خبر روز

اگر معاینه فنی ندارید، نگران پرداخت خسارت نباشید!

اگر برگه معاینه فنی ندارید، نگران پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه نباشید. مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تأمین خسارت بدنی، به‌تازگی اعلام کرده شرکت‌های بیمه مکلف به جبران خسارت وارده به زیان دیده بدون نیاز به ارائه گواهی معاینه فنی خودرو مقصر حادثه و یا زیان دیده هستند.

به‌گفته مدیرعامل صندوق تأمین خسارت بدنی، بر اساس ماده ۴۵ قانون بیمه اجباری شخص ثالث ارائه هرگونه خدمت به وسائل نقلیه فاقد بیمه ممنوع است که معاینه فنی از جمله این خدمت‌ها به شمار می‌رود. بر این اساس صدور معاینه فنی منوط به داشتن بیمه شخص ثالث است برای همین هم در یکسال گذشته تلاش کردیم در این زمینه نظارت‌ها جدی‌تر و قانون به‌درستی اجرا شود. اما معکوس این موضوع یعنی این که وسیله نقلیه‌ای بیمه‌نامه شخص ثالث دارد، اما فاقد معاینه فنی است مانعی برای پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه‌ای محسوب نمی‌شود.

بر‌اساس آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی، روزانه بیش از ۱۲‌هزار خودرو به‌ دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شوند. هنگامی که گواهی معاینه خودروی مشمول کسب نشده باشد یا اعتبار گواهی معاینه خودروی مشمول تمام شده باشد، جریمه‌ای با عنوان جریمه نداشتن معاینه فنی یا جریمه دیرکرد معاینه فنی در جهت تنبیه متخلف صادر می‌شود. معمولاً، این جریمه مالی است؛ اما، گاهی منجر به توقیف خواهد شد.

طبق قانون، ماشین‌های معمولی ۴ سال بعد از تولیدشان باید معاینه فنی داشته باشند؛ به‌عنوان‌مثال از فروردین سال ۱۴۰۲ تمام ماشین‌های تولید فروردین ۱۳۹۸ و قبل از آن باید معاینه فنی داشته باشند. گذشته از بحث جریمه، برای کاهش آلودگی هوا هم، ضرورت دارد نسبت به سلامت خودروی خود مطمئن باشید. معاینه فنی خودرو علاوه بر سلامت اگر مهلت معاینه فنی خودروی شما به پایان رسیده، هرچه سریع‌تر برای دریافت آن اقدام کنید. ازکی فهرست کامل مراکز معاینه فنی تهران و ساعت کاری آن‌ها را منتشر کرده است؛ شما می‌توانید با مراجعه به این فهرست، نزدیک‌ترین مرکز معاینه را انتخاب و به آن مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا