دیه

دیه شکستگی بینی در سال ۱۴۰۳ + شرایط مختلف

دیه شکستگی بینی چقدر است و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

بینی، قسمت حساسی از بدن است که گاهی در تصادفات، ضربه‌های سنگین و دعواهای خیابانی، دچار شکستگی می‌شود. ضربه‌های مستقیم، برخورد با سطوح سخت یا اشیاء تیز نیز می‌تواند به پارگی بینی منجر شود. برخی از علائم این آسیب‌ها شامل خون‌ریزی، تورم و تغییر شکل بینی است.

طبق قانون مجازات اسلامی، کسی که به فرد دیگری آسیب برساند، موظف است که دیه و ارش تعیین‌شده را پرداخت کند. همچنین اگر پارگی یا شکستگی بینی ناشی از تصادف یا دعوا باشد، ممکن است که جریمه‌های مالی سنگینی به فرد مقصر تحمیل شود.

دیه بینی در سال ۱۴۰۳

دیه شکستگی بینی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد!

قوه قضاییه اعلام کرد که نرخ دیه یک انسان، با افزایشی ۳۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. این رقم در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه) به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

توجه کنید که دیه شکستگی بینی یا پارگی آن به شکل درصدی از دیه کامل محاسبه می‌شود؛ یعنی میزان دیه در تصادف‌ها و حوادث مختلف، با توجه به نوع و شدت آسیب واردشده متفاوت است. در ادامه، میزان دیه آسیب‌های مختلف بینی در سال ۱۴۰۳ را بررسی کرده‌ایم.

 دیه خراشیدگی بینی

نرخ دیه خراشیدگی بینی بر اساس میزان و شدت خراشیدگی آن تعیین می‌شود:

۱) دیه دامیه بینی

به جراحتی که به خون‌ریزی در یکی از قسمت‌های بدن انسان منجر شود، دامیه می‌گوییم. دیه دامیه بینی معادل دوصدم دیه کامل انسان است.

۲) دیه حارصه بینی

به خراشیدگی پوست، بدون آن‌که خون‌ریزی کند، حارصه گفته می‌شود که ۲ دسته است:

 

  1. حارصه بدن
  2. حارصه سر و صورت

 

چنان‌چه خراشیدگی بینی بدون خون‌ریزی باشد، دیه حارصه سر و صورت به آن تعلق می‌گیرد که معادل یک‌صدم دیه کامل است.

۳) دیه متلاحمه

اگر خراشیدگی بینی از پوست عبور کرده اما به استخوان آن نرسیده باشد، به فرد آسیب‌دیده دیه متلاحمه تعلق می‌گیرد که سه‌صدم دیه کامل است.

۴) دیه موضحه

اگر جراحت بینی به پوست نازک استخوان آن رسیده باشد، پنج‌صدم دیه کامل به فرد آسیب‌دیده تعلق خواهد گرفت.

دیه کبودی و ورم بینی

دیه ورم‌کردن یا کبودشدن بینی، معادل سه‌هزارم دیه کامل است.

دیه کوفتگی بینی

از آن‌جا که تعریف مشخصی برای کوفتگی بینی مشخص نشده است، فرد آسیب‌دیده باید به پزشکی قانونی مراجعه کرده و ارشی را که توسط قاضی تعیین می‌شود، دریافت کند.

دیه شکستن بینی

آسیب‌های وارده به بینی، در برخی از مواقع به شکستگی آن منجر می‌شود. براساس ماده ۵۹۳ قانون مجازات اسلامی، دیه شکستگی بینی در ۳ شرایط مختلف ارزیابی خواهد شد:

 

  1. اگر شکستگی استخوان یا غضروف بینی به ازبین‌رفتن کامل یا فساد آن منجر شود، دیه کامل به فرد تعلق می‌گیرد؛ اما اگر بتوان شکستگی را بدون عیب ترمیم کرد، این رقم معادل یک‌دهم دیه کامل خواهد بود؛
  2. اگر شکستگی بهبود پیدا کند اما در آن نقصی باقی بماند، به فرد آسیب‌دیده ارش تعلق می‌گیرد که نرخ آن، ۴ درصد از دیه کامل انسان است. توجه کنید که این مقدار می‌تواند بسته به تشخیص قاضی، نوع و میزان آسیب‌دیدگی فرد متفاوت است؛
  3. اگر بویایی فرد به‌خاطر شکستگی بینی کاملا از دست برود، به او دیه کامل تعلق خواهد گرفت؛ در غیر این‌صورت (اگر قسمتی از بویایی از بین برود)، برای آن ارش تعیین خواهد شد.

دیه پاره‌شدن بینی

اگر پارگی بینی جوری باشد که به ازدست‌رفتن کل بینی یا نوک آن منجر نشود، یک‌سوم دیه کامل به فرد آسیب‌دیده تعلق می‌گیرد. همچنین اگر پارگی بینی بهتر شود، می‌تواند یک‌دهم دیه کامل را دریافت کند.

دیه از بین رفتن پرده میانی یا پره‌های بینی

در صورتی که هر یک از پره‌ها یا پرده بین دو سوراخ بینی فرد از بین برود، می‌تواند یک‌سوم دیه کامل را از فرد مقصر دریافت کند.

دیه از بین رفتن نوک بینی

دیه ازبین‌رفتن نوک بینی (محل خروج خون)، معادل نیمی از دیه کامل است.

دیه فلج‌کردن بینی

اگر بینی شخص در جریان یک درگیری یا تصادف فلج شود، دوسوم دیه کامل انسان به او تعلق می‌گیرد.

دیه از بین رفتن نرمه بینی به یک دفعه یا در دفعات مکرر 1403

طبق ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلامی:

 

  • اگر کل نرمه بینی در یک مرتبه و همراه با تمام یا بخشی از استخوان بینی از بین برود: دیه کامل به فرد تعلق می‌گیرد.
  • اگر نرمه بینی در یک مرتبه و استخوان بینی در دفعات دیگر از بین برود: دیه کامل برای نرمه تعلق می‌گیرد و برای آسیب استخوان بینی، ارش تعیین خواهد شد.

 

دیه قطع‌کردن بینی

گاهی در حوادثی مانند تصادف‌های رانندگی یا درگیری‌های فیزیکی، بینی شخص به‌گونه‌ای آسیب می‌بیند که بخش نرم زیرین استخوان آن از بین می‌رود یا به‌طور کلی قطع می‌شود. طبق ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلامی، دیه قطع‌شدن بینی یا ازدست‌رفتن نرمه زیر استخوان آن، معادل با دیه کامل تعیین شده است.

دیه انحراف و کج شدن بینی پس از عمل جراحی

آمار و ارقام نشان می‌دهد که ایران با بیش از ۲۲۰ هزار عمل جراحی بینی در سال، همچنان در صدر جدول رتبه‌بندی جهان قرار دارد. وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است که سالانه حدود  ۸۰۰ هزار عمل جراحی زیبایی در کشور انجام می‌شود و حدود ۴۰۰ هزار مورد از این تعداد، مربوط به عمل بینی است!

با توجه به افزایش چشم‌گیر متقاضیان جراحی‌ زیبایی بینی، تعداد خطاهای این عمل نیز افزایش پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از مراجعان از نتایج آن راضی نیستند و از انحراف بینی خود پس از جراحی گله می‌کنند.

طبق ماده ۵۹۳ قانون مجازات اسلامی، اگر بینی فرد به‌خاطر جراحی کج یا دچار انحراف شود (به‌گونه‌ای که از بین نرفته و دچار فساد نشده باشد)، میزان ارش آن طبق نظر قاضی تعیین خواهد شد؛ بنابراین دیه مشخصی ندارد.

دیه قصور پزشکی عمل جراحی بینی چگونه تعیین می‌شود؟

دیه ناشی از قصور پزشکی در عمل جراحی بینی، براساس نوع و میزان آسیب وارده تعیین می‌شود. پس از طرح شکایت، پرونده توسط دادسرا به کمیسیون پزشکی موردتایید دادگاه ارجاع داده می‌شود. بعد از معاینه بیمار و بررسی مدارک، آزمایش‌های لازم انجام داده و میزان دیه مشخص می‌شود.

نظر پزشکی قانونی اهمیت زیادی در تعیین میزان دیه دارد و قاضی میزان دیه یا ارش را طبق آن محاسبه خواهد کرد. این فرایند شامل بررسی‌های دقیق است و می‌تواند زمان‌بر باشد (مخصوصا اگر آسیب‌ها پیچیده و نیازمند ارزیابی‌های متعدد باشند).

 دیه سوراخ کردن بینی

اگر سوراخ‌شدن دو طرف بینی و پرده بین آن‌ها به از دست رفتن نوک بینی یا کل آن منجر نشود، یک‌سوم دیه کامل به فرد آسیب‌دیده تعلق می‌گیرد؛ اما اگر فقط یک طرف بینی سوراخ شود و قابل‌بهبود نیز نباشد، دیه آن معادل یک‌نهم دیه کامل مقرر شده است.

دیه بینی در ماه حرام چگونه محاسبه می‌شود؟

در ماه‌های رجب، محرم، ذی‌العقده و ذی‌الحجه که به عنوان «ماه‌های حرام» شناخته می‌شوند، گناهان و ثواب اعمال افراد افزایش پیدا می‌کند. دیه ماه حرام نیز طبق قانون مجازات اسلامی ایران، به شکل خاصی محاسبه می‌شود.

در این ماه‌ها، دیه جرم‌هایی که به آسیب جسمی یا فوت افراد منجر می‌شود، به میزان یک‌سوم دیه کامل افزایش می‌یابد؛ بنابراین برای حفظ حرمت ماه‌های حرام، دیه شکستگی بینی یا آسیب‌های دیگر نیز متناسب با نوع و شدت ضربه، افزایش خواهد داشت.

چگونه می‌توان هزینه عمل بینی را از شرکت بیمه دریافت کرد؟

شرکت بیمه، هزینه‌های عمل‌های زیبایی را پرداخت نمی‌کند؛ بنابراین برای دریافت هزینه عمل بینی از بیمه‌گر، ابتدا باید تشخیص داده شود که آیا عمل جراحی شما جنبه درمانی دارد یا خیر. بیمه تکمیلی معمولا هزینه‌های مربوط به جراحی‌هایی را که برای بهبود مشکلات تنفسی (انحراف بینی، پولیپ یا سینوزیت) انجام می‌شود، پوشش می‌دهد.

در صورتی که جراحی شما تحت‌پوشش بیمه باشد، لازم است که مدارکی مانند گزارش پزشک، نتایج سی‌تی‌اسکن و عکس‌های قبل از جراحی خود را جمع‌آوری کرده و به بیمه گر ارائه کنید. این مدارک نشان می‌دهند که عمل شما به دلایل پزشکی و درمانی انجام خواهد شد. توجه کنید که برخی از شرکت‌ها برای پوشش هزینه‌ها، به تاییدیه پزشک متخصص نیاز دارند.

در نهایت، ممکن است که برخی از هزینه‌های جراحی بینی براساس قرارداد بیمه شما تحت‌پوشش قرار بگیرد؛ مثلا برخی از بیمه‌گران تا ۶۰٪ از هزینه‌های عمل را پرداخت می‌کنند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره شرایط خاص شرکت بیمه خود، توصیه می‌شود که با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

گرفتن دیه تصادف چقدر طول می‌کشد؟

به‌طور کلی، مدت پرداخت دیه شکستگی بینی در تصادفات به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبق قانون، بیمه‌گر یا صندوق مربوطه موظف است که خسارت متعلقه را حداکثر تا ۱۵ روز پس از دریافت مدارک موردنیاز بپردازد؛ با این حال ممکن است که فرایند دریافت حکم دادگاه، تا چهار ماه طول بکشد!

این بازه زمانی بر اساس پیچیدگی پرونده، سرعت پردازش مدارک توسط بیمه‌گر و دادگاه یا مواردی مانند وجود یا عدم وجود اختلافات قانونی، کم و زیاد شود.

آیا بیمه دیه بینی را پرداخت می‌کند؟

اگر بینی شما آسیب دیده یا مشکل خاصی داشته باشد، می‌توانید با ارائه مدارک موردنیاز، هزینه اقدامات درمانی خود را از بیمه‌گر دریافت کنید. توجه کنید که شرکت بیمه تکمیلی، مسئولیتی در قبال قصور پزشکی ندارد؛ اما دکتر می‌تواند با استفاده از بیمه‌های مسئولیت پزشکی، دیه یا ارش شما را پرداخت کند. همچنین اگر بینی شما در یک تصادف رانندگی آسیب دیده باشد، مسئولیت جبران خسارت‌های آن به‌عهده بیمه شخص ثالث خواهد بود.

جمع‌بندی

به‌طور کلی، دیه شکستگی بینی بسته به نوع و شدت آسیب واردشده، متفاوت خواهد بود. همچنین، نرخ ارش برخی از این آسیب‌ها به بررسی پزشکی قانونی و رای نهایی مراجع قضایی نیاز دارد. متقاضیان برای دریافت بیمه بینی باید مدارک موردنیاز بیمه‌گر را ارائه کنند و مراحل قانونی لازم را به‌درستی پیش ببرند.

سوالات متداول

۱. دیه شکستگی بینی چقدر است؟

میزان دیه شکستگی بینی براساس نوع شکستگی و شدت آن متفاوت است.

۲. آیا دیه بینی در ماه‌های حرام تغییر می‌کند؟

بله؛ دیه شکستگی بینی در ماه‌های محرم، رجب، ذی‌العقده و ذی‌الحجه به اندازه یک‌سوم دیه کامل انسان افزایش پیدا می‌کند.

۳. در صورت اختلاف سر میزان دیه باید چه کار کنیم؟

می توانید از طریق دادگاه های حقوقی و با استفاده از خدمات یک وکیل متخصص، اقدام به طرح دعوا کنید. سپس، دادگاه با استفاده از نظر کارشناسان، میزان دیه را تعیین خواهد کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا