بیمه مسافرتی

بیمه کربلا چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟


زائران در سفرهای خود معمولا برای خرید بیمه مسافرتی اقدام می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین سفرهای زیارتی مردم ایران، پیاده‌روی اربعین است که هر سال انجام می‌شود. افراد زیادی برای دریافت پاسپورت زیارتی و ورود به خاک عراق اقدام می‌کنند، اما برخی از آنها از خطرات احتمالی بی‌اطلاع هستند؛ در نتیجه قبل از سفر بیمه مسافرتی نمی‌خرند. دلایل اصلی این موضوع آگاهی نداشتن و هزینه بیمه مسافرتی است. بیمه کربلا یکی از بیمه‌هایی است که به‌صورت اختصاصی برای زائران اربعین طراحی شده و هزینه کمی دارد. باتوجه‌به حجم زیاد سفر در روز اربعین، در این مقاله از بلاگ ازکی به این موضوع می‌پردازیم که بیمه کربلا چیست و چه پوشش‌ها و هزینه‌هایی دارد.

بیمه سفر کربلا چیست؟

بیمه‌نامه کربلا یا بیمه اربعین یکی از زیرشاخه‌های بیمه حوادث، مسئولیت، درمان و مسافرتی است. این بیمه به‌طور اختصاصی برای سفر به عتبات عالیات طراحی شده است و شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی آن را عرضه می‌کنند. بیمه اربعین برای تمامی زائرانی طراح شده است که به‌ روش‌های مختلف قصد سفر به عراق برای مراسم اربعین را دارند.

بیمه کربلا چیست؟

اکنون که می‌دانید بیمه کربلا چیست و چه کاربردی دارد، باید با طرح‌های آن آشنا شوید. این بیمه مسافرتی دارای ۲ طرح به‌ نام‌های طرح ۱ و طرح ۲ است. هر کدام از این طرح‌ها هزینه متفاوتی دارد، اما نوع و سطح خدمات‌شان یکسان است. پس علت اصلی ارائه ۲ طرح متفاوت چیست؟ پوشش‌های بیمه کربلا چیست؟ هر کدام از طرح‌ها چه سقف پوششی دارد؟ بهترین طرح برای بیمه سفر کربلا چیست؟

در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ داده می‌شود و مدارک لازم برای خرید بیمه، قیمت بیمه و پوشش‌ها بررسی خواهد شد. برای هر سفری، خارجی یا داخلی، باید بیمه مناسب را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و انتخاب بهترین بیمه مسافرتی می‌توانید مقاله بیمه‌های ضروری در سفر کدامند؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

سامانه سماح چیست؟

سامانه سماح مخفف عبارت «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» توسط سازمان حج و زیارت راه‌اندازی شده است. هدف این سامانه دریافت روادید عراق برای زائران مراسم اربعین شیعیان در شهر کربلا است. در اربعین هر سال وقتی زائران از سراسر کشور برای سفر زیارتی به عراق ثبت‌نام می‌کنند، تعداد زائران زن و مرد هر استان مشخص خواهد شد.

شرایط عمومی ثبت‌نام در سامانه سماح

اصلی‌ترین شرایط ثبت‌نام در سامانه سماح و شرایط خرید بیمه کربلا، داشتن پاسپورت معتبر برای هر یک از زائران است. زائران با ارائه اطلاعات شخصی و ثبت‌نام در سامانه سماح، یک کد رهگیری دریافت می‌کنند.

وقتی وارد سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir می‌شوید، باید روش ورود، حقیقی و حقوقی بودن شخصیت فرد و ایرانی یا خارجی بودن را مشخص کنید. سپس شماره تلفن همراه خود را در کادر مربوطه وارد و متن کادر بعدی را بنویسید. پس از پُرکردن تمامی بخش‌ها، باید گزینه «مرحله بعدی» را انتخاب کنید تا وارد سامانه سماح شوید.

بیمه اربعین در سامانه سماح

تفاوت بیمه سفر کربلا در سماح و شرکت‌های بیمه

شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی بیمه کربلا یا بیمه اربعین را ارائه می‌کنند، اما آیا می‌دانید تفاوت میان بیمه سفر کربلا در سماح و شرکت‌های بیمه کربلا چیست؟ سامانه سماح در واقع برای ارائه روادید سفر به عتبات عالیات راه‌اندازی شده و زائران می‌توانند بیمه کربلا را هم خریداری کنند. شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی بیمه کربلا ارائه می‌دهند که ممکن است هزینه خرید بیمه کمی متفاوت باشد، اما سطح خدمات‌شان کاملا یکسان است. در برخی موارد حتی ممکن است سقف پوشش‌ها هم با سامانه سماح متفاوت باشد.

شرایط خرید بیمه سفر کربلا

از مهم‌ترین شرایط خرید بیمه سفر کربلا، ثبت‌نام در سامانه سماح، ارائه مدارک شناسایی مانند پاسپورت معتبر، انتخاب طرح مناسب و پرداخت هزینه است. توجه داشته باشید که برای خروج از ایران به‌هردلیلی، باید برای پرداخت عوارض خروج اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله عوارض خروج از کشور 1402 و نحوه پرداخت آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه سفر کربلا چیست؟

سامانه سماح در سال ۱۴۰۲ برای بیمه اربعین ۲ طرح ارائه کرده که شامل طرح‌های ۱ و ۲ است. این طرح‌ها سطح خدمات کاملا یکسانی دارد، اما سقف پوشش‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین باید قبل از اقدام به خرید بیمه سفر به کربلا با سقف پوشش‌ها آشنا شوید و متناسب با شرایط و بودجه خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

پوشش‌های بیمه سفر کربلا چیست؟

نحوه خرید بیمه کربلا به این صورت است که ابتدا یک طرح را انتخاب می‌کنید و سپس با پرداخت قیمت بیمه سفر کربلا، آن طرح بیمه‌ای برای شما فعال خواهد شد. اگر نمی‌دانید پوشش‌های بیمه کربلا چیست، پس ادامه مطلب را با دقت بخوانید.

  • گُم‌شدن گذرنامه و مدارک؛
  • هزینه‌های بستری و درمان در بیمارستان بر اثر حادثه؛
  • فوت به‌ هر علتی (بیمه عمر زمانی)؛
  • فوت بر اثر حادثه.

اگر در کنار بیمه کربلا، بیمه مسافرتی هم خریده‌اید، بهتر است با نحوه دریافت خسارت این نوع بیمه هم آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله دریافت خسارت بیمه مسافرتی را در بلاگ ازکی بخوانید.

سقف پوشش‌ طرح‌های مختلف بیمه کربلا چیست؟

همان‌ طور که اشاره شد، بیمه اربعین دارای ۲ طرح متفاوت است که خدمات یکسانی دارد، اما سقف پوشش‌ها در آنها متفاوت با دیگری است. پوشش‌های طرح ۱ و ۲ بیمه کربلا شامل هزینه‌های پزشکی و درمان و دیه فوت و نقص عضو بر اثر حادثه است. هر کدام از این موارد بسته به نوع طرح انتخابی می‌تواند سقف پوشش متفاوتی داشته باشد.

تفاوت بیمه سفر کربلا در سماح و شرکت های بیمه

بیمه کربلا چه خساراتی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد؟

اکنون که می‌دانید پوشش‌های بیمه کربلا چیست، باید با مواردی آشنا شوید که این نوع بیمه مسافرتی تحت پوشش قرار نمی‌دهد. مواردی که در ادامه معرفی می‌شود، جزء استثنائات بیمه سفر کربلا است و شرکت‌های بیمه‌گر هیچ تعهدی در قبال پرداخت خسارت‌های وارده به زائران نخواهند داشت.

  • خسارت‌های عمدی وارد شده توسط زائر؛
  • هزینه بیماری با سابقه قبلی؛
  • هزینه‌ عمل‌های زیبایی؛
  • پول نقد، مدارک شناسایی غیر از موارد اصلی، اوراق بهادار، طلا و جواهر و اشیای قیمتی؛
  • هزینه تلفن همراه، سمعک، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، عینک طبی و آفتابی، کالسکه، دندان مصنوعی، ساعت، ادکلن، ویلچر، تجهیزات پزشکی، سنگ‌های قیمتی، فلش‌مموری و دیگر حافظه‌های خارجی، تبلت و لپ‌تاپ.

اگر زائری در عراق اقدام به خرید طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی کند، موارد خریداری شده تحت پوشش بیمه کربلا قرار نمی‌گیرند.

مراحل دریافت خسارت بیمه کربلا

پوشش‌های بیمه کربلا از چه زمانی شروع می‌شود؟

پوشش‌های بیمه اربعین زائران عتبات عالیات در عراق به محض ورود زائر به این کشور شروع خواهد شد. تفاوتی ندارد از چه روشی به سمت مرز عزیمت می‌کنید، در هر صورت پوشش‌های بیمه به محض ورود فرد به خاک عراق شروع خواهند شد.

مراحل دریافت خسارت بیمه کربلا

مراحل دریافت خسارت بیمه کربلا شامل ارائه مدارک لازم برای اثبات بروز حادثه و خسارت‌های واردشده به شرکت‌های بیمه‌گر خواهد بود. بنابراین لازم است در وهله اول با مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه عتبات عالیات آشنا شوید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه سفر کربلا

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه سفر کربلا بسته به نوع حادثه و میزان خسارت متفاوت خواهد بود. در ادامه مدارک لازم برای دو نوع حادثه آمده است.

مدارک لازم برای دریافت خسارت نقص عضو، ازکارافتادگی و خسارت جرحی

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی زائر؛
  • تصویر صفحه اول و صفحه ورود و خروج گذرنامه زائر (دارای مُهر)؛
  • تمامی مدارک بیمارستانی، پزشکی و پاراکلینیکی؛
  • گزارش کامل از حادثه (تکمیل شده توسط امداد)؛
  • تصویر مانیفست کاروان اعزامی زائر؛
  • گواهی پزشک معالج زائر در مورد پایان یافتن معالجه‌ها، غیر‌قابل درمان بودن خسارت جرحی، نقص عضو و ازکارافتادگی.

مدارک لازم برای دریافت خسارت فوت

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی متوفی؛
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی وراث‌های متوفی؛
  • تصویر صفحه اول و صفحه ورود و خروج گذرنامه متوفی (دارای مُهر)؛
  • گواهی انحصار وراثت؛
  • تصویر مانیفست کاروان اعزامی متوفی؛
  • اصل یا کپی گواهی فوت یا شهادت زائر (گواهی فوت به زبان عربی در صورت فوت در عراق یا سوریه)؛
  • گواهی پزشکی قانونی یا گواهی آخرین پزشک معالج در مورد دلیل فوت؛
شرایط ثبت‌نام در سامانه سماح

مدارک لازم برای خرید بیمه کربلا

برای خرید بیمه کربلا باید در زمان ثبت‌نام مدارکی را ارائه کنید که به شرح زیر است:

  • شناسنامه؛
  • کارت ملی؛
  • پاسپورت.

اگر قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارید، باید پاسپورت خود را تمدید کنید تا اعتبار کافی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله شرایط، مراحل و مدارک مورد نیاز برای تعویض و تمدید پاسپورت را در بلاگ ازکی بخوانید.

قیمت بیمه سفر کربلا

قیمت بیمه سفر کربلا باتوجه‌به طرح انتخابی توسط زائر متفاوت خواهد بود. طرح ۱ و طرح ۲ بیمه اربعین برای بازه‌های زمانی متفاوتی عرضه می‌شود و در هر کدام از آنها حق‌بیمه پرداختی متفاوت از دیگری است. طرح‌های بیمه کربلا با بازه‌های زمانی زیر ارائه می‌شود. با انتخاب هر بازه زمانی، حق‌بیمه مشخص می‌شود.

  • اعتبار ۸ روزه؛
  • اعتبار ۱۰ روزه؛
  • اعتبار ۱۵ روزه؛
  • اعتبار ۲۰ روزه؛
  • اعتبار ۳۰ روزه.

حق‌بیمه طرح ۱ برای هر کدام از اعتبار زمانی‌های بیمه اربعین بیشتر از طرح ۲ است؛ چون در طرح ۲ سقف پوشش‌ها بیشتر است. از طرفی با افزایش بازه زمانی اعتبار بیمه، حق‌بیمه افزایش می‌یابد. برای سفرهای خارجی باید ارز کشور مقصد را خریداری کنید. سفر به عراق و عتبات عالیات هم از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ارز مسافرتی 1402 چقدر است؟ شرایط و نحوه دریافت ارز دولتی را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه سفر کربلا چند روز اعتبار دارد؟

بیمه سفر به کربلا دارای مدت اعتبار ۸ روزه، ۱۰ روزه، ۱۵ روزه، ۲۰ روزه و در نهایت ۳۰ روزه است. بنابراین اگر مایل به اقامت طولانی‌تر در عراق هستید، لازم است برای خرید بیمه مسافرتی از ازکی اقدام کنید. هزینه بیمه مسافرتی در مقایسه با بیمه اربعین بیشتر است، اما پوشش‌های کامل‌تری را به شما ارائه می‌دهد. بیمه مسافرتی بسیاری از مواردی را که جزء استثنائات بیمه اربعین هستند، پوشش می‌دهد؛ بنابراین با خرید آن، بیمه‌نامه‌ای با پوشش کامل برای راهپیمایی اربعین خواهید داشت.

نحوه خرید بیمه کربلا از ازکی

برای خرید بیمه کربلا از ازکی باید صفحه خرید بیمه سفر کربلا مراجعه کنید. روند کار بسیار ساده است و تنها کافی است در هر مرحله اطلاعات لازم را وارد نمایید و در نهایت بیمه مورد نظر خود را انتخاب و برای پرداخت هزینه بیمه سفر کربلا اقدام کنید.

مدارک لازم برای خرید بیمه کربلا

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید ارز مسافرتی می‌توانید مقاله راهنمای کامل خرید بیمه مسافرتی را در بلاگ ازکی بخوانید.

آنچه درباره بیمه کربلا چیست خواندید

سفر به کربلا یکی از بزرگ‌ترین سفرهای زیارتی ایرانیان است که هر سال در روز اربعین انجام می‌شود. باتوجه‌به اینکه سفر خارجی است و بیشتر افراد برای پیاده‌روی اربعین اقدام می‌کنند، بنابراین باید برای محافظت از خود و عزیزانشان در برابر حوادث احتمالی، بیمه‌ای مناسب خریداری کنند. بیمه سفر کربلا که به‌صورت اختصاصی برای سفر اربعین طراحی شده در کنار بیمه مسافرتی می‌تواند بهترین پوشش‌های بیمه‌ای را به زائران ارائه دهد. حال که می‌دانید بیمه کربلا چیست و چه اهمیتی دارد، وارد سایت ازکی شوید و برای خرید بیمه سفر کربلا اقدام کنید.

سوالات متداول

  • بیمه کربلا چیست؟
    بیمه کربلا یکی از زیرشاخه‌های بیمه مسافرتی، حوادث، درمان و مسئولیت است که به‌صورت اختصاصی برای سفر اربعین طراحی شده است.
  • سامانه سماح چیست؟
    سامانه سماح توسط سازمان حج و زیارت و برای سفر به عتبات عالیات راه‌اندازی شده است. زائران سفر اربعین باید برای دریافت روادید در این سامانه ثبت‌نام کنند.
  • بیمه کربلا چه طرح‌های دارد؟
    بیمه سفر کربلا دارای ۲ طرح است که دارای سطح خدمات کاملا یکسان است، اما سقف پوشش‌های آنها با یکدیگر متفاوت است.
  • هزینه خرید بیمه سفر کربلا چقدر است؟
    دو طرح بیمه سفر اربعین باتوجه‌به تعداد روزهای اعتبار، قیمت‌های مختلفی دارند که می‌توانید در مقاله بررسی کنید.
  • بیمه سفر کربلا چند روز اعتبار دارد؟ حداقل اعتبار بیمه اربعین، ۸ روزه و حداکثر اعتبار آن نیز  ۳۰ روزه است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا