بیمه موتورسیکلت

چگونه در امنیت موتورسواری کنیم؟ + ویژگی‌های بهترین بیمه موتور سیکلت

معمولا خیلی‌ها از اینکه موتورسیکلت داشته باشند یا حتی سوار شوند می‌ترسند. چون فکر می‌کنند رانندگی با موتورسیکلت خطرناک است. البته تا حدودی حق هم دارند و واقعا آمار تصادف‌های موتورسیکلت‌ها و میزان آسیب‌های این تصادف‌ها نسبت به ماشین‌ها بالاتر است. از آن‌طرف هم موتورسیکلت‌ها برای خیلی‌ها مثل پیک موتوری‌ها یا دلیوری‌های رستوران‌ها و فست‌فودها یک وسیله کاری و منبع درآمد هستند. آیا راهی وجود دارد تا درکنار رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی و پوشیدن کلاه ایمنی خیال موتورسواران را از رانندگی با این وسیله هیجان‌انگیز و کاربردی راحت کند؟ بله با خرید بیمه موتورسیکلت و انتخاب پوشش‌های کافی و میزان تعهدات مناسب می‌توان خیال امن را موقع رانندگی با موتورسیکلت تضمین کرد. اگر شما هم موتورسوار هستید و می‌خواهید بهترین بیمه موتور سیکلت را با قیمتی مناسب بخرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد.

انواع بیمه موتور سیکلت کدامند؟

درست مثل ماشین برای موتورسیکلت هم دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه صادر می‌شود. البته داشتن بیمه شخص ثالث برای همه موتورسیکلت‌ها اجباری است. یعنی نداشتن بیمه ثالث باعث جریمه راننده یا موتورسوار و ثبت خلافی موتور سیکلت می‌شود. حتی پلیس می‌تواند موتور بدون بیمه ثالث را توقیف کند. (مراحل ترخیص موتورسیکلت توقیفی از پارکینگ + مدارک و هزینه سال 1401)

علاوه بر این‌ها برای هر روز که موتورسیکلت بیمه ثالث نداشته باشد برایش جریمه دیرکرد هم محاسبه می‌شود که باید موقع تمدید بیمه‌نامه پرداخت شود.

چطور یک بیمه موتور خوب بخریم؟

برای اینکه یک بیمه موتور سیکلت خوب بخریم باید پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و بیمه بدنه موتورسیکلت را بشناسیم و بدانیم که کدام پوشش‌ها و تا چه سقف تعهداتی برای مدل و نوع موتورسیکلت ما کاربردی است. درواقع تمامی خدماتی که بعد از تصادف می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم بستگی به پوشش‌های ثبت‌شده در بیمه‌نامه موتورسیکلت ما دارد.

پوشش های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خوب چیست؟

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت هم درست مثل بیمه ثالث ماشین، خسارت‌های مالی و جانی واردشده به فردی غیر از راننده را جبران می‌کند. به‌طور کلی موارد تحت پوشش بیمه شخص ثالث موتورسیکلت شامل موارد زیر می‌شود.

  • جبران خسارات مالی وارده به شخص ثالث در تصادف
  • جبران خسارات جانی وارده به شخص ثالث در تصادف شامل هرنوع آسیب و شکستگی یا نقص عضو و ازکارافتادگی (جزیی یا کلی ـ موقت یا دائم)
  • جبران خسارات جانی وارده به راننده موتورسیکلت مقصر تصادف

حواستان باشد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خسارت‌های وارد شده به خود موتور یا بار یا محموله آن را پوشش نمی‌دهد. البته اگر راننده موتورسیکلت مقصر در حادثه رانندگی دچار خسارات جانی شود، شرکت بیمه‌ باید براساس میزان پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت خسارت و غرامت او را پرداخت کند.

سقف پرداخت‌ خسارت بیمه ثالث برای موتور سیکلت در سال 1401 چقدر است؟

سقف تعهدات مالی بیمه ثالث موتورسیکلت هم درست مثل بیمه ثالث ماشین به نرخ دیه تعیین شده برای آن سال بستگی دارد.

مثلا برای سال 1401 نرخ دیه برای ماه‌های غیرحرام 600 میلیون تومان و برای ماه‌های حرام 800 میلیون تومان تعیین شده است. برهمین اساس حداقل نرخ تعهدات مالی بیمه شخص 20 میلیون تومان و حداکثر آن 400 میلیون تومان خواهد بود. معمولا کارشناسان بیمه پیشنهاد می‌دهند که با توجه به افزایش تصادعدی قیمت ماشین‌های ساخت داخل و افزایش تردد خودروهای لوکس در خیابان‌ها بهتر است پوشش مالی حداقل ۵۰ میلیون تومانی برای بیمه‌نامه ثالث‌تان بخرید.

سقف تعهدات خسارت‌های جانی بیمه شخص ثالث هم در سال 1401 ثالث حداکثر 800 میلیون تومان است. خسارت‌های جانی راننده هم چه مقصر باشد و چه زیان‌دیده، حداکثر تا 600 میلیون تومان (برابر با دیه در ماه‌های غیرحرام) جبران می‌شود. البته راننده مقصر باید در زمان تصادف گواهینامه و بیمه‌نامه معتبر داشته باشد تا بتواند از بیمه حوادث راننده استفاده کند. اگر می‌خواهید درباره بیمه حوادث راننده و نحوه جبران خسارت راننده مقصر در حادثه بیشتر بدانید اینجا را بخوانید.

سقف خسارت بیمه موتور

بیمه بدنه موتور سیکلت خوب چه پوشش هایی دارد؟

بیمه بدنه موتورسیکلت برای جبران خسارت‌های زیر استفاده می‌شود:

  • آتش‌سوزی
  • تصادف و برخورد با هر جسم متحرک
  • انفجار و آتش گرفتن موتورسیکلت
  • واژگونی موتورسیکلت

نکته مهم درباره بیمه بدنه موتورسیکلت این است که به دلیل ریسک بالای سرقت کلی و جزئی برعکس بیمه بدنه ماشین پوشش سرقت و دزدی ندارد.  البته اگر موتور‌سیکلت شما گران قیمت یا خاص است می‌توانید با شرکت بیمه صحبت کنید تا در شرایطی و با اضافه قیمت مشخص حق بیمه این پوشش را هم در بیمه‌نامه بدنه موتورسیکلت بخرید.

همچنین برای اینکه خیالتان بابت پوشش حداکثری بیمه بدنه موتورتان راحت شود می‌توانید پوشش خسارت‌های ناشی بلایای طبیعی (سیل و زلزله) را هم به‌عنوان پوشش‌های اضافی و فرعی بیمه‌ موتورسیکلت خریداری کنید.

می‌توانید همه چیز درباره بیمه بدنه موتورسیکلت را در مقاله بیمه بدنه موتورسیکلت | همه چیز درباره بیمه بدنه موتورسیکلت بخوانید.

بیمه بدنه برای موتور  چقدر خسارت می‌دهد؟

سقف پرداخت‌ خسارت بیمه بدنه موتورسیکلت در سال 1401 بستگی به میزان خسارتی است که کارشناس بیمه ارزیابی می‌کند. معمولا بیمه بدنه همه خسارت را پرداخت نمی‌کند و با توجه به  ارزش بازیافتی احتمالی لوازم و کسر هزینه استهلاک و فرانشیز 80 تا 90 درصد از مبلغ خسارت را پوشش می‌دهد. مثلا اگر کارشناس تشخیص بدهد موتورسیکلتی در تصادفی بیشتر از 70% خسارت دیده، پرداخت خسارت بیمه بدنه آن بر اساس قوانین خسارات کلی انجام می‌شود.

علاوه بر این‌ها بیمه بدنه موتورسیکلت یک فرانشیز هم دارد که برای پوشش‌های مختلف فرق می‌کند. مثلا فرانشیز آتش‌سوزی 10% است. یعنی پرداخت 10% از خسارت واردشده همچنان با خود بیمه‌شده خواهد بود و شرکت بیمه تنها 90% ارزش موتور را به او پرداخت می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر درباره فرانشیز بیمه بدنه بدانید می‌توانید مقاله فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟ را بخوانید.

بیمه موتور خوب کوتاه‌مدت یا سالانه؟

معمولا بیمه‌های موتورسیکلت یک‌ساله صادر می‌شوند. منتها چون بیمه ثالث اجباری است و شاید خیلی از موتورسوارها پرداخت یک‌باره هزینه بیمه‌نامه یک‌ساله برایشان سخت باشد، خیلی از شرکت‌های بیمه بیمه موتور سیکلت کوتاه‌مدت هم صادر می‌کنند. نرخ بیمه کوتاه‌مدت موتورسیکلت از روی فرمول زیر محاسبه می‌شود:

  • بیمه ۳ ماهه: %۳۰ حق بیمه سالانه
  • بیمه‌ ۶ ماهه: 60٪ حق بیمه سالانه
  • بیمه ۹ ماهه: %۹۰ حق بیمه سالانه

البته چون حق بیمه موتور سیکلت کوتاه‌مدت روز شمار محاسبه می‌شود معمولا مبلغ پرداختی نهایی آن از بیمه‌نامه‌های سالانه گران‌تر می‌شود. علت هم این است که با خرید بیمه موتور سیکلت 3 ماهه یا 6 ماه درواقع دوبار یا سه‌بار در سال باید حق بیمه پرداخت کنیم که در مجموع هزینه‌های سالانه بیشتر از قیمت بیمه موتور یک‌ساله می‌شود.

برای اینکه ببینید چه‌طور باید بیمه موتور ارزان بخرید مقاله چگونه بیمه موتور سیکلت ارزان بخریم؟ + قیمت 1401 را بخوانید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا