زایمان 9 ماه هست که نیمی از اون قبل از زایمان و نیمی بعد از زایمان هست. ممکنه در بخش خصوصی خیلی رعایت نشه اما قطعا آموزش و پرورش باید رعایت کنن.
      در مورد حقوق ایام مرخصی زایمان هم مطابق آخرین پایه حقوق دریافتی‌تون باید پرداخت بشه.

  8. با سلام. میخواستم یه سوال بپرسم: حقوق پایه من حداقل حقوق پایه بر طبق قاون کار میباشد. آیا حقوق مرخصی زایمان من 70% حقوق پایه حساب میشود یا نه همان مبلغ کل حداقل حقوق پایه طبق قانون کار به من تعلق میگیره البته در دوران مرخصی زایمان

    1. سلام وقت شما بخیر
      حقوق ایام مرخصی زایمان معادل دو سوم میانگین دستمزد روزانه در ۹۰ روز قبل از استراحت هست. یعنی اگر مثلا شما روزانه دستمزدتون 30 هزار تومان بوده برای اسام مرخصی زایمان روزانه 20 هزار تومان حقوق دریافت میکنین. به متوسط حقوق دریافتی شما بستگی داره

  9. با سلام و خسته نباشید،
    بنده نیروی یک شرکت خصوصی هستم که هر ساله قرارداد 9 ماهه با ما داره(از اول مهرماه تا آخر خرداد ماه). حال اگر بنده خرداد ماه زایمان داشته باشم با توجه به اینکه قراردادم تموم میشه 6 ماه مرخصی زایمان به بنده تعلق میگیره؟
    اگر هم تعلق بگیره و بنده تا آذرماه مرخصی زایمان داشته باشم، کارفرما میتونه با من قرارداد نبنده؟ (چون شروع عقد قرارداد این شرکت از اول مهرماه است) در این موقع تکلیف چیست؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      شما تمام مدت مرخصی زایمان رو متاسفانه نمیتونین بعد از زایمان استفاده کنین و 3 ماه قبل و 3 ماه بعد از زایمان هست به همین خاطر قبل از اتمام قرارداد کارتون از مرخصی و حقوق زایمان استفاده میکنین و کارفرما موظف هست از ابتدای مهر با شما قرارداد ببنده و اگر اینکار رو نکنه میتونین شکایت کنین.

  10. سلام و وقتتون بخير
    ميخواستم بدونم آيا كمك هزينه مرخصي زايمان به مديرعامل شركت تعلق ميگيره يا نه؟ من دو ماه پيش مداركم رو تحويل بيمه دادم و به من گفتن بين ٤٠ روز تا يكماه براتون واريز ميشه ولي هنوز مبلغي واريز نشده، ميخواستم بدونم ممكنه بعلت شغلم كه مديرعامل هستم باشه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      کمک هزینه و حقوق زمان مرخصی زایمان به تمام خانم های شاغل تعلق میگیره و سمت اونها تاثیرگذار نیست. مجددا به شعبه مراجعه بفرمایین برای یادآوری

  11. سلام وقت بخير
    حق اولاد(111هزارتومن) و بن كارگري(110هزارتومن) و حق مسكن(40هزارتومن) در دوران مرخصي زايمان پرداخت نميشه؟
    در مدت 6ماه مرخصي تقريبا يك ميليون و 500هزار تومن ميشه!!!!

    1. سلام وقت شما بخیر
      به دلیل اینکه مبلغ زیادی به این بخش تعلق نمیگیره حقوقی پرداختی در مدت مرخصی زایمان تنها دوسوم آخرین دستمزدی هست که کارمند قبل از مرخصی دریافت میکرده. مثلا اگر قبل از مرخصی روزانه مبلغ 30 هزار تومان حقوق دریافت میکند در دوران مرخصی روزانه 20 هزار تومان حقوق دریافت خواهد کرد.

  12. سلام وقت بخیر
    من یک هفته قبل زایمان کردم
    کارمند شرکت خصوصی هستم.
    تا چه وقتی فرصت دارم برای دریافت مرخصی زایمان اقدام کنم؟مراحل کار به چه صورته و اینکه شما تو جواب به سوالات بقیه گفته بودید سه ماه قبل زایمان و سه ماه بعد زایمان تعلق میگیره.با توجه به اینکه من تا روز قبل زایمان سرکار میرفتم و بیمه برام رد میشده۶ ماه بیمه بهم تعلق میگیره یا فقط سه ماه؟
    و اینکه ایا نیاز بوده قبل زایمانم هم مدارکی یا گواهی پزشکی یا پرونده ای داشته باشم؟یا از همین اقدام بکنم خوبه؟
    ممنونم

    1. سلام وقت شما بخیر
      برای مرخصی زایمان و دریافت حقوق ایام مرخصی زایمان هرچه سریعتر مراجعه کنین و تشکیل پرونده بدین . در مورد اینکه چرا دیر اقدام کردین هم بفرمایین که در مورد شرایط مرخصی زایمان اطلاعی نداشتین. ولی متاسفانه فکر نمیکنم بیشتر از 3 ماه بتونین از مرخصی زایمان استفاده کنین. امیدوارم حداقل بر اساس قانون بتونین 4 ماه و نیم مرخصی بگیرین.

    1. سلام وقت شما بخیر
      طبق بند (ب) ماده 118 لایحه برنامه ششم توسعه، تمام مردان شاغل که صاحب فرزند می‌شوند از 3 روز مرخصی تشویقی برخوردار خواهند شد.

  13. سلام یه سوالی داشتم من الان تو هفته 32 بارداری هستم و می خوام دیگه سرکار نیام در صورتی که تا تاریخ زایمانم یک ماه و نیم مونده. بیمه من از طرف شرکت تا آخر شهریور ماه 97 واریز می شه. بعد زایمان می تونم از کمک هزینه بارداری استفاده کنم یا برام غیبت رد می شه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      درخواست مرخصی زایمان بدین 3 ماه بعد از زایمانتون همراه با کمک هزینه هست و به اندازه دوسوم آخرین حقوقتون خواهد بود

  14. سلام بنده کارمند پایگاه سلامت میباشم حدود سه سال هم سابقه کارو بیمه دارم و در حال حاضر باردار میباشم میخواستم بدونم شرایط مرخصی زایمان چطوری برای بنده محاسبه میشه

    1. سلام وقت شما بخیر
      در هر سازمانی علاوه بر رعایت قوانین کلی قوانین سازمانی وجود داره، بر اساس قانون وزارت کار باید 9 ماه مرخصی زایمان به همراه کمک هزینه بارداری پرداخت بشه اما در بیشتر سازمان ها بخصوص سازمان‌های خصوصی روال مثل قبل هست و فقط 6 ماه مرخصی به خانم‌های باردار تعلق میگیره.
      شما با مراجعه به منابع انسانی سازمان خودتون درخواست مرخصی بارداری میدین و مراحل براتوت طی میشه. اگر 9 ماه براتون درنظر گرفتن 4 ماه و نیم قبل از زایمان و 4 ماه و نیم بعد از زایمان هست و نمیتونین کل مرخصی رو بعد از زایمان استفاده کنین. اگر 6 ماه تایید بشه هم روال به همین صورت هست و نصف مرخصی قبل و نصف اون بعد از زایمان خواهد بود.

  15. سلام
    توضیحاتتون کامل بود
    سوالم اینه که مرخصی زایمان مدت شش ماه بعد از تولد نوزاد به مادر تعلق میگیره یا حتما سه ماه قبل از تولد و سه ماه بعد از تولد کودک باید مرخصی رفته بشه ؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      ممنون از لطف شما
      بله تمام مرخصی زایمان رو نمیشه بعد یا قبل از زایمان گرفت و نیمی از اون در دوران بارداری هست و نمیه دیگه بعد از زایمان.

        1. سلام وقت شما بخیر
          ما شرایط و قوانین رو طبق آیین‌نامه‌های کلی بیان میکنیم. اما تمام کارمندان و کارفرماها میتونن توافق دیگه‌ای داشته باشن و یا طبق مقررات داخلی شرکت خودشون اقدام کنن.

  16. سلام من درهفته 34 بارداری هستم وقراردادم تاپایان مهر.اگرقراردادمن مهربه اتمام برسه ولی من بعدزایمان یعنی آبان ماه اقدام به مرخصی زایمان کنم آیابه من تعلق میگیره6ماه کامل.حتمابایدمهراقدام به مرخصی کنم
    واینیکه کمک هزینه زایمان بامرخصی زایمان جداحساب میشه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      نصف مرخصی زایمان باید قبل از وضع حمل باشه و نمیتونین تمام مرخصی رو بعد از زایمان بگیرید. کمک هزینه زایمان در واقع مبلغی به اندازه دو سوم آخرین حقوقتون هست که در دوران مرخصی زایمان بهتون تعلق میگیره.

  17. با سلام
    همسر بنده مرخصی زایمان گرفته مدت۶ماه از اول اردیبهشت بیمه شده تامین اجتماعی.بیست روز دیگه ۶ماه تمام میشه باید برگرده سرکار.این مدت شرکتشون تاتیرماه بیمه رد کرده اما فقط حقوق اردیبهشت تونستیم بگیریم چرا حقوق ماهای دیگه رو نمیدن انصاف اگه پول ندارن چطور کارمنداشون حقوقشون سر وقته.

    1. سلام وقت شما بخیر
      بازگشت همسرتون به توافق بین ایشون و شرکت بستگی داره اما قانونا اگر تمایل به ادامه کار داشته باشن شرکت موظفه ایشون رو بپذیره. از شرکتشون بابت رد نکردن بیمه میتونین شکایت کنین. حقوق ایام بارداری رو تامین اجتماعی پرداخت میکنه و به شرکتی که همسرتون در اون شاغلن نداره.

  18. سلام من در طول گذراندن طرح خود و باردار هستم
    مرخصی زایمان دارم؟و جزو طرح حساب میشه یا خیر؟

  19. باسلام
    من بیمه شده تامین اجتماعی هستم و سه ماه آخر بارداریم بیمه بنده ۲۵ روز از یک شرکت با مبلغ ۶۵۰۰و۵ روز هم از شرکت دیگر با حقوق ۱۵۰۰ رد شده ، مبلغ قابل محاسبه برای هر ماهم چقدر میشه ؟ آیا جمع دو شرکت خواهد شد ؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر حقوق شما از هر دو شرکت در تامین اجتماعی براتون رد میشه دو سوم مجموع اونها حقوق دریافتی دوران مرخصی زایمان خواهد بود.

  20. سلام ،ممنونم از توضیحات خوبتون.من مدت هشت ماه سابقه بیمه دارم و شش ماهه باردارم ،تا زمان زایمانم من یک سال سابقه بیمه دارم آیا به من مرخصی زایمان تعلق میگیره؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      شما اگر قبل از زایمان فقط 60 روز بیمه کامل براتون رد شده باشه هم میتونین از مرخصی و حقوق زایمان استفاده کنین

  21. سلام من ۷ مهر مدارکم دادم که حقوق دو ماهم پرداخت شه ولی تاکنون که ۹ آبان هیچی پرداخت نشده چیکار باید بکنم؟ امکانش هست هر دوماه یکبار حقوق بهمون بدن یا بعد ۶ ماه کلا واریز. میشه

    1. سلام وقت شما بخیر
      پرداخت ها عموما باید به صورت دو ماه یکبار هست، اما ممکنه در آخر دوره مرخصی به صورت یکجا پرداخت بشه. اگر در پایان ماه دوم پرداخت نداشتین از طریق شعبه پیگیری بفرمایین نتیجه رو خدمتتون اعلام میکنن

  22. سلام
    1- حق اولاد، حق خواربار و مسکن و بن کارگری جز همان مبلغی هست که کارگر دریافت می کنه، یا اون مبالغو باید خود کارفرما جدا پرداخت کنه؟ (شرکت ما جز تامین اجتماعی هست و میدونم که حق اولاد از زمان تولد فرزندو میده اما خواربار و مسکن و بن کارگری نمیده )
    2- تو شرکت ما مدت زمان استراحت زایمان 6 ماه هست و میگن سازمان تامین اجتماعی با 9 ماه موافقت نکرده و بخشنامه ای نداده ، آیا این حرف صحت داره ؟
    3- کمک هزینه زایمان ( جایی دیدم نوشته بود واسه زایمان طبیعی 1،500،000 ریال و زایمان سزارین 20,000,000 ريال ) فرق می کنه با کمک هزینه بارداری (حقوق ) ؟

    باتشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      1- حق مسکن و خواربار و حق اولاد و غیره مبلغی علاوه بر حقوق هست که همراه پایه حقوق محاسبه میشه و بعد از کسر کسورات قانونی مثل حق بیمه و … پرداخت میشه
      2- مرخصی 9 ماهه برای دوران بارداری و زایمان تصویب شدهه اما در بخش خصوصی به توافق کارمند و کارفرما بستگی داره و هنوز در شرکت های خصوصی 9 ماه اعمال نمیشه
      3-هزینه زایمان و هزینه بستری و هزینه های درمانی نوزاد بر اساس نرخ مصوب دولتی توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت میشه و از حقوق ایام مرخصی زایمان جداست

  23. سلام‌، من در تاریخ ۹۷/۲/۸ زایمان‌داشتم و کارفرما با ۶ ماه مرخصی من‌موافقت نموده و تا الان فقط ۲ تومن علی الحساب برای من‌واریز شده که کارمند بیمه گفت بقیه کمک هزینه در پایان ۶ ماه واریز میشه میخواستم بدونم در صورتیکه من دیگه بر نگردم سرکارو کارفرما برای من بیمه رد نکنه آیا بقیه کمک هزینه بارداری کامل دریافت میکنم آخه میگن بعد از تمام شدن مرخصی زایمان حداقل یک ماه باید بیمت رد بشه تا کمک هزینه رو‌کامل دریافت کنی

    1. سلام وقت شما بخیر
      کمک هزینه بارداری با توجه به واریز قبلی شما پرداخت میشه و نمیتونن به دلیل اینکه کارفرما برای شما بیمه رد نکرده به صورت کامل پرداخت نشه

  24. سلام وقت بخیر
    سایت عالی و جوابگویی بینظره آدم لذت میبره
    موفق باشید

    1. سلام وقت شما بخیر
      خواهش میکنم. خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده.

  25. با سلام من زایمانم فروردین ۹۸ میباشد نمی خواهم از مرخصی قبل زایمان استفاده کنم همه مرخصی می خوام بعد زایمان استفاده کنم آیا بعد زایمان مدت مرخصی برای من چند ماه است ۹ماه یا ۶ما

    1. سلام وقت شما بخیر
      از طرف مجلس مدت مرخصی 9 ماه تعیین شده اما بخاطر کمبود بودجه اعمال نمیشه و همون 6 ماه هست.
      طبق قانونی نیمی از مرخصی زایمان باید بعد از زایمان و نیمی از اون قبل از زایمان باشه.

  26. سلام
    من برای مرخصی 9 ماهه به دیوان شکایت کردم و رای مثبت گرفتم ولی بیمه تامین اجتماعی قبول نکرد و نه بیمه برام رد و نه هزینه پرداخت شد
    چطور میگید با شکایت میشه اینکارو کرد؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      طبق قوانین 9 ماه برای مرخصی زایمان تعیین شده اما منوط بر این هست که سازمان تامین اجتماعی بودجه برای تامین حقوق و هزینه‌های این 9 ماه داشته باشه . در غیر این صورت مرخصی 6 ماه خواهد بود.

      1. سلام ، من به مدت دو ماه فروردين و ارديبهشت ٩٧ بيمه بودم ديكه بيمه نبودم زايمانم هم بهمن ماه هست ايا كمك هزينه مرخصي به من تعلق ميگيره ؟

        1. سلام وقت شما بخیر
          اگر درحال حاضر مشغول به کار هستین میتونین از کمک هزینه مرخصی زایمان استفاده کنین . فقط محل کار فعلیتون که بیمه براتون رد نمیکنن بازرسی میشه از طرف بیمه و جریمه میشن

  27. با درود. تاریخ تقریبی زایمان من اوایل ماه خرداد هست. از کی باید برای دریافت بیمه زایمان اقدام کنم؟ الان مشغول به کار هستم و حدود 7 سال هم سابقه بیمه دارم. میخوام کارفرما تا قبل از وضع حمل بیمه من رو پرداخت کنه. میشع بگید دقیقا چه مدارکی لازم دارم و بهتره تا کی شرکت بیمه من رو پرداخت کنه؟ با سپاس

    1. سلام وقت شما بخیر
      در طول دوره بارداری هر زمان که نیاز به مرخصی داشته باشین میتونین از مزخصی استفاده کنین و مجموع مدت مرخصی قبل از زایمانتون میتونه 3 ماه باشه. بعد از زایمان هم 3 ماه
      شما در طول بارداری و بعد از زایمان همچنان کارمند اون شرکت هستین و موظف هستن بیمه شما رو رد کنن و بعد از اتمام مرخصی هم شما رو به کارتون برگردونن. مگر اینکه بین شما و کارفرما توافق دیگه‌ای بشه که اونوقت شرایط فرق میکنه.

      مدارک لازم برای گرفتن مرخصی بعد از زایمان:

    2. ارائه درخواست کتبی
    3. فتوکپی گواهی ولادت نوزاد
    4. شناسنامه مادر البته کپی صفحات اول و دوم
    5. فتوکپی شناسنامه نوزاد فقط صفحه اول
    6. مدارک لازم برای گرفتن مرخصی قبل از زایمان:

    7. گواهی پزشک متخصص یا بیمارستان به مدت ۳۰ روز
    8. مدارک لازم برای گرفتن کمک هزینه بارداری و حقوق مرخصی زایمان :

    9. اصل دفترچه درمانی
    10. گواهی پزشک معالج
    11. تائیدیه مراجع پزشکی ذیربط (حسب مورد)
    12. تصویر کلیه صفحات شناسنامه والدین
    13. تصویر شناسنامه فرزند
    14. خلاصه پرونده ترخیص بیمارستان
    15. مدارک لازم برای گرفتن مرخصی دوران شیردهی:

    16. گواهی شیردهی از مرکز بهداشت منطقه به مدت ۳۰ روز
  28. با تشکر از پاسخ شما. این یعنی به محض درخواست بیمه زایمان، خود سازمان تامین اجتماعی بمدت 6 ماه بیمه من رو رد میکنه و حقوقی هم در نظر میگیره؟ پس کارفرما تا 6 ماه نمیخواد بیمه من رو رد کنه و بعد از اتمام بیمه زایمان مجددا بیمه رو رد کنه؟ درست متوجه شدم؟
    در ضمن اگه بعد از زایمان اقدام بشه 6 ماه میدن یا اینکه حتما باید 3 ماه قبل و 3 ماه بعد باشه؟ یعنی حتما باید قبل از زایمان اقدام کنم؟ ممنون از وقتی که میذارید

    1. سلام وقت شما بخیر
      خیر .کارفرما بیمه شما رو رد میکنه چون طبق قانون شما در ایام مرخصی زایمان هم کارمند اون شرکت هستین. اما پرداخت حقوق ایام مرخصی زایمان از صندوقی وابسته به سازمان تامین اجتماعی پرداخت میشه.
      در مورد مرخصی هم حتما باید ۳ ماه قبل و ۳ ماه بعد از زایمان باشه

  29. سلام من ابتدای فروردین زایمان کردم و بعد ۹ ماه مرخصی دیماه به کار برمیگردم و قرارداد از ابتدای سال دارم در این سه ماه باقی مانده آیا میتونم از ۳۰ روز مرخصی استحقاقی استفاده کنم یا خیر

  30. سلام خانم احمدی.ممنون از مطالب خوبتان.سوالی داشتم. یکی از مدارک لازم برای گرفتن کمک هزینه بارداری و .. زا گواهی پزشک معالج ذکر کردید.من گواهی پزشکم برای ۶ ماه نوشته شده است.الان ۶ ماه من تمام شده و با محل کار برای سه ماه اضافه تر به صورت بدون حقوق به توافق رسیدم. در مراجعه به بیمه فهمیدم میتونم از بیمه بابت این سه ماه اًضافه طبق قانون ۹ ماهه شدن مرخصی اقدام کنم. آیا باید مجدد از پزشکم گواهی برای ۹ ماه بگیرم یا همون گواهی ه ماهه ام کفایت میکنه؟ ممنون

    1. سلام وقت شما بخیر
      خواهش میکنم . ممنون از شما که مطالب ما رو مطالعه میفرمایین.
      از اونجایی که گواهی پزشک جزو مدارک الزامی هست برای اینکه خدایی نکرده با مشکل مواجه نشین مجددا از پزشکتون گواهی دریافت بفرمایین.

  31. سلام
    ببخشيد من در هفته ٣٠بارداري زايمان زودرس و اورژانسي به صورت سزارين شدم و متاسفانه بچه ام بعد از يك شب در بيمارستان فوت كرد ميخواستم بدون با توجه به فوت فرزندم مدت استفاده از مرخصي زايمان من چه مدت مي شود ؟ tباتشكر

    1. سلام وقت شما بخیر
      خیلی متاسفم . خدا به شما صبر بده.
      شرایط برای شما دقیقا مثل شرایط زایمان عادی است و میتونید از مرخصی زایمان استفاده کنید.

  32. سلام من کارمند ی نهاد دولتی هستم هفت ماهه باردارم و حالم خوش نیس سرکار رفتن برام سخته همکارم گفت میتونی 3ماه مرخصی استعلاجی بگیری ی همکار دیگه گفت مدت زمان مرخصی ایتعلاجی در سال یک ماه هست بزار برای ماه اخر بارداری و سه روز استعلاجی بگیر و یک روز استحقاقی و همین جور تا یک ماه میتونی بگیری به نظر شما کدوم درسته البته من کارمند پیمانی هستم و 4سال سابقه بیمه دارم

    1. سلام وقت شما بخیر
      شما با تایید پزشک معالجتون میتونین برای دوران بارداری 3 ماه مرخصی بگیرین و بعد از ازیمان هم 3 ماه مرخصی داشته باشین (البته در بعضی از نهادهای دولتی این زمان 4 ماه و نیم هست به توافق شما و کارفرما بستگی داره) این مرخصی برای بارداری هست و مرخصی استعلاجی محسوب نمیشه.

  33. سلام وقت بخیر
    من 3سال سابقه کار در یک شرکت خصوصی دارم و الان 4ماهه باردارم.
    قرارداد شرکت ماهیانه است یعنی من تا اخر این ماه قرارداد دارم ممکن است با من دیگر قرارداد تمدید نکنن.
    اگر دیگر بمن قرارداد ندهند مرخصی زایمان بمن تعلق نمیگیرد؟زایمان من 24 خرداد است.
    سپاس از لطف شما

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر با شما قرارداد نبندند و دیگه مشغول به کار نباشید متاسفانه از مرخصی زایمان و کمک هزینه بارداری و زایمان نمیتونین استفاده کنین.
      اما طبق مواد ۶۷ و 68 قانون سازمان تأمین اجتماعی میتونین از کمک هزینه بارداری و کمک هزینه‌ها و معاینه‌های پزشکی و معالجات قبل، حین و بعد زایمان ، از طریق بیمه همسرتون اقدام کنین.

  34. سلام من قبلل زایمان شاغل بودم و بعد از یکماه از زایمانم از وضعیت شرکتی خصوصی به پیمانی دولتی تبدیل شدم بهم گفتن مرخصی زایمان شامل من نمیشه اگه میشه چیکار بکنم

    1. سلام وقت شما بخیر
      مرخصی زایمان برای تمام بانوان 9 است اما این مرخصی به دلیل عدم توانایی دولت در تامین بودجه این بخش مثل سابق 6 ماه اعمال میشه.
      در صورتی که این مرخصی برای شما اعمال نشده میتونین به دیوان عدالت اداری شکایت کنین و برای مرخصی و کمک هزینه زایمان اقدام کنید.

    1. با سلام.
      بعد از زایمان به همراه اسناد پزشکی خودتون به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید

  35. با سلام و خسته نباشید
    من در یک شرکت خصوصی کار میکنم و مدیرعاملمون یک آدم فوق العاده خسیس هست میخواستم بدونم اگه من باردار بشم و شرکت چیزی از بارداریم ندونه و بخوام از مرخصی زایمان استفاده کنم موافقت نکنه من باید چیکار کنم؟ میشه لطفا راهنماییم کنید.

    1. با سلام.
      اگر بر اساس مطالب گفته شده شما مستحق مرخصی زایمان باشید و رییس شرکت شما با این موضوع موافقت نکنن میتونید از ایشون شکایت کنید. دعاوی مربوط به کارگر و کارفرما در اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی رسیدگی میشه که مرخصی زایمان هم جزو مواردی هست که از این طریق میتونید پیگیری کنید. بهتره قبل از مراجعه برای شکایت، سابقه کاری خودتون رو از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنید.

  36. با سلام .ببخشید زایمان دو قلو مرخصی زایمان و میز حق اولاد و مرخصی شیردهی به چه صورت است

    1. باسلام.
      مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که فرزندانشان را از شیر خود تغذیه می‌کنند 9 ماه است.
      کمک هزینه بارداری (حقوق دریافتی در مدت استراحت پزشکی بعد از زایمان): حداکثر مدت ۶ ماه (١٨٠ روز قبل و بعد از زایمان) بدون کسر ٣ روز اول است.
      حداقل ۳ ماه آن باید بعد از تاریخ زایمان باشد.
      مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک، پس از هر سه ساعت، نیم ساعت و برای مادران صاحب دوقلو تا یک ساعت فرصت شیر دهی دارند و این فرصت جزء ساعات کار آنان محسوب می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا