خبر روز

نرخ حق بیمه ۱۴۰۳، ۷ درصد اعلام شد + جزئیات دهک‌های مختلف

اگر کارمند یا کارگر هستید و می‌خواهید بدانید برای نرخ بیمه و درمان چه مقدار از فیش حقوقی شما کسر می‌شود، در این مطلب به این جزئیات پرداخته شده است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، به‌تازگی نرخ حق بیمه درمان کارمندان و کارگران را به وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه، دفاع و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است.

بر اساس این ابلاغیه، نرخ حق بیمه خانواده‌های کارکنان کشوری و لشکری اعم از شاغل، بازنشسته، مستمری‌بگیر و وظیفه‌بگیر (شامل سرپرست خانوار، همسر و فرندان مشمول یارانه) و کارکنان دستگاه‌های دولتی، اجرایی، عمومی و استفاده‌کننده از بودجه عمومی و بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری ۷ درصد است؛ جزئیات آن هم به این شرح است:

۲ درصد از حقوق بیمه‌شده شاغل (سهم بیمه‌شونده)، برای بازنشستگان ۱.۷ درصد است. 2 درصد هم، سهم دستگاه اجرایی و مابقی سهم دولت از محل اعتبارات مندرج در قانون بودجه است.

همچنین سهم حق بیمه درمان خانواده‌های کارکنان دستگاه‌های کشوری که یعنی حقوق آن‌ها از خزانه دولت نیست، ۲ درصد از حقوق تعیین‌شده و سهم دستگاه اجرایی مربوطه ۵ درصد است. سهم حق بیمه بازنشستگان از سایر صندوق های بازنشستگی ۱.۷ درصد حقوق و سهم دستگاه اجرایی مربوطه ۵.۳ درصد است. زوجین شاغل یا بازنشسته هر دو مشمول کسر حق بیمه درمان از حقوق می‌شوند.

در ادامه گفته شده که حق بیمه درمان سربازان وظیفه و خانواده درجه یک آن‌ها، بر اساس سرانه مصوب است که یک‌پنجم آن از حقوق سرباز کسر شده و مابقی را دولت تقبل می‌کند. حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰هزار نفر برای دهک‌های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است. ۱۰۰ درصد حق بیمه همه بیماران نادر و خاص تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان را هم دولت تأمین می‌کند. حق بیمه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی معادل ۷ درصد حقوق قانون کار تعیین می‌شود که ۱۰۰ درصد آن در بودجه سنواتی سازمان بیمه سلامت تأمین می‌شود.

بنا بر این ابلاغیه، نرخ حق بیمه درمان افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هم مطابق قانون تأمین اجتماعی اخذ می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید در ازکی، گزارش مربوط به حق بیمه تأمین اجتماعی و شرایط و قوانین آن را مطالعه کنید.

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا