اطلاعات بیمه ای

ضروری‌ترین بیمه برای آتش نشانان کدام است؟

آتش‌نشان‌ها یکی از هیجان انگیزترین و البته پرخطرترین شغل‌ها را دارند. افرادی که با جانفشانی و از خودگذشتی خودشان را در خطر قرار می‌دهند تا جان و مال مردم را محافظت کنند. از خاموش کردن آتش‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کارهای دیگری مثل نجات فردی که در یک چاه سقوط کرده و …  برعهده آتش‌نشان‌ها است. درواقع هربار که زنگ هشدار و آماده‌باش ایستگاه آتش‌نشانی به‌صدا در می‌آید، آتش‌نشان‌ها راهی یک عملیات خطرناک می‌شوند که می‌تواند آسیب‌های جسمی و روحی به آن‌ها وارد کند. برای همین هم لازم است که هرکدام از خطرات و ریسک‌های این شغل توسط بیمه‌نامه‌های مختلف پوشش داده شود. اگر شما هم آتش نشان هستند یا به‌تازگی عضوی از مرکز فروشندگان ازکی شده‌اید و می‌خواهید بدانید ضروری‌ترین بیمه آتش نشانان چیست، تا به آن‌ها معرفی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه حوادث، پوششی ضروری برای خطرهای شغل آتش‌ نشانی

هر عملیات آتش‌نشانی حتی اگر فقط خاموش کردن یک آتش کوچک باشد، خطرهای خودش را دارد. اصلا شغل آتش‌نشانی به‌گونه‌ای است که آتش‌نشان همیشه درگیر انواع خطر و حاثه است. پس حتما باید از قبل فکری برای مواقعی که خدای نکرده یک حادثه زندگی او و حتی خانواده‌اش را درگیر می‌کند باشد. پس بیمه حوادث یکی از بهترین گزینه‌ها و حتی ضروری‌ترین بیمه‌نامه‌ها برای آتش‌نشان‌هاست.

معمولا خود سازمان آتش‌نشانی و ایستگاه‌های عملیاتی کارکنان و پرسنل خود را بیمه گروهی حوادث می‌کنند. منتها بیمه حوادث انفرادی برای پوشش‌های بیشتر و رفع ضعف پوشش بیمه‌ای آتش‌نشانان ضروری است.

مهمترین پوشش‌ های بیمه حوادث انفرادی برای آتش‌نشان‌ها

بیمه حوادث انفرادی سه پوشش اصلی و سه پوشش فرعی دارد. پوشش‌های اصلی بیمه حوادث شامل موارد زیر می‌شود:

  • پوشش غرامت فوت
  • پوشش نقص عضو و ازکارافتادگی دائم

پوشش‌های فرعی بیمه حوادث برای آتش نشان‌ هم عبارتند از:

  • جبران هزینه‌های پزشکی
  • پرداخت غرامت روزانه عمومی و غرامت روزانه بستری شدن درصورت حادثه به فرد بیمه‌شده

غرامت فوت بیمه حوادث برای آتش‌نشان‌ها چقدر است؟

اگر بیمه‌شده‌ای بر اثر حادثه فوت کند، تمام مبلغی که به‌عنوان سرمایه فوت در بیمه‌نامه آورده شده به وارثان و ذی‌نفعان او پرداخت می‌شود. معمولا شرکت‌های بیمه برای ثبت میزان مبلغ سرمایه فوت در بیمه‌نامه‌های حوادث یک سقف مشخص را درنظر می‌گیرند. این سقف پرداختی سرمایه فوت بستگی به میزان توانگری مالی شرکت بیمه دارد و مقدار آن کم‌تر از نرخ دیه در هر سال است. هرچقدر هم سرمایه فوت درخواستی بیمه‌شده بیشتر باشد، طبیعتا حق بیمه پرداختی بیشتری هم باید بپردازد.

اگر هم بیمه‌شده دچار نقص عضو شود بعد از تشخیص کلی یا جزئی بودن میزان آسیب، مبلغی به او پرداخت می‌شود. معمولا مبلغی که برای جبران ازکارافتادگی دائم یا کامل پرداخت می‌شود، معادل سرمایه فوت است. اما تعیین میزان غرامت پرداختی برای ازکارافتادگی موقت وجزیی بستگی به میزان آسیب‌دیدگی و دوره نقاهت و … دارد. سقف پرداخت برای جبران هزینه‌های پزشکی هم ۱۰ تا ۲۰ درصد سرمایه فوت است.

بیمه عمر و تشکیل سرمایه، ضروری‌ترین بیمه آتش نشانان

شغل آتش‌نشانی خطرهای زیاد اما درآمد متوسط دارد. تازه به‌دلیل شرایط سخت کاری و فرسودگی شدید جسمی و روحی که آتش‌نشان‌ها با آن درگیر هستند، معمولا دوران بازنشستگی آسان و راحتی هم ندارند. مخصوصا اینکه با همه تلاش‌ها هنوز سخت‌وزیان‌وآور بودن شغل آتش‌نشانی در قانون محل بحث است. مثلا دولت یک مصوبه دارد که به آتش‌نشان‌ها اجازه می‌دهد اگر بیست و پنج سال سابقه دارند، با 30 روز حقوق بازنشسته شوند، اما مجلس تصویب کرده است آتش‌نشان‌هایی که بیمه تامین‌اجتماعی دارند، با 20 سال سابقه می‌توانند با 30 روز حقوق خود را بازنشسته کنند. یا آتش‌نشانان‌های که بیمه تامین‌اجتماعی دارند می‌توانند برای بازنشستگی از 10 سال سنوات ارفاقی استفاده کنند اما آتش‌نشانانی که بیمه شهرداری هستند فقط پنج سال سنوات ارفاقی دارند.

همه این‌ها یعنی آتش‌نشان‌ها بهتر است و باید از همین روزهای جوانی و دوران اشتغال‌به‌کارشان به فکر پس‌انداز و تامین مالی خود و خانواده‌شان در دوران بازنشستگی هم باشند. یکی از راه‌های امن برای پس‌انداز و تشکیل سرمایه خرید بیمه عمر است. آتش‌نشان‌ها با خرید یکی از انواع بیمه عمر می‌توانند آینده مالی‌شان را فقط با بخش کوچکی از درآمد‌شان تامین کنند و حتی مستمری هم بگیرند.

پوشش‌ های بیمه عمر برای آتش‌نشان ها

مهمترین پوشش‌های بیمه عمر برای آتش‌نشان‌ها عبارتند از:

  • پوشش غرامت فوت (مبلغ بیمه عمر بعد از فوت چقدر است و به چه کسی تعلق می‌گیرد؟)
  • پوشش‌های فوت و هزینه‌های درمان امراض خاص (سرطان، سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی عروق قلبی (کرونر) و پیوند اعضای اصلی بدن)
  • پرداخت سود به حق بیمه پرداختی
  • قابلیت برداشت از اندوخته
  • پرداخت سود تضمینی و سود مشارکتی از ابتدای مدت بیمه‌نامه
  • پوشش فوت عادی تا ۳۰برابر حق بیمه
  • پوشش فوت در اثر حادثه تا ۴ برابر فوت عادی پوشش بیماری‌های خاص

نکته مهم اینکه، استفاده از خدمات بازنشستگی مستمری بیمه تامین‌اجتماعی برای آتش نشانان نیاز به دست‌کم 20 سال سابقه کاری (برای مشاغل سخت و زیان‌آور) دارد. اما با خرید بیمه عمر و واریز تنها 5 سال حق بیمه پوشش مستمری و بازنشستگی شامل حال بیمه‌شده می‌شود.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا