بیمه تأمین اجتماعی

همه‌چیز درباره بیمه قالیبافی!


بیمه قالیبافی چیست و به درد چه کسانی می‌خورد؟ سازمان تأمین اجتماعی برای کاهش دغدغه‌های اقتصادی بازنشستگان، بیمه‌نامه‌های مختلفی به آنها ارائه می‌کند. متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام و پرداخت حق بیمه لازم از خدمات بیمه‌نامه خریداری‌شده استفاده کنند. شرایط استفاده از خدمات درمانی، پوشش‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و سایر موارد مشابه باتوجه‌به بیمه‌نامه و توافق بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار متغیر خواهد بود.

بافندگان مستقلی که به‌صورت مستقل در واحد مسکونی خود مشغول به‌ کار هستند، می‌توانند با خرید بیمه قالیبافی خود را برای بازنشستگی بیمه کنند. در ادامه شرایط این بیمه‌نامه و جزئیات آن را با هم بررسی می‌کنیم.

بیمه قالیبافی چیست؟

بیمه قالیبافی یکی از بیمه‌های اختیاری تأمین اجتماعی است که بافندگان فرش، گلیم، زیلو و … را در دوران بازنشستگی یا ازکارافتادگی تحت‌پوشش قرار می‌دهد. این بیمه‌نامه یکی از انواع بیمه‌های خویش‌فرما است، به همین علت شرایط آن با سایر بیمه‌های مشاغل فرق دارد.

چه افرادی می‌توانند بیمه قالیبافی بخرند؟

قالیبافان مستقلی که در خانه یا کارگاه شخصی خود مشغول به کار هستند و کارفرمایی ندارند، می‌توانند برای خرید بیمه قالیبافی اقدام کنند. توجه کنید که بیمه‌گذاران نباید توسط شخص حقیقی یا حقوقی استخدام شده باشند و در قبال دریافت دستمزد معین یا ساعتی کار کنند. همچنین لازم است که فعالیت‌شان را در واحد مسکونی خود انجام دهند و به‌عنوان یک بافنده شناخته شوند (یعنی شغل دیگری نداشته باشند که حرفه اصلی آنها محسوب شود.)

چه افرادی می‌توانند بیمه قالیبافی بخرند؟

مزایای بیمه قالیبافی

مهم‌ترین مزایای بیمه‌ قالیبافی عبارتند از:

  • پرداخت حقوق بازنشستگی به بیمه‌گذاران؛
  • ارائه بیمه درمانی؛
  • حق بیمه کم.

اگرچه حق بیمه کم برای بسیاری از بیمه‌گذاران مزیت مهمی است، اما باعث کاهش خدمات بیمه قالیبافی نسبت به سایر بیمه‌نامه‌های تأمین اجتماعی شده است. بااین‌حال این بیمه‌نامه برای بیمه‌گذارانی مفید است که در زندگی و کارشان به حمایت نیاز دارند و قالیبافی را به‌عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کرده‌اند. بیمه عمر و پس‌انداز هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای بیمه قالیبافی باشد.

شرایط خرید بیمه قالیبافی برای زنان خانه‌دار

زنان قالیباف می‌توانند نسبت به خرید بیمه‌نامه زنان خانه‌دار اقدام کنند. زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله‌ای که مشغول به کار نیستند، می‌توانند به‌صورت اینترنتی یا با مراجعه به شعبه‌های حضوری سازمان تامین اجتماعی خود را برای استفاده از مزایایی مثل دریافت حقوق و مستمری بازنشستگی بیمه کنند. بیمه زنان خانه‌دار با نرخ‌های ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی از حداقل دستمزد مصوب اداره کار ارائه می‌شود.

مراحل ثبت درخواست بیمه قالیبافی

بیمه‌گذار باید برای خرید بیمه قالیبافی مطابق مراحل زیر پیش برود:

  • برای عضویت به سامانه اتحادیه قالیبافان مراجعه و روی گزینه ثبت‌نام بیمه قالیبافان کلیک کند؛
  •  اطلاعات لازم را وارد و پس از اسکن و بارگذاری تمامی مدارک خرید بیمه قالیبافی، روی دکمه «ارسال» کلیک کند؛
  • برای قطعی‌شدن عضویت خود همراه با اصل مدارک به اتحادیه فرش مراجعه کند؛
  • برای دریافت گواهینامه و کارت مهارت فنی معرفی‌نامه لازم را دریافت کند؛
  • با تحویل نامه معرفی به سازمان فنی‌ و حرفه‌ای استان، کارت مهارت فنی خود را دریافت کند.
  • مجدداً از سمت سازمان فنی‌حرفه‌ای به اتحادیه فرش معرفی شود و تأییدیه کارت مهارت فنی خود را دریافت کند؛
  • نامه‌ای را که اتحادیه فرش و رئیس بازرگانی استان امضا کرده است، همراه با مدارک لازم به سازمان تأمین اجتماعی تحویل دهد؛
  • پس از بررسی شرایط بیمه‌گذار برای انجام معاینات و کمیسیون پزشکی معاینات لازم را انجام دهد؛
  • برای تنظیم قرارداد و صدور فیش پرداخت، نتیجه معاینات را به سازمان تأمین اجتماعی استان ارائه کند؛
  • باتوجه‌به فیش صادرشده حق بیمه خود را پرداخت کند.

مدارک خرید بیمه قالیبافی

مهم‌ترین مدارک خرید بیمه قالیبافی عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه فرد و اعضای خانواده‌ او (در صورت تأهل)؛
  • اصل و کپی کارت ملی و اعضای خانواده او (در صورت تأهل)؛
  • کارت مهارت فنی؛
  • فرم درخواست تکمیل‌شده.

حق بیمه قالیبافی چقدر است؟

نرخ حق بیمه قالیبافی معادل ۲۷٪ حداقل دستمزد کارگر عادی است که پرداخت ۲۰٪ آن به عهده دولت و ۷٪ باقی‌مانده به عهده بیمه‌گذار خواهد بود. 

نحوه پرداخت بیمه قالیبافی

بیمه‌شده باید حق بیمه را طی دوره‌ای یک‌ساله و در دو نوبت شش ماه اول و دوم به حساب سازمان واریز کند. حق بیمه هر دوره باید حداکثر در ۳ ماه اول آن پرداخت شود.

نحوه استعلام سوابق بیمه قالیبافی

ساده‌ترین روش استعلام سوابق بیمه قالیبافی استفاده از کدهای USSD است:

  • مشترکین همراه‌ اول: #۱۴۲*
  • مشترکین ایرانسل: #۱۴۲۰*

همچنین بیمه‌گذاران می‌توانند به سایت یا اپلیکیشن تأمین اجتماعی مراجعه و با استفاده از کد ملی سوابق بیمه خود را استعلام کنند.

حقوق بازنشستگی بیمه قالیبافی چقدر است؟

حقوق بازنشستگی بیمه قالیبافی چقدر است؟ 

حقوق بازنشستگی بیمه قالیبافی بسته به مواردی مثل درآمد فرد بیمه‌شده و سال‌های پرداخت حق بیمه متغیر خواهد بود؛ بنابراین نمی‌توان نرخ دقیقی برای آن مشخص کرد و شرایط هر بیمه‌گذار با دیگری متفاوت است. بیمه‌گذاران در ۲ حالت می‌توانند از حقوق بازنشستگی بیمه قالیبافی استفاده کنند:

۱ـ داشتن ۳۰ تا ۳۵ سال سابقه کار؛

۲ـ رسیدن به سن بازنشستگی.

مهم‌ترین شرایط بیمه‌نامه قالیبافی برای پرداخت حقوق بازنشستگی به شرح زیر است:

  • بیمه‌گزار باید دست‌کم ۳۰ سال حق بیمه قالیبافی را پرداخت کرده باشد. در این شرایط آقایان باید ۵۰ و خانم‌ها ۴۵ سال داشته باشند؛
  • اگر بیمه‌گذار به مدت ۳۵ سال حق بیمه را پرداخت کرده باشد، شرط حداقل سن برای او حذف می‌شود؛
  • زنان بیمه‌شده مشمول قانون کار می‌توانند با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند؛
  • مردان ۶۰ و خانم‌های ۵۵ ساله می‌توانند در صورت داشتن ۱۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند. البته حقوق این افراد بسته به سابقه پرداخت آنها محاسبه می‌شود؛
  • هر یک سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور یک سال و نیم محاسبه می‌شود؛ پس اگر بیمه‌گذار دست‌کم ۲۰ تا ۲۵ سال در این زمینه سابقه داشته باشد، می‌تواند بدون توجه به شرط سنی درخواست بازنشستگی کند.

بیمه قالیبافان شناسه‌دار 

قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان و شاغلان صنایع دستی کددار در تاریخ ۱۸ مرداد سال ۱۳۸۸ تصویب شد. از آن زمان استادکاران، کارگران، بافندگان و کارکنان حوزه صنایع دستی خانگی و … در گروه‌های مصوب شناسه‌دار صنایع دستی ایران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند (در صورتی که به‌صورت تمام‌وقت در حرفه‌های نام‌برده مشغول به کار باشند). شرایط بازنشستگی بیمه قالیبافان شناسه‌دار (میزان سابقه کار یا حدأقل سن) با سایر افراد مشابه است.

پرداخت خسارت در بیمه قالیبافی

حوادث ناشی از کار در بیمه قالیبافی شامل حوادث مرتبط با حرفه بافندگی است که برای بیمه‌شده‌ها اتفاق می‌افتد؛ یعنی اگر بیمه‌گذار در واحد مسکونی خود و حین کارکردن با دستگاه با حادثه‌ای مواجه شود، خسارات واردشده تحت پوشش بیمه خواهد بود. البته بیمه‌گر در برخی شرایط خسارت حوادثی را که حین خرید لوازم بافندگی و رفت‌‌و‌آمد بیمه‌گذار رخ داده باشد، پرداخت می‌کند.

بیمه‌گذار برای گرفتن خسارت بیمه قالیبافی باید حداکثر ۳ روز اداری بعد از وقوع حادثه اعلام خسارت کند. پس از ثبت درخواست کارشناس مربوطه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. در صورت ارائه تمام مدارک لازم و تأیید سازمان، خسارت حادثه طبق قرارداد بیمه‌نامه به بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد.

کارت قالیبافی چیست؟

کارت قالیبافی یک مدرک شناسایی است که از طرف اتحادیه صنفی فرش دستباف یا اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی یا شهری (با نظارت سازمان بازرگانی استان) به بافندگان و سایر کارکنان حوزه فرش‌بافی (رنگرزان، طراحان و …) ارائه می‌شود.بیمه قالیبافان شناسه‌دار 

مزایای داشتن کارت قالیبافی

بافندگان با داشتن کارت قالیبافی می‌توانند وضعیت بیمه خود را به‌راحتی پیگیری کنند. از طرفی چندین سال است که فرش‌های دستباف به‌صورت شناسنامه‌دار به فروش می‌رسد؛ بنابراین اگر یک قالیباف گواهینامه معتبری در این زمینه داشته باشد، می‌تواند فعالیت خود را حرفه‌ای‌تر ادامه دهد. برخی از مهم‌ترین مزایای داشتن کارت قالیبافی عبارتند از:

  • شناسایی بافندگان و سایر حرفه‌های مرتبط با فرش دستباف ایران؛
  • شناسایی و دستیابی به آمار و اطلاعات بافندگان و سایر حرفه‌های مرتبط؛
  • آسان‌ترشدن پیگیری امور اداری بافندگان و حرفه‌های مرتبط؛
  • امکان استفاده به‌عنوان برگه هویت شغلی (در مراکزی مثل بانک‌ها، شرکت‌های بازرگانی و …)؛
  • ساماندهی امور مربوط به حمایت از فعالان حوزه فرش.

بیمه قالیبافی برای بافندگان مستقل

بافندگانی که به‌صورت مستقل و بدون داشتن کارفرما مشغول به کار هستند، می‌توانند بیمه‌نامه قالیبافی را خریداری کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. این بیمه یکی از بیمه‌های اختیاری تأمین اجتماعی است که علاوه بر ارائه خدمات درمانی می‌تواند خسارت‌های هنگام کار و حقوق بازنشستگی یا ازکارافتادگی بیمه‌گذاران را تحت پوشش قرار دهد.

سؤالات متداول

  • آیا گبه‌بافان هم می‌توانند بیمه قالیبافی بگیرند؟
    بله. باتوجه‌به اعلام نظر مرکز ملی فرش ایران و از آنجا که گبه هم نوعی قالی محسوب می‌شود، گبه‌بافان هم می‌توانند تحت پوشش بیمه قالیبافان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.
  • خرید سابقه بیمه قالیبافی چه شرایطی دارد؟
    اگر بیمه‌گذار حداقل سن و سابقه کار را برای بازنشستگی نداشته باشد، می‌تواند سابقه بیمه قالیبافی را بخرد. برای این‌کار باید حق بیمه سال‌های باقی‌مانده را به بیمه‌گر بپردازد.
  • شرایط دریافت کارت قالیبافی چیست؟
    متقاضیان برای گرفتن کارت قالیبافی باید: حداقل ۱۵ سال داشته باشند؛ گواهی پایان‌خدمت یا معافیت داشته باشند؛ در زمان درخواست کارت در حرفه‌های مرتبط مشغول به کار باشند؛ واجد یکی از شرایط زیر باشند: مدرک مهارت عملی معتبر از آموزشگاه‌ها داشته باشند؛ گواهی اشتغال به تحصیل/ مدرک فارغ‌التحصیلی در رشته فرش یا صنایع دستی ارائه کنند؛ از شوراها یا اتحادیه‌های تعاونی شهری یا روستایی یا اتحادیه صنفی فرش، گواهی مهارت عملی داشته باشند؛در آزمون عملی شرکت کنند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا