بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

هر آنچه باید در مورد نحوه و میزان مستمری بازنشستگی بدانید؟

سال‌های سال کار در شرایط مختلف باید اندوخته‌ای برای افراد به همراه داشته باشد تا بتوانند دوران میان‌سالی خود را در آرامش سپری کنند. هر فردی با پرداخت حق‌بیمه در مدت اشتغال خود می‌تواند از مستمری بازنشستگی بهره‌مند شود. این حقوق برای افراد باتوجه‌به سنوات اشتغال و میزان حق‌بیمه متفاوت خواهد بود. بنابر اهمیت این حقوق در شرایط اقتصادی فعلی، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی شرایط درخواست، حداقل میزان مستمری و نحوه دریافت آن می‌پردازیم.

مستمری بازنشستگی چیست؟

مستمری بازنشستگی یا حقوق بازنشستگی مبلغ حقوقی است که ماهیانه و تا پایان عمر به افراد بازنشسته تعلق می‌گیرد. افراد برای دریافت این حقوق بازنشستگی باید شرایط سنی و سابقه کاری معینی داشته باشند.

مستمری بازنشستگی

میزان مستمری بازنشستگی چقدر است؟

در پاسخ به سوال میزان مستمری بازنشستگی چقدر است، باید گفت که حقوق بازنشستگی هر فرد با دیگری متفاوت خواهد بود؛ چون افراد با سال‌های بیمه‌ای مختلف و مبلغ حق بیمه پرداختی متفاوت بازنشسته می‌شوند. اگر فردی حداقل حق بیمه را به مدت ۳۰ سال پرداخت کند، می‌تواند حداقل حقوق بازنشستگی را برای ۳۰ روز دریافت کند.

مستمری بازنشستگی در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف

شرکت‌های بیمه‌ای مختلفی در ایران حقوق بازنشستگی را پرداخت می‌کند؛ از جمله محبوب‌ترین آنها می‌توان به بیمه تامین اجتماعی، بیمه ایران و بیمه روستایی اشاره کرد.

مستمری بازنشستگی بیمه روستایی

وزارت رفاه و تامین اجتماعی کشور در سال ۱۳۸۳ قانونی را به تصویب رساند که هدف آن کاهش فاصله طبقاتی و کاهش فقر و کمک به بهبود زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور بود. یکی از صندوق‌هایی که در این طرح اجرایی شد، صندوق تامین اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بود. بیمه روستایی مواردی چون خدمات درمانی، از کار افتادگی، پیری و فوت را پوشش می‌دهد و سن بازنشستگی در آن ۶۵ سال است.

سن بازنشستگی بیمه روستایی برای زنان و مردان بر اساس موارد زیر تعیین می‌شود:

  • فردی که بیشتر از ۶۵ سال سن دارد و حداقل ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد.
  • فردی که بیشتر از ۷۰ سال سن دارد و حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد.

اگر روستاییان عزیز یکی از شرایط بالا را داشته باشند، می‌توانند برای دریافت مستمری بازنشستگی بیمه روستایی اقدام کنند. در ادامه می‌توانید جدول حق بیمه روستایی در سال ۱۴۰۲ را ببینید.

سطح درآمد روستاییان (ریال) ٪۵ سهم بیمه‌شده برای 1 ماه (ریال) ٪۵ سهم بیمه‌شده برای ۱ سال (ریال)
12.500.000 625.000 7.500.000
15.000.000 750.000 9.000.000
18.500.000 925.000 11.100.000
23.000.000 1.150.000 13.800.000
28.500.000 1.425.000 17.100.000
35.000.000 1.750.000 21.000.000
42.000.000 2.125.000 25.500.000
51.000.000 2.550.000 30.600.000
60.500.000 3.025.000 36.300.000
71.000.000 3.550.000 42.600.000

صندوق بیمه کشاورزان برای ارائه خدمات آسان، سامانه‌ روستا را راه‌اندازی کرده است که کشاورزان عزیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

مستمری بازنشستگی بیمه ایران

شرکت بیمه ایران یکی از مجموعه‌های باسابقه در کشور است که خدمات بیمه‌ای مختلفی را ارائه می‌کند. یکی از محبوب‌ترین خدمات این شرکت، مستمری بازنشستگی بیمه ایران است. بیمه عمر ایران دارای ۲ بخش اصلی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

پوشش‌های بیمه‌ای

بخش پوشش‌های بیمه‌ای بیمه عمر ایران شامل از کار افتادگی، سرطان، بیماری‌های خاص، فوت طبیعی و فوت در اثر حادثه است.

سرمایه‌گذاری

بخش سرمایه‌گذاری بیمه عمر ایران شامل پرداخت سود مشارکت، سود تضمینی، پرداخت وام بدون ضامن و پرداخت سرمایه است.

یکی از مهم‌ترین مزایای مستمری بازنشستگی بیمه ایران امکان دریافت سرمایه اندوخته به‌صورت مستمری است. توجه کنید که برای دریافت مستمری از بیمه ایران باید بخشی یا کل سرمایه را نزد این شرکت سرمایه‌گذاری کنید.

حقوق بازنشستگی

مستمری بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی

صندوق بازنشستگی کشوری یکی از سازمان‌های دولتی است که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند. سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی است که وظیفه اصلی آن پوشش بیمه اجباری برای تمامی کارگران در بخش‌های خصوصی و مشاغل آزاد است.

مستمری بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ از میزان حقوق بازنشستگی کشور کمتر است. این تفاوت حتی در مبلغ عیدی بازنشستگان هم وجود دارد. اگر فردی جزء مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی باشد، حقوق مستمری بازنشستگی او حدود ۴۰٪ از حقوق مستمری بازنشستگی افراد تحت پوشش بیمه خدمات کشور کمتر خواهد بود. به‌صورت‌کلی می‌توان گفت که شرایط دریافت مستمری بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی متغیر است و به عوامل زیر بستگی دارد.

  • تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه توسط فرد؛
  • میزان سختی کار بیمه‌شده؛
  • جنسیت بیمه شده؛
  • سن بیمه شده در زمان بازنشستگی؛
  • شرایط بیمه شده.

باتوجه‌به کمتر بودن حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی در مقایسه با کشوری، می‌توانید برای خرید بیمه عمر اقدام کنید. مقاله همه چیز درباره شرایط و پوشش های بیمه تمام عمر اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد.

تعریف بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی

بازنشستگی در بند ۱۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی به‌صورت زیر تعریف می‌شود.

بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال فرد بیمه شده به‌ کار، به دلیل رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون.

بر اساس این ماده، افرادی که دارای شرایط سنی بازنشستگی هستند و در طول مدت اشتغال برای پرداخت حق‌ بیمه اقدام کرده‌اند، می‌توانند حقوق بازنشستگی دریافت کنند. به‌عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که اگر فرد بیمه‌شده توسط شرکتی، به سنی برسد که قانون‌گذار در قانون تامین اجتماعی تعیین کرده است، می‌تواند بازنشسته شود. پس از بازنشستگی، مستمری یا حقوق بازنشستگی به فرد پرداخت خواهد شد.

مستمری بازنشستگی

شرایط سنی برای بازنشستگی

طبق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی کشور که متن کامل آن در ادامه به‌صورت فایل قابل دانلود ارائه شده است، در صورتی که فرد بیمه شده سابقه پرداخت حداقل ۲۰ سال حق بیمه را در کارنامه خود داشته باشد، مشمول دریافت حقوق بازنشستگی خواهد بود.

ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی دانلود

طبق این قانون هر فردی که در طول مدت اشتغال خود برای پرداخت حق بیمه اقدام کرده باشد، پس از ۲۰ سال پرداخت حق بیمه می‌تواند دست از کار بکشد و حقوق بازنشستگی دریافت کند.

بازنشستگی با سابقه کمتر از ۲۰ سال

در برخی موارد ممکن است افراد بیمه شده، سابقه‌ای کمتر از حداقل سابقه مورد نیاز برای بازنشستگی داشته باشند. همان‌ طور که اشاره شد، طبق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، افرادی که حداقل سابقه پرداخت بیمه به مدت ۲۰ سال را داشته باشند، می‌توانند برای دریافت حقوق بازنشستگی درخواست دهند. بااین‌حال ممکن است برخی از افراد با تعداد سال‌های کمتر از ۲۰ سال برای بازنشسته شدن اقدام کرده باشند. در چنین شرایطی، ۲ حالت زیر وجود دارد:

  • اگر سن بیمه‌شده به سن تعیین شده در قانون نرسیده باشد و سابقه پرداخت حق بیمه او کمتر از 10 سال باشد، می‌تواند با خرید مابه‌التفاوت سابقه بیمه خود، تقاضای بازنشستگی کند. توجه داشته باشید که خرید مابه‌التفاوت تنها برای سال‌هایی میسر است که سابقه بیمه فرد را به 10 سال برساند. بنابراین این افراد با حقوق بازنشستگی 10 روز در ماه بازنشسته خواهند شد.
  • خانم‌ها با 55 سال سن و آقایان با 60 سال سن که سابقه پرداخت حق بیمه آن‌ها بین 10 سال تا 19 سال است، می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند. اما مبلغ مستمری این افراد مطابق با سابقه آن‌ها پرداخت خواهد شد. در نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی این افراد، تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه نقش اساسی را دارد. بنابراین این افراد با حقوق بازنشستگی مطابق با سال‌های پرداخت حق بیمه، بازنشسته می‌شوند.

اگر در طول مدت اشتغال خود موفق به دریافت بیمه نشده‌اید، جای هیچ نگرانی‌ای نیست. شما می‌توانید از بیمه عمر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین بیمه عمر را از کجا بخریم؟ مقایسه و بررسی شرکت‌های بیمه برتر را مطالعه کنید.

شرایط درخواست بازنشستگی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن بیمه‌شدگان را به خود مشغول می‌کند، شرایط درخواست بازنشستگی است. باید بدانید که هیچ اجباری برای پُر کردن سال‌های خدمت وجود ندارد و افراد بنا به صلاحدید خود می‌توانند برای بازنشستگی درخواست دهند. به‌همین‌دلیل هم قانون بازنشستگی تامین اجتماعی شرایط پرداخت و نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی برای پرداخت حق بیمه در کمتر از ۱۰ سال، بین ۱۰ سال تا ۱۹ سال و ۲۰ سال تا ۳۰ سال را تدوین کرده است. در ادامه چند تبصره مهم از قانون تامین اجتماعی آمده است.

شرایط درخواست بازنشستگی

  • افرادی که دارای ۳۵ سال سابقه مفید پرداخت حق بیمه هستند، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی می‌توانند برای تاریخ برقراری مستمری بازنشستگی درخواست دهند.
  • افرادی که به حداقل سن بازنشستگی نرسیده‌اند، تنها می‌توانند با شرط پرداخت ۳۰ سال حق بیمه بازنشسته شوند.
  • افرادی که در شغل‌های سخت کار می‌کنند و همین‌طور کسانی که سابقه پرداخت ۲۰ سال متوالی حق بیمه یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب در کارهای سخت دارند، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی، می‌توانند برای تاریخ برقراری مستمری بازنشستگی درخواست دهند. خانم‌هایی که در شغل‌های سخت کار می‌کنند، حتی اگر به سن ۴۰ سالگی هم نرسیده باشند، با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته می‌شوند. این خانم‌ها می‌توانند با ۲۰ سال سابقه حق بیمه، حقوق بازنشستگی کامل را دریافت کنند.

تکلیف مستمری بازنشستگی بعد از فوت فرد بیمه‌شده چیست؟

بعد از فوت فرد بیمه‌شده، درصورتی‌که متوفی حقوق بازنشستگی ثابت دریافت می‌کرده اسن، برخی از وارث‌ها می‌توانند حقوق بازنشستگی وی را دریافت کنند. بنابراین مستمری بازنشستگی بعد از فوت فرد بیمه‌شده باتوجه‌به شرایط موجود، به وارثان یا بازماندگان وی تعلق خواهد گرفت.

نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی چگونه است؟

زمانی که بیمه‌گذار به سن بازنشستگی رسید، می‌تواند برای دریافت حقوق بازنشستگی درخواست دهد. در چنین شرایطی باتوجه‌به سابقه پرداخت حق بیمه و برخی موارد دیگر، شماره مستمری بازنشستگی به فرد تعلق می‌گیرد. اما آیا با نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی آشنا هستید و می‌دانید فرمول محاسبه مستمری بازنشستگی چیست؟

طبق ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی یا مستمری برابر با یک‌سی‌ام متوسط دستمزد فرد بیمه شده ضرب در سال‌های پرداخت حق بیمه است. بنابراین فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی به شرح زیر خواهد بود:

تعداد سال‌های پرداخت بیمه تقسیم‌بر عدد ۳۰ * متوسط دستمزد فرد بیمه شده

سوالی که با دیدن فرمول بالا ایجاد می‌شود، نحوه محاسبه متوسط دستمزد فرد بیمه شده است. متوسط دستمزد از مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در ۲ سال آخر پرداخت حق بیمه تقسیم بر عدد ۲۴، به‌ دست می‌آید. بنابراین اگر در مدت ۲ سال آخر اشتغال به کار، فرد بیمه‌شده مدتی کار نکرده باشد، با کسر این مدت از ماه‌های قبل از آن ۲ سال، متوسط دستمزد به‌دست می‌آید. نکته مهم اینکه، افرادی که حق بیمه کمتری را پرداخت کرده‌ باشند، قاعدتا مستمری کمتری دریافت خواهند کرد.

اگر به‌خاطر داشته باشید، در سال‌های گذشته بسیاری از افراد در ۲ سال آخر اشتغال خود، مبلغ حق بیمه بیشتری نسبت به سال‌های قبل پرداخت می‌کردند تا متوسط دستمزد آنها افزایش یابد و حکم افزایش مستمری بازنشستگی دریافت کنند. اما مدتی است که این نحوه پرداخت حق بیمه مورد قبول نیست و قانون‌گذار، مبنای محاسبه متوسط دستمزد این افراد را در ۵ سال آخر اشتغال در نظر می‌گیرد.

خرید بیمه عمر بهترین راهکار برای دریافت حقوق بازنشستگی

بیمه بازنشستگی یا همان مستمری بازنشستگی یکی از عواملی است که باعث آرامش خیال و راحتی افراد در سنین میانسالی و از کارافتادگی می‌شود. افرادی که در طی سال‌های اشتغال برای پرداخت حق‌ بیمه اقدام کرده‌اند، پس از مدت مشخصی مشمول دریافت حقوق بازنشستگی خواهند شد. در کنار این مبلغ، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بیمه عمر هم اقدام کنید تا از مزایای آن برای دریافت حقوق بازنشستگی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

  • حقوق بازنشستگی چیست؟
    حقوق بازنشستگی در اصل قراردادی است که در آن فرد بیمه شده به ازای پرداخت حق بیمه در طول سنوات اشتغال حقوق دریافت می‌کند.
  • آیا روستاییان و عشایر می‌تواند حقوق بازنشستگی دریافت کنند؟
    بله. کشاورزان و عشایر می‌توانند با پرداخت حداقل ۱۰ سال حق بیمه، حقوق بازنشستگی دریافت کنند.
  • بیمه بازنشستگی ایران چه پوشش‌هایی دارد؟
    بیمه بازنشستگی ایران دارای ۲ بخش سرمایه‌گذاری و پوشش‌های بیمه‌ای است.
  • شرایط دریافت حقوق بازنشستگی چیست؟
    فرد بیمه‌شده باید درخواست بازنشستگی ارائه نماید و هیچ کارفرمایی نمی‌تواند به اجبار فردی را بازنشسته کند.
  • حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی چطور محاسبه می‌شود؟
    طبق ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی یک‌سی‌ام متوسط دستمزد فرد ضرب‌در سال‌های پرداخت حق‌بیمه است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا