بیمه مسافرتی

راهنمای کامل شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

فرقی ندارد که برای مدت زیاد قصد اقامت در کشورهای خارجی را دارید یا سفری کوتاه به یکی از این کشورها را در پیش خواهید داشت؛ داشتن امکان رانندگی در کشور مقصد برای آن دسته از افراد که رانندگی با ماشین شخصی را نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند، وسوسه برانگیز است. این امر با داشتن گواهینامه بین المللی رانندگی امکان پذیر است. اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید و همه مدارکتان مانند گذرنامه، ویزا، بیمه مسافرتی و … آماده است و اکنون کنجکاوید که بدانید گواهینامه بین المللی چیست و چگونه می‌توانید آن را تهیه کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. 

گواهینامه رانندگی بین المللی چیست

گواهینامه بین المللی رانندگی یا همان IDP سندی به شکل دفترچه یا کارت اعتباری است. با داشتن این مدرک، در هنگام اقامت یا سفر در کشورهای دیگر اجازه رانندگی با خودرو شخصی خود را خواهید داشت و حتی می‌توانید با ماشین‌تان به آنجا سفر کنید. البته خوب است بدانید که فقط زمانی می‌توانید برای دریافت این گواهینامه اقدام کنید که گواهینامه ملی کشور خود را دریافت کرده باشید. گواهینامه بین المللی رانندگی در ۱۹۶ کشوری که عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند (ایران یکی از آنها است) اعتبار دارد. گواهینامه بین المللی با ۲ نوع اعتبار ۱ ساله و ۳ ساله برای خودروهای شخصی و شرکت‌های حمل‌و‌نقل صادر می‌شود. 

برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی به کجا مراجعه کنیم؟

اکنون که به پرسش گواهینامه بین المللی چیست پاسخ دادیم و شرایط آن را بیان کردیم، بهتر است که راجع به نحوه دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی هم توضیحاتی بدهیم. برای انجام این کار ۲ روش وجود دارد: روش حضوری و روش آنلاین. دریافت این گواهینامه به‌صورت حضوری به این شکل است که شما باید در روزها و ساعات اداری به مراکز اصلی یا یکی از نمایندگی‌های سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید. برای پیدا کردن نزدیک‌ترین مرکز به خودتان می‌توانید به سامانه gis.taci.ir مراجعه کنید. 

برای دریافت گواهینامه بین المللی به‌صورت آنلاین هم باید ابتدا به سامانه shop.taci.ir مراجعه کنید. پس از خواندن اطلاعیه‌های موجود در صفحه اول و باخبر شدن از شرایط دریافت گواهینامه بین المللی باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. بعد از ثبت‌نام، باید وارد سامانه شوید، قوانین را بخوانید و با آن موافقت کنید و در نهایت مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید. اکنون باید فرم‌های موجود را با ۲ زبان فارسی و انگلیسی پر کنید و بر روی دکمه خرید گواهینامه کلیک کنید تا وارد صفحه پرداخت شوید. پس از پرداخت هزینه، نوبت به انتخاب نحوه ارسال می‌شود. ارسال با پست، مراجعه حضوری و ارسال از طریق پیک که مخصوص شهروندان تهرانی است سه انتخاب پیش روی شما است. 

مزیت روش اول نسبت به روش دوم زمان است، چراکه شما یک ساعت پس از ثبت درخواست‌تان به صورت حضوری می‌توانید گواهینامه بین‌ المللی خود را دریافت کنید. اما اگر روش دوم یعنی دریافت اینترنتی را انتخاب کنید، باید حداقل ۳ و حداکثر ۱۰ روز منتظر گواهینامه بین المللی خود باشید. 

مدت اعتبار گواهینامه رانندگی بین المللی

بدیهی است که گواهینامه‌‌های بین المللی هم مانند گواهینامه‌های معمولی برای مدت زمان مشخصی اعتبار دارند. این گواهینامه اعتباری می‌تواند به درخواست شما با اعتبار ۱ ساله یا ۳ ساله صادر شود. این گواهینامه‌ها پس از پایان اعتبارشان امکان تمدید ندارند. اگر اعتبار گواهینامه بین المللی شما تمام شد، باید درخواست صدور مجدد آن را بدهید. 

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی

گفتیم که گواهینامه بین المللی رانندگی در ۱۹۶ کشوری که عضو اتحادیه جهانی اتومبیلرانی و جهانگردی هستند، اعتبار دارد. شهروندان این کشورها می‌توانند با دریافت این گواهینامه به راحتی در این شهرها رانندگی کنند و یا با ماشین شخصی خود به آنجا سفر کنند. شاید برای شما هم این سوال وجود داشته باشد که این کشورها کدامند و آیا همسایگان ایران به عنوان مقاصد پرطرف‌دار گردشگری عضو این لیست هستند یا خیر. خبر خوب اینکه پاسخ این سوال بله است؛ کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، امارات متحده عربی، عراق و … در فهرست این کشورها قرار دارد و می‌توانید در صورت سفر به آنجا یا ماشین شخصی رانندگی کنید.

در جدول زیر فهرست سایر کشورهای عضو این اتحادیه ارائه شده است.

لیست کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی بر اساس کنوانسیون‏ های ۱۹۴۹ و ۱۹۶۸

مشاهده

 مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی چیست؟

برای دریافت گواهینامه بین المللی مدارک زیادی احتیاج نیست. فقط کافی است گواهینامه‌ای با حداقل پایه ۳ که نهایتا یک ماه و یک روز اعتبار دارد، به همراه گذرنامه و یک قطعه عکس پرسنلی ۴*۳ به همراه داشته باشید. برای مراجعه حضوری باید کپی گذرنامه و گواهینامه را هم ارائه دهید. اما اگر قصد دریافت گواهینامه بین المللی را به صورت آنلاین دارید، اسکن این مدارک کافی است. 

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی چقدر است؟

حالا که متوجه شدیم گواهینامه بین المللی چیست، کجا قابل استفاده است و برای دریافت آن باید چه مدارکی را همراه داشته باشیم، بهتر است کمی هم در رابطه با قیمت گواهینامه بین المللی بدانیم.  برای دریافت این گواهینامه در سال ۱۴۰۱ باید بسته به نوع گواهینامه و مدت زمان اعتباری که برای آن در نظر دارید، هزینه‌هایی را مطابق جدول زیر پرداخت کنید:

نوع گواهینامه

هزینه (ریال)

۱ ساله خودو یا موتور سیکلت

۲،۴۰۰،۰۰۰

۳ ساله خودرو یا موتورسیکلت

۶،۷۵۰،۰۰۰
۱ ساله خودرو و موتور سیکلت

۲،۶۳۰،۰۰۰

۳ ساله خودرو و موتور سیکلت

۷،۴۲۰،۰۰۰

اگر پس از دریافت گواهینامه بین المللی قصد سفر آن هم با ماشین خود به یکی از کشورهای موجود در لیست بالا را دارید، علاوه بر هزینه خرید و دریافت گواهینامه، هزینه صدور دفترچه کارانه دو پاساژ (CARNET DE PASSAGES) و کاپوتاژ ماشین هم به هزینه‌های شما اضافه خواهد شد. این دفترچه به صورت ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۵ برگی صادر می‌شود و به ازای هر بار وارد شدن به یکی از این کشورها یک برگ آن باطل می‌شود.

شرایط دریافت گواهینامه بین المللی پایه یک چیست؟

برای گرفتن گواهینامه بین المللی پایه یک حتما باید در داخل کشور مراحل آموزشی آن را گذرانده و گواهینامه داخلی پایه یک داشته باشید. پس از آن می‌توانید طبق روش‌هایی که در بالا ذکر شد، اقدام به دریافت گواهینامه بین المللی پایه یک خود کنید. 

نمونه گواهینامه بین المللی 

گواهینامه‌های بین المللی چه به صورت دفترچه باشد و چه کارتی، شکل و ظاهر مشخص دارد و حاوی اطلاعات هویتی خاصی است. عکس، نام و نام خانوادگی، محل و تاریخ تولد راننده، مشخصات ظاهری او مانند جنسیت، رنگ چشم و قد راننده و امضای او در کنار نوع گواهینامه و تاریخ صدور و انقضای گواهینامه بین المللی مشخصاتی است که در روی آن درج می‌شود. پشت گواهینامه اطلاعاتی راجع به انواع گواهینامه و یک نوار مغناطیسی مشکی‌رنگ وجود دارد که حاوی اطلاعات الکترونیکی راننده و گواهینامه اوست و توسط کارتخوان‌های پلیس‌ای کشورهای دیگر خوانده می‌شود. این نوار مشکی‌رنگ به هیچ عنوان نباید مخدوش شود. در ادامه تصاویری از پشت و جلوی این گواهینامه‌ به عنوان نمونه آورده شده است. 

تصویر روی کارت گواهینامه رانندگی
تصویر روی کارت گواهینامه رانندگی بین المللی
تصویر پشت کارت گواهینامه رانندگی
تصویر پشت کارت گواهینامه رانندگی بین المللی

گواهینامه‌های بین المللی هم که به صورت دفترچه‌های دو برگی صادر می‌شود، حاوی اطلاعاتی مشابه است، با این تفاوت که دیگر خبری از نوار مغناطیسی و اطلاعات الکترونیکی در آن نیست. در ادامه تصویری به عنوان نمونه از این نوع گواهینامه مشاهده می‌کنید.

تصویر دفترچه گواهینامه رانندگی بین المللی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا