بیمه مسئولیت

تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه حوادث + راهنمای خرید

خدمات بیمه در زمینه‌های مختلفی به کمکمان می‌آیند. حوادث رنگارنگ در کمین‌اند و امکان بروز وقایع مختلفی وجود دارد. گاهی‌اوقات، خودمان درگیر رخدادهای پیش‌بینی‌نشده می‌شویم و برخی مواقع هم مسئول حادثه‌ای هستیم که برای دیگران رخ می‌دهد. با شناخت بیمه‌های مختلف می‌توانیم در زمان وقوع هریک از شرایط مذکور، ابتکار عمل را به‌دست بگیریم و هزینه‌ها را مدیریت کنیم. دو بیمه حوادث و بیمه مسئولیت از جمله موارد پرکاربردی هستند که می‌توانند از ما در صورت بروز حادثه برای خودمان یا دیگران پشتیبانی کنند. در ادامه به هریک از این‌ها می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه حوادث چیست.

بیمه حوادث چیست؟

اگر از خدمات بیمه حوادث بهره‌مند باشید، در صورت وقوع طیف وسیعی از اتفاقات و رخدادها می‌توانید تحت حمایت خدمات آن قرار بگیرید. فرقی نمی‌کند که این حوادث در زمان انجام شغل و حرفه‌تان رخ داده‌اند یا در مواقع دیگر. با بهره‌مندی از بیمه حوادث می‌توانید هزینه خسارت‌های متنوعی را از بیمه دریافت کنید.

فارغ از اینکه در حادثه رخ‌داده مقصر هستید یا خیر، بیمه حوادث هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. در واقع، چه عامل ایجاد حادثه خودتان باشید و چه فرد و موقعیتی دیگر، امکان دریافت هزینه‌ها برایتان وجود خواهد داشت.

از پوشش‌های بیمه حوادث باید به موارد زیر اشاره کنیم؛ پشتیبانی از هزینه خسارت‌های مربوط به:

  • فوت؛
  • نقص عضو؛
  • از کارافتادگی موقتی یا دائم؛
  • هزینه‌های پزشکی و بستری افراد.

بیمه حوادث مناسب چه کسانی است؟

از آنجا که طیف متنوعی از حوادث از سوی این نوع بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند، خرید آن ایده‌ای دوراندیشانه است. بااین‌حال، اگر در یکی از شرایط زیر به‌سر می‌برید، احتمالاً خرید بیمه حوادث برایتان عاقلانه‌تر خواهد بود:

  • حرفه کاری‌تان طوری است که در معرض بروز حوادث مختلف و خطرناک قرار دارید.
  • دچار بیماری هستید و هزینه‌های بستری و درمان شما قابل توجه یا مکرر است.

یادتان باشد که اگر خسارت‌هایی به‌طور عمد به شما وارد شوند، کارشناسان بیمه این موضوع را تشخیص می‌دهند و هزینه‌ای از سوی بیمه‌گر به شما داده نمی‌شود.

بیمه مسئولیت چیست؟

بیمه مسئولیت نوعی از خدمات است که در صورت وقوع حوادث مالی و جانی برای دیگران به کمک مسئول آن رخدادها می‌آید. برای مثال، از سوی کارفرما در اختیار کارکنانش قرار می‌گیرد. در واقع، کارفرمایان این نوع بیمه را برای پشتیبانی از هزینه خسارت‌های احتمالی مالی و جانی کارکنان تهیه می‌کنند.

پوشش‌های این نوع از بیمه هم متنوع است. به‌عبارت دقیق‌تر، کارفرمایان یا افراد دیگر می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر برای کارکنان یا اشخاص ثالث از خدمات کامل‌تری برای رسیدگی به آن‌ها در حوادث و رخدادهای مختلف بهره ببرند. به‌عبارت ساده، با بیمه مسئولیت می‌توانید هزینه خسارت‌هایی را بپردازید که برای دیگران ایجاد کرده‌اید.

از پوشش‌های بیمه مسئولیت باید به این موارد اشاره کنیم:

  • جبران خسارت‌های پزشکی کارکنان؛
  • پرداخت خسارت دیه در ماه‌های حرام و معمولی؛
  • خسارت‌های جانی واردشده بر کارکنان در زمان انجام شغل.

دقت کنید که بیمه مسئولیت انواع مختلفی دارد و فقط مخصوص کارفرمایان برای رسیدگی به کارکنان نیست. هر شخص یا شرکتی که امکان دارد، در طول پیش‌برد پروژه‌ها و امور مختلف خود به اشخاص ثالثی آسیب وارد کند، با پرداخت حق بیمه مسئولیت می‌تواند هزینه خسارت‌های وارد بر آن‌ها را مدیریت کند.

بیمه مسئولیت مناسب چه کسانی است؟

بیمه مسئولیت انواع مختلفی دارد و افراد گوناگونی می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. با وجود خدمات چنین بیمه‌ای، افرادی که موجبات بروز حادثه‌ای برای دیگران را فراهم کرده‌اند، در قبال خسارت‌های ایجادشده مسئولیت تأمین هزینه‌ها را به‌عهده می‌گیرند. برای مثال:

  • کارفرمایان مشاغل مختلف با این بیمه می‌توانند هزینه‌های مربوط به خسارت‌های مالی و جانی وارد بر نیروهای کار را بپردازند.
  • پزشکان و پرسنل درمانی در صورت قصور پزشکی می‌توانند به‌کمک خدمات بیمه مسئولیت، هزینه‌های ایجادشده را جبران کنند.
  • هیئت‌مدیره ساختمان‌ها هم با وجود خدمات بیمه مسئولیت می‌توانند به‌ جبران خسارت‌هایی بپردازند که در داخل یا حوالی ساختمان برای افراد مختلف پیش می‌آید.

این بیمه برای افراد حقیقی و حقوقی مختلف ارائه می‌شود. به‌مدد خدمات بیمه مسئولیت، امکان پرداخت هزینه خسارت‌های مالی و جانی افراد در موقعیت‌های گوناگون مقدور می‌شود.

تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه حوادث چیست؟

عمده‌ترین تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه بیمه حوادث در ماهیت آن‌ها است. بیمه حوادث مربوط به شخص یا گروه است و هزینه‌های مالی و جانی تحمیل‌شده به آن‌ها را پوشش می‌دهد.

این در حالی است که بیمه مسئولیت مخصوص جبران خسارت‌هایی است که یک شخص یا گروه به افراد ثالث وارد کرده‌اند. از تفاوت‌های دیگر این دو نوع بیمه باید به موارد زیر هم اشاره کنیم:

  • سقف تعهدات؛
  • ثبت جزئیات؛
  • پرداخت دیه؛
  • محدودیت‌های مکانی و زمانی.

سقف تعهدات

یکی از مهم‌ترین نکات در مقایسه بیمه‌ها، سقف تعهدات است. در تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه حوادث باید به این موضوع دقت کنید که در مورد نخست، غرامت فوت معادل با مبلغ دیه کامل است. این سقف برای بیمه حوادث بستگی به حق بیمه دارد. هرچقدر که خریدار یا بیمه‌گذار خدمات بیمه حق بیمه بیشتری بپردازد، سقف تعهدات هم بالاتر می‌رود و هزینه‌های بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ثبت جزئیات

در عقد قرارداد بیمه حوادث باید نام بیمه‌شوندگان به‌طور دقیق ذکر شود. این موضوع برای بیمه مسئولیت ضرورتی ندارد و بیمه‌گذار می‌تواند فقط تعداد افراد تحت پوشش بیمه خود را قید کند. در واقع، این دو در ثبت جزئیات نام افراد بیمه‌شده با هم متفاوت‌اند.

پرداخت دیه

در بررسی تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه حوادث باید به پرداخت دیه هم اشاره کنیم. در بیمه مسئولیت، بنا به اینکه فوت در ماه‌های عادی صورت گرفته یا حرام، مبلغ دیه پرداختی به وراث بیمه‌گذار متفاوت خواهد بود. مبلغ پرداختی دیه متناسب با ماه فوت است.

مبلغ دیه‌ای که به وراث بیمه‌گذار در بیمه حوادث پرداخت می‌شود به ماه‌های حرام یا معمولی ارتباطی ندارد. این مبلغ وابسته به حق بیمه پرداختی فرد تعیین می‌شود.

محدودیت‌های مکانی و زمانی

بیمه مسئولیت فقط خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد که در چارچوب قرارداد بیمه با بیمه‌گذار قید شده‌اند. پوشش حوادث مختلف در بیمه حوادث محدودیت زمانی و مکانی ندارد. هرگونه مشکلی در هر مکان و زمان که رخ بدهد، در صورت قرارداشتن در زیرمجموعه خدمات این بیمه از سوی شرکت‌های بیمه‌گر تحت پوشش قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت بخریم یا بیمه حوادث؟

بنا به شرایط و موقعیت خود باید درباره انتخاب بیمه‌ها تصمیم بگیرید. پیش‌تر از تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه حوادث گفتیم. اگر خودتان در معرض خطرات هستید یا موقعیت کاری و زندگی‌تان طوری است که امکان تحمیل خسارت‌های مالی و جانی به شما وجود دارد، باید به‌سمت خرید بیمه حوادث بروید.

چنانچه، کارفرما هستید یا مشغول پیش‌برد پروژه و اموری شده‌اید که امکان بروز حادثه برای دیگران را فراهم می‌کند هم باید به‌فکر تهیه بیمه مسئولیت باشید. این بیمه انواع مختلفی دارد و می‌تواند به شما کمک کند که مسئولیت خسارت‌های ایجادشده برای دیگران را به‌عهده بگیرید و از پس تأمین هزینه‌ها برآیید.

خرید بیمه مسئولیت و بیمه حوادث از ازکی

با در نظرگرفتن شرایط خود می‌توانید درباره انتخاب بیمه مناسب تصمیم‌گیری کنید. تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه حوادث را در نظر بگیرید و از میان این دو اقدام به انتخاب کنید. شاید شرایطتان طوری باشد که به خرید هردو نیاز داشته باشید. برای تهیه هریک از این خدمات می‌توانید به سامانه ازکی مراجعه کنید. ازکی بستری آنلاین برای تهیه انواع بیمه از شرکت‌های مختلف است. با استعلام‌گیری تعرفه‌ها و شرایط، به‌راحتی و بدون محدودیت مکانی و زمانی می‌توانید بیمه موردنظرتان از شرکت مناسب را در ازکی بخرید و آسوده‌خاطر باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا