بیمه تأمین اجتماعی

مراحل و مدارک لازم برای گرفتن دفترچه بیمه تامین اجتماعی نوزاد

خانواده‌ها با تولد یک نوزاد سالم، غرق در شادی می‌شوند. آرزوی همه والدین است که همواره فرزندانی سالم داشته و نیازی به درمان نداشته باشند. اما نوزادان و کودکان در معرض آلودگی‌ها و ویروس‌های زیادی هستند که به بیماری منجر می‌شود. والدین باتجربه و هوشیار برای درمان نوزادان خود از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند تا هزینه‌های درمان کاهش پیدا کند. باتوجه به اهمیت و ضرورت درمان نوزادان که نسل آینده این کشور هستند، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی نحوه صدور دفترچه بیمه نوزاد، شرکت‌های بیمه‌ای و مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه می‌پردازیم.

بیمه نوزاد چیست؟

نوزادان ممکن است از همان آغاز تولد با بیماری‌هایی روبه‌رو شوند. البته هیچ کسی مایل به دیدن ناراحتی و مریضی فرزندش نیست، اما متاسفانه نمی‌توان ابتلا به بیماری را نادیده گرفت. والدین برای دریافت خدمات درمانی کامل‌تر و همچنین کاهش هزینه‌های درمان به دنبال بیمه نوزاد خود هستند. اولین قدم، ثبت‌نام و صدور دفترچه بیمه نوزاد است.

صدور دفترچه بیمه نوزاد

برای دریافت دفترچه بیمه نوزاد، باید شناسنامه ارائه شود. اما باتوجه‌به اینکه معمولا ۱۵ روز تا ۱ ماه پس از تولد، برای دریافت شناسنامه اقدام می‌شود، می‌توان از دفترچه بیمه مادر استفاده کرد. در این مدت، خدمات درمانی و داروهای نوزاد در دفترچه بیمه مادر نوشته می‌شود تا زمانی‌ که دفترچه بیمه نوزاد آماده شود.

شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه نوزاد

علاوه‌بر سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های دیگری هم برای صدور بیمه نوزاد اقدام می‌کنند. در ادامه به بررسی شرکت‌هایی پرداختیم که مجاز به صدور این بیمه هستند. توجه داشته باشید که هر کدام از این شرکت‌ها، قوانین و شرایط مختص به خود را دارند.

صدور دفترچه بیمه نوزاد در تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی یکی از اولین و اصلی‌ترین سازمان‌هایی است که والدین می‌توانند برای ثبت‌نام و صدور دفترچه بیمه نوزاد خود اقدام کنند. باتوجه‌به اینکه این سازمان خدمات متنوعی را در سراسر کشور ارائه کرده است و مراکز درمانی بسیاری با آن طرف قرارداد هستند، ثبت‌نام برای بیمه نامه نوزاد در این سازمان بهترین اقدام والدین پس از تولد نوزاد است.

مراحل درخواست دفترچه تامین اجتماعی نوزادان

مدتی است که سازمان تامین اجتماعی کلیه امور مربوط به افراد تحت پوشش را به‌صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌دهد؛ به این مفهوم که حتی نیازی به دریافت دفترچه بیمه به‌صورت فیزیکی نیست و کلیه خدمات هم با شماره کد ملی انجام می‌شود.

والدین پس از تولد نوزاد خود می‌توانند از طریق کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه فرزند تازه‌متولدشده خود اقدام کنند. صدور بیمه نوزاد در سازمان تامین اجتماعی به والدین کمک می‌کند تا از همان روزهای اول تولد فرزندشان، نوزاد خود را بیمه کرده و از خدمات این سازمان استفاده کنند.

صدور بیمه نوزاد

بیمه‌شده اصلی سازمان تامین اجتماعی به‌محض دریافت شناسنامه نوزاد خود می‌تواند برای ثبت‌نام و دریافت دفترچه تامین اجتماعی نوزاد اقدام کند. ثبت‌نام نوزادان در مدت یک روز انجام خواهد شد. باتوجه‌به اینکه هنوز سامانه‌ای برای ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی راه‌اندازی نشده است، والدین باید به‌صورت حضوری به یکی از کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه نوزاد در سازمان تامین اجتماعی

والدین برای ثبت‌نام و اضافه کردن نوزاد خود به بیمه تامین اجتماعی، باید مدارکی ارائه کنند. قبل از مراجعه حضوری به یکی از کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی مدارک زیر را آماده کنید:

  • شناسنامه پدر؛
  • شناسنامه نوزاد؛
  • تکمیل فرم‌ها.

توجه داشته باشید که والدین تنها با ارائه شناسنامه نوزاد می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه اقدام کنند. برای دریافت شناسنامه نوزاد به گواهی تولد و شناسنامه مادر نیاز دارید.

با ثبت‌نام و ورود به سامانه سازمان تامین اجتماعی می‌توانید اطلاعات تکمیلی لازم را در این زمینه کسب کنید. این سازمان برای رفاه حال بیمه‌شدگان نرم‌افزار تامین من را راه‌اندازی کرده است که می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید.

لیست کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی

صدور دفترچه بیمه نوزاد در سازمان تامین اجتماعی در شعب و کارگزاری‌های مختلفی انجام می‌شود که والدین باتوجه‌به محل کار یا محل سکونت خود می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

لیست کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی دانلود

لیست مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی

باتوجه‌به اینکه خدمات سازمان تامین اجتماعی بسیار گسترده است، مراکز درمانی بسیاری در سراسر کشور تحت پوشش خدمات این سازمان هستند. با ورود به وبسایت تامین اجتماعی می‌توانید نشانی مراکز درمانی طرف قرارداد با آن را ببینید. این سایت روش‌های مختلف جست‌وجوی مراکز درمانی را طراحی کرده است که شامل کد طرف قرارداد، نام طرف قرارداد، نوع طرف قرارداد و نام استان است. پس از درج اطلاعات لازم می‌توانید فایل مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی را به صورت فایل ورد و اکسل دانلود کنید.

دفترچه بیمه نوزاد

بیمه نوزاد در نیروهای مسلح

نیروهای مسلح جامعه‌ بزرگی را تشکیل داده‌اند و به همین دلیل هم بیمه مختص این افراد طراحی شده است. صدور بیمه نوزاد در نیروهای مسلح از سوی سازمان انجام شده و کارمندان این سازمان‌ها که والدین نوزاد هستند، باید برای ثبت‌نام اقدام کنند.

یکی از تفاوت‌های اساسی و مهم بیمه نیروهای مسلح با بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان، امکان صدور دفترچه بیمه نوزاد ۱ ماه قبل از تولد است. به‌عبارتی کارمندان نیروهای مسلح می‌تواند ۱ ماه قبل از تولد فرزندشان برای ثبت‌نام و دریافت دفترچه بیمه نیروهای مسلح به‌نام فرزند اقدام کنند. این در شرایطی است که سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر برای صدور دفترچه بیمه نوزاد به شناسنامه او نیاز دارند.

لازم است بدانید که برخلاف بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان، بیمه نیروهای مسلح دفترچه فیزیکی به افراد تحت پوشش ارائه می‌کند. تاکنون که خبری از صدور الکترونیکی بیمه نیروهای مسلح نبوده، اما بعید نیست که این سازمان هم مانند سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای دیگر برای ارائه خدمات الکترونیکی در آیندۀ نزدیک اقدام کند.

مدارک لازم برای ثبت‌نام نوزاد در بیمه نیروهای مسلح

همان‌طور که اشاره شد، پدر نوزاد ۱ ماه قبل از تولد فرزند خود می‌تواند برای ثبت‌نام و دریافت دفترچه بیمه درمانی نیروهای مسلح اقدام کند. پدر نوزاد باید به بخش مربوطه در سازمان خود مراجعه و مدارک زیر را ارائه کند.

  • دفترچه پدر و مادر نوزاد؛
  • اصل و کپی شناسنامه پدر نوزاد؛
  • گواهی سونوگرافی ماه آخر بارداری.

اگر والدین ۱ ماه قبل از تولد نوزاد برای دریافت دفترچه بیمه نیروهای مسلح اقدام کنند، چون هنوز شناسنامه‌ای برای نوزاد گرفته نشده، کلمه «نوزاد» به‌عنوان نام در دفترچه بیمه نوشته می‌شود.

دفترچه‌ای که ۱ ماه قبل از تولد نوزاد صادر می‌شود، فقط ۶ ماه اعتبار دارد و پدر نوزاد باید پس از اتمام اعتبار برای تمدید آن مراجعه کند. در مرحله تمدید لازم است شناسنامه نوزاد ارائه شود. با ارائه شناسنامه نوزاد و تمدید دفترچه بیمه، نام درج شده در شناسنامه نوزاد در دفترچه بیمه او نوشته خواهد شد.

بیمه نامه نوزاد

بیمه نوزاد در بیمه سلامت ایرانیان

بیمه سلامت ایرانیان مناسب کسانی است که تحت پوشش هیچ‌ نوع بیمه‌ای نیستند. این افراد می‌توانند پس از تولد فرزند خود برای ثبت‌نام و صدور دفترچه بیمه نوزاد در بیمه سلامت ایرانیان اقدام کنند. والدین نوزاد باید وارد سامانه بیمه سلامت شوند و سپس برای ثبت‌نام اقدام کنند.

توجه داشته باشید که در حال حاضر امکان ثبت‌نام آنلاین برای نوزادان در سامانه بیمه سلامت وجود ندارد و در صورت فراهم شدن شرایط ثبت‌نام نوزادان، اطلاعیه‌ای در این سایت منتشر می‌شود.

برای ثبت‌نام نوزادان در طرح بیمه سلامت ایرانیان باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید. یکی از مزایای این شرکت، صدور بیمه نوزاد در همان روز ثبت‌نام خواهد بود. بنابراین نیازی نیست مانند گذشته زمان زیادی را صرف این‌کار کنید.

نکته: از دی‌ ماه سال ۱۴۰۰، هیچ‌گونه دفترچه فیزیکی برای بیمه‌شدگان صادر نمی‌شود و تمامی خدمات به‌صورت الکترونیکی خواهد بود. حتما در مراکز درمانی و مطب پزشک دیده‌اید که با دریافت شماره ملی، نسخه الکترونیک صادر می‌شود.

مدارک لازم برای صدور بیمه نوزاد در بیمه سلامت ایرانیان

همان‌ طور که اشاره شد، برای ثبت‌نام و صدور دفترچه بیمه نوزاد در بیمه سلامت ایرانیان باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. قبل از اقدام برای ثبت‌نام مدارک زیر را آماده کنید تا در کوتاه‌ترین زمان‌ممکن بیمه صادر شود.

  • شناسنامه نوزاد؛
  • کارت ملی و شناسنامه مادر؛
  • کارت ملی و شناسنامه پدر.

اگر هنوز فرصت نکرده‌اید برای ثبت‌نام نوزاد خود در بیمه سلامت ایرانیان اقدام کنید، جای نگرانی نیست چون می‌توانید تا آن زمان از دفترچه سلامت مادر استفاده کنید.

باتوجه‌به اینکه تمامی دفاتر پیشخوان‌ دولت، برای ثبت‌نام و صدور دفترچه بیمه سلامت ایرانیان اقدام نمی‌کنند، با وارد کردن استان و شهرستان محل سکونت خود در سایت سازمان بیمه سلامت ایران، لیست دفاتر را بررسی کنید.

بیمه سلامت ایرانیان برای ارائه خدمات بهتر و همچنین دسترسی به قشر جوان که بیشتر مایل به کار با نرم‌افزارها هستند، اپلیکیشن بیمه سلامت من را هم راه‌اندازی کرده است که می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید.

صدور بیمه نوزاد تامین اجتماعی

هزینه صدور دفترچه بیمه نوزاد

هزینه بیمه نوزاد باتوجه‌به سازمان بیمه‌ای، نوع بیمه و تسهیلاتی دریافتی متفاوت خواهد بود. به‌عبارت‌ساده‌تر، والدین باتوجه‌به شرایط اقتصادی و درآمدی خود می‌توانند نوع بیمه و تسهیلات را انتخاب کنند.

بیمه تکمیلی نوزاد تازه متولد شده

اگر مادر و پدر نوزاد تحت پوشش بیمه تکمیلی باشند، می‌تواند نوزاد خود را هم تحت پوشش قرار دهند. در این شرایط نوزاد می‌تواند تحت پوشش بیمه اصلی پدر خانواده قرار بگیرد. باتوجه‌به اینکه نوزاد نمی‌تواند تحت پوشش ۲ بیمه اصلی قرار بگیرد، دریافت بیمه تکمیلی برای نوزاد تازه متولد شده یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت خدمات گسترده‌تر با هزینه‌های کمتر است.

بیمه عمر نوزاد

یکی از خدمات مهمی که شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌کنند، بیمه عمر نوزاد است. در ادامه برخی از بهترین شرکت‌های بیمه‌ای برای خرید بیمه عمر نوزاد معرفی می‌شوند.

بیمه نامه نوزاد بیمه پارسیان

شرکت بیمه پارسیان شرایطی را فراهم کرده است تا والدین بتوانند برای نوزاد تازه متولد شده خود، بیمه عمر خریداری کنند. این بیمه نامه نوزاد از بدو تولد تا ۱۵ سالگی ارائه می‌شود و از ۵ سالگی تا ۷۰ سالگی قابل استفاده خواهد بود.

بیمه عمر نوزاد بیمه سامان

شرکت بیمه سامان هم مانند شرکت بیمه پارسیان با هدف رفاه حال نسل آینده، به نوزادان بیمه عمر ارائه می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای بیمه عمر سامان برای نوزادان، امکان ادامه دادن آن تا ۷۰ سالگی است. در واقع می‌توان گفت که نوزاد شما از بدو تولد تا ۷۰ سالگی از مزایای بیمه عمر سامان بهره‌مند خواهد شد.

دفترچه بیمه نوزاد

بیمه عمر کوثر

یکی از بهترین طرح‌های بیمه عمر کوثر، بیمه عمر نوزادان است. والدین می‌توانند از بدو تولد تا ۱۵ سالگی برای دریافت بیمه عمر کوثر اقدام کنند. توجه داشته باشید که حداقل مدت دریافت این بیمه ۵ سال است.

بیمه نوزاد کارکنان دولت

والدینی که سرپرست خانوار در صندوق کارکنان دولت هستند، می‌توانند برای صدور دفترچه بیمه نوزاد خود اقدام کنند. کارکنان دولت برای دریافت بیمه نامه نوزاد خود باید مدارک لازم را به اداره محل کار خود ارائه کنند. پس از ارائه مدارک، سرپرست خانوار باید نامه صادر شده توسط کارگزینی محل کار خود را به دفاتر پیشخوان دولت ارائه کند.

بیمه نوزادان روستایی

کشاورزان و روستاییان معمولا در شرکت یا سازمانی مشغول به کار نیستند که بتوانند از امکانات بیمه‌ای آن استفاده کنند. برای بهره‌مندی فرزندان روستایی از خدمات درمانی، صندوق بیمه روستایی، دفترچه بیمه روستایی صادر می‌کند. در صندوق بیمه سلامت همگانی، تمامی افرادی که هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای نداشته و توان مالی برای پرداخت حق بیمه ندارند، شرایط یکسانی خواهند داشت. بنابراین والد یا والدین می‌توانند با در دست داشتن مدارکی مانند شناسنامه نوزاد به دفاتر پیشخوان در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه و برای ثبت‌نام و صدور دفترچه بیمه نوزاد اقدام کنند.

صدور دفترچه بیمه نوزاد راهی برای کاهش هزینه‌های درمان

ثبت‌نام برای صدور دفترچه بیمه نوزاد یکی از مهم‌ترین کارهایی است که والدین باید پس از تولد نوزاد انجام دهند. پدرها و مادرها می‌توانند باتوجه‌به نوع بیمه‌ اصلی خود برای ثبت‌نام بیمه نامه اصلی نوزاد اقدام و در صورت تمایل برای دریافت بیمه تکمیلی هم اقدام کنند. بیمه تکمیلی نوزاد می‌تواند تمامی مواردی را پوشش دهد که مشمول بیمه‌های عادی نمی‌شود. باتوجه‌به اینکه امکان دریافت ۲ بیمه اصلی برای نوزاد وجود ندارد، بیمه تکمیلی در کنار بیمه اصلی مکملی عالی برای دریافت خدماتی کامل‌تر با هزینه‌ کمتر خواهد بود.

سوالات متداول

  • بیمه نوزاد چیست؟
    بیمه نوزاد مانند انواع بیمه‌های درمانی برای دریافت خدمات از مراکز درمانی صادر می‌شود.
  • بهترین مراکز صدور دفترچه بیمه نوزاد کدامند؟
    سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه سلامت ایرانیان بهترین مراکز صدور بیمه نوزاد هستند.
  • هزینه بیمه نوزاد چقدر است؟
    هزینه بیمه نوزاد به نوع بیمه، سازمان بیمه‌گر و نوع پوشش‌های بیمه‌ای بستگی دارد.
  • آیا می‌توان ۲ بیمه اصلی برای نوزاد دریافت کرد؟
    خیر. نوزادان هم مانند دیگر افراد جامعه فقط می‌توانند یک بیمه اصلی داشته باشند.
  • آیا امکان صدور بیمه عمر برای نوزادان وجود دارد؟
    بله. والدین می‌توانند از بدو تولد برای خرید بیمه عمر نوزاد اقدام کنند. برخی از این بیمه‌ها حتی تا ۷۰ سالگی هم خدمات ارائه می‌کنند.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا