بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

چگونه پول پس‌انداز کنیم؟ با بهترین روش‌های عملی آشنا شوید!

هر ماه چقدر پول پس‌انداز می‌کنید؟ اصلا چگونه پول پس‌انداز کنیم و بهترین روش برای این‌کار چیست؟ پس‌انداز پول یا طلا؟ کدام بهتر است؟ اگر دنبال روش‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود هستید، جای درستی آمده‌اید! 

این روزها پس‌اندازکردن بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. در آینده شاید لازم باشد که بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم یا برای رسیدن به هدفمان به پول زیادی نیاز داشته باشیم؛ در هر صورت باید بدانیم که چگونه پول پس‌انداز کنیم. روش‌های زیادی برای پس‌انداز‌کردن پول وجود دارد که در این مطلب راجع به آنها صحبت می‌کنیم. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند که آخر هر ماه پول بیشتری در حسابتان داشته باشید. یادگیری روش‌های جدید برای کسب درآمد و پس‌اندازکردن می‌تواند زندگی شما را از این رو به آن رو کند!

چرا باید پول پس‌انداز کنیم؟

پس‌اندازکردن مزایای کوتاه و بلندمدت زیادی دارد. اگر پس‌انداز بیشتری داشته باشیم، خیالمان از هزینه‌های غیرمنتظره راحت‌تر خواهد بود. این هزینه‌ها می‌تواند هر چیزی باشد؛ از تعمیرات خودرو گرفته تا صورت‌حساب پزشکی! همچنین می‌توانیم زودتر بازنشسته شویم و با پولی که در حسابمان پس‌انداز کرده‌ایم، زندگی خود را بگذرانیم.

پس‌اندازکردن فقط به این معنی نیست که ماهانه بخشی از پولمان را کنار بگذاریم، بلکه اهمیت زیادی دارد که ببینیم چه عادت‌های بدی در خرج‌کردن پول داریم. آیا می‌توانیم در مقابل وسوسه‌های ناگهانی برای خرید یک چیز مقاومت کنیم؟ آیا اهداف مالی بلندمدت خود را اولویت‌بندی کرده‌ایم؟

به‌علاوه هرچه ذهنیت مثبت‌تری نسبت به پس‌انداز داشته باشیم، بهتر می‌توانیم این‌ کار را انجام دهیم. پس‌انداز پول فداکاری نیست، بلکه فرصتی است که می‌توانیم با استفاده از آن آینده بهتری برای خود بسازیم.

چه کسانی باید به فکر پس‌انداز پول باشند؟

جدا از میزان درآمد، هزینه‌های ضروری و مواردی از این قبیل داشتن پس‌انداز برای همه افراد ضروری است. داشتن پس‌انداز به شما آرامش خاطر می‌دهد و می‌توانید با آماده‌بودن برای غیرمنتظره‌ها، زندگی بدون استرسی داشته باشید. پس‌انداز می‌تواند به شما کمک کند که به اهداف بلندمدت‌تان برسید؛ مثلاً خانه بخرید، ماشین بگیرید و برای دوران بازنشستگی خود پول جمع کنید. همچنین می‌توانید در کوتاه‌‌‌مدت از پس‌انداز خود استفاد کنید. بسیاری از مردم برای چند ماه‌ پس‌انداز می‌کنند و سپس به سفر می‌روند.

آشنایی با مهم‌ترین مزایای پس‌انداز پول

پس‌اندازکردن برای بسیاری از انسان‌ها در اولویت نیست. بسیاری از ما تمایل داریم که بدون فکرکردن به آینده در همان روز زندگی کنیم. اگرچه استفاده بهینه از زمان حال مهم است، باید به وضعیت مالی خود در آینده هم فکر کنید. پول کنار گذاشتن کمک می‌کند تا به‌راحتی از بسیاری از موانع زندگی رد شوید. در ادامه برخی از مزایای پس‌انداز پول را با هم بررسی می‌کنیم.

آشنایی با مهم‌ترین مزایای پس‌انداز پول

شرایط اضطراری

شرایط اضطراری غیرمنتظره است؛ بنابراین وقتی چنین شرایطی پیش می‌آید، احتمالا نمی‌توانید برای آن از بودجه ماهانه خود استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین اهداف پس‌انداز‌کردن داشتن یک صندوق اضطراری است. با پس‌انداز مبلغی پول در این صندوق می‌توانید هزینه‌های مختلف ناشی از اتفاق‌های ناگهانی و غیرمنتظره زندگی را به عهده بگیرید.

ازدست‌دادن شغل

ممکن است که در حال حاضر شغل خوبی داشته باشید، اما اگر یک روز این کار را از دست بدهید چه؟ اگر از کارتان دلزده شدید و خواستید که کسب‌وکار خود را راه بیندازید چه راه‌حلی دارید؟ بی‌کارشدن تجربه‌ای آسیب‌زننده و ترسناک است که بسیاری از مردم در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. پس‌انداز داشتن به شما کمک می‌کند که بتوانید در حین پیداکردن کار جدید، هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنید و دیگر نگران نباشید.

رسیدن به اهداف زندگی

برای اینکه خانه بخرید، ازدواج کنید و خانواده خود را تشکیل دهید، به پول زیادی نیاز دارید. بسیاری از افراد برای انجام‌ این کارها به سراغ وام‌ می‌روند، اما استفاده از پس‌انداز خیلی بهتر از این است که خود را در معرض بدهی بانک قرار دهید!

بیشتر هدف‌های زندگی ما رایگان نیست. برای هرچیزی از ادامه تحصیل گرفته تا خرید خانه به مقدار مشخصی بودجه نیاز دارید که باید از قبل برای آنها برنامه‌ریزی کنید. اهمیت زیادی دارد که اهداف مختلف خود را اولویت‌بندی کنید و برای هدف‌های کوتاه‌مدت (رفتن به تعطیلات، پیش‌پرداخت خانه) و بلندمدت (راه‌اندازی یک کسب‌وکار)، استراتژی پس‌انداز داشته باشید.

چگونه پول پس‌انداز کنیم

بازنشستگی

هرچه زودتر به بازنشستگی فکر کنید، بهتر می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید. با در نظر گرفتن تورم و اوضاع اقتصادی، حقوق بازنشستگی همیشه تمام هزینه‌هایتان را پوشش نخواهد داد. در مقابل اگر طی چندین سال بخش کوچکی از درآمد خود را پس‌انداز کنید، بهتر می‌توانید این دوران را بگذرانید.

چگونه پول پس‌انداز کنیم؟ فقط در ۳ قدم!

برای رسیدن به بهترین راه پس‌انداز ماهانه می‌توانیم فرایند پول جمع‌کردن را به ۳ مرحله ساده تقسیم کنیم و مطابق با آن پیش برویم:

قدم اول؛ آگاهی از درآمد و هزینه

باید از جریان نقدینگی خود آگاه باشید! همیشه حواستان باشد که برای چه چیزی و چقدر خرج می‌کنید. به کل درآمد و هزینه‌های خود نگاه کنید که ببینید از نظر مالی در چه وضعیتی قرار دارید. هزینه‌هایی مثل اجاره خانه، قبض آب و برق، قسط وام و … را از حقوق خود کم کنید تا ببینید که برای گذراندن یک ماه خود دقیقا چقدر پول باقی می‌ماند.

قدم دوم؛ جداکردن خواسته‌ها از نیازها

درآمد خود را به چند قسمت مختلف (برای نیازها، خواسته‌ها، پرداخت بدهی‌ها و پس‌انداز) تقسیم کنید. اگر پولی که دارید برای پس‌انداز کم است، باید مقداری از هزینه‌های خود را کاهش دهید. خواسته‌های غیرضروری خود را بررسی کنید و هرچه را که می‌توانید، حذف کنید. پس از انجام این‌کار به نیازهای خود هم نگاه کنید؛ آیا چیزی هست که بتوانید حذف یا کم کنید؟

قدم سوم؛ ایجاد و تعهد به بودجه‌بندی

بودجه‌بندی برای پس‌اندازکردن ضروری است. یک بودجه‌بندی خوب به ما کمک می‌کند که روی درآمد و هزینه‌های خود نظارت داشته باشیم. صورت‌حساب‌های بانکی خود را بررسی کنید و باتوجه‌به اهدافی که دارید، بودجه تعیین کنید. هنگام ایجاد بودجه واقع‌بین باشید. یک برنامه خوب شامل همه هزینه‌های ثابت، متغیر، بدهی و مبالغ پس‌انداز می‌شود. مقدار مشخصی از درآمد خود را به هر دسته اختصاص دهید و به‌صورت منظم آنها را پیگیری کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید در مسیر درستی هستید.

ایجاد و تعهد به بودجه‌بندی

۹ روش عالی برای پس‌انداز پول

چگونه پول پس‌انداز کنیم و در عین حال زندگی راحتی داشته باشیم؟ باور کنید یا نه، اگر از بهترین روش‌های پس‌انداز پول استفاده کنید، دیگر نگران هزینه‌های غیرمنتظره نخواهید بود. اجازه ندهید که پول از بین انگشتان شما بلغزد!

کنترل امور مالی خود را در دست بگیرید. دیگر وقت خود را با روش‌های بی‌اثر تلف نکنید و با استفاده از تکنیک‌های ساده و خلاقانه ما برای بودجه‌بندی و کاهش هزینه‌ها در کوتاه‌ترین زمان به هدف خود برسید!

۱. صاف‌کردن بدهی‌ها

مدیریت بدهی کار سختی است. اگرچه قرض‌گرفتن آسان است، پس‌دادن آن می‌تواند استرس زیادی ایجاد کند. بدهی‌های ماهانه روی توانایی شما برای پس‌انداز تاثیر می‌گذارد، پس اهمیت زیادی دارد که پرداخت‌های خود را به‌موقع انجام دهید و آنها را روی هم تلنبار نکنید.

اگر تمرکز خود را روی پرداخت بدهی‌هایی بگذارید که بهره زیادی دارد، می‌توانید در درازمدت پول بیشتری جمع‌ کنید. هرچه زودتر این مبالغ را پرداخت کنید، در طول زمان وضعیت مالی بهتری خواهید داشت.

۲. پس‌انداز پول با کاهش هزینه‌های جاری

قبل از اینکه ببینیم چگونه پول پس‌انداز کنیم، بهتر است با روش‌های کاهش هزینه‌های خود آشنا باشیم. تغییرات کوچکی که در عادت‌های روزانه خود می‌دهیم، در طول زمان باعث می‌شود که پول کمتری خرج کنیم.

هزینه‌های خود را پیگیری کنید و ببینید که چطور می‌توانید آنها را کاهش دهید. جایگزین‌های ارزان‌تر پیدا کنید؛ مثلا سعی کنید که کمتر بیرون غذا بخورید یا سراغ کافه ـ رستوران‌هایی بروید که گزینه‌های ارزان‌قیمتی در منوی خود دارند. فقط چیزهایی بخرید که واقعا نیاز دارید. قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. مراقب مصرف انرژی خود باشید تا اول هر ماه مجبور نباشید که هزینه زیادی برای قبض‌های آب و برق خود بپردازید. 

۳. اتوماتیک‌کردن

فرآیند پس‌انداز پول را خودکار کنید. اگر برای کنارگذاشتن بخشی از درآمد خود تا پایان یک ماه صبر کنید، احتمالا چیزی برای شما باقی نخواهد ماند! حساب بانکی خود را طوری تنظیم کنید که هنگام واریز درآمد ماهانه‌تان بخشی از آن به‌صورت خودکار به حساب پس‌انداز شما واریز شود.

۴. سرمایه‌گذاری

در حال حاضر، سرمایه‌گذاری خیلی بهتر از پس‌انداز پول در حساب‌های بانکی است. با رشد پول از طریق سرمایه‌گذاری بازدهی شما در طول زمان نیز بیشتر خواهد شد. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توانید بسته به ترجیحات و اهداف خود یکی را انتخاب کنید. البته توجه کنید که بازار همیشه در نوسان است و سرمایه‌گذاری هم مزایا و معایب خود را دارد.

۵. پس‌انداز پول با خرید اقساطی کالا

با خرید اقساطی کالا لازم نیست که برای خرید هر چیزی، بخش زیادی از درآمد یا پس‌انداز خود را خرج کنید. البته در بیشتر مواقع، فروشندگان برای فروش قسطی محصولات خود از خریداران تضمین (فیش حقوقی، چک و …) می‌خواهند که ممکن است برای بعضی افراد سخت باشد.

پس‌انداز پول با خرید ارز

۶. پس‌انداز پول با خرید طلا و ارز

احتمالا بیشتر افراد در پاسخ به سؤال «چگونه پول پس‌انداز کنیم؟» پاسخ بدهند که طلا بخرید! طلا کالایی است که ارزش خود را در طی زمان از دست نمی‌دهد. خرید طلای آب‌شده یکی از بهترین روش‌های پس‌انداز پول است؛ زیرا لازم نیست که برای خرید آن اجرت پرداخت کنید و مالیات بر ارزش افزوده هم ندارد.

برخی افراد هم پول خود را با خرید ارز کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای پس‌انداز پول با خرید ارز باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • ارز شما باید قابلیت زیادی برای فروش و نقدشدن داشته باشد؛
  • ارزهای گران‌قیمت حاشیه سود کمی دارد؛
  • نوسان‌های ارزها روی میزان سود و زیان شما مؤثرند؛
  • می‌توانید خرید ارز دیجیتال را به‌عنوان یک گزینه در نظر داشته باشید.

۷. پس‌انداز پول با استفاده از بیمه عمر

یکی دیگر از روش‌های پس‌انداز پول و سرمایه‌گذاری بلندمدت خرید بیمه عمر است. با این‌ کار کافی است که فقط یک‌بار حق بیمه را پرداخت کنید و طی مدت قرارداد امکان برداشت اندوخته (وام بدون ضامن) داشته باشید. نرخ سود بیمه عمر هم ثابت است.

۸. پس‌انداز پول با استفاده از بیمه‌های درمانی

با خرید بیمه‌های درمانی خود را از هزینه‌های سرسام‌آور بیمارستان و درمانگاه‌ها نجات می‌دهید! در صورتی‌که بخشی از هزینه‌های درمان شما را بیمه تقبل کند، می‌توانید مقدار بیشتری از حساب پس‌انداز خود را نگه دارید.

۹. حفظ ثبات

به استراتژی خود پایبند باشید و سعی نکنید که بیشتر از میزان مشخص‌شده پس‌انداز کنید. زمانی می‌توانید به موفقیت مالی برسید که دستورالعمل‌های واضحی برای پول جمع‌کردن داشته باشید و بتوانید که به‌صورت ماهانه آنها را رعایت کنید. 

فرمول پس‌انداز ۵۰ ۳۰ ۲۰

در استراتژی ۵۰/۳۰/۲۰، باید درآمد خود را به ۳ دسته تقسیم کنید:

  • ۵۰٪ برای نیازها؛
  • ۳۰٪ برای خواسته‌ها؛
  • ۲۰٪ برای پس‌انداز.

این فرمول ساده کمک می‌کند تا بتوانید بودجه معقولی داشته باشید و در طول زمان به آن پایبند باشید.

فرمول پس‌انداز ۵۰ ۳۰ ۲۰

نیازها (۵۰ ٪)

آن دسته از هزینه‌هایی که پرداخت آنها کاملا ضروری است، در دسته «نیازها» قرار می‌گیرد. نصف درآمد شما باید خرج موارد زیر شود:

  • اجاره یا رهن خانه؛
  • قسط خودرو؛
  • مواد غذایی؛
  • بیمه و مراقبت‌های بهداشتی؛
  • پرداخت بدهی‌ها؛
  • خدمات رفاهی.

اگر بیشتر از چیزی که باید برای نیازهای خود هزینه می‌کنید، می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید؛ مثلاً به یک خانه کوچک‌تر بروید یا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

خواسته‌ها (۳۰٪)

همه چیزهای غیرضروری‌ای که برای آنها پول خرج می‌کنید، در دسته‌بندی «خواسته‌ها» قرار می‌گیرد. این موارد اختیاری است و می‌توانید بسته به درآمد و وضعیت مالی خود آنها را کم یا زیاد کنید. برخی از مواردی که می‌توانند در دسته خواسته‌ها قرار بگیرند، عبارتند از:

  • بلیت رویدادهای ورزشی، هنری و …؛
  •  تعطیلات یا سفرهای غیرضروری؛
  • لباس‌های غیرضروری جدید (کیف دستی، جواهرات و …)؛
  • جدیدترین ابزار الکترونیکی.

پس‌انداز (۲۰٪)

در نهایت سعی کنید که ۲۰٪ از درآمد خالص خود را به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری اختصاص دهید. برای این‌کار می‌توانید:

  • یک صندوق اضطراری ایجاد کنید؛
  • وارد بازار بورس شوید؛
  • طلا بخرید.

اگر از حساب اضطراری خود استفاده کردید، باید اولین درآمد اضافی خود را برای تکمیل حسابتان کنار بگذارید.

مزایای فرمول پس‌انداز ۵۰/۳۰/۲۰

استراتژی پس‌انداز۵۰/۳۰/۲۰ می‌تواند از روش‌های مختلفی رفاه مالی افراد را تأمین کند. برخی از مهم‌ترین مزایای این فرمول عبارتند از:

  • آسان‌بودن:
    قانون ۵۰/۳۰/۲۰ یک چارچوب ساده برای بودجه‌بندی ارائه می‌کند. با این روش شما می‌توانید بلافاصله و بدون نیاز به محاسبات پیچیده درآمد خود را تقسیم کنید.
  • تعادل مالی:
    با رعایت این بوجه‌بندی می‌توانید درآمد و هزینه‌های خود را به روشی متعادل مدیریت کنید. 
  • اولویت‌بندی:
    با استفاده از این فرمول مطمئن هستید که نیازهای اساسی و ضروری خود را پوشش می‌دهید.
  • پس‌انداز:
    با اختصاص‌دادن ۲۰٪ از درآمد خود به پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری می‌توانید یک حساب مالی برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده و اهداف آینده خود داشته باشید.

پس‌انداز؛ پشتوانه‌ای مطمئن

یادگرفتن اینکه چگونه پول پس‌انداز کنیم، کار راحتی نیست و بهترین روش آن می‌تواند بسته به شرایط شما متفاوت باشد. راز پس‌اندازکردن این است که درآمد خود را با دقت خرج کنید و بدانید که پولتان کجا می‌رود. از فرمول پس‌انداز ۵۰ ۳۰ ۲۰ استفاده کنید. داشتن یک برنامه و پایبندی به آن به شما کمک می‌کند که علاوه بر تأمین مخارج خود از آینده‌تان مطمئن باشید. صرفه‌جویی کنید و در عین حال به انجام کارهایی بپردازید که خوشحالتان می‌کند. اگر درآمد غیرمنتظره‌ای داشتید، بیشتر آن را صرف پرداخت بدهی‌ها یا پس‌انداز کنید. پول کمی همراه خود داشته باشید؛ تا مجبور باشید که در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. 

 

سؤالات متداول

  •  آیا می‌توانیم درصدهای فرمول پس‌انداز ۵۰/۳۰/۲۰ را تغییر بدهیم؟
    بله. شما می‌توانید بر اساس شرایط و اولویت‌های خود، درصدهای موجود در قانون ۵۰/۳۰/۲۰ را تغییر دهید. این‌کار کمک می‌کند تا این فرمول متناسب با اهداف و نیازهای مالی شما تنظیم شود. 
  •  چگونه پس‌اندازکردن را شروع کنم؟
    اهداف مالی خود را مشخص کنید و باتوجه‌به مراحل و نکاتی که در این مقاله با هم بررسی کردیم، بودجه‌بندی کنید. از استراتژی‌هایی مثل ۵۰/۳۰/۲۰ استفاده کنید و در مسیر پس‌انداز ثبات داشته باشید.
  •  سرمایه‌گذاری بهتر است یا پس‌انداز؟
    اگر می‌خواهید پول خود را حفظ کنید، پس‌انداز بهتر است؛ اما اگر می‌خواهید پولتان رشد کند، سرمایه‌گذاری گزینه مناسب‌تری است
    .

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا