بیمه خودرو

احساس امنیت را با کدام بیمه خودرو بخریم؟

سالانه میلیون‌ها تصادف در جاده‌ها و خیابان‌های سراسر کشور رخ می‌دهند. متاسفانه تنها در دو هفته اول سال 1401 شاهد از دست رفتن 746 نفر از هم‌وطنان خود در حوادث رانندگی بوده‌ایم. در دنیای سریع‌السیر و پر شتابی که حوادث در کمین ما نشسته‌اند، انواع بیمه خودرو، ازجمله راهکارهای بسیار کارآمد برای جبران خسارت‌ها و گرفتن دست خانواده‌های حادثه‌دیده در شرایط دشوار است. با توجه به اهمیت بیمه حوادث راننده، بدنه و شخص ثالث، در ادامه به معرفی انواع بیمه خودرو و نکات مهم خرید این بیمه‌ها می‌پردازیم تا بدانیم با داشتن کدام یک از آن‌ها احساس امنیت می‌کنید.

دلایل خرید انواع بیمه خودرو چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، بهتر است از خودمان بپرسیم، مسئولیت‌های ما به‌عنوان راننده خودرو چیست؟ بسیاری از افراد اهمیت شدید و مسئولیت سنگین رانندگی و حفظ امنیت جان و مال سرنشینان را فراموش کرده‌اند، آمارها نشان می‌دهند که سالانه 19 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 300 هزار نفر در تصادفات مصدوم می‌شوند. بنابراین، سالانه هزاران خانوار سرپرست و عزیزان خود را از دست می‌دهند.

تصادف در بهترین حالت به بدنه ماشین خسارت وارد ‌می‌کند. در حالی که قیمت ماشین‌ها و قطعات یدکی دائما در حال افزایش است و خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل‌ شده است. بنابراین، روزبه‌روز جبران خسارت‌های ناشی از تصادف ناگهانی سخت‌تر می‌شود. در این شرایط خرید بیمه بدنه با قیمت معقول، تضمین می‌کند که حتی در صورت مقصر بودن، متواری شدن مقصر یا گران‌قیمت بودن خودروی زیان‌دیده غیر مقصر بتوانید خسارتتان را جبران کنید.

انواع دیگری از بیمه وجود دارند که می‌توانند سرنشینان خودروها را تحت پوشش خود قرار دهند و

  • هزینه‌های درمانی
  • دیه سرنشینان متوفی
  • غرامت‌های مربوط به نقص عضو

و موارد دیگری را تا سقف تعهدات پرداخت ‌کنید. بنابراین، خدمات و پوشش‌های بیمه در سخت‌ترین شرایط به داد سرنشینان خودرو می‌رسند

انواع بیمه ماشین در ایران

در ایران به‌طورکلی 3 نوع بیمه برای ماشین وجود دارد که پوشش‌ها و خدمات گسترده‌ای می‌دهند. این سه نوع بیمه خودرو عبارتند از:

  1. بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث برخلاف بیمه بدنه، اجباری است. در بیمه شخص ثالث تمام افراد آسیب دیده به‌جز راننده، تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرند و هزینه درمان، خسارت اموال و دیه (در صورت فوت سرنشین شخص ثالث) توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات بیمه، پرداخت می‌شود.

  1. بیمه بدنه

این بیمه همان‌طور که از نامش پیداست، جبران خسارت‌های واردشده به بدنه خودرو مقصر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

  1. بیمه حوادث راننده یا بیمه سرنشین

با توجه به اینکه  شاید راننده مقصر هم در تصادف آسیب ببیند،بیمه حوادث راننده هم همراه بیمه شخص ثالث فروخته می‌شود. بیمه حوادث راننده درواقع خدماتی است که توسط شرکت‌های بیمه به‌عنوان

  • غرامت فوت (به میزان دیه فرد در ماه غیر حرام)
  • غرامت قطع عضو یا نقص عضو دائم
  • دیه جراحت
  • و هزینه‌های درمانی

به دریافت‌کننده بیمه، ارائه می‌شود. این بیمه قبلا به‌عنوان بیمه‌ای جدا فروخته می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث شده است. بنابراین، داشتن آن مانند بیمه شخص ثالث اجباری است.

بهترین بیمه خودرو را از کدام شرکت بخریم؟

شرکت‌های مختلف بیمه تلاش می‌کنند با معرفی انواع بیمه خودرو با پوشش‌های مختلف، مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند. به همین دلیل مشتریان همواره با این سوال مواجه هستند که بهترین بیمه بدنه خودرو را از کدام شرکت بخرند و چگونه می‌توانند به سراغ جای مناسبی بروند؟

اصلی‌ترین معیارها برای انتخاب یک شرکت بیمه خوب شامل موارد زیر است:

  • بررسی پوشش‌های بیمه
  • تناسب قیمت با پوشش‌ها
  • انعطاف‌پذیری بیمه‌نامه متناسب با شرایط روز
  • آسان بودن دریافت خسارت
  • صدور بیمه‌نامه در زمان کوتاه
  • دارا بودن نمایندگی‌های مختلف در شهرهای کشور

خرید بهترین بیمه شخص ثالث

بهترین بیمه شخص ثالث را شرکتی ارائه می‌دهد که خدمات‌رسانی سریع داشته باشد و رضایت مشتریانش را جلب کند. این شرکت باید دارای شعبه‌های زیاد در شهرهای کشور باشد تا کار بیمه‌گزاران ساده شود. یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین بیمه‌گر شخص ثالث، توانگری مالی است که نشان‌دهنده میزان توان مالی شرکت برای پرداخت خسارت‌ها به بیمه‌گزار است. سطح توانگری بهترین شرکت‌های بیمه که بر اساس سالنامه آماری اعلام می‌شود، معمولاً یک یا دو است.

تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

قیمت حق بیمه ثالث به‌صورت سالانه توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود و حق بیمه مشخص‌شده توسط شرکت‌ها هرگز نباید از مبلغ حداقل مشخص‌شده توسط بیمه مرکزی کمتر باشد.

خرید بهترین بیمه بدنه

برای خرید بیمه بدنه باید پوشش‌ها و سقف تعهدات مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنید تا اگر خدای نکرده دچار حادثه شدید به راحتی خسارتتان را بگیرید. از طرفی انتخاب نکردن پوشش‌های غیرضروری کمک می‌کند تا قیمت بیمه بدنه ماشینتان کم‌تر شود.

نکات مهم خرید بیمه بدنه خودرو

توجه داشته باشید که خرید بیمه بدنه کاملاً اختیاری است. قبل از خرید مطلب «خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه چیست؟» را بخوانید تا از با دقت پوشش‌های دلخواه خود را انتخاب کنید. از دیگر نکات خرید بیمه بدنه موارد زیر هستند:

  • به سقف تعهدات شرکت در هر بخش توجه ویژه داشته باشید.
  • مواردی که تحت پوشش نیستند با دقت بخوانید.
  • اگر اهل مسافرت به خارج از کشور هستید، از خدمات شرکت‌هایی استفاده کنید که پوشش خودرو در خارج از مرزها را نیز ارائه می‌دهند.

اعتبار انواع بیمه‌نامه ماشین باید چقدر باشد؟

شرکت‌های بیمه، تنوع مدت اعتبار بیمه‌نامه را افزایش می‌دهند و شما می‌توانید ماشینتان را از چند روز تا یک سال بیمه کند. اعتبار بیمه‌نامه بلندمدت ممکن است یک سال باشد و بیمه‌نامه کوتاه‌مدت می‌تواند تا چند روز کاهش پیدا کند. البته خرید بیمه نامه سالانه برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود.

مدارک موردنیاز دریافت خسارت انواع بیمه ماشین

برای گرفتن خسارت بیمه بدنه و شخص ثالث با توجه به نوع خسارت و تصادف باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

– کد یکتا بیمه‌نامه شخص ثالث
– اصل و کپی گواهینامه معتبر رانندگی
– اصل و کپی کارت شناسایی خودرو
– اصل کروکی پلیس یا نظر کارشناسی دادگستری (برای تصادف‌هایی که نیاز به کروکی دارند)
– کپی گزارش انتظامی و اوراق بازجویی
اگر شخصی دچار نقص عضو یا جراحت شود باید مدارک زیر را هم به شرکت بیمه ارائه دهید:
– اصل و کپی صورتحساب‌های بیمارستان
– اصل و کپی نظر پزشکی قانونی یا پزشک معتمد
مدارک موردنیاز در صورت فوت:
– کپی شناسنامه اولیا دم
– گواهی انحصار وراثت نامحدود
– کپی برابر اصل گواهی فوت
– کپی برابر اصل برگه معاینه جسد
– کپی برابر اصل جواز دفن
– کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه راننده

خرید انواع بیمه خودرو

شرکت‌های بیمه متعددی در سراسر کشور وجود دارند؛ که هر کدام مشتریان خاص خودشان را دارند. با سایت ازکی می‌توانید انواع بیمه خودرو (شخص ثالث و بیمه بدنه) را از شرکت‌های مختلف مقایسه کنید و با توجه به پوشش‌های دلخواه خودتان بیمه ماشین را تهیه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا